20 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

> Hergün Şehirler w Nasıl “» K Çalışır? Selim Rağıp . Başvekil Paşanın Ziyareti Oo münasebetile (Ege Yapurunun Venedik limanina uğraması, şahsan bana birçok Yeyler öğretti. Venediği şimdi- çi kadar bir eğlence ve eğ” İlm başka hiçbir şey olarak 205 Meşeli bir Şehir disine , Sirdım. Tarihin ken ileri i yadigâr bıraktığı eser İstismar etmesini bilen ve eserlerin getirdiği varidat- Yaşıyan Venedik gibi, baş- bir yer daha yoktur, zan nederdim. * Fakat gördüm ki, Venedik, bugünün hâkim düşüncelerine kendini kaptırmış, munhasıran atisini düşünüyor. Bu endişeyi her adım atışınızda görüp duyabilirsiniz. Sandaldan ka- gâye çıkarken rıhtıma ayak asışınıza yardım etmek için | uzatan adamın avuç açışın ia, eşyalarına yn liret at etiketi koyan n Mirkaç sail bir ye tan sonra baş döndürücü bir Ficat yapışında, velhasıl her ve edasında bunu hisse- dersiniz. ' Venedik, İtalyanların iddia- sına göre, Adiryatik denizinin incisidir. Limanın dolambaçlı .methalinden gemi ile telin akl bir yolcu için bu Da Peli bir iddiadır. Fa- kat karaya ayak bastıktan sonra bir hakikat olduğunu teslim edersiniz. Venedik birçok adacıklar- dan © mürekkeptir. ( Etrafıni gevreliyen kara parçaları ha- riç, bizzat kendisi bir adadır. Öyle bir ada ki, sokak yerini alan ince ve dar kanallarile birçok (cüzülere (ayrılmıştır. Fakat bu adanın her tarafını ayakla du osmak ta mümkün- dür. : Fakat, Venediği bütün di- ğer medeniyet merkezlerinden ayıran başka bir hususiyet vardır. İnsana derin bir huzur ve emniyet hissi veren büyük bir hususiyet: Venedikte oto- mobil ve araba yoktur. Onun içindir ki ekserisinin genişliği iki metreyi geçmiyen dar sokaklarında, geniş ve taribi meydanlarında korkusuzca, ezilmek, çiğnenmek helecanı duymaksızın gezebilirsiniz. Bu- rası, medeniyetin bugün için en korkulu levazımı haline gelen (nakil vasıtalarından kendini kurtarabilmiştir. Bu bir mazhariyettir. Fakat ta- biate medyun olduğu bir Mazhariyettir. Avrupa kıt'asının herhangi bir noktasına ayak basan bir Tü kte ilk hâsıl olan bis, Widdetli bir hiddetle karışık derin bir infialdir: Bunu kendi hefsimde tecrübe ettiğim için misali umumileştirmekte beis Körmedim. Fakat muhakkak olan şudur ki bugün! bizde, seyyah celbi İşlerile meşgul olan zev » Ya seyyah denilen adamız tuhi. haletini o bilmiyenlerdir; Yahut ta bu haleti bildikleri âlde ne yaptıklarından ga bir nevi oyalamacılık İşi Yapan kimselerdir. Her iki dirde de, ben, kendi be- 0 Devamı 7 inat sayfada | Peşte İ pa 1 — İnsanın yözde yüz hakikat zannet- Gği şey bile yanlış olabilir. 