13 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

13 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Kari Mektupları . |. a Çirkin Reklâmlar- | dan Kaçınmak Lâzımdır Beyoğlu, Çanakkale — sokak *2T numarada oturan karüimiz bi- ze, dikkate çok şayan bulduğu- muz bir mektup — göndermiştir. Diyor ki; Bir aile meclisinde oturuyor- duk. — Çikolata — yenilirken bir tanesinin — içinden —şu varaka çıktı ve genç bir kız varakayı yüksek sesle okudu. Varakada gunlar yazılıyordu : Lion marka çikolata Benzinizi kanlandırır. *“Voronof aşısı, gibi İbtiyarı canlandırır. Ve soruyor : Nasii telâkki buyurursunuz ? Karanlık Bir Mahalle Tenvirat ve tanzifat vergisi vermekliğimize rağmen mahalle- miz geceleri zmdan gibi karam- hktır. Yollarımız. bozuktur. ve çamur içindedir. Sokakların ka- ranlık oluşa da bu semite emni- yetsizlik uyandıracağı — tabiidir. Mahalleye — bir. lüks — lâmbası konması elzemdir. Nazarı dikkati celbederim. Beşiktaş Vişmezade maballesi Sporcu Adil sok 49 N MUSTAFA NECDET İcar Bedelleri Ve Vergiler Balya Maden Şirketi, amele ve müstahdemininin — ikametleri için dağ başında evler yaptırmıştı. Bu evlerde oturan ameleden be- deli icar nisbetinde vergi almıya başladılar. Bizden alman verginin inbisarlara, şimendilfer idaresine we hükümete ait binalarda otu- ran bütün memur ve müdirana da teşmil edilmesi lâzımdır. Balya maden amelesinden ALİ, YUSUF, HASAN ÂLİ YUSUF ŞAKİR Yerli Mallara Dair Akşehir halkı yerli mallara büyük bir rağbet göstermektedir. Akşehirde yapılan tetkikat neti- cesinde Gürümlü Hacı Mehmet Ef. nin mağazasında en çok yerli malı bulunduğu anlaşılmışarr. Akşehir; M. Zühtü Cevaplarımız E.S. İmzası sahibine: Selma Hanımın adresi bizce malüm değildir. Adresini pede- rinde bulabilirsiniz. Selma Hanı- mın, pederi Yeşil köyde oturan Ziya Şakir Beydir. * A. Refik Beye: Mektubunuzda yazdığımz şeye lerin gazet'de mevzuubahs edil- mesi doğru değildir. Çünki bir tarafın iddiasım nazarı dikkate alarak mahkemenin herhalde ka- nuni sebeplere — istinat etmesi lâzımgelen bir kararına karşı şu veya bu şekilde neşriyat yapıl- ması — tarafkirlik olur. — Mescle yine mahkeme yolile halledilmek lâzımdır. Teşekkür Beni ölüme sürüklemesi mu- bakkak olan hastalığımı teşhis ve tedavi hususunda gösterdiği muvaffakıyet ve itinadan dolayı Beyoğlunda Hamalbaşında Dok- tor N. Apustolidi Beye teşekkürü borç bilirim, CEMAL GAZİYEF SON POSTA . — Ve üğü ı— paris Mektuparı —— Dünyanın Ender Görd Binlerce Murahhaslık Bir Konferans Toplanıyor Amerika Mellon Belçika Hutar büyük bir muadele hamulesi bı- rakarak göçüp gitti. Yerini bir- kaç gündenberi 1932 senesi al- mış bulucuyor. Fakat bu değiş- me ile, geçen zamana ait halle- dilmemiş meselelerin yekünu azal- miş değildir. Biribirinin üstüne bine, bine kabaran ve kabardıkça etrafında büyük bir gayrimem- nunlar küllesi uyandıran vukuat, eğer biran evvel halledilmiyecek olursa insanların akıbelinin ne olabileceğini tayin etmek müm- kün olmıyacaktır. Size resimlerini gönderdıgım şu bir seri baş, şimdiye kadar | bu muadelelerin halli için, her biri kendi noktai nazarına göre uğraşıp çalışan muhtelif milletle- rin maliye narırlarıdır. Fakat vaziyetin bilânçosunu yukarıdaki satırlarda