8 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

8 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa —— Paris Mektupları — Bir Doktorun “’ Belediyeden Temennisi i Memleketin temizlik ve sıhha- tine itina edilmek istenildiği şu sıralarda bazı noksanlara tesa- düf olunuyor ki, bunların ihmala uğramaması — lâzımdır. —Meselâ Kadıköyünde çöp — arabelarına evlerden dökülen pis süprünlüler Uzunçayıra atılıyor. Daha evvelce dökülmüş olan- ların zamanla gübre haline gel- diği ileri sürülerek bahçıvanlara arabası bir Hraya satılıyor. Bah- çıvanlar da tabil bu pislikleri ve bu mikropları bostanlara saçıyor- lar. Halbuki bunların içinde verem, tifo, kuşpalazı ve kızıl gibi sirayet edici hastalıkların mikropları doludur. Belediye bu vaziyetle sıkı Bürette alâkadar olmalı ve kaba- hatlileri de tecziye etmelidir. BİR DOKTOR Veasika Ticareli Mi? Manisa Akhisarmdan Al Zarifi İmzasile bir mektup aldık. Mek- tup şudur: “Hükümetin kanunile mubha- cirlere meccanen verilmesi muk- tazi tasarruf vesikalarım burada iki şahıs 5-10 lira mukabilinde satınaktadırlar, Hükümeti Cümhuriyemizin res- mi bir kâğıdının. kahve, şeker gibi satılması çok şayanı dikkat bir meseledir. Meseleyi delâili toplamak suretile Kaymakamlığa ihbar ettim. Tahkikat devam ediyor. Muhterem — gazetenizle mektubun aynea neşri ve Manisa tilâyeti ile, Dahiliye Vekâletinin ederim, efendim. ,, İş Bankası Umum Müdürü we — Beyefendiye İtibarı Millii — Bankasınm İş Bankasına — inkılâp ve nlıhluı gadrine mahal verilmiyeceği hak- kındaki aleni vadi âlileri unutu- larak ve on bir senelik ihtiyar bir memur olduğuma ve bundan sonra başka yerde vazife bula- mıyacak bir halde bulunduğuma merhamet — edilmiyerek üç ay evvel — müessesenizden — alâkam kat'edilmiş bulunuyor. Hareketi vakıanın insaf ve hak ile ne dereceye kadar kabili telif olduğunu izahtan sarfı nazar ederek yalnız ecnebi müessesata imtisalen olsun münasip bir ik- ramiye ita edilmemiş bulunması- nın büyük bir adaletsizlik oldu- ğunu arzederim. Bundan maada beş nüfuzlu bâlis bir Türk yuva- Bının namzet bulunduğu felâket ve Gsiüldüm bu Germizi kadar tahkiki için münasip bir ikramiye itasi hakkında biribirini müteakıp üç defa makamı âlilerine tak- dim — ettiğim — istirhamnamelere müspet veya menfi bir cevap ve- Bu bareket Eshabi mürcaate kısa bir zaman zarfında cevap verilmesi aakkındakı kararıara uygun değildir. Şehremininde Hastane caddesin- de İş Bonkası Istanbul şubesi sabık depo memurlarından Mehmet Rıfat - SON POSTA İdama Mahküm Edilen Bu Katil Affı İçin Hazırlanan İstidaya İmza Koymaktan İstinkâf Etti KATİLİN SON SÖZÜ AMAN ANNEM DUYMASIN Paris, 30 “ Kânunuevvel ,, Amerikada, İngilterede ve Al- manyada idam hükümleri hapis: hane binasının içinde, resmi me- murlar ile hariçten alınmış iki şahidin buzurunda icra edilir. Halbuki Fransada kafa kesen “ Giyotin , makinası sokağın ortasında kurulur, kanun hükmün * umumi bir meydanda ,, icrasını âmirdir. Bununla beraber ekseri- yetle Şşafaktan