17 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

17 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

; Küçük Haberler Çanakkalede Çok Acıklı Bir Facia Eski Bir Bomba İki Gencin Yaralanmasına . Sebep Oldu Çanakkale, (Hususi)— Bura- da bir facia oldu ve iki kişi ağır surette yaralandı. Hâdise şudur: Saraç Salt çavuş ve maki- nist Hasan isminde iki arka- daş civarda dolaşırken umum! harpten kalma patlamamış bir bomba bulmuşlar, barutunu “ almak için kurcalamıya baş- Jamışlardır. Fakat bir aralık bu eski bumba birdenbire patlamış ve ikisi de teblikeli surette yaralanmıştır. Beş Ev Yandı Bandırma, (Hususi) — öğle üzeri saat üç raddele- rinde Bandırmaya tâbi Kü- lefli karyesinin yanmakta ol duğu, Bandırma ( İtfaiye- sinin de imdada gelmekte olduğu bildirildi ve yetişen #tfaiye köyü bütün, bütün yanmaktan kurtardı. Tahkika- tıma göre yangın köy fırının- dan çıkmıştır. Neticede beş ev yanmıştır. Maaş Vaktinde Verilmemiş Konya, (Hususi) — İlkmek- tep muallimlerine ağustos ay- lıkları henüz verildi. Yakında da eylül aylıklarınm verilece- ği söylenmektedir. Bundan da anlaşılıyor ki vilâyetimiz da- hilinde ilkmektep muallimleri aylıklarını tam vaktinde ala- mamaktadırlar. Belediye Tedbir Almış Bandırma, (Hususi) — Be- lediyenin (son O zamanlarda yaptırdığı umumi helâya bazı ablâksızlar götü ve çirkin yazılar o yazmıya başlamıştır. Bunun üzerine belediye helâ- Bın İçini tamamen ziftli siyah boya ile boyatmış ve bu ter- biyesizliğin Oönüne geçmiye muvaffak olmuştur. Ekmek Dört Kuruşa Konya, (Hususi) — Satış azlığı ve belki de İstihsal faz- < lalığı yüzünden yiyecek ve içecek £ fiatlerindeki ucuzluk devam ediyor. Ekmeğin ok- kası dört kuruşa inmiştir. Karşıyakada Elektrik İzmir, 16 (Hususi) — Kar- gıyakada elektrik tesisatına başlanmıştır. Tesisat, beledi- yenin İş Bankasından istikraz ettiği 2,000,000 liranın kalan kısmından sarfedilerek yapı maktadır. Elektrik Şirketi de Bayraklı, Karşıyaka ve Hak kapınara birer tahvil merkezi inşasına başlamıştır. Elektrik Pahalı Olunca Adana, (Hususi) — Burada “elektrik ücretleri çok pahalı- dır. Bu sebeple bir kısım helk beş yüz mumluk lâmbaların çıkarmışlar. Yerine yüz mum- İuk takmışlardır. Bazı dükkân- larda da elektrik yerine > lâmbaları kullanılmaktadır. KOMŞU MEMLEKETLER NA- (5 İSIL ZENGİN OLUYORLAR? Havalar Selânikte Ticari Faaliyet Her- |! gün Biraz Daha Artıyor Selânik, (Hususi muhabiri mizden) — Selânik ve civarı, Balkan harbinden sonra Yu- masistanın (işgaline geçince limanın o istikbali) Oo hakkında endişe uyanmıştı. Çünki Se- lânilk, mahreç vezifesini gör- düğü eski Osmanlı memle- ketlerile Sırbistanı elden ka- çırmış oluyordu. Bunun öze rine o zaman iktidar mev- kiinde (bulunan (Venizelos Hükümeti, hem limanın müş- terisini o kaybetmemek, hem de ticari faaliyeti arttırmak ve ticari emteanın muhe- fazasile beraber transit tica- retin revacını temin etmek için bazı tedbirler aldı. Bu tedbirlerin en başında 914 senesinde oSelânikte serbest ticaret mıntakası tesisi hak- kındaki kanun gelir. Fakat Umumi harp bu tedbirlerini tatbikini geciktir- di. cak 925 senesinde tesis edi- lebildi. Burada tesis edilen Yunan Serbest Ticüret Mintaka İda- resi Devlet şahsiyet ve nüfu- zunu haiz müstakil bir idare- dir. Azası, biri Belediye, ikisi Ticaret