15 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

15 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

İhtimali Var Mıdır? İktisadi buhran zaten sinirleri germiş bulunuyor. Milletler ara- sında cereyan eden iktısadi ve mali barbin bergün silâhlı bir harbe müncer olacağından korku* luyor. Bütün dünya bu haleti rahiyede iken, Almanyanın borç- larını tanımıyacağını ilân etmesi bu endişe ve telâşı arttırmıya kâfi geldi. Şimdi herkes biribiri- me soruyor: “Harp olacak mı? Bu suali ikiye ayırmak doğ- rudur; 1 — Derhal bir harp olacak mıdır? 2 — Şimdi yakin bir mazide ihtimali var mıdır? Birinci sualin cevabı basitir. Derhal bir harp tehlikesi mevcut değildir. Tamirat meselesi bir Alman- Fransız meselesi olmaktan çıka- rak beynelmilel bir mahiyet ak mıştır. Almanyanın tamirat borç- ları meselesile Fransa kadar, giltere, Amerika ve İtalya da alâ- kadardır.Zaten bu devletler ara- mnda bir senedenberi, günden güne bâd bir şekil alan iktisadi ve mali bir harp vardır. Bu harpte © menfaatleri (o müşterek olanlar biribirlerile anlaşmış, ve biribirlerine (karşı cepbe almış- lardır. Bugünkü vaziyeti anlamak için, bu cephenin izahı lâzımdır. Almanyanın iki türlü borcu vardır. Birincisi harpten müte- vellit tamirat borçları. İkincisi harpten sonra İngiltere ve Amerikadan istikraz ettiği kısa vadeli borçlardır. Fransa birinci kısım borçların bilâkayt ve şart (tediyesinde alâkadardır ve bunu bir izzeti- nefis meselesi yaparak üzerinde israr etmektedir. İngiltere ve A “a ise, kısa vadeli borçları tan..at borçları” na tercih etmektedirler ve bu ikinci borçlar ödendiği takdirde tamirat borçlarının tediyesinde israr etmiyeceklerini ihsas etmiş- harp olmazsa, harp olmak lerdir. oAlmanya bu (vaziyet ten (o istifade (ederek (o kısa vadeli o borçlarını (o ödeyebie- ceğini, fakat şimdiden sonra tamirat borçlarına masuben para veremiyeceğini ilân etmiştir. Binaenaleyh, tamirat borçla- rna ödenmemesi (meselesinde Almanya, İngiltere ve Amerikanın menfaatleri müşterektir. İtalya da bu fikirde olduğunu izhar etmiş- tir, Fransa münferit bir vaziyette kalmıştır. Böyle olduğu içinde davasını, silâha sarılmak ve düm yayı akıbeti meçhul ve tehlikeli bir harbe sürüklemek suretile halle çalışması ihtimali pek azdır. | Zaten bu hafta içinde borçlar meselesini müzakere etmek Üzere Lozanda toplanacak olan konfe- ransta bu mubtelif noktai nazar- lar tetkik edilecek ve herbalde harbe müracaati imkânsız kılan bir hal çaresi bulunacaktır. Bu sebeple biz, borçlar me- selesinden delayı bir silâh harbi- nin doğacağını zannetmiyoruz. Fakat bu ihtilâf, zaten devam etmekte olan, iktisadi harbi bir kat daha arttıracak ve ilerde vukuu muhtemel olan harbi ya- ! kınlaştıracaktır. Bugün olmasa bile yakin bir mazide harp ibtimali DE mudur? Bu sualin cevabın da diğer bir yazımızda vermiye çalışacağız. İ Son Postanın Resimli Makalesi (o* Ramazan Vecizeleri * | Kırklareli ( Hususi ) — Ayın on ikinci günü, burada müthi bir infilâk olmuş ve şehir balkı- nı bir an için büyük bir heyeca- na düşürmüştür. Umumi barpte Haydarpaşa garının O infilâkını andıran bu