27 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

27 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa Halkın Sesi Balkanların Tütün Merkezi Neresi Olmalıdır ? İkinci Balkan Konferansının İstanbulda yapılan celselerin- den birinde, Balkan Devletle- rinin tütün siyaseti hakkında Bulgar murahhası bir teklif aptı. Bu memleketler İçin (ıunhulun tütün — merkezi İttibaz edilmesini İstedi. Yu- nanlılar buna — mukabeleten Selâniği teklif ettiler. Bu iki | teklif ve fikir hakkında kari- lerimizin fikrinl sorduk. Bize aşağıdaki fikirleri söylediler : Nur! B. tütüncü Sultanhamamı Katırcı- eğlu han 15 İstanbulda Balkan devletleri- nin tütün işlerile meşgul olmak Üzere müşterek bir büro teşkili hakkında Balkan Konferansına yapılan teklif konferanstan bek- İenen en iyi işlerden birisidir. Bütün Balkan tütün piyasasını daha yakından öğrenmeleri iti- barile bundan tütülacülerimiz çok istifade ederler. Osman Bey ('l'l;ıci Gelata Mamhane ceddesi 113) Dünyada en iyi tütün yetişti- ren memleket Türkiyedir. Konfe- rans azasının İstanbulu bir tütün işleri merkezi yapması çok mu- vafıktır. Ben bunu büyük bir bakşinaslık adderim. * Recep Bey ( Bayamıt Tüsapaça ye- kuşu 78 ) Ben tütün işlerinden pek an- lamam. Yalnız iyi tütün yetiştiren memleketlerin başında Türkiye gelir. Ve İstanbul Balkan dev- letlerile tütün yetiştiren mınta- ikaların tam merkezinde bulun- ması hasebile burada yalnız bu işlerle meşgul olmak üzere teşkil edilecek bir bürodan bizimle be- raber dost devletler de istifade ederler. Konferansın gemilermiz- den kabotaj hakkını kaldırmak İstiyen aykırı teklifi yanında der- meyan edilen bu doğru tekliften konferansın hüsnü niyetle çalış- tığını anlamak pek kolay oluyor. Binaenaleyh — konferanstan — sulh için iyi neticelerden başka birşey beklenemez. Hikmet B. fnlti:l. Balat caddeal $3) Bizim tütün vaziyetimiz çok fenadır. İyi idare edilememesi yüzünden de gündengöne fe- nalığa ve izmihlâle doğru gidi- yor. İhraç ettiğimiz memleket- lerin istedikleri tütünü yetiştire- mediğimiz! ve ambalaj yapama- dığımız. için müşterilerimizi kay- bediyoruz. Misal olarak Lehistan österilebilir. Eğer İstanbulda :syle bir. büro yapılırsa biz müstehlik memleketlerin arzuları- mı daha yakından öğrenmek ve hatalarımızı tashih etmek imkâ- nını buluruz. 1 : Hasan B. — Polis Ef., bu serseri- | ler kimler? Nereye götürüyorsun buuları? KANI_'MAYET 300 Bin Liralık Bir Kasımpaşada Genç Bir Kadını Öldürdüler Dün sabah Kasımpaşada kanlı bir facia olmuş, genç bir Hanım bir canavar tecavüzüne uğrıyarak öldürülmüştür. Hâdise şöyle geç- miştir : Kasımpaşada — Dereboyunda oturan Hasan Efendi ile zevcesi 22 yaşında Huriye Hanım bir fabrikada çalışmaktadırlar. Dün sabah fabrikaya giderleken civar bostanlardan birinde çalışan Ar- navut Bayramla birkaç arkadaşı bunlara lâf atmışlar, Hasan Efen- di de sözle mukabele etmiştir. Fakat karı ve koca biraz ilerle- dikten sonra Aranavut Bayram arkalarından koşmuş ve elindeki koca saldırmayı genç kadının se- kiz yerine saplamış ve kadınca- ğız o dakikada yere yıkılarak ölmüştür. Katil Bayram hâdiseyi anla- tirken cürmünü de itiraf etmekte ve şöye demektedir : “ — Hasan