2 — Size iki kere iki dört eder derler. Artık bundan daha muhakkak şey var mı? | kere iki yirmi iki de edebilir! am » Aldanmayınız » | 3— Fakat ikileri yanyana yazarsanız iki BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ ALMANY Sosyalistler Fransa İle Barışmak Taraftarıdır Berlin, 19 (A-A.) — Düsek dorf ile Elberfeltte bulunan Sosyalist fırkaları bu akşam Almanya ile Fransa arasında bir yakınlık tesişi lehinde birçok içtima aktetmişlerdir. Bu içtimalarda bazır bu- lunan meb'uslardan Sonlman bir nutuk söyliyerek Fran sız - Alman teşriki mesaisi üzerinde (ısrar etmiş ve Fransız oefkârı (o umumiye- sine endişe veren Faşizm cereyanları (o aleyhinde söz söylemiştir. Fransız Sosyalist fırkası namına meb'us Grumbah söz alarak (O milyonlarca OAlmanı işsiz bırakan buhran karşı sında (o Fransanın Almanyaya imkân nisbetinde yardım ede- ceği kanaatini izhar etmiştir ve ( Harzburg )ta aktedilen bir içtima esnasında bizzat (Hitler ) in bile bir Fransız Alman teşriki mesaisi lehinde bulunduğunu hatırlatmıştır. Ankarada Tıp Mektebi Ankaradan bildirildiğine göre Sıhhiye Vekâleti Anka- rada bir Tıp fakültesi açmak için tetkikatta bulunmaktadır. Maarif Vekili Birkaç gündür şehrimizde bulunan Maarif Vekili Esat Bey bugün Ankaraya gide cektir, F ırtına (Baştarahı 1 inci sayfada) Polis müdüriyetinde bulu- nan eski bir ceviz ağacı da kökünden kopmuştur. Bunlar- dan başka yangın yerlerinde salaş ve kulübelerin mühim bir kısmı yıkılmış, buralarda oturan aileler gece yarısı yağmur altında açıkta kalmış- lardır. Henüz nüfus zayiatı olup olmadığı malüm değildir. Fakat fırtınanın denizdeki tesiri de büyük olmuştur. Limanın ve Boğazın mub- telif yerlerinde birçok kaza- lar olmuştur. ege Hay- aşa önünde vapur lise taramış, Yeniköyde de bir sandal batmıştır. da Kadıköyde bağlı lan bir kömür kayığının da halatları kopmuş, kaya- ların (o üzerine o çarpmış v parçalanmıştır. Bu ara Bombardıman Ediyor Eski Adliye Vekili Masonların Milliyetçi Olmadığı İddiasındadır İzmir, 19 (Hususi) — Mahmut Esat B. Anadolu gazete: | «inde masonların tştadı azann operatör M. Kemal Beye cevap | ekte di di r ki: e sn ae yg “Mahmut Esadı biz tanırız, diyor. Bundan ne çıkar. Ben bundan korkacak cibilliyette bir adam değilim. Söyliyeceği varsa açık söylesin. Milletimden başka kimseye verecek hesabım yoktur. Allaha bir kuru can borcum var, işte okadar. Mason ol aklımdan gm Masonlu timin menfaatleri namına İasonluğa mak hiç bir zaman benim diği indenberi mille- Se ME oldum ve tek başıma olsa da ona düşman kalacağım. Servet Yesari Bey, Masonluk gizli bir teşekkül değildir, , diyor. Masonluğun adı hükümete “Türk Yükselme Cemiyeti, olarak bildirilmiştir. Bu isim altında Masonluğun mahiyeti saklanmak istenilmiştir. Tıpkı Yahudi Beneberit Cemiyetinin kendisine Milliyetçi Türk fıkası demesi gibi. Servet Bey en milliyetçi olan İn- giliz milletinin Mason olduğubu söylüyor, çok doğru. Çünkü İngiliz milleti Masonluğunu İstilâcılığa bir vasıta olarak kul lanıyor. İngiliz Masonluğile kardeş olan Türk Masonluğu nasıl bir tehlike karşısında * bulunduğunu bununla pek iyi anlıyabilir sanırım,,, Şüpheli Ölüm Genç Bir Kadın Birden- |Bir Memurdan Kaç Gün- bire Ölüverdi Sirkecide diş tabibi Ahmet Rıza Beyin hizmetçisi 20 yaş” larında Melek Hanım, dün birdenbire hastalanmış dok- tor Sürenyan ve Efendisi olan Ahmet Rıza Beyler