12 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

12 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa : r Halkın Sivil — Tayyare- cilik Teşebbüsü Tayyare Klübünün yakın- da faaliyete başlıyacağını, bu suretle herkesin tayya- ':l.dıın Iııüfıdı edebilmesi- imkân dahiline gire- bileceğini dün haber ver- dik, ikın müzaheretle karşıladığı bu — hâdise etrafındaki fikirlerini ya- 1 s.ıııımı...,.h 25 ) — Tayyara yirminci asrın emin bir nakil vasıtasıdır. Bu vasıta için vaitlerle — dolu bir istikbal de vardır ve muhak- kaktır. Ayni zamanda da bir barp ve reklâm aletidir. Bu- günkü Kara, deniz nakil vası- talarına ve yollarına meydan okuyacak ve muvaffak olacak olan — tayyarelerden — arami İstifade etmek lâzımdır. Bu- nun için bütün medeni mem- leketlerde olduğu gibi bizde de bir sivil tayyarecilik teşek- kül etmelidir. * denilASER Bey ( Eyüp Sofucular cud- — Yeni Türkiye dahilde ve hariçte en çok tanınmıya ih- tiyacı olan bir me! ettir. Bence bu tanınma ve reklâm için en İyi vasıta tayyaredir. Resmi tayyare teşekkülleri yanında sivil tayyarecilik klüp- İerine de çok İüzum vardır. inlerimiz ve hevesli- lerimiz de birer tayyare ala- rak uçmıiya alışırlarsa bun- dan memleketin tayyareciliği ve dolayısile de ordusu isti- fade eder. klaa B ( Söümbemim Kutren Oğlu ban ) — Sivil tayyare klübünün teşekkülünü memnuniyetle kar- lamamak mümkün müdür? hususta bile kalınmış- tır. Bütün dünyada tayyare- cilik sporun bir şubesi ob- muştur. Mübarek Bey (Sultanahmet Firuz Ağa — Tayyare pek mühim bir reklâm vasıtasıdır. Gazeteniz vasıtasilede memleketimiz bir Bivil tayyarecilik — kazanıyor. Bir otomobilden daha ucuz alınabileceği yazılan tayyare- lerle gençlerimiz şimdilik sitaj uçuşları yaparlar, heves ve tec- rübe arttıkça büyük rekorlar yıgıbiliıler. Sivil klüpçileri tebrik ederim. Salöhsttin —Di “(Cedikpaşa — Firia sokağı 47) — Gençler askere alınır- larken evveli meslekleri na- zarı itibara alımarak smıflara lırlar. Ordumuz bu suret- le bu mesleklerden kolayca istifade eder. Eğer bizde de bir — sivil tayyarecilik tesisi birçok — gençlerimizi, — heves- Kilerimiz tayyarecilik öğrenirler ve silâh başına çağırılınca ordunun tayyare teşkilâtın'da kendilerinden kolayca istifade edilir. L Sesi I İ Dört Şarkıdan Çıkan Bir Ihtilâf Birinci Ceza Mahke- | mesi Bir İntihal Dava- sına Başladı Dün Birinci Ceza mahke- mesinde, biribirine girift bir şekil alan beş plâk davasına bakılmıştır. İddiaya göre da- | valarin esası şudur: Madam Sofi (bir şen gece- nin hatırası), (Sahillerde güller açar), (Nerdesin sen), (Ne de- rin kudreti var) isminde ki şarkılarını kendi namına tescil ettirmiş. Fakat bu şarkılar bir plâk kumpanyası tarafın- dan iİntihal edilmiş. Bunu ha- ber alan Madam ıJ.erlııl hare- kete geçerek plâkları musa- dere ettirdiği gibi (30) bin lira kadar da tarminat istiyor. Bu sırada keman! Mustafa Bey de şarkıların kendisine ait olduğunu ve onları kum- panyaya sattığını iddia ediyor. Diğer taraftan bir. üçüncü şahıs ta şarkıları Mustafa Bey- den kendisi aldığını ortaya atıyor. Bundan başka bir dördüncü şahıs ta bu şarkılar- dan — birinin kendisine ait olduğu —iddiasımı — dermeyan edince biribirine arap saçı gibi karışan beş dava nıch ediyor. Dünkü muhakeme, Müddel- umuminin tetkikat yapması için başka bir güne bırakılmıştır. 