bana küfür etti. | Ben de kendimi kaybettim. Bu sırada Huriye Hanım beni tuttu, kocası da bastonla vurdu. Ben de kurtulmak - için kadını öldür- düm.,, Ticari Vaziyet | İthalât Ve İhracat İşleri Durgun Gibidir Dava Açıldı Fakat Reddedildi, Şimdi Temyiz Mahkemesinde Galatada gemi — malzemesi satan (Panço Stanrapulo) ve mah- dumları şirketi tarafından Hantal Zade Tayyar kaptan aleyhine (300) bin liralık bir dava açıl- mıştır. Panço mahtumları bu da- valarında Tayyar kaptanın sahip olduğu Güzel, Tayyar ve Seyyar yapurlarının yüzde yirmi hissesi- nin kendilerine ait olduğunu ileri sürmektedirler. Fakat mahkeme heyeti iki tarafın iddialarını da tetkik etmiş, ne İehte ve ne de aleyhte bir karar vermek imkânı basıl olamamıştır. Bu vaziyet karşısında — dava — reddedilmiş olmaktadır. Panço mahdumları şimdi temyiz mahkemesine mü- racaat etmişlerdir. Müsabakamız Bu Çoc—uk Sizin İse Hemen Matbaamız- Müracaat Ediniz Ç KA İngiliz mali buhranından sonra | memleketimize hariçten yapılan ithalât birdenbire durmuş dene- cek bir vvziyet almıştı. Bu'vaziyet ela'n devam ediyor. Bunun sebebi İngiliz lirası üzerinden tediyesi | icap eden ticari taahhüt mesele- | sinin henüz halledilememesidir. Bu arada Japon mallarının ithali de hayli azalmıştır. Bunun sebebi Bu ithalâtm doğrudan değruya Japonyadan yapılmayıp Mısır ve Suriyedeki bazı ticarethaneler tarafından idare edilmesidir. İh- racat vaziyetimiz de ayni şekil- dedir. Son günlerde yalmız hubu- bat, kepek, afyon ve az miktarda da fındık ihraç edilmiştir. İki Kaçakçı Tutuldu Gümrük muhafaza memurları dün Galatada bir vapurdan dört okka tütün kaçıran Hasan ve Mustafa isminde —iki kaçakçı yakalamıştır. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: 2: Memur — Hasan Bey, bunlar Maç- ! ka yangınında çapulculuk yapanlardır. | Bugün dercettiğimiz bu küçü- cük mektepli hanım kızı tanımı yoruz. Foto muhabirimiz onu görmüş ve resmini almıştır. Bel- ki sizin kızınız, belki de komşu- nuzundur. “Her kimin kızı ise dercedilen resim rüishası ile be- raber ailesi tarafından matbaa- mıza müracat edilirse bir İş Ban- kası tasarruf kumbarası cüzdanı bedeli takdim edilecektir. l Fiatlar Yükseldi Harict ticaret ofisine gelen son haberlere göre dünya piya- salarında hububat fiatları yük- | selmiştir. Pazar Ola 3: Çapulcular — Hasan Bey - bizim kabahalimiz yok. Bir iki eşya çaldık. Hasan B. — Daha ne olacak? ESKİ ELBİSELER Gümrük İdaresi . Tahkikatını Bitirdi Gümrükten az resim verilmek suretile — geçirilirken — yakalanan müstamel elbise parçaları hak- kında geçenlerde tafsilât — ver- miştik. Öğrendiğimize göre gümrük idaresi bu meseleye ait tahkika- tını — bitirmiş, dosyeler, — An- kera Gümrükler Umum Mü- dürlüğüne gönderilmiştir. Ayrıca bu eşyanın ilk defa geçirildiği Mersin gümrüğünden de malümat ve mazbata istenilmiştir. Şimdi Mersin gümrüğü bu elbise parçaları hakkında — ya müsadere kararı verecek, yahut ta verilmiyen gümrük resmini iste- yecektir. Ayrıca Mersinde tah- | kikat için bir de müfettiş gön- | derilmiştir. Talesbe Kooperatifleri Mekteplerde kooperatifler teş- kili için hazırlanan rapor Maarif Vekâletine gönderilmiştir. Rapor kabul olunursa her mektepte bir | kooperatif teşkil edilecek, talebe mektep eşyası — ihtiyaçlarını | ucuzca tedarik edecektir. Barem Meselesi | Adliye Doktorlarına Az Para Mı Veriliyor? Adliye Vekâleti (932) senesi bütçesini bazırlayacağı için Tıbbı A dli müessesesinden bir rapor is- temiştir. Barem kanununda müte- hassıs maaşı asgari (55) lira ol- duğu halde tabibi adliler şimdi- ye kadar (35) şer lira alıyorladı. Halbuki Tıbbı Adli. Kanunu bunların mütehassıs olduğunu tes- bit ettiği gibi Sıhhat Vekâleti de - ihtisaslarını tescil etmiştir. Bazı müesseselerde ihtisaslarının ha- rici hizmetlerde çalışan doktorlara | bile (55) lira maaş verildiği halde Tabibi adlilerin bundan mahrum edilmesinin — doğru olamıyacağı zikredilmektedir. Dahili Haberler Burada bitmedi, lütfen dör- düncü sayıfamızı çeviriniz. — Tüginlerl 27 * I Günün Tarihi Sivil Tayyarecileri- miz Toplandı'ar Sivil tayyareciler — klübü umum? heyeti dün ilk hazırlık İçtimaını yap- mış, muvakkat reisliğe İsmall Müş- tak Bey intihap edilmiştir. Müzrkere- ler neticesinde ilk bazırlıkları , vpa- rak umumi heyete bildirmek için yedi kişilik bir encümen teşkil olum- muştur. Ayrıca Sait, Hayrünnas, Savwel, Vasfi, Mithat, Murat, Nazıni Nuri, ZAfer, Fevzi, Ekrem Rüşti ve Cerdet Kerim Beyler de idare heyeti aixlike larıma İntihap edileceklerdir. Klüp yakında faaliyete geçecektir, İngiliz Lirası bngiliz lirasının dün Paristee telgrafla gelen fiati 828,75 idi. Dün borsada 830 kuruşâ alıcı olduğu hal- de satan bulunmamıştır. İtalya Hariciye Nazırı Berlinde Berlin 26 — İtalyan Hericiye Nas zırı M. Grandi buraya gelir gelmez Alman milletine hitaben bir nutuk söylemiş ve Almanyayı selâmlamış- 4 : Çapullı . Terkos Şirketi İstanbulun bütün serveti; çapul etti de bâlâ rahat rahat yerinde oturuyor, tır. İzciler Ankaraya Gittiler Cümhuriyet bayramı merasiminı iştirak İiçin şehrimizdeki — muhteli mekteplere ait izcillerden 800 genç dün Ankaraya gitmişlerdir. Yeni Mübaşirler Dün Adliye Memurin Encüme!l toplanarak — mübaşirlik — imtih: giren (40) kişinin imtiban kâğıtlarını tetkik etmiş ve kazananlardan bik kismını münhal mübaşirliklere tayin etmiştir. Kaç Müessese Kapandı? Geçen 930 senesinde şehrimizde (530) ticari müessese açılmış ve (529) müessesa kapanmıştır. Trovada Hafriyat Çanakkale civarındaki eski Trova harabelerinde tarihi tetkikat yapmak Üzere Amerika profesörlerinden Siş Vilyam şehrimize gelmiş, hükümetter izin almak için Ankaraya gitmiştir. |Bir Kaçakçılık Meydana Çıkarıldi Dün Kumkapida yer altında tesia edilmiş gizli bir rakı fabrk kası meydana çıkarılmıştır. Bu kaçak imalâthanede (1500) kilo rakı, (20000) kilo cibre vesalre yakalanmıştır. Bu işi yapan Yor- ği isminde bir sirkecidir. İstanbul - Edirne Telefouu İstanbul ile Edirne arasındaki telefon —tesisatı ikmal edilmiş, hat dün umuma açılmıştır. Yaloe va - İstanbul hattında da muha- habereye başlanmıştır. Türk - Yunan ticaroti Yunanistanla hükümetimiz ara- sında aktedilen yeni Hzaret mua- hedesi 5 Teşrinisanide meriyst mevkiüne girecektir. 11 Teşrinie evvelde müddeti bitmiş olan itilâfe name 3 Teşrinisaniye kadar tem- ae e | Hasan B. Ve Çapulcualar ı iclar — İyi amma Hasan B.ü