12 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

12 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

| — gun Manda köyünde Nuri Efen- Adana; (Hususi) — Tatsur — dinin çıftliğine birkaç meç- Bul hirsiz. girmiş, Nuri EF. — uykuda olduğu bir sırada hay- yanları sürüp götürmüşlerdir. — Biraz sonra uyanan Nuri Ef. silâha davranmış, hırsızların peşine düşmüş ve soyguncu- lardan birini yaralamış, fakat kendisine de bir kurşun isa- bet etmiştir. Durmuş Ulvi Himaye Edilen Talebeler Aydın, (Hususi) — Maarif Cemiyeti Ankara merkerzi bu sene vilâyetimizden bir Hanım ve iki erkek talebeyi himaye- sine almıştır. Erkek talebeden Nadir Efendi — Darülfünuna yerleştirilmek üzere İstanbul falebe yurduna - gönderilmiş, Cemal Efendi de lise tahsili- ne devam etmesi için Bursa talebe yurduna yerleştirilmiştir. Tütün Piyasasl Milâs, 10 (A. A.) — Mi- lâsta tütün piyasası açılmıştır. En yüksek fiat 130 dur. Tü- tün alıcılarınn — müttehiden hareket ettikleri görülüyor. Muğlada henüz piyasa açıl- mıştır. Alıcı kumpanya me- murları burada bulunmaktadır. Piyasanın bir iki gün içinde açılması muhtemeldir. Pamuk Mütehassısı Adana — Hükümet tara- fından Amerikadan getirtilen pamuk mütehassısı ile Adan: Ziraat Odası ve Çiftçi Birliği İdare heyetleri Amerikan ve memleket pamukçuluğu hak- kında — görüşmüşlerdir. Mü- tehassısın pamuk ziraatimizi yakından görmek lzere önü- müzdeki hafta içinde mıntaka nn muhtelif yerlerindeki çift- likleri ziyaret etmesini karar- laştırmışlardır. Kiymetli Tarihi Eserler İzmir, ( Hususi) — Efes- Ayaslog harabeleri meyanında köylülerin ( Kızlar sarayı ) dedikleri —tarihi — ( Jimnaz ) binasında eski eserler aramak için giden heyet — hafriyata başlamıştır. Geçen sene bu Jimnaz salonlarından, yalnız birisi temizlenmiş, burada (15) kadar heykel — ve kıymetli eser bulunmuştu. Bunlardan bir kısmı oradaki müzeye, bir kısmı da İzmir müzesine nak- ledilmişti. Bu seneki hafriyat bu salonun hizasında diğer bir salon harabesinde yapıl- maktadir. Şimdiye kadar sa- lonun toprağı — kaldırılmıştır. Birkaç hafta sonra buradan pek kıymetli eserler çıkacağı ümit edilmektedir. B K. — Na Tarihi 24 00 — 5211-5162 — 16-2-926 12 00 5304-5200 — 8-2-927 1 80 $504-5556 22-2-927 Zayi — Aksarayda polir mer- keri karşısında Belediye malı BS mumaralı arsaya ait tarilı ve numaraları yukarıda yazılı teminat makbuzlarını zayi ettiğim- | den bükümsüz olacakları ilân | olunur. Müsteciri: Dimo l Zengın Bir Portakal Memleketi Dörtyol, ( Hususi ) — Ka- zamız dahilinde iki bin dö- VELELİ Rados, (Hususi ) — Bir | ay evveldenberi herkesin ağ-)| zında — şözle bir dolaşıyordu.: dedikodu Şimdiye kadar misli görülmemiş bir şenlik yapılacak. Bu şenlik müna- sebetile eylül ayı içinde bir- çok İngiliz harp gemisi ada- mızı ziyaret etmiş, — fakat mürettebatın karaya çıkmasına izin — verilmemişti. Bu şenlige, ( Malta ) adası şövalyelerile bir kaç rahip ve bir de İzmir katolik baş- papası iştirak ettiler. Şenlik gecesi buradaki ( San Ciyo- vanni ) ve ( Santa Marya ) kiliselerinde bütün katoliklerin iştirakile —sabahlara — kadar ruhani ayinler yapıldı. Ayin- ler esnasında çocuk- ler melek ve genç kızlar da yeni evli gelin kılığına bürün- düler. Başpapas birçok nu- tuklar ve vazler verdi. Bu suretle devam eden gece ayini sabaha karşı nihayet buldu ve sabahtan — itibaren — gündüz şenlikleri başladı. Şehirden üç saat kadar uzakta eski Rados dağı vardır ki bunun şimdiki ismi (Monta Filermo) d.