11 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

11 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Kânunusani l Sarkın Yeni — Peygamberi İGANDİ KİMDİR SON POSTA Cenubi Afrikada Başlıyan Greve Ait — 71 — Zahiren bu sözleri söylerken batınen endişe içindeydim. Hare- ket gittikçe büyüyordu. Başımda yüzlerce grevci vardı. Fakat adedi binleri de — bulabilirdi. Bunlara bakmak Iâzımdı. Ana vatanımdan yardım istemek arzusunda de- gildim. Binaenaleyh az sonra Hindistandan Afrikaya akan altın deresi henüz başlamamıştı. Maden Jahipleri ile ticari muamelede bulundukları için Hintli tüccar- lardan yardım istemek te doğru değildi. vaziyetlerini işkâl ede- bilirdi, Fakat bu —düşünceye rağmen — Hintli tüccarlar — bize kendilerinden pirinç, sebze ve ekmek gönderdiler, bizi yiyeceğe garkettiler. — Cenubi — Alrikada yaşıyan — Hintlilerin hepsi de kendilerini hapse attırmak arzu- sunda değillerdi, fakat umumi hareketin muvaffak olması için ellerinden gelen yardımı. yapı- yorlardı. * Grevcilerin iltıhakı ile büyüyen ordumuzu Transuvala götürmiye karar vardim. Transuval hududu (Newcastles) den takriben 40 kilometre ötededir. Hudut hattı ortadadır. Hemen hemen üzerinde aarlesorvn ve Volksrust isminde iki köy vardır. İlk merhale olmak Üzere bu köylere gitmiye karar verdim. Fakat yola çıkmadan ev- vel Hintlileri bir defa daha top- hyarak içlerinden istiyenin geri dönmekte — serbest — olduklarını söyledim. Fakat içlerinde hiç kim- se bu — müsaadeden istifade etmedi. * Bu arada maden sahipleri ile konuştum. Benden grev hareke- tine nihayet verdirmekliğimi iste- diler, Her şeyden evvel Hintli iş- çilerin üzerine tarhedilen mun- zam verginin kaldırılması lâzım- dır, cevabını verdim. Arada şöyle bir muhavere başladı: — Fakat bir. hükümeti temsil etmiyoruz. — Muhakkak, fakat nüfuzunuz azimdir. Hükümetten bu verrinin kaldı- tılmasını istiyecek olursamz red- detmiyeceğine eminim. —Peki amma bu vergi ile grev hareketi arasında ne gibi bir münasebet vardır? Eğer işçiler bizden metmnun değillerse kendi- lerile konuşup dertlerini dinleyip bir çâresini bulabiliriz. İşçilerin istedikleri sadece ver: ginin kaldırılmasından ibarettir. Siz bunu temin ediniz, mesai derhal- başlıyacaktır. - Vakıâ Ce- nubi Afrikâda yaşıyan Hintlilerin daba bazı talepleri vardır. Fakat bu - taleplerin kabul — ettirilmesi için sizde çalışan işçiler kullanı- lacak değillerdir. Muhavere uzadı. Bu dakikada tafsilâtını hatırlamıyorum, sadece hiçbir netice vermediğini kaydet- mekle iktifa edeceğim. * 1913 senesi - teşrinlevvelinin 28inci günü sabahı Hintlilere sonuncu talimatı verdim: Herkes sabrın ve sükünun en son derecesini göstermekle mü- kellefti, tahkire hedef olabilirdi, dayağa maruz kalabilirdi. Fakat hiçbir. şeye mukabele etmek hakkını haiz değildi. Azami te- vekkülle hareket etmek mecbu- riyetinde idi. Hakkını istiyecek, dayak karşısında da, tahkir kar- şısında da istiyecek, ısrar edecek, fakat her me pahasına olursa olsun hiç kimseye el kaldırmı- yacaktı. Bu şerait dairesinde hareket eden beş allı bin kişilik bir grupun gösterdiği manevi kuvve- tin derecesini düşününürz. * Bütün ahalisi azami bin kişi- den ibaret olan Charlstown kö- yüne vardık, balk bizi sükünelle Tiyatro Buh İlk Müzalîçrçlçr Hiç— bir Neîic? Vermedi karşılıyordu. Sadece sari bir hastalığın zuhür etmesinden kork- tuğu için —sıhhiye — memurunu göndererek sokakların temiz tu- tulmasını rica etti Kısa bir müddet sonra hudu- da daha yakm olan ikinci k., gitmiye karar verdik ve Transuvar hükümetine bir mektup gönde- rerek: — Maksadımız Transuvali iş- gal etmek değil, fakat protesto- da bulunmaktır, dedik. | ' salon örkestram, O akşam kafilenin hareketini * tanzim ettikten sonra karanlık bir köşede otururken bana doğ- , ru elinde