tars” fından muayene edilerek Ay- nalıçeşmede Cermenyan bas tanesine (kaldırılmış, orada birden bire ölüvermiştir. Ölüm şüpheli görüldüğü için ceset Morga kaldırılmıştır. Adnan Kaybolmuş! dür Haber r Alınamıyor İzmir, 20 (Hususi) — Zira- at Bankası memurlarından Nu- rettin Bey para tahsil etmek için beş gün kadar ev in Değirmemdereye gitmiş, at bin eni beygir ba- şı boş sr. ve dönmüştür. Bu garip vaziyet köy muhta- rının nazarı dikkatini celbet- miş, telefonla vilâyete haber vermiştir. Tahkikat yapılmak- tadır. Nurettin Beyin ne oldu- u ailesi de bilmemektedir. İster İnan İster, İnanma! Telgrafiar Edisonun ölü- münü haber veriyorlar. Edison kadar bu ©* deniyete ve insanlığa biz” met etmiş bir adam wi dır. Geceyi gündüze ka bederek günleri uzatan odur, Bize sesimizi tiren odur. Telgraf bulan: odur. Vaşington imtiyaz ve ihtira beratı şubesinde yüz binlerce ihtira beratı vardır. Evde ve hayatta buzur ve rahati temin için gördüğünüz bütün fenni kolaylıkların muhterii © dur, Binlerce ve onlar kazandıran 3 3 Dünyanın bu en büyük adamı, iki ay evvel çeliği ince toz baline koyan yeni “bir makine satın almak istemiş. Bu maki- nenin fiati 60 bin lira imiş. Fakat Edisonun bu makineyi almak için pa- rası yetişmemiş. Bunu ha- ber alan Ford bu makine- lerden bir tane alıp Edi- sona hediye etmiş. İşte Amerikan gaze- telerinde tesadüf ettiği- miz acı ve inamılmıyacak bir hakikat. En büyük adamını parasız öldüren bu cemiyetin kadirşinas» lığına, artık, İster İnan İster İnanma! ANYADA Mahmut Esat Bey| iNHİDAM | Bir Ev Yıkıldı, Üç Kişi Yaralandı Ankara, 20 (Hususi) — Ev- velki gece sabaha karşı Hacı Musa mahallesinde feci bir inhidam olmuş ve bir aile ankaz altında kalmıştır. Hâdi- se şu şekilde cereyan etmiş- tir. Hacı Musa mahallesinde harap bir evin sahibi olan Fatma Hanım evinin tamiri için Nazif ve Mustafa ismin- de iki ustaya müracaat et- miştir. Bu ameleler evin alt katımı gelişi güzel sökmüşler ve lâzımgelen tedbirleri alma- dıkları için ev sabaha karşı büyük bir gürültü ile çök- müştür. Evin üst katında ki- racı olan Hariciye Vekâleti başkâtiplerinden Osman Re- fet Bey refikası ve çöcukları muhtelif yerlerinden yaralan- mışlardır. Çocukların ikisi iki saat taharriden sonra ankaz altıntından çıkarılmıştır. Os- man Refet Bey nümüne has- tanesindedir. Tahkikatı hâkim Emin Bey tarafından yapılmış, müddei- umumi Ferhat Beyin falebi üzerine Mustafa ve Nazif us- talar tevkif edilmiş'ir, Balkan Konfe- ransı Açıldı (Baştarafı 1 inci sayfada) Bunlardan başka hars, mü- nakalât ve sıhhat meselele- rinde de müşterek mesai tarz- ları tesbit edilecektir. Konferans O içtimalarında ekalliyetler meselesinin hara- retli müzakerelere sahne ola- cağı anlaşılmaktadır. Bu mesele etrafında dün- den itibaren Sırp ve Bulgar murahhasları arasında temaslar başlamıştır. £ Fakat (Bulgar heyetinin ekalliyetler işinde hiçbir (fedakârlığa katlanmı- yacağı anlaşılmaktadır. Başvekil Ankarada Başvekil Ismet Paşanın bu- pi akşam trenile