270 Genç Bu Sene Hukuk Fakül- Sirkeci Rıhtımında Esrarengiz İki Kardeş Korku Ve Endişe İI;Dolışırlırken Yakalandılar, Karakola Götürüldüler, Bavulları Açıldı Ve İçlerinden Okadar Çok Kaçak Eşya Çıktı Ki.. Cuma günü limanımıza gelen Romanya bandıralı (Prenses Mariya) vapurundan Rahim Minaha ve kardeşi Rahim İsak isminde İran tebealı iki yolçu çıkmıştır. Bir Şaşkınlık! | O sırada rihtim civarında | dolaşmakta — olan Eminönü Polis Merkez Komiser Muayini Hüseyin Avni ve polis İzzet Efendiler bu yolcuların -vazi- yetinden şüphelenerek kara- kola davet etmişlerdir. Fahat (Rahim) kardeşler bu davet ı Üzerine şaşırmışlar ve renkten renge girmişlerdir. Ayni Za- manda karakola gönderilme- | meleri için memurlara yal- varmıya başlamışlardır. Fakat, ricalarının boşa git- tiğini gören bu iki kardeş, bu sefer de memurlara (500) lira rüşvet teklif etmişlerdir. Bu vaziyet karşısında polislerin Şüphesi büsbütün artmış ve bu garip yolcuları bavullarile bir- Hikte Eminönü merkezine gö- [ türmüşlerdir. | idhal Neler De Neler... Merkezde bavullar açılmış ve içlerinden (57400) tane çakmak taşı, 6 kilo da çubuk halinde çakmak taşı, 518 tane çakmak, | 2000 tane çakmak vidası, 3000 çakmak kapağı, 1000 tane çakmak kutusu, 234 çift ipek çorap ve 4 metre de ipek kumaş çıkmıştır. Kaçak olarak ve beyanna- me verilmeden — memlekete edilmek — istenilen bu eşya derhal musadere edil- miştir. Gümrük idaresi hâdi- seyi Fazla ehemmiyetli bul- makta ve bu kaçakçılık arka- sında gizli eller bulunup bu- lunmadığını araştırmaktadır. Bu iki kaçakçı mahkemeye verilecek, kendilerinden ay- mnca mühim miktarda para cezası alınacaktır. Şehrimizde Bir Yunan Tiyatrosu ERERRR tesine Kaydedildi Bu sene Darülfünunun muh- telif şubelerine pek çok ta- lebe müracaat — etmektedir. Talipler arasında hanımlar evvelki — senelere — nazaran epeyce — fazladır.. Şimdiye kadar Hukuk fakültesine 270, Edebiyat fakültesine ise 100 talebe kaydedilmiştir. Huku- ka kaydedilen — hanımların adedi 40, edebiyata ise (50) dir. Kayıt muamelesine 15 teşrinievvelde — nihayet - veri- lecektir. Feci Bir Kaza İbrahim iİsminde bir amele dün Hay a bir vapur- da çalışırken sol eli vinç ara- sında sıkışıp ezilmiş, hastaha- meye kaldırılmıştır. Tüşi Dün akşam şehrimize Atinadan bir Yunan tiyatro heyeti gelmiştir. Heyetin başında maruf Yunan artistlerinden Madam Helen Papadakis bulunmaktadır. Trup burada bir müddet kalacak ve Beyoğlundaki tiyatrolardan birinde muhtelif tem- siller verecektir. 'emsillerin Fransız tiyatrosunda verileceği söylenmektedir. Yunanlı artistler Galata rıhtımında Darülbe- dayi artistleri tarafından istikbal edilmişlerdir. Atinada temsillere iştirak eden Bedia Muvahhit Hanım da “dün Yunan trupile birlikte şehrimize dönmüştür. Gümrük Memurları Arasında İstanbul Gümrüklerin- de Mühim Değişiklik- lere Lüzum Görüldü Galata İthalât Gümrügünde gerek son seneler - zarfında vukua gelen bazı sirkatler, gerekse lüks eşya ithalinin bu gümrükte artması Gümrük Umum — Müdürlüğünü — esaslı bazı tedbirler almıya sevket- miştir. Bunun için evvelâ bu güm- rükteki — büyük memurların tebdiline karar — verilmiştir. Dün Gümrük Başmüdürlüğü- rejelen emir üzerine Galata thalât — Gümrüğü — müdürü Nimet B. İstanbul Gümrüğü müdürlüğü emrine alınmıştır. Müdür muavini İsmail Hakkı Bey de kendi arzusile tekaüde sevkedilmiştir. Bunların yerine Müdürlüğe İstanbul — İthalât — Gümrüğü müödürü Memduh, muavinliğe- de yine buradaki —muavin Methi Beyler getirilmişlerdir. İstanbul İthalât Gümrüğü Mü- dür — muavinliğine de Kars Gümrüğü müdürü Bezmi