15 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

15 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

KKD TTTT TÜT ŞA TEMMUZ 1914 Umumi Harp Nasıl Patladı ? Nakleden: H. R. — Kızım Doktor: Semi Ekreme — —62 — Yazan: Emil Ludviş İmperator: BunlarLâf! Hep Mes'uliyeti Bana Yüklemek İstiyorlar! Berlinde bugün daha ziyade bir donukluk, bir gam vardır : işin ciddileştiği görülüyor. Rusya seferberlik yapmaktadır. Ortalık — sıkıntıdadır. Kimse kendi ihmalini görmiyor. Umumi bir hiddet vardır. Buda Viya- naya karşıdır. En ziyde Üürken Kayserdir. Fikrini değiştirmemiş miydi? Şu halde ilk bareketinin neticelerini bertaraf etmek istememiş midi ? Raporda Avusturya üzerine yük- lenen agır mes'uliyetten bahse- dildiğini görmesile onun haşiye- sine şunları yazdı: “ Bu endişeler Sırbistanın ce- vabını ilk okuduğum zaman bana da gelmiştir. ,, Raporda — müteakiben — elân mevcut ümitten bahsolunuyordu. İmparator bu kısma da şu cün- leyi yazmıştır : * Ayusturyaya ipi fazla çek- memesini halisane ihtar edeceğim,, ve müteakıben : “ — Bunlar laf, mes'uliyeti bana yüklemek istiyorlar, , Demiş. Lâhi Hakem — Mahkemesine müracaat İüzumunu tavsiye eden fıkra karşısına: "Belâhet!,, kelimesini yazmıştır, bu bapta yedi senedir ayni fikre saplanmıştır. İmparator ©o akşam Potsdam da Şurayi Saltanatı topladı. Nazır- lar, Cenerallar masanın etrafın- dır. Müzakere neticesinde Rusya- nit umuml seferberlik yapması halinde seferberlik ilânına karar verilir. Fakat karar gizli tutuldu. La Hayı Çar — tarafmdan (La Hi) bhakem mahkemesine müracaat hakkında ne yapıldığı bilinemerz; fakat tevessül ettiği seferberlik bu ihtimali kaldırır. gibidir? Fa- kat İngiltere ne yapıyor? Sab- rediniz, onu da öğreniriz. Bu Akşam Bethman ciddi bir ha- rekette bulunacaktır. O gece sefirin verdiği temi- nata rağmen bir türlü inanılma- mış olan haber ( Londra ) dan gelmişti. Bu bir haber değil, bir ihtardı. Berlinde umumi bir te- dehhuş, bir panik başladı. Demek doğru imiş! Ne yapmalı? İmparator Çara yeniden ve acele bir telgraf daha çeksin! Bu tel- graf temmuzun otuzuncu günü öğleden sonra çekilebilir, gibi mütalealar her ağızda dolaşı- yordua. Artık Bethman çökmektedir. Artık — henüz kurtarılabilmesi kabil olan şeyleri kurtarmak derdine düşmüştür. Viyanadaki sefirine şu telgrafı verir: a * Müttefiklik vazifesini yapmı- Harple beraber tayyareler ve donanmalar da faaliyete geçmişlerdi ya tamamen hazırız. Fakat Viya- na tarafından bir dünya harbine, vesayamıza riayet etmeksizin kö- rü körüne sürüklenmeyi reddedi- yoruz.., (Arkası var) Geçen Bilmecemizi Doğru Halledenler (Dünkü nüzhamızdan devam ) Birer Kitap Kazananlar Ankara Erkek Lisesi 36 Ah- met Lütfi, Adana Orta Mektebi ikinci — sınıftan Hüseyin Şadi, Adana Ticaret Mektebi 19 Enver, Ayvalık Cümhuriyet Mektebi 99 Müslim, —Ankara Beşinci İcra kâtibi Salih Turgut, Trabzon İskele caddesinde Sabah perukârı İsmail Hakkı, Keşan Yezar Bohor