10 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

10 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Yazan: Necip Asım —6 nci sayıfamızda — arasında Ustat Halit hatıraları - üncü sayıfamızda — TEE Sl Taa ye ami arş 8 Vaka Yurdu Gumarteni 10 Teğmcvwel Gü uc Peşte ve Triyesteden manzaralar Başvekilimiz bu sabah Triyesteden Peşteye hareket ediyor m Peştede hazırlanan karşılama merasiminin çok parlak olacağı anlaşılmaktadır İsmet Paşa Hazretleri ve maiyet- lerindeki zevat dün gece Ege vapuri- le Triyesteye varmışlardır. Heyeti- miz bu sabah Triyesteden < hususi İrenle hareket edecek ve yarın sabah Peşteye varacaktır. Başvekilimiz istasyonda o Macar başvekili, nazırlar, Macar sefiri ta- rafından merasimle karşılanacaktır. Gelen haberlere göre Peştede İs- tikbal merasimi çok hararetli olacak- tır. Program tamamile hazırlanmış tir. © Pazar günü mütekabil ziyaret- ler yapılacak, o gece heyetimizin şe- töfine resmi bir ziyafet verilecektir. Heyet salı akşamı Peşteden ayr intak, çarşamba günü de 'Triyeste- den Eze ile hareket ederek aym. 18 veya 19 uncu günü şehrimize döne cektir. Gazimizin telgrafları Reisicimhur Hazretlerinin Başve- kilimize Atinadan hareket edildikten sonra bir telgraf gönderdikleri yazıl tetstr. Bu telgrafın süreti şüdür: ismet Hz.ne “Yaman a ayrıldığınız dakikada, Atinadaki muvaffakıyeti- nizden ve Yunan hükümetile icra & derek Türk — Yunan dos"! ığunu| takviye ve tarsin eden mükâlematı- nyan neticelerinden dolayı sizi -teb- rik ederim. Bütün arkadaşlarınızın selâmlarını iblâğ ederim.,, Gazi M. Kemal İsmet Paşâ Gazi (Hazretlerinin, bu telgrâfına, derha! Egenin telsizi” İle cevap vererek teşekkürde bulun r. Başvekil Haztetleri evelki — gece Triyeste yolunda iken Ege *ıpuru- nun telsizi ile Ankara ile uzun muha- beratta bulunmuşlardır. M. Venizelosun Ihtisasları M. Venizelos İsmet Paşanın ha- reketinden sonra matbuat mümessil lerine yeniden beyanatta bulunarak ezclimle demiştir ki: Greta Garbo çalı “— Muhakkak ki, Yunan esi nin her yerde ve her vesilede Türk) riealine gösterdiği tezahürat (basit bir nezaketin değil, fakat Türk — birlikte sanatkârlarımız Yunan Yunan mukarenetinin mana ve mahi. yelini öö Kâdar derin bir surette ân lâdığmı ispat eğen hakiki bir dostu. Zun eseridir. Son ziyaret gecen se. ne içinde katedilmiş olan mühim “yo. un tesbitine, ve tam, samimi bir ya. kınlık havasınm ihdasına fırsat ver.| miştir, Bu sayede iki memleket ken- dilerini alâkadar eden bütün mesele lerj müştereken halledeceklerdir. Bu suretle iki memleket (önünde açılacak imkiinlar, hakikaten namah- dut olacaktır. İktısadi, mali men. faatleri bu dostluk sayesinde müte zayit bir kuvvetle (ve muvaffakiyet ümitleri artmış olarak himaye ve mü- dafaa edilecektir. Yunan harp malüllerinin İsmet Pş.ya mektupları Geçen sene, Türk — Yunan mua» hedeleri imzalandığı tarihte o Yunan harp malülleri cemiyeti (o Türk Baş şırken stüdyoya kimse giremez Greta Garbo, çalışırken, stödyoya kendi kumpanyasının adamları bile giremez. Daha geçenlerde, tanınmış bir kaç müsafirini, dişarda birakamıya: “m Kin Fakat r girer, ben çıkarım!,, Moya stüdyo kopıların- dan girerken bu