10 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa | Kırkağaç Mektubu | Köylüye Yardımı Unutmamalı... İzmir, (Hususi) — Kırkağaç kazası Garbi Anadolu mın takasının mühim iktisadi mer- kezinden © biridir. £ Geçende Akhisar kaza © merkezine yaptığım seyyahatten istifade ederek mıntakamızın, bu gü- zel kazasında beş altı saati- mi geçirdim. Kırkağacın iktı- sadi vaziyeti, diğer kazalara nisbetle çok iyidir. Kırkağaç bu sene 800 ton üzüm, 200,000 kilo tütün, 2500 balye pamuk istihsal etmiştir. Bundan evvelki senelerin istihsalatına nazaran, bu 8€- nenin istihsalâtı azdır. Bu sene Kırkağaç köylerini su bastığı zaman, Ziraat Ban- kası köylüye 59000 lira kadar ikrazatta bulunmuştu. Köylü, bunu su baskını gibi fevkalâ- de bir hâdisede ihtiyaçlarını temin için verilmiş kredi zan- netmişti. Köylü fevkalâde ih- tiyaç zamanlarında aldığı pa- rayı zaruri ibtiyaçlarına sarfet- tiğinden elinde birşey kalma- mıştır. Mahsul alımı mevsimine girerken, (herkes bankanın ikrazat o yapacağını zannedi- yordu. Fakat Ziraat Bankası yeniden ikrazat yapmamış ve yapıp yapmıyacağı hakkında köylüye bir haber veya ma- lümat sızdırmamışlır. Bunun üzerine Tütüncüler Bankası, köylünün imdadına yetişerek 54000 lira kadar borç vermiş ve bu suretle köylünün ilk ihtiyaçları temin edilmiştir. Ancak bu az kredi sebebiledir ki köylü az mah- sul almıştır. Fakat fiatlerin iyi olacağı, tütün cinsinin iyi ve hastalıksız oluşundan an- laşılmaktadır. Tütün satışı, bu sene Kır- kağaçta biraz geç başlıyacak- tır. Buna sebep, Tütün İnhi- sar idaresidir. Tütün “İnhisar idaresi memurları bu kazada ikinci tabriri muayyen vaktin- de yapmamışlardır. Tütün alıcıları mahsulü ak mıya geldikten sonra inhisar memurları ikinci tabriri yapa- caklardır. Bu şekil, köylünün tütüncüler elinde kalmasına sebep teşkil edecektir. Kırkağaç tütün zürraı, (Son Posta) nın ikinci (o tahririn yapılması obususunda Tütün İnhisar İdaresi Umumi Mü- dörlüğü nezdinde teşebbüste bulunmasını istirham etmiş“ lerdir. Türkiyenin Oen iyi kavun mahsulü Kırkağaç kazasında yetişmektedir. Kavun satıcr- larının bana verdiği izahata göre, bazı tüccarlar Kırkağaç havalisindeki fena cins kavun- ları ucuz fiatle tedarik ederek Kırkağaca getirmekte, oradan Kırkağaç (Okavunu firmasile harice sevketmektedir. Bu usul ise Kırkağaç (o kavunlarının şöhretini lekelemektedir. Ka- vuncular bundan şikâyetçidir. Mahsulün az olmasına rağ- men, Kırkağaç kazasının umu- mi vaziyeti iyi addedilmek- tedir. Adnan Son Posta ; Mahabirimizin bu mel- tabu elimize geçtikten sonradır ki İzmir mıntakasında tütün piyasası açılmıştır Buradaki mütalenlar piyasa açılmada evvelki zamana aittir. Bununla beraber bu sene İzmirde (tütün piyasası geç açılmıştır. SON POSTA SOMA MEKTUBU: TÜTÜN, ÜZÜME VE KÖYLÜNÜN KREDİ İHTİYACI somanın umumi görünüşü İzmir, (Hususi) — Ege ik- tısadi mıntakasının en cömert kazalarından biri de (Soma) kazasıdır. (Soma) kazası hal- ma) hemen hepsi çiftçi ve ie adamıdır. Burada ça- an balk ekmeğini, tam ni topraktan çıkarır. Halk ve köylü hakikaten çalışkandır. Fakat onun be- lini büken, semeresini azal- tan sebepler olmasa o, da- ha (emniyetle © çalışılacak. Somada tütün ve üzüm baş- hca yetişen mahsullerdir. Fakat bu sene