fener tatan bir Avru- palının geldiğini gördüm. Bu, bir zabitti: — Sizi dim. Dedi, tevkif için emir al- (Mabadi yarın) ranının Bir Artiste Göre Sebebi Amerikada İçki Memnuiyeti, Muzik Ve Tiyatrodan Halkı Soğutmuş Dünyanın yenisinde olduğu gibi — eskisinde de * san'atkâr- ları endişeye düşüren bir tiyatro buhranı var. Sinema lehine ola- rak tiyatro salonları boşalıyor. Bu buhran münasebetile söyle- nenler pek çoktur. Fakat Ameri- kanın meşhur - baritonu Renald de şu sebebi gösteriyor: Amerikan milleti, içki mem- nuiyetinden sonradır ki musiki ve tiyatroya olan meylini kaybet- miye L şlamıştır. ' Vaktile Amerikada iyi bira ve eski, nefis şaraplar bulmak mümkün olduğu scularda birkaç kadeh içildikten - sonra ya bir ti- yatroya gidilir, yahut ta birisi pi- yanonun başına geçerek hususi ve ailevi bir konser verilirdi. Şim- di Amerika “kuru,, dur, Gırtlak- lar da öyledir. Şarapla beraber neşelerimiz — de kaybolmuştur. Ziyafetler sakin geçiyor, kimse- de tiyatroya gitmek ve muzik dinlemek zevki kalmadı. Bu,ünkü — buhranın bence işte budur. sebebi, Dünyanın En Zeki Hırsızı Yakayı Ele Verdi Almanyada — türeyen — gayet kurnaz bir yankesici ve hırsız, herkesin gözü önünde ve ses ç- karmalarına mahal vermiyecek şekilde binlerce kişiyi soyduktan sonra sırf bir tesadüf neticesinde yakayı ele vermiştir. R Herkesin gözü önünde öte- kini, berikini soyan bu adam zannetmeyiniz ki herhangi bir tehdit vasıtasma müracaat edi- yordu. Hayır. Ekseriya umuml yerleri ve mezelâ bir vapor ve iren salo- nunu faaliyet — sabnesi — olarak intihap ed. 3 hırsız uyuklayan ve tercihan şişmanca bir adamın yanına oturuyor ve bu adamla alay etmiye başlıyordu.| Şişmanca adamları intihap etmesinin sebe- bi de, polise verdiği ifadeye göre, bu gibilerin uykularının daha ağır olmasındandı, bu alaya az sonra hazırın da - işlirak edi- yordu. Fakat hırsız adam, söz arasında, uyuklıyan şahsım yaşı- na göre meselâ kendi amcası evya yeğeni veya yakinden bir akrabası olduğunu söylemeyi de | | bir şey unutmıyordu. Halkı kâfi derecedi eğlendirdikten Ssonra bi İ aklına bir oyun oynamak gelmiş gibi : yapayım ki uyandıktan sonra kendi de hayret etsin, Ve bemen kendi' cebinden boş cüzdanını çıkarıyı 'or, uyuyan adamın — cüzdanile — değiştiriyor, sonra kemali meharetle oradan uzaklaşıyordu. Uyuyan adam — uyanıp la başına geleni öğrendiği zaman etrafındakilerin hiç birinden yar- dim görmüyordu. Çünki onlar da bilmiyerek hırsızın şerikleri vazi- yeline girmiş bulunuyorlardı. Bu adam, ber defasında yer ve kasaba - değiştirmek — guretile birçok kimseleri soymıya muvaf- fak olmuştu. Fakat bir defasında her ması'sa — yatılıp, — bir memurunun istemiş, fakat yakayı ele vermiş- tir. Alman zabıtası, göz - önünde kimseye ses çıkartmadan adam soyan bir hırsızı ilk defa yaka- hamıştır. Nü RADYE Bu Akşam Radyodâ VE Kânunusani 932 Pazartesi İstanbal— (1200 metre, 5 kilovat) 19 gramofon ile opera parçaları, 19415 birinek kunm alaturka saz, 20 gramcfon neşriyatı, Anadolu Ajansı haberleri, 21 Ikinci kasım alaturka sar, 22 örkestra, Zahire Borsasi haberleri. Hellsberg — (276 metre, 75 kilo- vat) 20,40 dikkat: Ferlin konuşuyor, 21,0$ örkestra., Brüno — (341 metre, 36 kilevat) 20 den itibaren Çek istasyonların: * aei Mühlakâr — v 9, . “ilevat) 21,30 Frankforttan nakıt, Bükreş — (S4 melre, 16 kilavat) 20 salon orkestrası, 20,30 konferans, 20,45 Harfansolo » Belgarat — (429 metre 25 kilovat) ?0konser, 21 komedi, 21,30 klâvye Roma — ( 44? metre 75 kilovat ) 20 gramofon, 20,45 muhtelif eserler, 21 bafif musiki. Viyana — (SI7 metre, 20 kilovat) konser, 21 Karnavalin Vien opereti. Peşte — (550 metre, 23 kilavat ) <? 