patlayış, Kara Umur- da, Kadir namındaki kimsenin icarında bulunan ve icra memuru unvanile anılan Mehmet Efendi- ye ait handa vukua gelmiştir. İnfilâkın şiddetinden, civar daki dükkân ve evlerin camları kâmilen kırılmış, hanın bitişe ğindeki keresteci Hamdi Efendiye ait olan evin duvarları çatlamış, pencere ve kapıları yerinden fır- Şehrimize Geldi İnhisar İdarelerinin © umum! merkezlerinin şebrimizden Anka» raya nakledilmesi hakkında tet kikat yapıldığını, Vekil Ali Rana Beyin de bu tetkikat münasebe- tile şehrimize geleceğini evvelce bildirmiştik. Filhakika (İnhisarlar (o Vekili Rana Bey dün akşam Ankaradan şehrimize hareket etmiş ve bu sabah Haydarpaşaya | çıkmıştır. Rana Beyin şehrimizdeki tetki- katı on beş gün kadar sürecektir, —— Kaçakçılık Takibatı Ankara, 15 O (Hususi) — Bümrük muhafaza kumandanlı- ğında Faaliyet başladı. Kumandan | Seyfi Pş. makamında ilk faaliyetle meşgul oluyor. mlm kadrosunu teş- kil edecek zabitler de tefrik edilmektedir. Ayrıca kaçakçılığı takip şekilleri de tespit olunuyor. ema Şarki Er: emelleri z| İnhisar Vekili Adanada Ali Rana Bey Bu Sabah (Üç Gazefeci Sabık Hidiv Abbas Hilmi Paşa, «son Suriye ve den seyabati münasebetile onun Kırallık hakkında verdiğimiz malümatı, uzun bir izahname ile tekzip etmişti. Biz, bu tekzibin zeva- hiri İkurtarmiya matuf olduğunu biliyorduk. Ses çıkarmadık. Sadece “ yaşıyan görür , dedik. ISTER İNAN, TELGRAF HABERLERİ Müthiş Bir İnfilâk 'Kırklarelinde Kaçak Barutlar Ateş £l Aldı, Bir Çocuk Parça, Parça Oldu lamış, hanın oda ve ahırları ta- mamen yıkılmıştır. Birkaç dakika evvel hana misafir gelmiş olan 12-13 yaşında bir köylü kızı berhava olmuştur. Vücudunun bir kısmı, infilik mahallinden tam 23 yüz metre mesafede mektep müdürü Kâzım Beyin evinin bahçesinde, sağ bacağı da yine bir o kadar mesafede bulunan Maarif Müdiriyeti kâ- tiplerinden (oOAli Beyin bak- çesinde (— bulunmuştur. & Vücu- dunun diğer kısımları kâmilen kömür haline gelmiştir. Polis, infilâkın müsebbipleri Mahküm Oldu Adana, 15 (Hususi) — B, daki ( Türk gz N (Yeni Adana) gazeteleri evvelce biribi Şasi koklama Mimaki me lunmuşlar, sonra mütekabil da- valar açılmıştı. Bu davalar neticel, ( Türk Sözü ) sün sabık Mesin müdürü Baki Bey !'15 hapis eN e muştur. (Yeni Adana) sahibi Rem- xi ve başmubarrir Tevfik B. lerde birer sene hapis, ikişer yüz liraya mahküm edilmişlerdir. Sekiz gön zarfında feragat ederlerse daya- lar sakit olacaktır. Tavassutta bulunuluyor SALÂHADDIN Rus - Romen Müzakeresi Durdu Bükreş 14 — Rus - manya arasında bir hat alk vüz misakı akti için yapılmakta olan müzakere Rusların rab- yayı o istemeleri Üzerine tatil edilmiştir, İSTER İNAN, İSTER İNANMA! p Sabık Hıdirle beraber seyahat eden eski Şarki Erden Başvekili Hasan Paşa, beyanatta bulundu ve Suriye Kırallığı için Abbas Hilmi Paşadan daha liyakatli bir kimsenin Bütün bu dedikodu ve beyanatlardan sonra artık bu atin Kıral olmak istemediğine: ISTER : INANMA! hakkında tahkikat yapmaktadır, Vak'a, hanın, sobalı bir odasına konan (100) okkaya yakinakaçak barutun birdenbire ateş almasından ileri gelmiştir. İnfilâk, daha