üzüm mahsulü, Garbi Anadolunun diğer kazalarında olduğu gibi, geçen seneye nazaran daha az yetişmiştir. Eğer o piyasanın (o sonunda mahsulün İyi para ettiği sabit olursa müstahsilin yözü kıs- men olsun gülecektir. Fakat buna rağmen köylü- nün derdi köklü ve esaslıdır. j | X Soma çarşısında alış veriş somada bir harman manzarası > nokta üzerine durmak lâzım gelirse derdin en bü- yağ (kredi ) meselesi olduğunu açıkça söyliyebiliriz. Garbi (o Anadoluda kredi kooperatiflerinin teşkil edil- mesine rağmen (Soma) da Viranşehirde (Son Posta) 300 Evli, 1500 Nüfuslu| Iki Klüp Bir Kaza Merkezi Viranşehirde Arsa meydanı denilen yer Viranşehir, (Hususi) — Son Posta karilerine (Viranşehir) imizi biç olmazsa şöyle bir kuş bakışı tanıtmak hizmetini bugün ifa ediyorum. Kendi ismile anılan kazanın merkezi olan kasabamız vak- tile çok mamur bir şehirdi. imdi ise (3) yüz €v ve 1500 ) nüfustan ibaret kal- mıştır. Kasabanın umumi vazi- eti oharapça bir manzara halindedir. Evvelce burada bin dükkân ve iki bin ev varken şimdi bunlarm ancak harabelerini görebilirsiniz. Bu- raya vaktile Abdülhamit tara- fından Bahaettin Bey isminde bir doktor gönderilmiş ve o zat kasabayı yeniden baştan tanzim! gi ve yeni bir şekil vermiştir. Onun eseri olarak kasabanın İ plânı bir Avrupa şehrini andı- İ nr. Fakat bugün baraptır. | Viranşehir bugün bir bele- | diye (yoksulluğu (içindedir. Belediyenin tahmini varidatı (5000) liradır. Fakat bu para tamamen tahsil edilemediği için bugün çarşı ve sokaklar lâmbasız, iç sokaklar; ise göplü ve kirli bir haldedir. Burada insan aradığı her şeyi bulamamak vaziyetinde- dir. Fakat Viranşehrin suyu bol ve iyidir. Yalnız kasabanın ortasında bulunan yüzelli metre murabbaı bir su birikintisi, bir hastalık membaı halindedir.İçer- sinden pislik fışkırıyor ve bu pislik nedense temizlenmiyor. Halk arasındaki umumi bas- talıklar o dalak, trahom ve frengidir. Frengililer Belediye tarafından OUrfaya gönderil- mektedir. Maarife gelince, merkezde seksen mevcutlu muhtelit bir ilkmektep (o vardır. £ Köyler henüz mektepsizdir. Sadri köylünün kredi ihtiyacı henüz temin edilmiş değildir. Köylü işini başarmak için sermayeye muhtaçtır. Gerçe bir Ziraat Bankası var ve bu Ziraat Bankası çalışıyor. Fakat Zira- at Bankasının varlığı bu işe kâfi gelmiyor. vari doğrusunu söylemek lâzım öylü ve Fo fazla e yapabilecek ir iktidar vermek için ona uzun vadeli ve bol sermaye bulmak şarttır. İkinci bir şart daha var: Köylünün istihsal ettiğini ça- buk ve iyi fiatlerle satmak, yani onun malını süratle pa- raya çevirmek, Öyle iddia edilebilir ki bu mesele para ve sermaye bul- mak işinden daha mühimdir. halde koopertifler bu işi başarmıya çalışıyor. Fakat bu mesainin genişletil- mesi vetamamen asri birşekil- de yürümesi şiddetle lâzımdır. İşte size (Soma) dan bahse- derken müşterek bir dert hak- kında söz söylemiş oluyorum. ünkü (Soma) köylüsünün bu erdino daha başka yerlerde de, her zaman tesadüf edilir. #4 > Adanada -Spor Hareketleri üp Arasında Bir ila Maçı Adanaspor Adana, ( Hususi ) — Geçen | cuma günü o Seyhansporla Torosspor arasında yapılan intikam (maçının neticesini telgrafla bildirmiştim. Seyhan- sporun 1 - 4 galip geldiği bu maç hakkında biraz tafsilât