13 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

13 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa Gençlik Herşeyden Evvel Hayat * Çocukların şöyle bir oyunu vardır: ' Sağ elin parmaklarını, sol elin parmaklarile uç uca getirir- ler, Yalnız en uzun parmak olan Oorta parmağı bükerler. Sonra ber parmağa sevdiklerinden bi- risinin İsmini verirler. Meselâ başparmak anne veya baba, gehadet parmağı erkek kardeş, küçük parmak kız kardeş, yüzük parmağı da en ziyade sevilen kimse ©. Şimdi siz de parmaklarının böyle karşılaştırınız. ve şahadet parmğınıza — sevgilinizi koyunuz. Bütün parmaklarınızı birden birer birer kaldırabilirsiniz. Fakat şa- badet parmağınızı kaldıramassınız. Yani, anasız, babasır, kardeşsiz olabilirsiniz. Fakat sevgilisiz ola» mazsınız. Bu çocuk oyununu oynarken, şahadet parmagımza, dünyada Bizce en mukaddas ve en çok Bevilen şeyin ismini veriniz. Bu tetrübe sizö en . çok sevdiğiniz #eyi tespite hizmet edecektir. Kendisinden, biçbir. şekil ve Surelte, ayrılmıya razı olamıya- Cağınız şey nedir? Hayat mı? Hayat, zevksiz bir hale geldiği zaman, kolaylıkla feda edilebilir. Bezginlik geldiği için hayatlarına Bihayet verenler az mıdır? Fakat hayaltaki mevkiimizi feda 'etmek, bayatımızı feda etmekten daha güçtür. İntiharla- rın sebeplerini araştırınız. Biri, illâs ettiği —için, bir diğeri şeref ve haysiyeti kırıldığı için, bir üçüncüsü sevgilisi tarafından terkedildiği için hayattan bez- miştir. Parasız, şerefsiz, sevdasız yaşamaktansa ölümü tercih et- mişlerdir. Bunlar hayatın cilvele- rine hayattan ziyade ehemmiyet verenlerdir. Saraydan inip kulübede ya- şamaktansa ölmeyi tercih edenler pek çoktur. Evi yanan bir ada- mın “mahvoldum, — demesi ve kendisini mahvolmuş sanması da bundan farklı değildir. Hayatımıza kıymet veren şey- bkeri szvmek iyi bir şeydir. Fakat bunlara bayatımızdan - fazla kıy- met vermiye başladığımız gün gölünç oluruz. Yaşadığımız müd- detçe ikamesi mümkün olan xi- yalara ehemmiyet vermek buda- lalıktır. Yaşıyan tekrar kazana- bilir, —tekrar sevebilir, tekrar bayatına mana veren şeyler yaratabilir. Fakat yeniden dün- yaya gelemez. Her şeyden evvel hayat, ve her şeyden ziyada hayat lâzımdır. Amerikanın Vaziyeti Do Müşkül Londra 12 — Taymis gazetesi Vaşingtondan aldığı bir haberde diyor ki: Resmi mebafil, kongrenin itlharz etmiş olduğa hareketin bükümetin harici siyaset sahasın- da faaliyette bulunmasına mâni olduğu mütalcasını kabul etmek- tedir. Avrupanın da ayni çıkmazı kabul edip etmiyeceği, Ayrupa- nın vaziyeti vehamet peyda ettiği ” takdirde husulü mümkün olan sarsıntılara — karşı — Amerikanın kendisini koruyup koruyamıya- cağı merakla — intizar edimek- tedir, Bitlisten aerer Ça Ca Halk Kahve Ve Çaya Artık İtibar Bitlis, (Husu- si) — Tasarruf bafta biteli ve | geçeli bir hayli oldu. Hafta zar- | fında memleke- | tin her tarafında | olduğu gibi bi- zim Bitliste de candan tezahür- ler — yapıldığını bildirmiştim. Fa- kat memnuniyet- le haber vere- yim ki tasarruf ve yerli malı si- yaseli, halk ve gençlik - tarafın- dan ciddi suret- te benimsenmiş- Er. Bilhassa gençler yerli ku- maşlardan elbise yaptırmak bususurda biribirlerile müsabaka etmektedirler. Bu hu- susta propagandalara el'an de- vam edilmektedir. 