muatnmalı yüzü bir Jâbzecik olsun göre- bilmek için bunun iki ya bekliyep yıldızlar vardır. ki Tefrikamızı, bu garip iskan dinavyalının çok yakın bir dos” tw ve mümtaz bir mabarrir olan Rila.P. Palmbrog yazıyo”. yakında” başlıyacak! ylüyen rejisörüne: Pek Gl Ye yeli | vekiline bir mektupla (o müracaat et- mişti. Bu malğller harpte yüzde yüz malâl olanlardan olmak İtibarile mektupları, İki milletin fikirlerinde. erkânı ile gazetecilerle birlikte Ü değişikliği pek bariz göstermekter ir, i Bu mektup 25 haziran 1930 tarih- Tidir, Mektup iki milletin yanyana asırlarca sulh halinde yaşadıklarmı ve tekrar hu sulha kavuşmak istedik-) lerini söylemekte ve demektedit ki: “Hadisatm orta Asyaya ve diğer taraflara sürüklediği kimseler | hep bu fikritaşımaktadır. Bu (insanlar, ayni hisleri, iki, milletin arasındak! muallik meselelerin halli ve munbe-) delerin imzaları münasebetile M. Ve- nizelosa yazmış olduğunuz mektupta bildirdiğiniz veçhile herkesten daha sok zatı âlinizin de taşımakta olduğu- muzu görmekle çok mes'utturlar, İki milletin tarihinde bir terakki, inkişaf ve dostlük merhaleleri teşkil Alt tarafı 2 inci sayıtada Millet meclisinde Fasılalı çalışma cere- yanı kuvvetleniyor Meclisin ikinci reisi Hasan Beyin sözleri Büyük Millet Meclisi . manlarında bu seneden skala 51 zere bazı değişiklikler yapılacağını ve şimdiye kadar 1 teğrinisaniden itiba- ren yeni bütçeyi Çıkarımcıya > “kada: fasılasız surette İçtimalar yapan Mee- lisin bundan sonra fasılajı içtimalar yapması ihtimali bulunduğunu evel- ce yazmıştık, Büyük Millet Medlisi ikinci reisi Trabzon meb'usu Hasan bey bu mese le hakkında düm bir. muharririmize demiştir ki: — Böyle bir fikir ve eereyan var- dır. Meclisin üç ay'çalışıp üç ay ta- til yaparak bu şekilde bir münavebe ile çalışması için mevcut bu cereyan ancak Meclis açıldıktan sonra tatbik mevkiine girebilir. Çünkü bu husus- ta meclisin karar vermesi lâzımdır. Meclis açılınca bu meselenin mev. zuu bahşolması çok muhtemeldir. z 7 “Spor w haber leri Spor sayılamizd. 4y) 1931. Telefon: (ldartj 2.4370 — (Yazı işleri) 24971 Sayısı 5 Kuru İktısathayatımızda yep yeni bir bahis: Mazot kullanmak yüzünden memle- ket milyonlar kaybediyor ! Kömür mü kollanalım, mazot mu? Mühim bir kömür memleketi olan Türkiyede böyle bir sunlii asla varit olmaması lâzım geliyorsa da, * ümu- ma ait işlerimizde memleketin ik Sadi kifayetini tehdit ve âdeta onun- la alay eden mübalâtsizliklar görü yoruz-ki, bu mânâsiz suali belki fat) desi olur kanaatile örtaya atmak icap etti, Türkiyenin her tarafında bugün bir (dizel) iptilâsıdır gidiyor. Şehir lerimizin elektriki dizele temin edili- yor, gemilerimizn bühâr' “ makneleri çıkarılarak yerine dizel motörleri ko- muyor, fabrikalarımız dizelle işliyor, hulâsa temiz ve namuslu Türk kömür rünün yapabileceği işlerin “bir çoğu! yabancı mazota havale ediliyor. bep? Olsa olsa; ağağıkr “satırların isbat edeceği “gihi, - şuursuz bir (mo- dernizm) iptilâ Memleketimizdeki dizel propagan- dacılarndan büyük * “bir ekseriyet, Türk olmıyan bazirgânlardan ibaret. tir ki bunlara verilecek hesabımız ve memleketin iktısadiyatını slâkadar edecek hayati bahisler