15 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

15 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

ÜT Beyle l Halkın Sesi l Ağaç Dikmenin Faydaları Belediye, dün ağaç dikme rasimesi yaptı. Birçok kimse ler, Üsküdar sırtlarına gitü- ler ve çam ağaçları diktiler. Ağaç dikmenin faydasını bel- ki şehirliler bilmex, fakat köylü için bu Bir servettir. Binmetice memleket için de büyük bir kazanç. Bu müna- sebetle — dün — karilerimizle görüştük. Bize dediler ki: Fikret Bey ( Teksim Sınserviler 11) — Üsküdarda bugün ağaç dikilecekmiş. Ben de biraz evvel bunu okudum da zihnimde ağaç dikmenin ve ağaç bayramlarının Arbaik tarihine bir geçit resmi yaplırıyordum. — Allahtan başka birşey islesem verecekmiş. Sen de bana keramet gibi bu suali sordun. Küçük Asyanın kadim dinlerinin hepsinde ağaç mukad- desti. Bilhassa Sakarya sahille- rinde yaşyan Firiçyalılar çamı takdisfederlerdi. Çam kesenleri idam - bile edelerdi. Lidyahılar, Misililer de böyle idi. Firiçyada doğan Baküs dininde ( Fallüz) fidam mühim bir mevki - tutardı. Esatire karışan zamanlarda bile Oorman ve ağaç takdis edilirken bugün bu memleketin birçok yerlerinde tezek yakılıyor, oe imandan eser kalmamıştır. Bele- diyenin bu teşebbüsü — bütün memlekete teşmil edilmelidir. * Şerli Bey ( Cağaloğlu Çay furun sokağı Si ) — Ziraat memleketlerinde or- manların büyük tesiri vardır. Ormanlar bulutları çeker ve sık sık yağmurlar yağdırr. Anadolu Demiryollarında — saatlerce — bir ıyğ:ç görmeden seyahat ediyoruz. unanistanda bile bir ağaç siya- seti vardır. Garbi Trakyada Yua- nanistan ağaç kesmesini menet- miş, hatta bunun için bizden linit kömürü bile almıştır. Bizde sık sık ağaç bayramları yapmalıyız ve diktiğimiz fidanları yetiştirme- liyiz. > Rıza B. (Çıkmakçılar Büyük Yanihan 15) — Anadalunun birçak yer- lerinde köylüye kışın mne yakar- #gınız diye sorsanız derhal şu cevabı verirler. Kuyruklu dağın ormanmı. Kuyraklu dağ, sığırdır. Onun ormanı da tezeklir. Hal- buki - tezek zirant memleketleri için tabi bir gübredir. Toprak- ların bakkını yakıyoruz. Çünki orman yok. Fidan ve ağaç dikme işi hber köye kadar teşmil edil- melidir. Kaybolanlar Çoğaldı Paşabahçede, İncirköyde otu- ran Esat Beyin hizmetçisi 12 ya- oda Münire ismindeki kız kay- Ka Vd Glnmd ada seğyen bulunamamıştır. oturan — Bürhar Bey ismindeki zatın hizmetçisi 18 yaşındaki Şerife de kaybolmuştur. MAARİFTE Ecnebi — Mektep- 'erde Türkçe Ve Tarih Muallimliği Maarif V:kllc_ı ecnebi we ekalliyet mekteplerindeki Türkçe, tarih ve coğrafya derslerini kuv- vetli ve ehliyetli kimselere ver- meyi prensip itibarile — kabul etmiştir. Şimdikâi halde bu mual- limliklerde bulunan ye fakat mes- lekleri muallimlik olmıyan kimse- ler sıkı bir teftişe tâbi tutula- caklar, — muvaffak - olamadıkları takdirde vekâletin emrile vazife- lerinden ayrıdacaklardır. Bu e- retle —ecnebi —mekteplerindeki Türkçe — mmuallimleri — arasında esaslı bir tasfiye yapılmış ola- caklır, Bir İhbar Bir Milyon Liralık Emlâk Közlörin Elinde? Gizli emlâk ihbarı ile iştigal eden bir zat Maliye Vekâletine bir istida vererek şimdiye kadar waki ihbarlarından dolayı tahakkuk edecek alacağına mukabil şim- diden bir miktar avans verilme- sini