3 Bizim kasaba sevimli bir memleket köşesidir. Fakat gece hayatından mahrumdur. — Bunun da sebebi mahallelerin biribirle- rine ve gaznolara uzaklığı ve bir dea kışin şiddetli olmasıdır. Bu itibarla gece hayatı çok sö- nük geçiyor. Yalnız cuma gün ve geceleri kahveler hıncahınç dolmaktadır. Son zamanlarda ecnebi — malı olduğu için kahve ve çay istihlâki ehemmiyetli su- rette azalmıştır. Halk, kısmen de yerli malı olduğu için kahvelerde Etmiyor, Yerli Şeker Yiyor Bitliste mektep talebesinin yerli malı tezahüratı lokum istihlâkini tercih etmektedir. * Kış mev- siminin başlangı- | cında şiddetli kar fırtınaları olmuş, kasabamız adeta kar tabakaları içi- ne gömülmüştü. Fakat artık kar yağmamakta, ev- velce yağan karlar | erimektedir. Hava- ların fırtınasız geç- mesi, münakaleyi fazlalaştırmıştır. * Kasabamız- da yeni teşek- kül eden #spor kulübüne mensup gençler büyük bir gayretle çalı- şıyorlar. Spor heveskârları gün- den güne artmaktadır. Birinci Umumi Müfettiş İbrakhim Tali Beyin himayesinde çalışan spor kulüplerimize hususi muhasebe tarafından (800) lira tahsisat ve- | rilmişlir. Aycıca Belediye de (200) lira verecektir. Niyazi Yılmaz Adanada Bir Hasta, Anasına Hücum Etti Adana (Hususi) — Sofubahçe mahallesinde — oturan — merhum hoca Halil Efendinin oğlu Hüse- yin Efendi uzun zamandan beri dimagan basta idi. Dün valdesi- nin üzerine hücum etmiş, sokak- tan gelip geçenlere saldırmış ve taş atmışlır. Bunun üzerine zabita tarafın- dan — yakalanmak — mecburiyeti hâsıl olmuştur. Eskiden çalışkan bir talebe olan Hüseyin Efendi tedavi edilmek Üzere İstanbula gönderilecektir. Çanakkalede Amatör Gençler Bir Spor Klübü Teşkil Ettiler Çanakkale (Hususi) — Şehri- mizde amatör gençler tarafından geçenlerde (Türk Güçü) isminde bir spor klübü te'sis edildi. Ka- lemizde şimdiye kadar bir spor teşekküölü olmadığı için bu yeni klüp gençler arasında âlâka ile karşılanmıştır. Bütün gençler bu klübe dahil olmuşlardır. Klübün bir de denizcilik şubesi vardır. Portakal Hastalığı Adana ( Hususi) — Porta- kallara Sârz olan hastalıkları mahallinde tetkik etmek üzere şebrimize gelen mülehassıs Hay- dar ve Ragıp Ziya Beyler tetki- katta bulunmak üzere Dörtyola gitmişlerdir. l ) l Cenupta Kaçakçılık Mücadelesi Adana, 9 ( Hususl- muhabiri- mizden ) — Son günlerde, Ada- da dahilinde inhisara tâbi mad- delere ait kaçakçılık işlerile e- saslı bir mücadele başlamıştır. Vilâyet jandarma kumandanı Kâ- zm, müskirat inhisar müdürü, bir komser, iki polis, bir kısım tötün ve müskirat inhisarı takip memurları ve bir jandarma müf- rezesi köylerde taharriyat yap- maktadır. Bir taraftan bu şekilde mücadele edilirken diğer taraf- tan bu mücadeleyi daha müessir bir hale koymak Üzere müskirat inbisar idaresi Mersindeki fabri- kasında Boğma denilen mabhalli içki yartırmış Ve piyasaya ver- miştir. Bu içkinin (250) gramlık bir şişesi (30) kuruştur. Bu iyi ve ucuz içki önünde halkın, bil- hassa müskirat meselesinde, ka- çakçılığa iltifat etmiyeceğine mu- hakkak nazarile bakabiliriz. Salâhatlin Urlalılara Yardım Hareketleri İzmir (Hususi ) — Şehrimiz- deki Odunpazarı manifaturacila- rı ve elbisecileri aralarında para toplıyarak Urla ve Kemalpaşa muhtaçlarına (75) çuval un göndermişlerdir. Unlar Hilâliah- mer vasıtasile mühtaçlara tak- sim edilmiştir. Mühim Bir Hırsızlık Adana ( Hususi ) — Elektrik şirketi muhasebe dairesinde mü- hürlü bulunan dolap kırılarak içinden mühim dosyalar çalınmıştır. İzmirde Rama_zîn.