özerinde ken- dilerile münakaşaya vaktimiz ve mec- büriyetimiz yoktur. Dizele memleket ( menafii nokta. smdan taraftar çıkan Türk vatanda- şına karşı gösterilecek en samimi” ceş) mile de, (modernizm) ji “bizden çok farklı fakat doğruya düha yakın ola-| rak kavramış ve tatbik etmiş olan İn- “gilizlerin elân Londra sokikUirmd. benzin yerine taş kömürü yakan bin- lerce ve on binlerce kamyon idame sebebini Arastırma yi tav. Kömürle işliyen bir lokömobil siye ve ayni zamanda aşağıdaki ra kamlara dikkatlerini celbetmektir. Bir kere, dizelin muhassenatı ne Mazotla işliyen bir Dizel motörü dir ki Türkiyenin her tarafında bu ka dar rağbet görüyor7, Dizel motörü satın alan şahısve ya heyetler umümiyetle bu suale ce vap vermekten âcizdizler. Bu satir. ların maharriri âyni suali “bündan bir ay evvel elektrikle tenviri düşü nülen bit kasahanm mühendisine sor muş ve dizelin son sistem ve asri'tir makine olmâsı dolayisile kendilerine M. şirketi tarafından tüvsiye edildiği “Türden sayıfayı çevirinis? Çin - Japon meselesi On Japon tayyaresi bir istasyonu bombardıman etti Bir çok ölen ve rimel Havas ajansının Pekinden aldığı! son haberlere göre «on Japon tayya-| resi Pekin — Mukden demir yolu bo- yunda bulunan ve Mançuri hükümeti tarafından (muvakkat bir surette merkez iğtihaz edimiş bulunan Kut cheou istasyonunu bombardıman et- miştir. Çok zarar vördır. Bir çok kimseler ölmüştür. Tokyadan gelen haberlerde Man- çurideki Japon kuvvetleri kumanda. nının Chinchaou şehrine taarruz et Meğe karar verdiğinden bahsetmekte- dir. Japon kumandanı bu harekete se- beprolarak Chang Lu Liang hükü Metinin bu şehirde verleşmiş olması! nın sulh ve sükünu bozmakta olduğu! nu göstermektedir, Vaziyete hâkim bulunanlar mu ha-i ber teeyyüt edecek olursa kabinenin derhal istifâsına intizar edilebilece; ni söylemektedir. Çünkü böyle bir ia- arruz Japon kumandanlığının hükü-i metten istizan etmeksizin harekette bulunduğu ve vaziyetteki © vehameti arttırdığı manasını tazammun eder. Şiddetli bir protesto Tokyo, 8 (A.A — Japon kabinesi Nankin hükümetine yarın şiddetli bir protesto notası verecektir. Japon- ya bu notasında Nankin hükümetini Japonlar (Oaleyhinde omürettep hir usul dairesinde takip edilen hareketi durdurmak için yapılan . müracaatı! is'af hususunda ihmal gösterdiğinden dolayı munhaze etmekte ve Çinj vazi. yetteki Yahameti arttnmaktan cekin. mek için Cenevrede girişmiş olduğu | yaralanan vâr taahhütleri yerine getirmemekle itti. ham eylemektedir. Japonyanın Mongolistandâki tahrikâtı Pekin, 8 (A.A.) — Tchâng — Su — Diyangın göndermiş olduğu telg- rafnâmeler, Japonları “Möngolista- nm istiklâlini — temin'etmek «Üzere memlekette tahrikâtta © bulunmakla itham eylemektedir. Mareşal, mü. bimmat yüklü olan ve Jâpon asker- leri tarafmdan muhazafn edilen (o $ trenin: 2; teşrinlevelde. o Mongolistan hududuna vasıl: olduğunu bildirmek» tedir. Çin şimendiferleri boyuna diğer bir takım : mühimmat. 'kafilelerinin daha gelmiş olduğu rivayetler “ara sındadır, Çin-Japon ihtilâf veAmerika Vaşingtoh, 8 (AJA.) “Hükümet, Çin — Japon ihtilâfmı “mahallinde tetkik ve rapor vermek üzere bir ko misyon tayin etmiştir.