evvel yapıldığı için ender olarak geçen üç beş kişiden başka kimse göremez. Fakat bu defa öyle olmadı: Cenç — katil Gavchet idam edilecekti. Mutat üzere ölüm ce- zası nihayet — saat beş buçuk ile altı arasında yapılırken bu defa Saat yediyi çeyrek geçeye kaldı. Ortalık aydınlanmıya baş- lamıştı. Kış gününün geceyi uzatmıya çalışan sisi arasında Arago bulvarına gelenler, soka- ğın her iki tarafından da kesil- miş olduğunu gördüler. Süvari mubafız alayından kuvvetli bir müfreze büyük dıl'ı belki yüz metreyi bulan büyük bir murab- ba teşkil etmişti. Bu murabbam orta yerinde giyotin Mmakinesi müphem bir hayal şeklinde yük- seliyordu. Birden bir. motör sesi duyuldu. Hapishane otomobili geliyordu. Tam askeri hattın önünde durdu. İçinden mahküm çıktı, iki gardiyanın kolunda ağır fakat metin adımlarla yürüyordu. Önü açık bırakılan ceketinin üzerinden adali boynunun beyaz rengi görülüyordu. Birden muhafız hattının bir dıl'ı açılarak mah- küma yol verildi, diğer dıllar da ağır bir gürültü işitildi. Müfreze kaliç çekmiş, darawardu - Sonra ne oldu, itişen, kakışan, yekdiğerini ezen halkın arasından yüz metre ötesini görmek kabil değildi: Şüphe yok katil cezasını çekmiş bulunuyordu. * © Beş dakika sonra giyotin sö- küldü, kamyanzae konuldu. Ce- e-14 Çaşıyan başka bir kamyon ile birlikte mubafaza kordonunu yararak gitü, muhafız alayıda çekildi . * Gauchet geçen sene Mazar sokağında Dannebhofer adını ta- şıyan bir kuyumcuyu munhasıran bırsızlık için, başına bir İngiliz anahtarı vurmak suretile öldür- müş ve cinayetinin akabinde de yakalanmıştı. Hareketinde esbabı muhaffefenin en küçüğü bile yok- tu. Bunu kendisi de biliyordu. Hatta mahkemede: — Mücrimim, Cezamı çekme- liyim, mahkemeden merhamet is- temiyorum, demişti. Bittabi ida- ma mahküm edildi. Fransada ölüm cezasına uğrıyanlara ceza- larının müebbet küreğe tahvil edilmesi için Reisicümhura hita- ben hir arize yazdırırlar. Gauchet bu istidayı bile imzalamadı. Avu- katına: — Cezamı çekmeliyim. Ka- fam kesilmelidir, dedi. Cinayeti okadar vahşiyane bir — şekilde yapmıştı ki, affedilmesi ihtimali yoktu. Fransada idama mehküm edilenlerin yattıkları hücre | IGTISIN ISVAVA N0G NIİTİLVA 41597439 Bunu bildiği için mi istidayı imzalamamıştı, yoksa hareketin- den nadim mi olmuştu, bilinemez. Yalnız şurası muhakkak ki: Mahküm bu sabah uykusundan | uyandırıldığı zaman şaşırmamış, metanetini kaybetmemiş, papaz efendinin duasını sükünla dinle- miş, sonra, — kendisine verilen sonuncu cigara ile bir kadeh konyağı istememiş, yalnız: — Fakat annem duymasın, demiştir. Bir Asker Kurşuna Dizildi Fransada dün de bir asker kurşuna dirildi. Bu, Ahmet bin Mehmet adını taşıyan bir Cezayirli neferdi. Geçen sene bir tevbihe kızmış, başçavuşunu — öldürmüş, birkaç kişiyi yaralamış, sonra kendi başına da bir kurşun sık- mış, fakat ölmemiş, sadece kör kalmıştı. Bir M—usikîş"i—ı—ias Eski Sazları Islah Ediyor Türk musikisinin bugünkü sazlarını ıslah etmek fikirleri bilhassa son zamanlarda