görebilmek mümkün olduğuna göre, muvaf- fak oldukları şey sıfırdır. Maa- mafih bütün bu geçmiş mesaiyi bir “sıfırla,, ifade etmekte de haksızlık vardır. Demek lâzımdır ki zevabiri kurtardılar, her an bir harbe doğru akıp giden te- mayüllerini zaptetmiye muvaffak oldular, Bugünkü — şeraiti göz önüne getirecek olursak, bunu da bir muvaffakıyet — saymak doğru olur. Şimdi yeni senenin halletmek mecburiyetinde bulunduğu başlı- ca meselelerin başında bir tami- rat işi vardır. Bu, Lozanda gö rüşülecektir, Bugüne kadar müphem söz ve ifadelerle sürüklenip giden tami- rat işini, Almanyanın sarahat peyda eden son hbattı hareketi tasfiye hududuna yaklaştırmıştır. Ümit olunur ki bu iş, bu defa kat'l1 şeklini alsın. Onu, iki şubatta, Cenevrede toplanacak olan Tahdidi Teslihat Konferansı takip edecektir. Bu konferansta, devletler ya kendi- lerini iflâsa götüren silâhlanma yarışına makul bir şekil bulacak- lar, yahut ta muhakkak bir mu- harebeye — tutuşacaklardır. Bu konferansa — verilen ehemmiyeti anlatmak için Cenevrede top- lanacak murabhasların (3-4) bini bulacağını söylemek münasip olur. Böyle bir heyet için yer buluna- mıyacağı düşünüldüğünden, Cemi- yeti Akvam binası yanında diğer bir bina inşa edilmiştir. Konfe- ransın devam Mmüddetini tahmin etmek te güçtür. Vaziyetin garabelini uyan- dıran şey, bu heyete riyaset ede- Paris (Hususi) — 1931 senesi | İngilla Moskoni Çemberlayn cek olan zatin hüviyeti me- selesidir. — Konferans Reisi sabık — İngiliz Hariciye nazırı M. Hendersondur, Fakat bu zat, —eski fırkası ile bera- ber göçüp gitmiştir.. Bu nokta- dan salâhiyeli zayıflamıştır. Bu da, konferansın akıbeti hakkında endişe uyandırmaktan hali kal- miyor. Bu konferansta bilhassa karşılaşacak fikirler — şunlardır: Almanya, İhlyn — silâhların müsavileşmesini — talep edecek- lerdir. Fransa ve müttefikleri emniyet esasını ileri süreceklerdir. Yani bugünkü vaziyetimiz iyi Franstz Alman Flanden Ditrih diyeceklerdir. İngiltere ile Amerika İse mu- ayyen derecede silâhların indi- rilmesini istiyeceklerdir. Biribirine nt olan bu fikirleri bir anlaşma noktasında nasıl top- lamak kabil olacaktır? Burası meçhuldür. Fakat muhakkak ola- rak bilelim ki devletlerin silâh- lanmıa yarışı sen haddijne gelmiş- tir ve eğer, aralarında bir tesviye Faslı müştereki — bulunamazsa rakabeti bir an evvel halletmek için biribirinin gırtlağına sarıla- caklardır. O zaman, bu zavallı Kimunuszan 13- Dünyadaki Halk Hars .. e Müesseseleri Bütün — dünya milletlerinis Balk teşkilâtına, halk müessese- kerine çok ehemmiyet verdiklerini görüyor ve Ööğreniyoruz. “ Halkı için ve halka doğru , sistemini takip eden milletler çok zengin teşekküllere vücut vermişlerdir. Bizde de eski Türk Ocaklarık nın ilğasından sonra “ Halk Ev«e leri ,, teşkiline teşebbüs edilmek suretile bu sahada ilk adım atıldı. Şimdiki halde faaliyet ta- Kmatnamesi — hazırlanan — halk evleri henüz vazifelerine tam bir suretle başlamış değildirler. Fa- kat talimatnsme üzerinde yaptı- ğımız bir tetkik neticesinde, iyi çalışıldığı ve devamlı bir gayret sarfedildiği takdirde bu yeni balk teşekkülünden büyük istifa- .deler temin olunacağımı anla- maktayız. Diğer memleketlerdeki balk teşkilâtının