Penhas oğlu Leon, Salihli Gafur zade Ali Osman Efendi mahdumu Nurullah, Adana Ticaret Mektebi 330 Yusuf Ziya, Adana Orta Mektebi 372 Salâhattin, Ankara Erkek Lisesi 381 Muzaffer, Ada- na Yeni Şalcılarda fırıncı Abdul- lah Efendi oğlu Mustafa, Ankara Erkek Lisesi 439 Muzaffer, Çapa 3l inci Mektep 249 Muhiddin Beyler. Birer Adet Muhtira Defteri Kazananlar| Ankara Erkek Lisesi talebe- sinden 402 Mehmet, Adana Orta mektebi talebesinden 119 Şevki, Konya Erkek Lisesi talebesinden 129 Ali, Ankara Ön Cebeci 119 numarada Rıdvan, Eyup Sofular yokuşunda Kemal, İzmir Karşı- yaka Nazlı sokak 22 numarada Osman, Adana İstiklâl Mektebi 3 üncu sınıfından 351 Celâl Nuri, Adana Ticaret Mektebi dördüncü sınıfından 188 Muammer, Ankara Hayati mahallesinde 9 numarada Saffet, Ankara Erkek Lisesi ta- lebesinden 443 Mümtaz, Galata Musevi mektebi talebesinden İs- rail Şelam, Son Posta kulüp azasından 179 Fikret, Zonguldak avukat Faik bey oğlu Naci, Zon- güldak Orta Mektebi ikinci sını- rından 12 Fuat, Adana Orta Mekte- bi birinci sınıfından 373 M. Ni- hat bey ve Hanımlar. Birer Adet Kart Kazananlar Pertevniyal Lisesi talebesinden 240 Esat Sabri, Salihli Namık Kemal Mektebi beşinci sımf ta- lebesinden 88 Tahir, Ankara Erkek Lisesi ikinci sınıfından 49 Kenan, Ankara Devdiran mahallesi Mesçit sokak 9 numarada Necibe | Adana Orta Mektebi ikinci sını- fından 19 Avni, Çorlu Mümeyiz Yaşar Ef. vasıtasile Emin Sait, Lâleli altıncı mektep talebesinden Pakiye, Salihli Namık Kemal Mektebi son sınıf - talebesinden 139 Burhan, Ankara Ön Cebeci 19 numarada Adnan, Galata Mu- sevi mektebi talebesinden Siman- to Halkon, İstanbul 49 -uncu mektep talebesinden 104 Emine Macide, İstanbul Sen Jorj Mek- tebi talebesinden 60 Hikmet Do- ğgan, Beyazıt Vecihi Münir, An- kara Erkek Lisesi ikinci sınıfın- dan 103 İhsan, Keşan Zafer Mek- ' tebi beşinci sınıftan 286 Avram, Salihli Namık Kemal mektebi beşinci sınıftan 286 İhsan, Keşan İnönü mektebi dördüncü sınıftan 164 Yako, İstanbul ikinct mektep birinci sınıftan 5 Fuat, Darıca ilkmektep — talebesinden 178 Hayri, Ortaköy Divanyolu 51 ÂYE Bu Sütunda Hergün Nakıli: M. Feridun FAL a Gi .Bîr_ Perdelik Salo;ı Temsili Refik Nezahet : Dekor * Bir salon. Perde açıldığı zaman leğim. Nezahet — Bonsuvar cicim, şekerim. Refik — Nasılsın? Nezahet — Çok iyiyim. Refik — İyi — olmakta haklısın. Fal mı açıyorsun? Nezahet — Evet amma senin bildiğin fallardan değil. Gel bak ne eğlenceli bir oyun.. Bu sabah Babıaliden geçerken “ İskambil kâğıtlarının lisanı ,, isminde bir kitap aldım. Ona bakarak kâğıt açıyorum. . Tabit böyle şeylere inanılmaz amma vakit geçiyor İşte.. bak sen buradasın. Kupa- nın kızı da — benim.. — etrafım nekadar — kalabalık.. Şu gör- düğün asil bir delikanlı.. son- ra bak: kalben bana pek yakin olan sarışın başka bir delikanlı- dan yakinde bir mektup alaca- çok Refik — Haydi bakalım ! Nezahet — Bir şeye canım sıkılacak, kavga edeceğim.. Refik — Sakın ha! Nezahet — Belli olmaz ki.. Refik — (Oturarak cebinde- ki gazeteyi açar) ay?.. Veediyi Madrit Sefaretine tayin etmişler! Nezahet — Hayır! Refik — Nasıl Hayır? Nezahet — Kâğıtlarda böyle birşey görünmüyor.. Refik — Ben gazetede görü- yorum ya kâfi. Nezahet — Gazetelerin — yaz- dıklarına inanıyorsan o başka.. Başkâtip mi tayin edilmiş ? Refik — Hayır. Nezahet — İkinci kâtip mi ? Refik — Hayır.. Üçüncü, Nezahet — Dur, şimdi de sana bakayım. Refik — Benim neyime bala- caksın ? Nezahet — Falına.. Şöyle ya- nıma gel. Hah şöyle.. Şimdi düşün bakalım ne yapmak niye- tindesin ? ——— —— İbrahim, İstanbul 44 üncü ilk- mekte talebesinden Feridun İbra- him, Uzunköprü Mimar Hayreddin mektebi talebesinden 335 Nerkis, Adana Ortamektebi 350 Âdil, Ada- na Orta mektebi 330 Sabahattin, Kırık kale Tıp612.No. 126 Nedime, Uzunköprü Bakkal Hâmit Efendi kızı Mahide, İstanbul 13 üncü mektep 403 Muammer — Hulüsi, İstanbul 44 üncü —mektep 335 Burhan, Konya erkek lisesi tale- besinden 636 Agâh, Çorlu Tabu memuru oğlu Nurettin Bey ve Hanımlar, SON Nezahetin Refiğin Nezahet sahneda önünde oturmuş fal açmakla meşgul Refik— Bonsuvar ruhum me- ' kocası karısı yalnızdır. Bir masanın Biraz sonra Refik girer. Refik — Senin ne bapmak niyetinde olduğunu bilmiyorum ki ona göre düşüneyim. Nezahet — Benim bana fal açacağımı düşün. Refik — Peki. Nezahet — Sonra bu kitap elimde iken benden hiçbir şey saklamıyacağını düşün. Refik — Ona da peki. Nezahet — Kes, (Refik elini uzatır. uzatmaz Nezahet bir çığlık basar.) Refik — Ne oldu? Nezahet — Sol elinle ayol, sağ elle kesilmez. Refik — Ben de sahiden bir tarafın kesildi zannettim. (Refik kâzıtları keser. Neza- het on kadar kâğıdı masanın Üüstüne sıralar.) Nezahet — Bu şayanı hayret. Sakın elini sürmel.. Senin bir şeye canın sikilmiş.. Refik — Kat'yyen.J Nezahet — Evet, evet, canın sıkılmış.. Refik — Zorla mı bu.. sıkıl- madı diyorum. Nezahet — Sen istediğin ka- dar söyle, ben görüyorum. Bir kere kendini yokla bakalım, mu- hakak bir şeye canın sıkılmıştır. Refik — Bunda saklanacak bir şey yok ki.. canım sıkılmış olsaydı - söylerdim. Bu da ayıp değil a.. Nezahet — Belki Hadi Bey bir aksilik yapacaktır. ı? Refik — Zannetmem. Kendi- sini biraz evvel gördüm. Kontra- tı imzalıyacağını söyledi. Nezahet — Ben sana bugün- den haber veriyorum İşte: Yarın vazgeçecektir. Refik — Niçin böyle söylü- yorsun şekerim? Bana söz verdi. Nezahet — İmzalamadıya, sen ona bak,. Senin yerinde olsam ona bir kere telefon ederdim. Refik — Hadi Bey meselesini bu işe karıştırmaktan vaz geç, rica ederim, Nezahet — Refikçiğim, ben ne görüyorsam onu söylüyorum. İnanıp inanmamakta serbestsin. Şu gördüğün —maçanın * papazı ortada esmer, zengin ve sana karşı kalbinde fenalık olan bir adamın mevcudiyetine işarettir. Bu adam da ancak Hadi Bey olabilir. görünür. ( Sonu yarin ) Çocuk — hastalıkları — mütehasaısı Dr. SEMİRAMİS EKREM H. Beyoğlu Mektep sokak Yelefon B. O, 2496