ziyade yayvan ve bir katlı han odasında olmayıp ta birkaç katlı bir bina dahilinde vukua gelse idi maddi hasar büsbütün fazlalaşacaktı. o Mas- mafih piyasa mahalline ve yür lerce kişinin muamele yaptığı bir yere bu miktar kaçak baru- tun (o getirilerek “depo edilmiş olması, ciddi - tahkikat icrasını icap ettirecek ayrı bir mevzudur. MEHMET, SÜREYYA Avusturyada Milliyetperverlerin Reisi Başvekili Tehdit Ediyor Viyana 14 — Hayvmer “ A- vusturya milliyetperverleri ,, teş- kilâtı reisi, Avusturya başveki- line işsizliğe mücadele ya- pılması ve içtimai ıslahat icrası için tehditkâr bir nota gönder- miştir. Mukavele Feshediliyor Ankaradan bildirildiğine göre merleme Estern Şirketile mevcut mukaveleyi feshe karar vermiş- tir. Başka bir firma ile n mukavele yapılacaktır. Bu suretle telgraf varidatı senede (1 bin lira artacaktır. o Ayrica bir telsiz istasyonu da Ni Adliyede Faaliyet Sözün Kısası Çil Bir evin içinde bez kokusu duyulur, kadınlar telâş ederler, oraya buraya koşuşurlar, min- derleri, şilteleri kaldırırlar, yastık altlarını, kanepe arkalarını yok- larlar; sinsi bir koku halinde odanın havasına sızan bu gizli yangın tehdidi, ev halkını ürkü- tür, şaşırtır, biribirine geçirir, ortalığı altüst eder. Şimdide, bütün dünyanın havasında böyle bir koku var: Milletleri telâşa düşüren, devlet adamlarını oraya buraya koşuşturan, herkesi ür- küten, şaşırtan, biribirine geçi- ren sinsi bir koku. Barut kokusu. Harp İhtimalleri Karşısında Hergün, biribirimize (o şunu soruyoruz: — Harp olmak ihtimali var m? Kimimiz, Ludenderf gibi tah- minlerimizden rıyazi bir kat'iyetle eminiz : — Bu sene harp muhakkak- tır, diyoruz, Kimimiz, ( Musolini ) umumi kavga tehlikesini üç sene sonraya alıyoruz: — (1935) ten evvel böyle bir ibtimal akla gelmez, diyoruz. Kimimiz, ( Madam dö Teb )in falına inanıyoruz; — İki devlet arasnda şöyle bir harp çıkacak, fakat beynel- mijel dirayetle bastırılacak, di- yoruz. Feleğin © avucuna Obakarak se harp ve ibtilâl istemiyor. Bugüne kadar harpler bir mil- letin felâketile ve diğer bir mik letin de saadetile biterdi; fakat büyük gösterdi ki, bütün milletlerle beraber esi buhranı, umumi harbin Serel ve Edebiyat fakültesi reisi Muzaffer Beyler Saraya giderek Gazi Hz. ne bil vasıta arzı tazimat etmişlerdir. İsmel Paşa Geliyor Verilen malümat Başve- kil İnat Paşa bu kafka içimde İstanbula tir. SPOR Ankara, 14 — A VEE let “bapbanelerin emi Sr İYine Yunan şekilde ( ıslahını O düşün çecuk mahkemeleri ri Maçlarına Dair tetkikat Papia için teşkil edilecek mahkemelerin Mib tesbit edilmiğtir. bulunmıyacağını o söyledi, Galatasaray ve Fenerbahçe Atinada yaptıkları ma hususi mahiyette old. beynelmilel maçlar serisine dl almadığı, Türkiye Futbol Fede- rasyonundan tebliğ edilmiştir. 932 haziranı nihayetinde Bal kan kupası müsabakalarına işti- rak edecek olan milli takımımızın bazırlıkları nisanda başlıyacaktır. Güreşçiler İçin T.İ. C.İ. Güreş Federasyo- nundan gelen bir tebliğde, 18 yaşında bulunan her güreşçinin lisans almıya mecbur olduğu, lisanssız müsabakaya giren güre, çiler tecziye ilerki bildi? mektedir.