istemiştir. Bu zat istidasında, bazı kimselerin devlete intikal etmesi İlâzım gelen bir milyon iralık emlâki nasıl bir sahtakârlıkla kendilerine mal ettiklerini ispata hazır olduğunu da ilâve etmiştir. Ortamektep Hoca- . ları Ve Liseler Maarif Vekâleti liselere çok ebemmiyet vermektedir. Liselerde kuvvetli talebe yetiştirmek için lise muallimliği birtakım kayit ve şartlara tâbi —tutulmuştur. Ancak, munyyen bir müddet zarfında vazifelerinde muvalfak oldukları müfettiş raporları ile tahakkuk eden ortamektep mu- allimleri de lise muallimliklerine tayin edileceklerdir. Rahip Lübrinin Emlâki İstanbul Vilâyeti geçenlerde varissiz vefat ederek mübim mik- tarda emlâk —baeakan Papaz Löbrinin emlâkine —mahkeme- den yazyet kararı - almıştır. Fakat papazlar Vilâyeti protesto ederek papazın warisi olduğunu ispat edeceklerini söylemişlerdir | Son Posta'nın Resimli Hıkayesı : 1: Hasan Bey — Bu da nesi? Bizim Faik Bey aklımı mı oynattı? Yaya kaldı- rumında koşuyor, otobüsle yarış ediyar. meli ne imiş bakalım? 2: Hasan Bey — Dur şuna gidip s0- rayım. İçima dert oldua. Bu yarışın hik- SON POST. Kânımusani 15 —a [ Anketimiz Yeni Nesle Ne Okutacağız? Maruf — terbiyecilerimizden , Meaarifçilerimizden ve Darülfünun Müderrislerimizden on beş kişiye sordukt! “Bir sene sonra orta- mekteplerde ve dört sene senra liselerde eski barfleri hç bilmi- yen yeni nesle me okutacağız? € yapalım? Nasıl hazırlanalım?,, Batün talebe velilerini, mual- limleri, gençliği, — münevverleri, matbuatı doğrudan doğruya alâ- kadar eden bu sualin cevap'arını topluyoruz. Bun'arı yakında “Son Posta, sütunlarında bulacaksınız. Vılayetın Kaçakçılık Mücadelesi İstanbul Vilâyeti kaçakçılıkla mücadele için esaslı tedbirler ak mıştır. Söylendiğine göre kaçak- çılık yapanların mufassal sicilleri tatulacak ve fotoğrafları teksir edilecektir. Teksir olunan fotoğ- raflarla şüpheli yerlerde dolaşan kaçakçıları teşhis kolaylaşacaktır. Postahaneden Pa- raları Kim Çaldı? Samatya Po—tl:ıhıııeıı kasasın- dan para çalmakla maznun üç gencin mubakemesine dün Ağır Ceza Mahkemesinde devam edil- mişti. Hâdise şudur: Bundan bir müddet evvel Sa- matya Postahanesi — kasasından bir miktar para çalınmıştır. Sa- malya Posta Müdürü Çapa yan- gın yerinden geçerken önüne üç gencin çıktığını, kasa anah- tarını cebren kendisinden aldık- larım, bu suretle parsların Pos- tahaneden çalındığını iddia etmiş- Hi. Şerafettin, Naci, Şevki ismin- doki gençlerin - mubakemesi - dün nihayet bulmuştur. Karar verile- ceği esnada hâdisenin gece mi, gündüz. mü vuku bulduğunun tesbiti için mubakeme başka bir güne bırakılmıştır. Mevkuf Tahliye Edildi Geçenlerde Papağan barında lıılı içkı yııiıdu ölen bar ar & Hasan Bey — Hayır ola birader? Bu yaştan sonra spora mı merak sardın? Otobüsle yarış mı ediyorsun? | HAMALLAR | *l Günün Tarihi Ticaret Odasının Ellinci Senesi Bu Münasebetle Dün Türkçe Bilmiyen-| Odada Merasim Yapıldı iler Hamallık Yapamıyacak Belediye İktısat İşleri Müdür- lüğü dünden itibaren kadrolarım- da açık bulunan İskelelere yeai hamallar tayin etmekle meşyul olmaktadır. Son zamanlarda ha- mallık için müracaat edenlerin miktarı pek çok artmıştır. İstan- buldan birçok müracaatler olduğu gibi Anadoludan da gelenler pek fazladır. İktısat Müdürlüğü bun- ların istidalarım mraya koymıktı ve açık yer bulmundukça tayin etmektedir. Hamallık için müra- caat edenlerin içinde Türkçe bil- miyenler de pek çok olduğu için bunlara Türkçe öğreninciye ka- dar iş verilmemesi kararlaştırı- mıştır. Dün muhtelif iskelelere (20) hamal tayin edilmiştir. Arabacılık Belediye Tarafından Yeni Tılimıtnıms Yapıldı Belediye Bir Kon- greye Çağırıldı Önümüzdeki Mayısın 23 ünde Londrada toplanacak olan “ Şe- hirler ve Mahalli İdareler , kongresine — İstanbul belediyesi de davet edilmiştir. Kongrenin Brüksel büreo mü- düründem belediyeye 72 suali ih- tiva eden bir mektup gelmiştir. Belediyemiz suallere cevap ha- zırlıyacak ve koöngreye - iştirak edecektir. Bir Yelkenlida Yangın Silivriden et ve saman yük- ledikten — İstanbula — gelmekte olan Hıfzırrahman yelkenlisi Ye- şilköy açıklarına geldiği sıralarda yelkenlide — birdenbire — yaagın çıkmıştır. Beş kişiden ibaret olan tayfaların gayretine rağmen i tamamile yanmış, mü- ıe“ıbak bir sandala nkîıyırık Ticaret Odasının elinci yık dönümü —dün tes'it edilmiştir. İktrsat Vekâleti Müsteşarı Hüsnü, Vali Mubiddin Beyler de daveb liler meyanında idi. Oda reisler rinden Habip zade Ziya Bey Merasime İştirak eden zevatt teşekkür ettikten sonra, odanın tarihçesini yapmış ve odanıe 4882 - tarihinde tesis edildiğini kapitülâsyonların lâğvinden sons ra faaliyetinin arttığını söylemiş öz Müdteyer Hüsati Bey de odas nn ehemmiyet ve hizmetlerini saymıştır. Hakkı Nezihi Bey de odanın muhtelif zamanlarda ge çirdiği faaliyet safbalarından balr setmiştir. Tıp Fakilteşinde Bir Tayin Operatör Doktor Kâzım Ismail Bey dün Tip Fakültesinde yapılas imtihanda muvaffak olarak birind hariciya müderris muavinliğ'ne intle hap edilmiştr. Kâzum İamail Bey uzun seneler İstanbul hastanelerinde çahşmıştır. Halen de “Türk Eczad Cemiyeti, nin Kâtibi Umumisidir. irak - Başvekili Elyevmn şebrimizde bulunan frahı Başvekili Nuri Paşa yarın ekapresle Cenevreye gidecektir. Sabık Hidiv. Gitti Sabık Mısir. Hidivi Abbas Hilmi Paşa dünkü trenle Avrır paya gitmiştir. Sabık Hıdiv ilke baharda tekrar buraya gelecektir. Kartalda Elektrik Kartal belediyesi Elektrik Şirkes Üne muhavvi'e merkez'nin yerini göstermiştir. Şirket mubhavvile tesk satını gelirterek yerine koymıya başlamıştır. Kartal sokaklarina ve bir lasmn evlere bile elektrik tesk satı yapıldığı için bir aya kadar Kartalda tenvirat başlıyabilecektiz. Yakacık - Kartal Yolu Kartal Yakacık yolunus kum ve çak! dökme “işi bitmiş, aslfalt tefrişine başlanmıştır. Yol ilkbaharda halkın ge.ip geçmesik ne açılacaktır. Gümrükte Eşya Muayenesi Gümrükte eşya muayenesi netk cesi olarak bazı tacirler ambalâjların ve malların bozulduğunu ileri süre müşlerdir. Fıkat İstanbul Gümrük Idaresi sandık ve balyelerin bozulr madığını bildirmektedir. Yeni Bir Canaza Otomobili Belediye Mezarlıklar Müdürk yeti yeni bir cenare otomobili ısmarlamışlır. Bu otomobilin arak ba aksamı İstanbulda yaptırıla- cak, yalnız siyah baoya ile boya» macaktır. 4: Fsüik Bey — Değil Hasan Bey. Karşıdaki terziye, yanındaki bakkala ve kunduracıya borcum var. Beni görmesin« ler diye otobüsü siper yaparak geçiyorum!