18 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

18 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Siyaset Âlemi Silâh Tahdidi Konferansının Arifesinde Paris 17 — Tahdidi Teslihat Konferansına — gidacek Fransız heyetine — Harbiye Nazırı M. Tardiyö riyaset edecektir. Diğer arkadaşları Bahriye Nazırı M. Dümon, Hava Nazırı M. Dümenil, M. Pol Bonkur ve Miralay Fabri- dir. Son gelen haberler, Fran- sanın Lozan — konferansını hiç olmazsa altı ay sonraya bırak- mak istediği anlaşıldığından iç- tima yapılacak ve derhal talik edilecektir. Bundan sonra Va- şingtona müşterek bir nota gönderilip Mmoratoryomun daha altı ay temdidi istenecektir. Amerika Ve Alacakları Londra 17 Nevyorktan bildirildiğine göre Amerika kon- gresi, — intihabattan evvel kısa vadeli kredilerin ilga veya ten- zili mümkün olup olmıyacağını bir daha tetkik edecektir. Maa- mafih umum! buhrandan müte- essir. alan halk, — Avrupanın Gzerindeki yükü hafifletmek için Amerikan — halkına yük yüklet- mektea hiçbir zaman memnun olmıyacaktır. z Almanyaya Moratoryom Hakkı Verilecek ? — Londra 17 — Umumiyetle iyi malümat alan mehafile göre Lo- zanda toplanacak tamirat kon- feransı beklenilmiyen bir surette gecikirse Almanyaya bir mora- toryom — müddeti — verilecektir. Bu, kuvvetli bir zandır. Bu hareket, konferansın daha müsait şerait altında toplanma- sına yardım edecektir. M. Mak Donaldın bu konferansta bulun- ması çok muhtemeldir. e » « * Paris 17 — Nim resmi Alman mehafilinin fikirleri, Lozan kon- feransının gecikmemesini istiyor. Esasen İtalya ve İngiltere de bu fikirde olduğundan konferansın gecikmesi sebebi kalmıyor, de- mektir. Maamafih M. Laval 25 kâ- nunusanide Lozanda bulunamazsa, tahdidi teslihat konferansı ile birleşmiyecek — tarzda — tarihinin birkaç gün geri alınması müm- kündür. Esasen bu konferansın hemea bir netice vermesi de beklenmiyor. Belki birkaç celse tonra dağılacak ve sonra tekrar toplanacaktır. Amerika Alacaklarını İndirmiyor Hindistanda Müsademeler Eksilmiyor İngı'ltere, Silâhlarına 100 MilyonSarfediyor Londra, 17 — Reynolds isim- li İngiliz gazetesi şu mühim mü- taleayı yazmıştır: ika kem disinin Avrupa işleri hakkındaki korkusunu anlatmıya mecbur ol- maları için Lozan konferansına murabhas göndermek — isteme- miştir. İngiliz Başvekili borçların cezri bir surette azaltılmasını is- tiyor. İngiliz Hariciye nazırı da tahdidi teslihat işine çok ehem- miyat veriyor ve, Tahdidi tesli- hat konferansı açılınca “bir barp Eıdıdığı zaman İngiltere hazır ulunmak üzere her sene (100) milyon İngiliz lirası garfına mec- bur olduğunu,, söyliyecektir. Londrada Samisiz Bir Konferans Londra — Eski Amele Fırka- sı “Meb'uslarından Kumandan Kenvarti, Trafalgar Skuvar da, Nelson sütunünun kaidesi önün- de Hindistan vaziyetine dair bir nutuk söylemiştir. Bu cadde de Hint İstiklâl bayraklarının açılmış olmasına, birtakım güzel yüzlü ve gamlı çehreli Hint kadınları- nın toplanmasına rağmen hatibin nutkunu dinlemiye yalnız Kyü: ki- şi gelmişti. Kumandan Kenvarti bu nutkunda, Hint kongresinin reislerile müzakereye girişmek ve keyfi tevkiflere nihayet vere- rek Hindistanda ameli olarak te- esslis eden örfi kanunlara niha- et vermek zamanı geldiğini söy- lemiş ve demiştir ki: —“Ben İngîlîı mallarına karşı yapılan boykotajı doğru bulmu- yomş. Nılıııl ki — burada ıdı ecnebi mallarına karşı alan boykotaja taraftar değillm.y.'i'lin- distandaki boykotaj, hükümetin şiddet ve tenkil siyasetine niha- yet — verilir. — verilmez — hitam bulacaktır.,, Bu zattan sonra diğer birtakım hatipler daha söz almış ve hiçbir hâdise olmamıştır. 