Odası, biri Sanayi Birliği, biri Ticaret Birliği, biri Nafıa Nezareti Müfettişliği biri Selânik Gümrük Müdr- riyeti, biri Selânik Liman Riyaseti, biri Şimendiferler Komiseri, biri İdare ve diğeri Maliye memuru olarak Umu- mi Vali tarafından müntehap iki aza ile hükümet komise- rinden mürekkep ve hepsi Ve serbest mmtaka am | Beyeti ve bunların kararlarını | icraya memur bir müdür İle bir de müdür muavini serbest mıntakayı Idare et- mektedirler. Serbest mıntakanın hududu karada ( 193,000), denizde (158,000) metre murabbadır. Ambarların bulunduğu mahal lin mesahası da 72,438 metre murabbadır. Bu ambarlar üç kısma ayrılırlar: 1 — Muvakkat umumi am“ barlar. Ticaret eşya ve emtea- | sı ihraçlarından nihayet bir ay kadar bir müddet bu am- barlarda kalabilirler. 2 — Umumi ambarlar. Bu ambarlara konulan eşya ve emtea ticari vaziyetin istilzam ettiği müddetle kalabilirler. 3 — Hususi ambarlar. Bun- lar, idare tarafından tüccar- lara bedel mukabilinde kiraya verilirler ve bu ambarların anahtarları kiracılarının elinde bulunur. Serbest Omıntaka hududu dahilindeki emtea üzerinde her türlü ticaret muamelesinin ve aslını tebdil etmiyecek mesa- fahri olarak çalışır bir idare | inin İcrasına müsaade veril- anama Adana Güzelleşiyor Yeni Yapılan “Asri Binalarla Yeni Bir Şehir Adana, (Hususi) — Ada namız son senelere kadar bü- yük bir köyden hemen hemen farksız gibi idi. Evler tame men eski devirden kalma ve eski biçimde büyükçe birer köy evi omanzarasında İdi. Fakat beş altı sene içine m- kışan bir zaman zarfında eski Kuruluyor İstanbulda bile göremiyeceğiniz şekilde değişmiş ve gürelleş- miştir. Bu sahanın ortasında açılan yirmi metre genişliğin- deki uzun caddenin iki tara- fında söratle inkişaf eden bir İnşaat faaliyeti başlamıs, bu suretle eski Adananın kena- rında yeni ve asri bir şehrin İ Adanadan bambaşka yeni bir | temelleri atılmıştır. Bu geniş Adana meydana gelmiştir. Eskiden İstasiyonla (şehir | arasında geniş bir saha war * “| yordu. Bu boş meydan bugüa, , asfalt düşeli ve ağaçlıklı ” Parin bulvarı gibidir. Caddenin iki tarafında şıra | lo yapılan evlerin hemen hepsi miştir. Meselâ, satmak, rehin etmek, başka bir nama ciro etmek, tartmak, nümune ve ambalâj yapmak gibi. Bu ambarlardan başka ser- best mıntaka dahilinde son sistem ahırlar da vardır. Bu ahırların sahası 30,000 metre | murabbaıdır ve beş tanedir. Ekerim olarak o yapılmış- tır ve bütün sıhhi şeraiti haiz- | dir. Balkanlarda bunların bir misline tesadüf edilemez. Bu ahırlarda 340 büyük, 4450 küçük hayvan ve 200 domuz barınabilir. Selânik serbest mıntakasr- nın transit ticareti, o bugün Sırbistan (o mahsulâtının Av- rupaya ihracına ve Sırbis- tanın Cenubu ile Arnmavutiv- > a dan üç sene zarfında şu aşa- ğıdaki oOmiktarda bayvanat gelip gitmiştir; Şene Koyun ve Keçi Büyük hayranat 198 o 897756 26.835 89 memo 1.077 190 o 65695 1.4 Bu serbest Omıntaka, asıl tesisi maksadı olan transit muamelesini tamamen temin ettikten başka Yunanistana ve ticaretine de büyük hir- metler etmiştir. Bir defa kaçakçılığı tama- men ortadan kaldır- mıştır. o Ayrıca (Oo mıntakada- ki hususi ambar teşkilâtile de tacirlere çok büyük bir ko- laylık temin etmiştir. Bundan başka bu mıntakada teşkilâ- tn iyi bir neticesi olarak hırsızlık ve malların bozulması gibi