Bey tayin olunmuştur. Bir Cemiyet Feshedildi Celepler Cemiyeti — azası cemiyetin feshine karar ver- miştir. Mefsuh cemiyet yakın- da tasfiye edilecektir. İlmî ğerler Eski Harfli Kitaplar Satışında lîikâr Var Devlet Matbaası tarafından eski harflerle basılan ilmi eserler Vekiller Heyetinin bir kararile satıştan kaldırılarak matbaanın depolarına kon- muştu. Bu eserlerin matbaa şubesinde satışı menedildiği halde — diğer — kitapçılarda tamamen — serbest — birakıl- mış ve miktarı azalan bu kitaplar — üzerinde — ihtikâr yapılmıya başlanmıştır. Maarif Vekâleti — matbaadaki — ilmi eserlerin tasnifini emretmiştir. Matbaa idaresi depolarda (81) çeşit ilmi eser bulmuş ve bunları telgrafla Vekâlet bildirmiştir. Vekiller Heyeti- nin bir kararından sonra bu kitapların satışa çıkarlacağı anlaşılmaktadır. r | Tacirlerin Borç- | /| harı, Alacakları Bütün tacirlerimizin şiddetle alâkadar oldukları İngiliz lirasınım sükutundan evvel yapılmış olan Akitlerin —ne - suüretle edileceği meselesi henüz halle- dilememiştir. Hamburg fahri kon- konslosumuz buna dalir — harici Hicaret ofisine bir rapor gönder- miştir. Rapora göre: Almanyada —muhtelif nohtal nazarlar vardırı 1 — Satıcı mevkinde bulunan gruplara İngilterede son İsterling kanununun neşrinden evvel ister- ling üzerinden yapılmış olan satış- ların o ramanki isterlingin temsil ettiği kıymet altında yapıldığı kanaatindedirler. 2 — Alıcı gruplar ve ithalât- çılar ise isterlingin her zaman isterlingdir, düsturunu müdafaa etmektedir. Hamburg borsası ( Müstemle- kât eşyası ve kuru meyva İhra- catçıları cemiyeti ) ise şöyle bir karar vermiştir: “ İsterling ister- ling isede henür mezele tavaz- zuh etmediğinden 21 eylül 931 den evvelki akitlere ait tedi- yatın — satıcıların " İleride — bu meselenin inkişaf şekline göre fark talebine hakları olmak şar- tle, mealinde bir kaydı ihtiyati vazı münasiptir. Bu karar umu- mi bir taraftarlık kazanmıştır. Memleketimiz — ihracatçılarını da en ziyade alâkadar eden ka- rar budr. Doktorlar — Arasında Etibba Odası İdare Heyeti intihabatına yakında başlanacak- tır. Doktorlar gruplara ayrılarak arru ettikleri zevatın kazanması için uğraşmıya başlamışlardır. Doktorlar propaganda yapr- hrken cebir. kullamldığını iddia etmişler, fakat böyle birşey ol- madığı bildirilmiştir. Eyilp Aliyon Fabrikası Evvelce kaçakçılık yaptığın- dan dolayı — kapattırılmış - olan Eyüpte Etkim ismindeki Afyon fabrikasının — Heyeti — Vekilece tekrar açılmasına karar veri tir. Fabrika hükümetin besi altında morfinlerini “Kada- in, €& tahvil ve bütün maamelâ- tını Üç ay zarfında tesviye edecektir. Verem Kurbanları Beyoğlundaki Vilâyet Verem dispanseri veremden ölenler hak- kında bir grafik yapmıştır. Gra- fiğe göre memleketimizde sene- de veremden 37-40 bin kişi öl- mektedir. Yeni lera Kanunu Ticaret Odası ticaret ve sanayi hukukiyati komisyonu dün Oda reislerinden Necip Beyin riyasetinde toplanarak yeni icra ve iflâs kanununun projesini tetkik etmiştir. e Bursa Peşte Son Posta'nın Resimli Hikâyes Pazar Ola Hasan B. V: malları 11 Hasan Bey — Parzarola malcı- İşler nasıl gidiyor bakalım başı !.. 2: Peştemalcı — Hasan Bey, Burs: bavlu | ile peştemallarına sürüm çoktur. tergübhlarile çok iş çıkmıyor. Amma el ! 3: Peştemalcı — Hasan Bey, fabrika lâ- zım, fabrika... Çok mal çıksa Avrupaya bile bolbol gider. cılığının hakkile usta olması İçin 4: Hasan Bey — Desene, Bursa Peştemal: :qtıııln:-u,ıııbllnu', yani