veriyorum: Müsabaka saat (5) te baş- ladı. Stadyomda binlerce halk birikmişti. Maça karşı alâkayı arttıran obususiyet ( Toros) takımında eski Fenerbahçeli Doktor İsmet ve Ragıp Bey- lerin bulunması idi. Oyun umumiyet itibarile çok nezih ve muntazam, fakat çok heyecanlı oldu. İlk dev- rede Seyhanspor bir gol yedi ve üç gol attı. İkinci devre daha seri ve heyecanlı geçti. Bu devrede Toros takımı kongresinde hazır Bulunanlar müdafaaya çekilmiye mecbur oldu. Devrenin ortalarına doğ- ru Seyhan takımı 4 üncü go- lünü kaydetti. Toroslular daha ziyade şahsi bir oyun sistemi takip edi- yorlardı. Seyhanda ise teknik daha kuvvetlidir. Bilhassa Mehmet, Yılmaz ve Zeki Beyler çok iyi oyna- dılar. Seyhan orta muhacimi Aziz Bey ise parlak bir isti- dada namzet olduğunu ispat etti. Torosta İsmet, Ragıp ve Avni “Beyler; harikalar gör terdiler ve heyecanla başlıyan maç yine halkın ve oyuncu- ların < heyecanile (o nihayet buldu. Spor Mintakası Adana Spor Mıntakasına Bandırmada Palamut | Bolluğu Bandırma, (Hususi) — B€ rada havalar soğumıya b dı. Sergi satıcıları dükkâi rma çekilmiye başladılar. yun, karpuz ithalât ve il catı günden güne azalma! dır. Palamut balığının 20-25 kuruş arasındadır. manımızda bulunan bir Yı vapuru ve 5 Yunan mot 10 gündenberi balık yül mektedirler. Birkaç ogün Ybalık çok çıkmamıştı. Bu gayet fazladır. Bandırma kının ekserisi ucuz old için balığı tercih ediyorlar. XX Kasabamızda. İlkmı tepler tedrisata başlamışlı dır. Geçen senekilere nisbö ten bu sene talebe ka; fazlaca görülmektedir. Tal& beler © zamanlarını, © henif kitapları gelmediğinden mus limlerinin anlatacağı di derslere hasretmişlerdir. Yat rucuklar, pek yakışan si; temiz göğüslüklerile tam mektep talebesi halini ikti ve diğer muallim arkadaşlı rınn bu emekleri boşa gil memektedir, X* Burada bina in: günden güne artmaktadıf Her tarafta ahşap binalif yıkılarak tuğla binalar isi edilmektedir. o Çarşıda oyef inşa edilen o birkaç büyü bina Bandırmanın. güzelliğiP biraz “daha “ cazipleştirmiştifi Boş arsaları belediye ehvef fiatle ve taksitle vermektedir Az bir zaman içinde Bandıf” ma kendisini toplamıştır. o“ X Meddah süruri Ef, bir kaç gündenberi şehrimizdedir Söylediği bazı cazip hikâye” lerile Bandırma halkını cidd sevindirmiştir. in EE. b rada birkaç Ki anbula gide dıktan sonra cektir. Kazamızın kaymakamı ” san Fikri Bey mezuniyet al#” rak İstanbula gitmiştir. Ve kâleten Edincik nahiyesi mi dürü Ömer Celâl Bey kai makamlık vazifesini görme! tedir. Gemlik Mua'limleri Gemlik, (Hususi) — Cemi muallimler birliğinde içti çe Riyasette o müfetöf evzi Bey bulunuyordu. Bütçf ve saire müzakerelerindefi sonra birçok memurların iştirak ettiği içtimada nutuk lar irat olundu. oMünevvi tabakayı biribirlerine ısındır4f birliğin. ilk yıldönümü müns” sebetile devam ve bekası içi temennilerde o bulunuldu Vİ halk bir gün sonra verile! çay ziyafetine çağırıldı. M. e tâbi olan Mersin, eli Tarsus ve Maraş dü murahbaslarının iştirakile mi” taka içtima: yapıldı. Mınts' spor heyetlerinin intihabınd sonra Umumi Reisliğe diye Reisi Turkan Cemal | Seçildi. İçtima çok harar* ve münakaşalı oldu ve A va mıntakasında sporun a rakkisi için bazı kararlar İ yol haz edilerek içlimaa nib*! verildi, 8