î)avulu Ve K_aîreler.. İzmir ( Hususi) — Rama- zanda davul çalınıp çalınmaması bakkındaki münakaşalar bitmiştir. Vali Pş. dün geceden itibaren davul çalınmasına müsaade et- miştir. Oruç tutanlar bu eski an'anenin idamesine sevinmişlerdir. Kahvelerin gece saat üçe kadar açık tutulması için polis müsaade vermiştir. Grip Ve Monenjit Adana ( Hususi ) — Son gün- lerde şehrimizde grip menenjit hastalıklarına yakalananların adedi fazlalaşmıştır. Samsunda Mükemmel Bir Stadyum Yaptırılacak Samsun ( Hususi) — Kupa maçlarında Finale kalan İdman yurdu ve Halk Spor takımları hava yağmurlu ölduğu için Cuma günü karşılaşamadılar. Esasen futbol sahası henüz tesviye edil- mediği için yağmur hafif bile ol duğu zamanlarda saha bir batak- hk balini almaktadır. Mıntaka Reisi Muhiddin Bey yeni bir fut- bol sahası yapılması için teşeb- büste —bulunmuştur. — Teşebbüs çok kuvvetli olduğundan yakında güzel bir Stadyuma kavuşmamız muhtemeldir. Şimdiki halde met- ruk Rum mezarlığının Stadyum yapılması fikri çok kuvvetlidir. Mezarlığın tesviyesi için (14) bin liraya ihtiyaç olduğu anlaşılmışlır. Ev Doktoru J 'İnkıbaz Ve Tedavisi İnkıbaz, yani hergün muntar zam surette hacet defede.nemek, hele kadınlarda pek sık olan bir baldir. Hazin.sizlik ve iştahsızlır ğın en ileri sebeplerinden biridir. Birçok hastalızlara da sebep olur: Kansızlık, yarım başağrısı, sinir ağrıları, iziyetli ve güç âdet görmek, rahmin çarpılması ve sonunda akim olmak; bağırsak hastalıkları ( apandisit ), mide ve karaciğer hasta'ıkları, beyne kan bücum etmesi ve basur has- talığı bu yüzden olabilir. İnkıbar zın tabiat ve ahlâk üzerine dt şüphe götürmiyen bir tesiri var" dır. İnkıbaz çekenler her şeye çabuk öfkelenir ve soğukkam hlaklarını kaybeder'er. Sebepleri — Ana babaların çocuklarını hergün ayni saatte abdeste — çıkmaya alıştırmama- ları. Bedeni hareket yapmamak. Şimendifer seyahatleri. Çok sr cak havalarda fazla bedeni hare- ket yapmak. Tedavi | — Rejim: — Fazla yeşil zerzevat, Iıspanak, salata, fazla meyva, hele üzüm yemek. Bal da mülâyemet verir. İçki olarak ( Vals) — suyunun içine birkaç damla limon, yahut pors takal damlatma'ıdır. — Siyah et, şarap ve hiçbir içki almamalıdır. Hergün açık havada bedeni ha- rekât ( jimnastik ) yapmalıdır. 2 — Mülâyemet veren ilâçe lar: Hergün hacet defedemiyenr ler ilk gün hbint yağı içmiye başlamalıdırlar, Sonra, ertesi gün, bir bardak sade “suda - keten tohumunu on dakika durdurduk» tan sonra geceleyin yatmadağ evvel bir çorba kaşığı içmeli; bu, eğer tabit bir defi hacet temin etmezse ertesi sabah bir okadar daha almalı, hatta öğle yemeğine doğru Üçüncü bir kaşık ta alınar bilir. Tabil vaziyete girilince bu ilâç azaltılır. Fakat inkıbaz baş> larsa tekrar alınır. Bazı kere sabahları uyanır uyanmaz bir bardak soğuk su içmek te kâfi gelir. Yemeklerden sonra tütün içmek te tabiati dü- zeltebilir. &8 — Masaj: Hasta arkaüstü yatarak gece uyumadan evvel veya sabahleyin uyanımca, içi kurşun dolu bir torbı alır ve ya- vaş yavaş karnının saz tarafınd& aşağıdan yukarıya ve yukarıdan aşağıya bu torbayı gezdirirsiniz. Elle masaj yapmak ta çok fayda» hdır amma bunu tecrübeli birin- den öğrenmek lâzımdır. 4 — İhtikan: Soğuk ihtikam lar sıcaklarından daha tesirlidir, bir de hastaya on beş dakika zarfında yavaş yavaş safi zeytin- yağı ihtikanı yapılır. Bunun tesiri bazan birkaç saat sonra görülür. Eğer görülmezse bir kere de sa ihtikanı yapmalıdır. Üç gün bu zeytinyağı ihtikanı yaptıktan son- ra yağın miktarı derece derece azaltılır. Konyada Temizlik Konya ( Hususi ) — Yazın toza, kışın çamuru ile meşhur olan Lise caddesinin inşaatı bit- miştir. Bu suretle talebe ve civar halk çamurdan ve tozdan kur- tulmuştur. : —— —— Alâkadarlar bu paranın temini için uğraşıyorlar. HÂMİT