cömertliğini da yine bu talimatnamenin baş ta- rafındaki istatistillerden öğrene mekteyiz. Bilhassa şu rakamlar çok şayanı dikkattir; “ Macaristanda millt kültür cemiyetlerinin teşekkülü 1867 den başlar. Bu teşkilât Macar milli insanlığın hali ne olacağını Allah | kültür cemiyeti, Uranya cemiyeti, bilir. » Elleri gören bir maddedir ve cinsi muhteliftir. Tiftikten yapılmış ku- maşlarda kullanılan iplikler ne derece uzun olurlarsa kumaş o derece makbuldür. — Tiftik ipliklerini makine ile ayırmak mümkün — değildir. — Bunlar, pöstekinin Üüzerinden el ile ay- rıilip koparılır. Bu işlerde daha ziyade kadınlar çalıştırılır. Bun- ların eli oderece bassasiyet peyda etmiştir ki gözlerile bakmadan ellerile — pöstekinin — Üzerindeki yünü hem ayırdeder, hem de Makine Gibi Hassas İnsanlar Var Tiftik, sanayide çok rağbet | penş yolarlar. Böyle bir tutuşta on beş Amele jimnazları, Çiftçi dernek- leri ve ilâh.. gibi isimler altında çalışmaktadır. Bunların yüzlerce költür yurtları vardır. Çekoslovakyada “Mazarik halk terbiye müessesesi , nin dört yüze yakın kültür yurdu vardır. Faşistlerin — bütüz — İtalyaya şamil Dopolovoro isimli bir milli kültür teşkilâtı ve bu teşkilâtir 1586 kültür derneği ile milit mevzularda piyesler tamsil eden gençlerden mürekkep (1000) kas dar amatör temsil grupları vardır. Yalnız 1930 da açtıkları halk kü- tüpanelerinin sayısı ( 8000 ) dir. Faşist Dopolovoro teşkilâtı ge- çen yıl zarfında İtalyanın muh- telif şehir, kasaba, nahiye ve köylerinden (27) bin kadar milli bayram tezahürleri tertip etmiş- muhtelif uzunlukta kılı ayıran iş- | Hr. Aymı teşkilât bugün İtalyada çiler, bilhassa tiftik işliyen sana- yi merkezlerinde hiç te az değil- dirler. Dünya Bankerleri Hep Bir Arada Siyaset adamları dünyanın mafi ve Iktısadi vaziyeline bir düzen veremeyince bankerlerden imdat islediler. Halbuki bir çok kim- seler, vaziyetin böyle bir çıkmaza girmiş olması mes'uliyelini asıl bankerlerden biliyorlar. Mamafih bu istimdat avazesi boşa gitmemiş, bankerler, büyük bir bitarafi ile vaziyetin nasıl tasliye ve ılah edilebileceğini söyle- mişlerdir. Bunların fikrine göre, barp borçları tasfiye edilmeli ve dünyada krediler açılmalıdır. Bu iş yapılmazsa vaziyeli düzellmek mümkün değildir. : 1500) den fazla ameli bilgi idare etmektedir. Almanların, sayılması sayfalar dolduracak kadar çok halk kük tür teşkilâtı vardır. Bunlardan Nürenberg'teki bir kültür. cemie yetinin idare ettiği yüksek halk mektebinin yalnız muallim sayısı (60 ) 1 daimi, ( 110 ) u muvakkal kurslara mahsus olarak (170) dir, Resmi mektez!zzi ihtiyaçtan eksik olmadı; hesiz bulunan İıı.ıllzredo hsk ':eprbıyn Cemiyoe- tinin redyo ile verdiği dersler için din?2me kulüplerine (2 )mik yon (722) bin daimi dinleyici devam etimektedir., Eminönü Askerlik şubesindem Sinni mükelletiyete dak'! olan efradın ilk yoklamadan ihtiyata kadar olan bütün rmuamelâtı as- keriyelerini yeni tabedilen ve mnüfus memurlaklarında mevcut bulunan yeni nüfus cüzdanlarıne daki hanci mahsusalar ndaki kaye di olbapteki kanan İcabatından bulunduğundan yoklamalarına başlanacak olan 323 doğumlula. mna hemen yeni cimdan tedariki ile davet vukvunla işbu yeni eüzdanlarla şabeye müracsal eye lemeleri.