Ankaraya eketi muhtemeldir, Ekmek Fiatı Belediye Narh Komisyonu tarafından ekmek altı kuruş otuz paraya indirilmiştir. Havuz Yaptırılacak Ankarada halkın yüzme ibtiyacını temin için İstasiyon civarında bir havuz İnşası düşünülmektedir. MEYE özün Kısası Ahmet İhsan Bey Ve Matbuat P.S. İsmini duymuşsunuzdur: Bir matbaacı Ahmet İhsan Bey vardır; bu zat, şahsi teşebbüsile, büyük ve modern bir matbaa yapmıştır. Sayılı iş adamlarımız arasında, Ah- met İhsan Beyin muvaffaki- yeti olabilir. Buraya kadar müna- kaşaya değer bir nokta yoktur. akat aynı matbaacı Ahmet İhsan Bey, Türk matbuatının mühim bir rüknü olarak ge- çinir, kendisini gazeteci zan“ neder ve ettirir, (o bunun- lada kalmaz, edebiyat âlemi- nede sokulmıya çalışır, tabi olduğu bir mecmuanın ede- biyatı cedide O zamanındaki muvaffakıyetinde edebi bir hissesi olduğu vehmine düşer, marulf“Serveti Fünun ,edebiya- tını, âdeta bir Ahmet İhsan edebiyatı gibi göstermek ce- saretini taşır. k Ben büyük harbin ikinci senesinden, yani on beş se- nedenberi gazetelerde çalış- tım. İçinde yazım çıkınıyan bir tek gazete yoktur. Mat- buat ailesile içli dışlıyım. Fa- kat on beş senedenberi, bu Ahmet İhsan Beyi, bir kere- cik olsun hiçbir gazete idare" hanesinde görmüş değlim. " Babıâli yokuşundan inip çıktı © ğını görenler bile nadirdir. Yevmi gazetecilikle bu zatın yakından ve uzaktan hiçbir alâkası yoktur. € Ötedenberi çıkardığı “Sere veti Fünun, mecmuasına ge lince, Tevfik Fikretin, Mah mut Sadıkın ve eski, yeni birçok edebiyatçıların ve mu- harrirlerin (elinde kaynayıp soğuyan bu edebi çorbada da Ahmet İhsan Beyin bir tek kaşığını o bulamazsınız. Bir konserve kutusu etiketi basmakla bir mecmua mak arasında, gaye itibarile biçbir fark görmiyen oObu matbaacı, otuz o senedenberi Türkiyede güzel bir mecmua bile ortaya koymuş değildir. Yanlış, eksik ve kötü | tercüme ettiği birkaç roman | da, hangi bir lise talebe | sinin tenkıdine Oo mukavemet | cdemiyecek kadar çürük şey” lerdir, ni Fakat bu matbaacı, nerede | bir matbuat meselesi, hatta bi edebiyatı cedide bahsi açr | lırsa hemen söz.alır, kendine bir devrin, bir zümrenin âdeta mümessili süsünü verir, lâkırr | dıya karışır ve söyler. Tevfik Fikret Türkiyeye bir “Rübabı | şikeste,, hediye etmiştir ve bu j eser, elbette “Serveti Fünua, | bağının mahsulüdür. akat Ahmet İhsan Bey, bu bağdan ikinci bir Degir “ mendere bağı çıkarmıştır, Bu Degirmendere | bağının Türk edebiyatına nasıl bir mahsul bediye ettiğini bilmiyorum. Geçende toplanan Matbuat kongrsi, Mecliste, gazeteler aleyhine beyanatta bulundur ğundan dolayı Akmet İhsan Beye alenen teessür beyan etti. Bu kâfi gelmez. Matbuat ailesine kapıdan değil, bacadan giren ve Türk gazeteciliğile o hiçbir alâkası olmıyan Abmet İhsan Beye | mesleğinin (adını öğretmek, l yani bir matbaacı olduğunu | hatırlatmak ve otuz senedir matbuat ocağının etrafında | gezinen bu yanaşmayı Mat © bunt Cemiyetin”-», resme © ihraç etmek lâzınıdır, ençler için iyi birörnek (| J