20 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

20 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkm S esi Balkan Birliği Ve Sulh Siyaseti Başvekli, son seyahatin- den sulh havası içinde dün geri döndü. Bugün de yine sulh gayesile ça- lışacak olan Balkan kon- feransı açılacaktır. -Halkın bize bu bahis etrafında verdiği fikir ve mütalea- ları yazıyoruz: Celâl Bey ( Küçükayaselya Medrese sokak 3) — Avrupa medeniyetini bü- tün manasile kabul eden yeni bir milletiz. Kendi hudutları- mız içinde sulh ve sükünla bizden evvel yol alan ve iler- liyen medeniyet — kervanma yelişmek için çok çalışmak mecburiyetindeyiz. Bunun için de bütün komşularımızla dost geçinmek isteriz. Bugün dönen İsmet Paşa da Yunanlılarla tarihi ve mühim bir dostluk yaptı. Yarın açılacak Balkan Konferansında da bu esasları hazırlamıya Wqıcıgıı Cemli B. (Aıııı.ı,..ı Camt sokak () — Dünya harpten bıkmış, usanmıştır. Bütün milletlerin sulh içinde kendilerini dinle- miye ve zararlarını telâfiye ihtiyaçlari vardır. Balkan Kon- feransı ve İsmet Paşanin se- yabati de bu ihtiyaçlardan doğmuştur. İsmet Paşanın se- yahatinden ve Balkan Kon- feransından hayırlı istikballer bekleriz. * Belldle HL Çarşamba — İspanakçı arsanı 18 — İsmet Paşa dostluk ya- ratan ziyaretlerinden döndü. Bugün de Balkan konferansını açacak. Dünyanın sulhünde büyük rolleri olan Balkanlı- ların bir sakaf altında dostça konuşmalarından istikbal için çok hayırlı neticeler bekle- nebilir. * Necatl Bey (Bestekâr Osman sokak 42) — Biz sulhperver bir mil- letiz. Tecavüz hatır ve haya- lümizden geçmez. İsmet Paşa mahza böyle bir gaye ile seyabat etti, Balkan Konfe- yansını da bugün böyle temiz bir endişe ile açacaktır. Osman Bey ('r:ımıı— Tesi 10) — Memleketimiz son gün- lerde sulh için çok hayırlı işlerin tezahürene sahne olu- yor. Bütün dünya bir defa daha bizim nekadar sulhper- ver bir. millet olduğumuzu görecektir. mahal- I Son Posta'nın Resimli Hikâgesi: Eski İdadi Mezunları Ne Yapacak Darülfünuna Hem Ka- bul Edildiler, Hem de Çı.kınldılır 340 ıeııeıındı yapılan yemi Darülfünun Kanunu mucibince Darülfünuna ancak Lise me- zunları alınacaktı. Maanrif Ve- kâleti geçenlerde Darülfünu- na gönderdiği bir emirle (320) senesinden evvel yedi senelik İdadilerden çıkan talebenin de bu sene imtihansız olarak Da- rülfünuna — kabul bildirmiş ve yedi senelik İda- di mezunları da Darülfünuna kabul edilmişti. Maamafih bu emir müphem olduğu için Darülfunun Divanı Vekâlete telgrafla müracaat ederek tav- zihini istemiştir. Evelisi gün vekâletten ge- len bir emir üzerine darülfü- nuna yalnız yedi senelik as- kerf idadi mezunlarile İmalâtı Harkiye mektebi mezunları- nın kabul edileceği, bu emrin sivil idadi mezunlarına şümu- 1â olmadığı anlaşılmıştır. Darülfünun Eminliği de dün talebeden sivil idadi mezun- larını çağırarak — kendilerini Darülfünundan çıkarmıştır. Bu talebe, dün bir taraftan Maarif — Vekâletine, — diğer taraftan da Devlet Şürasına müracaat ederek maruz kabk dıkları muameleden — dolayı şikâyette bulunmuşlardır. Mübaşirlik Üç Münhale (150) Talip Var Müddetumumilikte — münhal bulunan mübaşirlikler için bir imtihan yapılacağı ilân edil- mişti. İmtihana girmek için müracaat — edenlerin — adedi (150) yi tecavüz ettiği halde