1 PAZARTESİ | ı Gün 18 - Kâ.sani - 932 Kamm ? Arabt Rum! $-KA, - sanl - 1548 Vakit JEzant |V. & Akşam fi2. — |ız. 9 Yataı |. 3618 43 İmsak İlz. Sıl $ 1ü-Ramazan « 1350 'zant ı V.&t Güneş | 2. 16 7. 28 T. Y1 M 9. aslıa. 53 ı EDEBI TEFRİKAMIZ : 8 Yukarıda, perdeler kımıldıyor, biraxz sonra bir pencere açılıyor, bir baş iğiliyor, garip bakışlı iki göz üstüme dikiliyor. Kendi kendime yarım sesle: “ İlajali , diyorum ve kızardığımı hissedi- yorum. Niçin imdat çağırmıyor ? Kafamı kırmak için önündeki çiçek saksılarından birini aşağı niçin atmıyor? Niçin beni kovmıya birini göndermiyor? Hiçbir ha- reket yapmadan göz göze bakıp duruyoruz; bir dakika sürüyor bu; bir kelime söylenmeden pencere ile sokak arasında fikir- AÇLIR Müellifi: Knut Hamsun Mütercimi: P. S. ler or. Penceredeki kadın ç.kild:i,ğ“’bı bende bir sar- sıntı, rubumda — bir çarpışma yaptı. Bir omuzun döndüğünü, odada bir sırtın kaybolduğunu görmüştüm. Pencereden ayrılır- ken yaptığı bu ağır teşebbüs, omuz hareketinin sertliği bana günderilmiş işaretler gibiydi. Ken- dimi barikulâde neşeli buldum, Geri döndüm ve caddeye çıktım. Arkama bakmıya cesaret ede- miyordum ve pençereye tekrar gelip gelmediğini bilmiyordum; bu meselenin içine — daldıkça -— TAKVİM —- Badajorda (İspanya), muhafız- ları öldüren katillerden biri- ; Amerikanuaçlarının çocuklarına — gemek gedirilirken Alman Reisi Cümhurluğu Berlin, I7 — Başvekil M Brümning dün Mmeb'uas Goşring'i kabul etmiştir. Bu zat, Başvekile Milliyetperver Fırkası Reisi Hit- lerin muhtarasını tevdi etmiştir. Bu — muhtırada, Reisicümbur Hindenburgun Rayiştag Meclisinin bir kararile mevkiinde ipkasının mümkün olamiyacağına dair ge- vek kanunl! ve gerek fırka niza- matının esası teşrih edilmiştir. Hitler Fırkasınım — Meb'usan Meclisi bızbine riyaset eden M. Frik, Hindenburgun şu veya bu endişeye düşüyor ve sinirleniyor- dum. Belki de bütün hareketle- rimi takip etmek için pencerede idi ve böylece arkadan - gözetle- diğini hissetmek tahammül edil- mez bir şeydi. Tekrar kendimi zorladım ve yola devam ettim. Bacaklarıma bir titreme geldi va irademin — gerginliği — yüzünden hareketimi zarif göstermek hu- susundaki teşebbüsüm akim kaldı. Sakin ve kayıtsız görünmek için, #bes bir şekilde kollarımı sarkı- tıyor, yere tükürüyor ve burnumu havaya kaldırıyordum; fakat fay- da etmiyordu; ensemin üstünde o delici gözleri hissediyordum ve bütün vücudümü dondurucu titre- meler kaplıyordu. Nihayet yan sokaklardan birine sığındım ve Hindistanda Müsademeler Eksik Değil Bombay 17 — Bengale civa- rında, Berhamparda polis nüma- yiş yapan halk Üzerine ateş et- miş, bir kişi ölmüş, iki kişi yara- lanmıştır. * Haydarabat 17 — Mecusiler- le Müslümanlar arasında çıkan bir de neticesinde bir Mecu- Si üş, diğer üçü ağır surette yaralanmıştır. Halk, şurada, bu- rada toplanmakta ve tahrikât yapılmaktadır. Zabıta, vaziyeti kontrol altında bulundurmaktadır. Fasta Fransiz Hareketi Rabat 17 — Fasta, istilâ ve nüfuz hareketini ilerletmek - isti- en Fransız kuvvetlerinin Tafila- fe vahasımı — işgalleri — sırasında mahalli sekene ile vukua gelen şiddetli müsademede bir zabit ölmüş, bir zabit vekili yaralan- mıştıştır. Fransız ordusunda çalı- şan yerli askerlerden de ayrıca en kadar maktul ve mecruh vardır. İtalyada Demir Tröstü Roma 17 — Neşredilen bir kararname bötün demircilik sa- naylük — müesseselerini — mecburl surette bir araya toplıyacak bir konsersiyom ibdas etmektedir. Çin Borç Alıyor Şanghay, 17 — Mareşal İim tü “ekadeşları Vi Si Çang- Vey, