23 Kasım 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

23 Kasım 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

TEMMUZ 1914 Saray-Bosna Faciası Nakleden: H. R. — Kızım Doktor: Semi Ekreme — İhtiyar İmparator, Yeğeninin Oldürül- mesinden Müteessir Değildi. Fakat Etmek. İstiyordu Fırsattan İstifade * Bizlm — mürettiphane — büyük — bir bata yapmış, tefrikamızın Bir gün evvel girmesi — Hâmmgelen — bir — parçasını — bir gün sonra girmesi — lâzimgelen — kasmın #rasına — karıştı ve neticede İmpa- rator u Jozefin — düşüncelerini koparaler Giyoma — mületmiş. “ Dikkatle okunmasa, bu. karışıklık anlaşılmıyabilirdi. Fakat ener © derece mü- kimdir ki hatamın aynen kalmaszınn gönlümür kail olmadı. — Düzelterek tekrar koymuya karar — verdik. Karilerimizden af dilerli. Fakıt gurasımı da arcedellm: — Tefrikayı d fazla miktarda — dizmek — suretile batamızı afletlirmiye — çalışacağız. , * Tarihinin bu son imparatoru büyük bir inziva içinde yaşamakta ve hâkimiyetini de bu inziva ar- kasında — saklamasına — rağmen adamlarının sözlerine kulak ver- mek — astırarında — bulunuyordu. Kendi iğreli tahtının dayakları olan askerler, siviller, Almanlar, Macarlar ne diyorlardı ? Bunları dinlemek, tetkik et- mek mecburiyetindedir. Yeğeninin ölümü — kendisini müteessir etmemiştir. Ömründe onu zaten hiç çekememişti. Hele usul ve merasim harici olarak evlenişi, onu, nazarında o derece düşürmüştü ki, cinayet haberini uldığı zaman bu hâdiseyi “Allahımn bir intikamı,, olarak telâkki etiniş Iv,o ilk söz olarak yaverine hita- en : * Cenabı Hak kendisine mey- dan okunmasına müsaade buyur- maz!,, demişti. * İmparator bu elim hâdisenin daha üçüncü günü bir geyik avı tertip etmeyi düşünmüştür; filha- kika hayatta kaybolan bütün hu- zuzunun yerine kendisinde yalnız bu eğlence kalmıştı. Kendisinden sonra saltanat kime teveccüh edecekti?. Bu, kendisini alâkadar — etmezdi; his- sediyordu ki birçok anilmerkez kuvvetlere tâbi olan bu iİmpara- torluk, ancak kendisinin çok iler- lemiş olan yaşına hürmeten ayak- ta durmaktadır. Çünkü bu hür- met tebcil derecesine varmıştır. Bununla beraber kimse yor- gun olmak hakkına malik deği- dir. Memlekette olup biteni gör- mek, görüştürmek İâzımdır. 'Zı— man olur ki dahili tehlikeyi harici tehlikelerle bertaraf etmek zaru- reti hâsıl olur. Birkaç gün evvel imparatorunun gelemiyeceğini bil- dirip itizar etmek üzere gelen Alman elçisine bunu böylece söylemiştir: — “İstikbali pek — karanlık görüyorum. Bilmem ki daha uzun zaman hadisata adi seyirci kal- makla iktifa edebilecek miyiz? Hükümetimiz için — Sırbistanla komşu olmanın arzettiği tehlike- leri - imparatorunuzun da — takdir bııyurdı:ığıınıı Ümit ederim. Beni en ziyade rahatsız eden Rusyanın sonbaharda — yapacağı — tecrübe manevralındı.r., “Bu, tam bizim burada asker sınıflarını tecdit ettiğimiz zamana düşüyor... Karşımızda Venizelos ve Streyt gibi zevat olsaydı bu makul yolda kalmak elbette kabildi. Kıral Ferdinand hakkımda pek hüsnü- | zanaım olmomakla beraber Bu"- | garistamnı ehemmiyelli inkişaflara müstait büyük bir meml>-ket ol duğu —muhakkaktır. hariç tutulduğu halde Balkanlar- —İİ— da Bulgaristan, menfaatleri A- vusturya menfa- atlerine muhalif düşmiyen yegâne memlekettir. Bu itibarladır ki bu memleketle iyi geçinmiye deva- mımızı mukadder addediyorum. Bi- lirim ki, impara- torunuzun Kıral Karola tam bir itimadı — vardır; ben ayni fikirde değilim. — Şayet İngiltereyi — iki dostundan, Fran- sa ve Ruşyadan temamen çeke- bilmemiz - kabil elsaydı....,, İşie piyano, kıyafetsiz ve ne- ticesiz bir dere- cede bazı taşla- rına — dokunulu- yor, fakat akort yerinde.. * İhtiyar imparator - Sırbistan hakkında takip edilecek hattı hareketi gösteren müsveddeye bakıyor. Aklına gelen hep tatsız hatıralardır: (Mazi kendisini Berch- toldun cazibesine teslim etmekte ve Tiszanın ihtaratını ikinci plâna atmaktadır. Bir zamanlar Sırp Hükümdarı Obrensvutehler Ha- nedanın — sonu — kendisini nasıl aldatmıştı? ( Aleksander ) babası (Milana) nasıl zalimane kıymış ve ( Draga ) ile de evlenerek bütün kapıları nasıl kapamıştı? Herşeyi bertaraf ederek bu — ihtiyar imparator yine kendisini kabule razı olmuş, bundan da- ha üç sene evvel Budapeştede maiyet kafileleri ile, arabalarla, ziyafetlerle, bir program tertip ve izhar olunmuştu. —Bir de bakıldı ki — Sırbistan kıralı bir korkuya tutulmuş, gelmiyor. Bu, bir. Habsburgun — unutabileceği birşey değildir. Ya kendisini iki defa seferberlik ilânına mecbur etmesi ? İşte şimdi de bir Bırp, bir Habsburga Avusturya sokak- ları ortasında ateş etmiş, biçareyi tövbe ve vasiyetini yapmadan öbür dünyaya yollamıştır. Hayır, Berchtold haklıdır. * İhtiyar İmparator - böyle dü- şünüyor ve hazırlanarak önüne getirilen - mektubu — imzalıyor. Bu mektupta İmparator Giyoma söyledikleri şudur: — “Zavallı yeğenimi kurban eden ancak — İttifakı —Müşellesi :İ Her vıî(;t “ Guül ,, - “ Gül - 40Fin,, - Yazan Emil: Ludvig İhtiyar İmparator Fransuva Jozef zayıflatmak ve imparatorluğumu inkısama uğratmak — maksadını güden panislâvist Ruslarla Sırp- ların “tertip ettikleri tahrikâtın sarih bir neticesidir. Hükümetimin Sırbistanı tecri- de ve ehemmiyetini tenkise ” sarfı mesai etmesi İâzımgelmektedir. Sulhün kat'i bir hakikat olabil- mesi Sırbistanın Balkanlarda bir amili kudret olmaktan çıkarılma- sına menuttur. Artık kendisile itilâf mevzubahs olmaz ve Bel- grat cinayeti cezasız kaldıkça Avrupa tacidarları;tarafından takip edilen sulh siyaseti muhtel olma- mak kabil değildir. , » Sırp düşmanlığı Harp fikrinin bidayette istiane edebileceği ye- gâne milli kindir. Bu mektubun neticesi de bir- kaç gün evvel iki kont tarafın- dan askeri rical ile müştereken ittihaz edilen harp kararından ibarettir. k Ertesi gün Avusturya ve Ma- | caristanın Berlin sefiri sabahleyin Potesdama gidiyor, hükümdarının mektubunu takdim - ediyor. İm- parator bu uzun mektubu okuü- duktan sonra bu hususta görüş- mek üzere Başvekil Bethmann'a veriyor. Kahvaltı için sofraya oturuluyor. İmparatorun sofrada ağzı açı- | hır, birçok şeylerden bahsolunur. İmparatoriçe de hazırdır. (Arkası var) GREX ., H Çoraplarile “ GEVE y İÇ çamaşırlarını ve büyük Fransız marka GASTON VERDİER kadm çoraplarınr isteyiniz. Yunanistan | Dün Ancak Otuz Mavna Eşya Çıkarılabildi Baş tarafı 1 inci sayfada Kontenjan listesi üzerinden mah- sup yapılarak tevzi edilen beyan- nameleri alan tüccarlardan bir kısmı dün gümrükten kâğıt, Şeker, Yemiş, Limon, Manifatura ve çok olarak zücaciye vesaire gibi eşya çekmiştir. Çekilen eşyanın, hakiki mik- tarı (30) mavna* kadar tahmin ediliyor. Çekilen Eşyanın Gümrük Resmi Dün İstanbul Gümrüğünden çekilen eşyadan alıman gümrük | resmi (44) bin liradır. Listede Yanlışlık Var Mı ? Komizyoculardan İlhami Bey listelerde — yanlışlık — olduğunda israr etmekte ve şunları söyle- mektedir: — “Listenin (523) tarife mu- marasının umum fıkralarında sa- rih yanlışlıklar vardır. Müracaatim üzerine Gümrük Başmüdüriyeti bunu resmen Ankaradan sor- muştur. Edindiğim — malümata göre mesele Ankarada tetkik edilerek İstanbula bil!dirilecektir. ,, Liman Şirketi Ne Diyor? Tüccarla Liman Şirketi ara- sındaki ihtilâf hakkında şirket Umum kâtibi Reşat B. şunları söylemectedir: — * Talimatnamemize — göre mallar denizde iki gün kalır; bu- nun parası dizbarkoda alınmıştır. İki günden fazla kalan olursa elimizdeki resmi tarife mucibince fazla kalan günler için muayyen parayı alırız. Tüccardan alınmış fazla para yoktur.., Mesele Halledilmiş Gibidir Rüsumat İdaresi Supalan eş- yanın çıkarılmasına ait muame- leleri peyderpey ikmal ettiğinden mavnalarda malları olan tüccar mallarını çıkarmaktadır. Bu su- retle fazla günler için mavna parası alınmasına meydan kal- mıyacaktır, Âdil B. Faaliyette Borsa Komiseri ve Maliye Teftiş Heyeti Reisi Âdil B. Dün- de Maliye Müfettişlerinin güm- rükteki faaliyetlerini tanzim et- miştir. İhtikâr Yürüyor Hemen her nevi miktar — fiat eşyada bir yükselmesi — vardır. Bunun önüne geçmek için mües- sir tedbirler alınması” beklenmek- tedir. İhtilâflı Noktalar Kontenjanlara göre gümrükten geçirilmesine müsaade edilen bir kısım mallar kabili taksim olma- dığı için, bir kısmıda miktar itibarile az olduğu için tüccar arasında — ihtilâfa sebebiyet ver- miştir. Meselâ, ellerindeki beyanna- meler mucibince ayni malı çıkar- mak istiyen iki tacir, taksim noktasıdan uyuşamadıkları — için numarası övvel gelen tacire iste- diği miktar verilmekte, geri kalan kısım da ikincisinin istediğine mahsup — edilmektedir. Noksan kalan miktara gelecek ay kon- tenjanından verilmek üzere be- yannameye işaret edilmektedir. İzdiham Devam Ediyor Gece geç vakite kadar beyan- name alabilmek için bekliyenler çok olmuştur. İzdihamın bu şekil- de bir hafta kadar devam ede- ceği anlaşılmaktadır. | Haydarpaşada Muamele Yok Haydarpaşa Gümrüğünden ge- çirilecek — malların — kontanjanı Gümrükler Umum Müdürlüğün- den benüz gelmemiştir. Bunun için Haydarpaşa — Gümrüğünde muamele yapılmamaktadır. Yalnız dün gelen yeni bir emirle Haydarpaşadan ithal edi- mek üzere tesbit edilen petrol ve mevaddı — müşteilelerin, İstan- bul gümrüklerine ithali bildirirl- miştir. Bu suretle, bu madde- ler de İstanbul kontenjanına ithal edilmiştir. Biçki Ve Dikiş Mektebi Altıncı sene ikinci trimestr Maarif Vekâleti celilesinin müsa- adesini haiz biçki ve dikiş mualli- mesi Klio Mavromati on son Fransız ve basit bir usule tevfikan tedris etmektedir. Ameli dikiş bilenler bir mah zar- fında ve bilmiyenler üç mah zarfın- da hendese İle tayyör ve tuvalet imalini öğrenebilirler. Mektepçe verilen diplomalar Ma- arif Vekâletinde kabul ve tasdik olunur. İkinci — tedrisat devresine kânmnuevrolir iplidasında başlanız caktır. Taliplerin Beyoğlunda Faik Paşa sokağında Bolu Apartımanının ikinci katında 3 numaralı daireye her gün 9-12 ye ve 145 e kadar müracaat etmeleri. B . Can boğazdan gelir Sirkecide GEMAL B. LOKANTASININ Yemek Listesiz Muhterem müşterilerinden görmekte olduğu teveccüh ve alâkaya karşı şükran borcunu ödemek ve müşterilerine ucuz ve nefis yo-d' yedirmek emelile Cemal Beyin yaptığı fedakârlık : Çorbalar: 7,5 — Et yemekleri 20 ve 25 — Sebzeler 10 - 12,5-15 — Pilâv 10 — Tatlılar 15 kuruş olmakla beraber yemekler nefis porsiyonlar bol ve mebzuldür. Temizlik, intizam ve harçlarının nefaseti itibarile İstanbul'un ©© kibar ve en nezih bir lokantası olan Cemal Bey lokantasını bir defa tecrübe ediniz. » LONDRA BİRAHANESİNDE Her Pazartesi mı saat a 10 da san'atkâr HAZIM ... KARAGÖZ