dün imtibana yalnız (40) kişi girmiştir. Şimdilik Müddelu- mumilikte ancak üç mübaşirlik münhaldir. İmtihana girenlerin kâğıtları Üç gün içinde tetkik olunarak kazananların listesi ilân edilecek ve en gçok not alanlardan üçü derhal vazifeye tayin edileceklerdir. vamaş aa L — SERE AŞAO DAHİLİ HABERLER Beledıye Kanununun Mavnacılar Tadili İstenılıyor Şehir Meclisi Daimi Encümeni Kanundaki Eksik Ve Aksak Noktaları Tamamen Tesbit Etti Ve Etraflı Bir Rapor Hazırladı... İstanbul Şehir Meelisi içtima helinde Haber aldığımıza göre Be- lediyedeki Daimi encümen, Belediye kanunu üzerinde tet- kikat yapmaktadır. Encümen, kanunda, bugünkü ihtiyaçlara göre bazı eksik ve noksan noktalar bulmuş, bunları tes- bit etmiştir. Bu cümleden ola» rak kanunun bazı maddeleri- nin tadiline, bazılarının da tef- sirine İüzum görülmektedir. Tesbit edilen eksiklikler ara- sında istimlâk ve ebniye inşa- sı meseleleri de vardır. 1293 senesinde yapılan Ebniye ka- nununun — bügünkü — ihtiyaca kâfi gelmediği ileri sürülmek- tedir. Bu hususta bir de ka- nun İâyihası hazırlanmış, An- karaya gönderilmiştir. Kanunda tadili lüzumlu gö- rülen maddelerden en mühim- mi de Belediyenin bir banka tesis etmesine ait olan mad- dedir. Buna nazaran her Bele- | diye bir banka tesis edecek, * bunun için umumi hasılatının yüzde beşini ihtiyat akçesi olarak ayıracaktır. İstanbul — Belediyesinin bu maddeye göre senede ayıra- cağı ihtiyat akçesi miktarı üç yüz bin lira tutmaktadır. Daimt Encümen, bir hayli borcu ve birçok mübhim ihti- yaçları olan İstanbul Beledi- yesinin senede birçok faiz verdiği halde her sene büt- gösinden (300) bin lira ayır- masını muvafık bulmuyor. Bu hüsüs Üç gün evvel Daimi Encümende İstanbul meb'uz- Târının — İştirak ettikleri bir içtimada urun uzadıya mev- zubahs edilmiş, meb'uslar bu maddenin tadili için Mecliste teşebbüte bulunacaklarını söy- lemişlerdir. Haber aldığımıza — göre Daimt Encümen, Şehir Mecli- sinin Önümüzdeki teşrinisani içtimamda görüşülmek Ürzere yukarda — saydığımız esasları ihtiva eden bir rapor hazırlı- yacaktır. Encümen, — Şehir Meclisi için daha birçok yeni müzakere — esasları — hazırla- mıştır. Staj gören Talebaler kstanbul “Adliyesinde ataj gören Hukuk talebesinin mik- tarı (60) a baliğ olmuştur. Bunlar sıra ile Müddeiumumi- liklere, İstintak ve İcra daire- lerinde birer ay Ceza ve Hu- kuk mahkemelerinde de birer Arkadaşını Vurdu Seyfettin isminde birisi ar- kadaşı İsmail Efendiyi cıgara yakmak meselesinden bıçakla yaralamıştır. buçuk ay staj görmektedirler. Stajyer talebeye ( 50 Bir: KL DA DeD Pazar Ola Hasan B. Ve Şikâyet Ediyorlar Paralarının Liman Şir- keti Tarafından Alın- dığını İleri Suruyorlır Haber ı!dxfıııın göre Mavnacılar Cemiyeti hükü- e verilmek üzere Liman eti aleyhine bir İâyiha Kazırlamaktadırlar. Lâyihamın esası şudur: Mav- | macılar İstanbul sahilleri ara- sında nakliyat yaparlar; bazan nakliyata —devam — ederken deniz ortasında tüccardan al- dıkları ani bir emir üzarine yüklerini vapurlara boşaltıyor- : Liman Şirketi bunu kendi a addediyor, mavna- cılardan mavna — yevmiyesi olarak 932 kuruş bir para alıyor. Mavnacılar zahmet çeke- rek yükü vapura kadar geti- riyorlar. Buna mukabil para alacakken mavna yevmiye- leri de ellerinden