ır Bıırıdı çok eskıden IııI— nümlük bir arazi dahilinde en binden fazla portakal ağacı vardır" Bunlardan ge- nede yüz binlerce portakal alınır. Ayrıca civar dağlarda * (60 ) bin kile kadar Ihlamur çiçeği istihsal edilir. Burada ormanlar da çok zengindir. Her sene Suriyeye mühim miktarda kereste ihraç edil- mektedir. Fakatzengin bir is- tihsal memleketi olan kaza- mızın herüz bütün ihtiyaçları tatmin edecek şekilde bir ihraç iskelesi yoktur. Yalnız portakal ihracatı geçen sene memlekete (23) bin lira para getirmiştir. Ancak tren nakli- ye ücretinin fazlalığı müstah- silin belini bükmektedir. Tren Ücreti vagon başına (482) li- radır. Halbuki ayni miktar malın vapurla nakli için (200) lira kifalyet etmektedir. Bu- nun için de müstahsil İsken- derun tarikile ecnebi vapur kumpanyalarını tercih etmek- tedir ki bu suretle paramızın mühim bir kısmı harice git- mektedir. Geçen sene burada porta- kal ağaçlarına hastalık ariz olmuştu. Fakat — gönderilen bir ziraat heyeti mücadeleye başlamış, bu suretle hastalığın önü kısmen alınmıştır. Heyet halka, hastalıkla — yapılacak mücadele hakkında devamlı şekilde izahat vermektedir. Tütün Piyasası Denizli, 11 (A. A.) — Şim- | diye kadar 300 bin okka tü- | tün satılmıştır. Muğla, Fethiye ' ve vilâyetin diğer kazalarınd- piyasa henüz açılmamıştır. ma bir kilise vardır. İşte gündüz şenliklerine bu kilise- sede (Meryem Ana) tasvirinin asılması merasimile başlanıldı. Şövalyeler, rahipler ve bütün katolikler hep birlikte dağa kadar çıktılar ve eski Rados şövalyelerinin yadigârı olan ihtiyar kiliseye — ilâhiler ve nutuklar okuyarak Meryem tasvirini astılar. Bu da bittik- ten sonra pazar akşamı bu- ranın yegâne piyasa mahalli olan geniş (Mandraki) mey- danının etrafını çeviren bütün binalar elektrik ziyasına bo- ğuldu. Bmün evler elekırik DAUK — rea geramamn < — Konya, (Hususi) — Burada (928 ) senesinde büyük bir bina yapıldı.. Bu bina Al- man Linç şirketi tarafından inşa edi ve (270) bin lira sarfedildi. Bina Konyamızın memleket hastahanesi olarak yaptırılmıştı. Fakat inşaatı üç sene evvel bitirilen bu hasta- ne şimdiki halde bomboş duruyor. Henüz açılmamıştır. Söylendiğine göre binanın hâlâ muattal durması tahsi- satsızlık yözündendir. Tefriş için kaç bin lira lâzımdır? rendiğime göre bu masraf da henüz tesbit edilmiş de- gildir. Konyalıların temennisi ise, lânmgelen tahsisatın bir Adanada Çöp Tenekeleri Adana, (Hususi) — Bura belediyesi çöp tenekeleri hak- kında yeni bir karar vermiş- tir. Bu karara göre gerek dükkân, gerekse — evlerdeki çöp tenekelerinin ağızlı kapalı olacaktır. Açık ağzı teneke- lere çöp koyanlardan ceza caktır. Radosta Mandraki | meydanı RADOSTA ŞÖVALYELER VEL- ŞENLİK YAPTILAR ampüllerile donatılmış, ayrıca meydanın içinden geçen cad- de de muühtelif elektrik ke- merlerile süslenmişti. Rados halkının hemen bepsi gece bu meydana toplandı, sabah- lara”kadar ortalığı velveleye veren bir şekilde eğlendiler. Bu eğlence gecesinin tam ortasında adanın bütün elek- trikleri söndü ve her taraf koyu bir karanlığa büründü. Bu sırada yüz binlerce hava fişeği yakıldı ve ortalık yeşil, kırmızı, pembe, eflâtun ışık renklerine büründü. Bu ışık oyunlar: arasında da Katolik- ler eğlenceli bir gece geçirdiler. M. Kemal Radosta Fıııır kalesi ile Rndoı ve Roma heykelleri Konyanın. İhtiyacı Yeni Yapılan Hastahane Seneler- | denberi Muattal Bir Haldedir Tahsisatsızlık yüzünden muattal kalan Konya memleket hastanesi ân avvel bulunup verilmesi ve binanın mükemmel bir has- tane olarak küşat edilmesidir. * Bir de mektep ihtiya- cından bahsedeceğim: — Bu sene buaradaki erkek lisesine girmek için müracaat eden talebenin miktarı çok fazla- dır. Fakat mektebin bina noktai nazarından kadrosu müsait olmadığı için bunların hepsi kabul