şeylere de tesadüf edil- mez. Serbest mıntakada tahmil, tahliye, hammaliye ve saire gibi bütün masraflar yeknesak ve çok ucuz bir tarifeye tâbidir. Tüccar evvlden sarfedeceği masrafı santimine kadar he- sap ederek emteası üzerine sammını yapabilir ki bundan me bir santim fazla ne de : Selünfk Limanından üç mantara ğun Cenup kısmına ait olarak | Avrupadan ithal edilen eşya ve emteaya munhasırdır. Sırf tiransitten ibaret olan bu faaliyetin beş senelik istatiği şudur: Sene Ten © Umumi Hbhalât 1926 o 66.769 310.364 7. 55437 332.064 928 o S4 486.026 v9 Sn 558.93 100 43,384 455.747 Bu rakamlar yalnız serbest mıntakanın faaliyetine aittir. Selânik limanının muamelât ve faaliyeti başkadır. mıntaka ahırların Adanada yeni inşaatlan bir nümune modern mimari tarzı ile inşa i noksan zuhür etmesi İmkân- sızdır. Serbest mıntakanın İşgal ettiği rıhtım mahalli bugün artık kâfi gelmediğinden mın- taka idaresi Osmanlı Hükü- meti zamanında bir Fransız kumpanyasına verilen ve müd- deti 1944 senesinde hitam bulacak olan nhtım imtiya- zmın mütebaki senelerini kum- panyadan satın alarak rıhtım ve limanım tevsti ile uğraşmak- tadır. * Kimyaker Ahmet Rıza Beye edilmiştir. Resmini gönderdiğim | ait olan bu ev, genç mimar- ev bu binalardan biridir. lardan Abduliah Ziya Beyin RAN Mektu ba Ankarada İyice Soğudu Hükümet Merkezindi Su Hasreti Çekenli Sun'i Bir Göl İstiyor! Ankara, ( Hususi) — © günlerde Ankara iyiden soğudu. Herkes sırtına pal süsünü, paltosunu geçirm y evine sobasını kurmağa ladı. Artık Ankaranın maf gece toplantıları, çay, pok âlemleri de başlamak üze Yaz tatilini geçirmek için tanbula gidenlerin hepsi döndüler. İstanbul dönüşü, her Ankaraya hayat ve faaliy getirir: Ankara kalabalıki Hanımefendilerin — sırtları" en mutena veson moda tu' letler görülür. Şimdi Ankarada günün selesi İsmet Paşanın Atina Peşte seyahatidir. Her muli te ve ber seviyedeki b bununla meşguldür. Siyasi mahafil İsmes Pas nın temaslarının mahiyetini lil ve bu seyahate iştirak ef miyenler de muhteşem ziyf ve gezinti dedikodularını $ ta ile tetkik etmektedi! Bilhassa Ankarada büyük kalabalık teşkil eden Ma işçileri de Peşte seyahatine çok memnun olduklarını lemektedirler. Bu sene Ankarada yeniği iki yüze yakın ev ve api" man yapıldı. Bu itibarla sene ev kiralarının mah derecede düşeceği söylenmi tedir. Ankara sakinlerinin içi bekârların çokluğundan mi ranın bolluğundan mı nef bilmiyorum, oAnkarada müşterileri pek çok, hafta tasındaki gecelerde bile lar tıklım tıklım dolu, Yıl! ve bayram gecelerinde bul eğlence yerlerinde gö len izdihamı burada her g* görmek kabil. (Son Posta) 22 milyon lirasına Sapanca gölü büy lüğünde Atinada sun'i bir yapıldığını yazmıştı. Bu ber ve havadis Ankara kinleri arasında büyük gıpta İle okundu. B sa su ve deniz ihtiyacı de kıvranan Ankaralılar ğüs geçirerek “Ah, ne Ankaradada böyle bir yapılsa!.,, diyorlar. Hususi nuşmalarda bu mevzu etr hayaller kurulmakta ve jeler yapılmaktadır. Bu yanda yonu Taşhana eden caddedin iki tarafın boş ve geniş sahanın gi pılabileceğini o vakit ranın çok güzel bir şehir cağını İleri sürenler de i Sabahattin Resi mean TN kei eseridir. Burada belediyenin be” faaliyeti de hayli ilerilei 0 Belediye, yukarda bildirdi ri asfalt caddeden başka bi" gi mezbaha ve stadyom Kk maktadır.