gidiyor ve mutazarrır oluyorlar, İşte mav- nacılar hazırladıkları lâyiha- da buna bir çare bulunma- sını istiyeceklerdir. Zorbalık Buna Derler Mehmet, İsmalil ve yine Mehmet İsminde üç kişi Ga- latada Celil Efendinin dükkâ- nına taarruz etmişler, camla- rını kırmışlar ve iddiaya gö- re de (139) İlirasını alarak kaçmışlardır. Hayat Pahalılığı Ticaret Odasına Göre Azalmaktadır. İstanbul Ticaret Odasının hayat — pahalılığı -hakkında yaptığı bir istatistiğe göre, hayat 1914 senesi yüz itibar edildiğine göre 1931 senesi temmuz ve ağustos aylarında 1187 ve 1170 e fırlamıştır. Bu rakamlara nazaran hayat tem- muz ayına mnazaran ağustos ayında yüzde iki kadar ucuz- lamıştır. Alpullu Fabrikası Alpulla şeker fabrikası bu sene (1500) vagen şeker çıka- racaktır. E e— Gürün Tarihi Bulgar Gazeteci- leri Şehrimizde Esbak Ziraat Nazırı M. Grigor Vasiliefin riyasetinde Bulgar ga« zetecilerinden — mürekkep — bir heyet dün şebrimize gelmişler ve istasiyonda — Matbuat Cemiyeti, Belediye, Ticaret Odası, Fırka ve Vilâyet mümessilleri tarafın- dan istikbal edilmişlerdir. Heyet şu zevattan müteşek- kildir. M. ve Madam Grigor Vasilief, Ajans Müdiri umumisl M. Trayko, La Bulgarie gazetesi sermukarriri M. Nikolayef ve zevcesi, Matbuat cemiyeti reisi muavini M, Tanef, M. Zagoref, sabık nazırlardan M. ve Madam Statef, Matmazel Vaneva. Gazeteci misafirler otomobil- lerle — doğruca — istirahatlerine tabsis edilen Perapalâs olteline gitmişlerdir. İstanbul Matbuat Cemiyeti ta- rafından dün gece Bulgar ve Yunan mezlekdaşlarımız şercfine mükellef bir ziyafet veriln iştir. Ziyafette samimi ve dostane nu- tuklar söylenmiştir. Hariciye Müstaşarı Hariciye Vekâleti Müsteşarı Numan Rıfat Bey, dün Ege vapuru ile Avrupadan şehbrimize gelmiştir. Rakı İstihsali Yapılan bir hesaba göre Tür- kiyede 97 rakı, 302 şarap, 37 k..,.ı ve likör fabrikası vardır. imalâthaneler — bir senede 6,“7.!!5 kilo rakı istihsal etmiş- lerdir. Tütün Faciası İzmirde tütün satışları bir facla şeklini almıştır. Bir okta tütün (80) kuruşa kadar düş- müştür. 932 Bütçesi Gelecek 932 senesi bütçesin- de Gümrük vergisinin 56 m: yon- dan 53 milyona,İS milyon tah nin edilen Kazanç vergisinin 12-14 milyona, Tütün İnhisari varida- tının da M milyondan 21-22 mil- yona indirilmesi muhtemeldir. Zahire Borsasında Son günlerde fındık, tiltik, deri gibi mallar üzerine satışlar arttığından — Zahire — Barsasının varidatı çoğalınıştır. lera Ve İflâs İcra ve İflâs kanunu projesi hakkında Ticaret Odasında eski lera Dniresi reisi Refik ve Koca- eli meb'usu Salâhattin Beylerin iştirakile dün tekrar bir "toplaatı yapılınış, toplantıda kanun pro- jesinin heyeti umumiyesi ihtiyaca uygun görülmüştür. Yalnız icra flâsta sürat ve zaman meseleleri nazarı dikkate alınarak projeye bazı kayitler ilâvesi takarrür etmiştir. Karısını Dövmüş Galata'da Dalmaçya otelin- de oturan Madam Olga ko- cası Vis tarafından dövüldü- günü iddia etmiş, tahkikata başlanmıştır. Avukatlar H Komşu — mahkeme dinliyolim. Hasan Bey... Gel seninle bir 21 Komşu — Hasan Bey... görüyor musun? Çok âlim adamdır. Şu Seseeha ö Hasn Bey — Öyle mi? Çok bilir ha... caba me öğrenmiş, ne biliyor? 4: Komşu — Hasan Bey, bu avukat yeri — | harfleri biliyor, anladın mı Yeni harfleri... ) | [ | |