edilememiş, bir kısmı açıkta kalmıştır. Açıkta kalanların adedi (40 - 50) ka- dardır. Bunlar Konyaya tâbi kaza ve nahiyelerden gelmiş okuma heveskârlarıdır. H. C. İzmirde Üzüm Satışı İzmir, 10 (A. A.) — Bu- gün 35 kuruştan Si kuruşa kadar 917 çuval üzüm ve 8 kuruştan 35 kuruşa — kadar 212 cuval incir ve 850 ku- ruştan 190 okka afyon sa- tılmıştır. (Adana Çıfçısının Borçları Adana çıfçııımı bir. (borç) mesclesi vardır. Burada çifçi muhtelif — sebepierle — birkaç | senedir. çok sıkıntılı bir va- | kurtulabileceğine kani.. ziyettedir. Bu seneki istihsal fazlalığı ise (borç) ödeme meselesini biraz daha müşkül bir şekle sokmuştur. Çiftçi bu yüzden borcunu veremediği için bir tecil ka- rarı almak için bükümete müracaat etti. Ayrıca alacaklı bankalar nezdinde de teşeb- bülerde bulunuldu. Fakat he- nüz bir netice çıkmadı. Bir Adana gazetesi bu me- seleden bahederken şu satır- ları yazmaktadır : “Evet, bugün Adana çifçisi düpedüz, borçlarının - tecilini isliyor ve çünki içinde bulun- duğu hudutsuz — müşkülâttan, ancak geniş bir nefes almakla Bir kere, Adana çiftçisi bu tecil talebinde bulumurken, Üç dört senelik mesaisinin kısa bir bilânçosunu esbabı mucibe olarak ortaya koyarak demek istiyor ki: “— Üç dört senedenberi hububat mahsulünden bir şey anlamadım, bu uğurda kat- landığım emek ve masraflarım boşa gitti Bir sene süne ha- şeresi, diğer sene mevsimsiz ve zararlı yağmurlar, geçen sene Seyhanın bitmez tüken- mez taşkınlığı ve diğer hava şeraiti maatteessüf bu neticeyi doğurdu. , Buğday Piyasası Denizli, 10(A.A)—Borsada buğday Üüçten beş buçuğa, arpa ikiden Üç kuruşa, haş- haş 6 buçuktan 7 buçuk kuruşa kadar satılmıştır, ı Vapurlar l Bügün Beklenen Vapurlar Karadeniz - Türk - Hopadan Türk - İzmirden Türk - Cideden Marmara - Türk - Mudanya Gemlikten Kırlangıç - Türk - İzmitten İtalya - İtalyan - İskenderiye- den Gastein - İtalyan - Odesa Köz, tenceden Bulgarya - Bulgar - Pireden Bugün Gidecek Vapurlar Saadet - Türk - İzmire Bartın - Türk - Cideye Bursa - , - Mudanya Gem- liğe Kırlangıç - Türk - İzmite Rıîılı Karol I - Romanya - Pire İskenderiyeye Kostantinopoli - İtalyan - Ce« novaya Abbazya - İtalyan - Köstence Odesaya Penay - Rus - Batuma Bulgarya - Bulgar - Varna Burgaza SEYRİSEFAIN Merkez acentasıı Galatada Köprü Başı B.2362. Şube A. Sirkeci Mü- hürdar zade han 2. 2740 AYVALIK SÜR'AT P. (MERSİN) 13 Teşrinievvel Salı 17 de Sirkeci Rıhtımından 13 Teşrinievvel Salı Trab- zon postası yapılmıyacaklır. PİRE - İSKENDERİYE P. (İZMİR) 13 Teşrinievel Sa- h 10 da Galata rıhtımından kalkacaktır. Fabrikada birikmiş 50-70 ton miktarında hurda saç ve demir parçaları müzaye- de ile satılacaktır. İhalesi 15-10-931 saat 16,30 Te- minat *6 10. (3010) büks BARTIN Ça POSTASİ Bartın Vapuru Her Pazartesi Sünü saat 18 de Sirkeci rıhtımından hares ketle, Ereğli, Zonguldak, Bartın; Amasra, Kurucaşile, Cide İskele- lerine azimet ve ayni tarikle İe- tanbul'a avdet edecektir. Sirkeci Yeni Han No. 15 Telefon : 23609 ve 23388 AAT A c KARADENİZ POSTASI Erzurum y Çarşamba 14T.cvvel günü akşamı Sirkeciden hareketle ( Zonguldak, İne* bolu, Samsun, Ordu, Gire” sun, Trabzon, Sürmene vt Rizeye ) gidecektir. j Fazla tafsilât için Sirkeciı Yelkenci hanındaki acenta” lığına müracaat. Tel. 2151 İstanbul 4 üncü icra memu” luğundan: Bir deynin temsini K" mahceuz ve paraya çevrilmesi * ’Sı karrer mobilye eşyamı 19 - 10- tarihinde saat 11 den ıtl Lâleli apartımanı l:ır'ııınöln,“ Ragıp sokağında $ No. l1 h açık arttırma suretile satılacakt '”, Taliplerin mahallinde memi” Va müracaatleri 931 - 616 No- İ: İle ilân olunur. T— ammm e —— Ü Ü l GÜ AA J