sık sık mevzubahs olmaktadır. Hayri Bey ismindeki bir musikişinas bu teşebbüs etrafında ötedenberi uğraşmaktadır. Bu zat evvelce Araplardan alınan uta yeni bir şekil vermiş ve bu yeni saza (Hayrikâr) ismini koymuştur. Resimde de görüldüğü gibi, Hayri Bey asırdide tefe ve diğer sazlara da yeni şekiller vermek hususunda birçok uğraştıktan sonra burada görülen eserleri meydana çıkarmıştır. Yeni sazlarla bir musiki heyeti teşkil eden Hayri Bey muhtelif kon- serler vermek teşebbüsünde bulunmaktadır. Halkın ve musiki meraklılarının yeni sazlara karşı rağbeti, ancak bu sazların husule getireceği ahenkle belli olacaktır. Resimde görü- len heyet, amatör musiki meraklılarından müteşekkildir. K—_d Wf Tarihi Bir Heykel Bulundu Berut ( Hususl ) — Sur harabeleri civarındaki bir rada bir metre ğgunda çok nefis bir bey'ıel w lanmuştur. Heykel üzerinde Fi ve Mısırlılara ait birçok yazıla! vardır. Maarif vezareti resmi tebliğ neşrederek bu eserin bed kıymetini ve asaratika noktl nazarından haiz olduğu ehen yeti izah edecektir. Bu mağarad ehemmiyetle hafriyata — de edilmektedir. Bu haber Üzerin Irakta asarıatika arıyan heyel lerin reisi M. Dilan but gelerek Maarif Vezirile görüş” müş ve yapılacak hafriyata zarete memur edilmiştir. İran - İsveç Münasebatı Bağdat, (Hususi ) — İlk defa olarak İsveç vapurları İran de“ nizlerine uğramıştır. Bu haft Şahur limanma iki İsveç vapurt gelmiştir. Bu vapurlar İranda yar pılan yeni demiryolları için İsveç* ten malzeme getirmişlerdir. Mabe miredeki İsveş şirketinin mümes" *“İranla ticari münasebatımız çok iyidir. Bu sene İskandinavyg — ile İran ve Irak arasında bir bas va postası tesis edeceğimiz gibi, Bağdatta da umumi bir konsolot bulunduracağız, Suriyede İntihap Mücadelesi Berut ( Hususi ) — Suriyenist birçok yerlerinde intihabat dolar yısile çıkan gürültüler henüz de“ vam etmektedir. Geçen kânunu” evvelin yirminci günü askerim üzerine hücum edenlerden (600) kişi tevkif olunmuştu. Son neş* redilen bir emirname Üüzerin€ bunlar serbest bırakılmışlardır. Maruni -Patriği Berut (Hususi) — Vefat edetl Maruni Patriği (İlyasülhavik) i8 cenaze merasimi büyük bir ihti falle — yapılmıştır. — Merasimdt bulunmak için Lübnandan ve di- ğer yerlerden binlerce halk gek mişti. Merasimde Fransız Fevka* lâde Komiseri ve Lübnan Reisi cümhuru da hazır bulunmuşlar” dır. Filistinde Çiftçi Açlık Tehlikesi Karşısında Kaldı Hayfa, (Hususi) — Filistit çiftçisinin vaziyeti son zamanlar” da pek fenalaşmıştır. Bu sebeple hükümet çiftçiler için iane top” lamıya karar vermiştir. Halkti we memurlardan| para top! bunlara yardım edecektir. Hür kümet bütün dairelere bir emif tebliğ ederek birinci sınıf me* murların üç ve ikinci sınıf me” murların ikişer günlük maaşlarr” nı çiftöiye terketmelerini bildir” miştir. Filistin gazeteleri bu tede birin, çiftçinin 1stırabımı tahfif edemiyeceğini söyliyerek| bort” ların uzun müddet tecilini tavsift etmektedirler. pi | — A mu YS MH YN OU M >ADOERN EC FOT TYERL —ü -- ..