19,40 fila armoni konseri, 22,15 Nev- “ yorktas naklen Amerika musikisi. Varşova— (1411 metre, 158 kilo- | vat) 20,15 Mikado opereti. Berlin — (1635 metre, 75 kilovat) 20könser, 22 Amerikadan nakil. | | Neler Dinliyeceksiniz 12 îanunusan'ı 932 Salı İstanbul — (1200 metre, 5 ki'ovat) 18 gramolon ile opera parçaları, 19,5 birinci kısım alaturka sar, 70 gramofon 21 ikinci kısım alaturka sar, 22 oörkestra. Hellsberg — (276 metre, 75 kilç- vat) 19,5 akşam “könseri, — 20,5 Frankfurttan naklen komedi. Brünmo — (341 metre, 35 kilovat ) 20,25 şarkı konseri, 20,55 Çek istas- yonlarından nakil, Mühlaker — (350 metre, 75 kilo- vat) 19,45 eski dans bavaları, 20,80 Frankfurttan — baklen - İmprovisatlon römentiğue. Bükreş — ( 394 metre 16 kilavat 20 radyo örkestrası, 20,5 konferans, 20,45 şarkı könseri, Belgrat — (429 metre, 2,5 kilavat) 20 Çek Hsanı hakkında br konfe- rans, 20,30 Zağraptan nakil, 22,50 akşam könseri. Roma — (441 metre, 75 kilovat) 20 gramofon, 21 muhtelif konser. Viyana — (Sİ7 metre, 20 kilavat) 19,10 komedi, 20,35 motörsüz layya- re, Zl senfoni, Straus idaresinde. Peşte — (550 metre, 23 kilovat ) 18,30 operadan naklen Die - Micister- singer. Varşova—(1411 metre, 156 kilovat) 19,35 gramofon, 19,45 radyo garzetesi 20,15 Vilmadan nakil, Berlin— (1635 metre, 753 kilovat) 20,15 muhtelif konser, 21,15 şen sa- at, son dane hava'arı.. İ Dikkat: Dercetmekte olduğumuz programların Avrupaya ait olan kısmı vasati Avrupa saatine göre tanzim ed imiştir. İstanbul saatine tatbikı için Avrupada saat (12) olduyu zaman İstanbulda (1) e€ geldiği farzedilmelidir. — Sulh İçin.. Bugün Bir Matbuat Konferansı Açılıyor Kopenhag, 10 — Sulhü teh- dit elecek mahiyette yanlış ha- berler neşrine mâni olmak mak- sadile toplanacak matbuat konfe- ransı yarın açılacaktır. Konfe- ransa (22) millet iştrak edecektir. Mısırda Âsarı Atika Bulundu Kabire, 10 — Bir âsarı atika heyeti Halpa vadisinin cenubum da Abu Simbul mabedi civarında Romalılar devrinir sonlarına ait birtakım insan ve hayvan iske- letleri bulmuştur. Mühteşem el- biseler, silâhlar, babeş mezarları da bu meyandadır. Bir Beniz Mütarekesi Londra 10 — Amerikanın, Ce- nevre konferansında deniz inşaa- tına dair bir senelik bir mütare- ke akti telkdifinde bulunacağı ri- vet edilmektedir. M. Majinonun Cenazesi | — Paris 10 — Müteveffa Harbi- lıeNınn Majinonun cenaze me- rasimi bu sabah, siyasi şahsiyet- lerin, diplomatların, askeri erkâ- nn ve kalabalık bir halk kütle- sinin buzurile yapılmıştır. Alay Harbiye Nezaretinden Envalide | gitmiş ve orada mes âyini yapıl- mıştır. Merasimde M. Laval bir nu- tuk irat ederek — mumaileyhin mesleki hayatından uzun uzadıya bahsetmiştir. Dr. Sarkisyan Dahili hastalıklar mütehassısı Harbiye - Hamam cçaddesi - (, * Hay lâyf ,, sırasında — M. Briyan Meselesi * Paris, 15 — (Gazete'er vazi- fesinden çekilmesi mevzau bahso- lan Hariciye Nazırı M. Briyana ait haberlerle doludur. Temps — ga- zelesi, M. Briyanın son altı sene zarfında oynadığı — rolün başka şekilde oynanarmacağını, ileri sürdüğü sıhhi sebepleri ka- bul etmenin icap ettiğini, ilerde Briyanın beynelmilel cemiyetler: — de mühim roller — oyniyacağın: söylemekte ve bu meyanda Bed- binane sulh arzusundan da bah- setmektedir. Romen -Rus Müzakereleri Varşova, 10 — Leh ve &cnebi matbuata verilen tebliğde Prens Kiga Riga'da cereyan eden mü- zakeratın gayesinin Kellog misakı ahkâmının — Merkezi — Avrupada tatbikini düşünen Litvinof proto- kolunun — mütemmimi — olduğunu beyan etmektedir. Bu müzakere- ler, Fransa-Rusya arasında akte- dilen misaka benzer bir misak akdini istihdaf etmektedir. #otoğraf Tahlili Kuponu Tabintinizi Öğrenmek latiyorsurır Ketoğrafının Ö ade' kupos e bir: Nikte gönderiniz. Fotoğrafımız erayı tabidir. ve iada edil nez, İslen, meslek veya kan'at / ilcii İ cevabi ? Fetojral intişar edecek mi? kurüşüyk pul | Porskabilinde gönderllebilir.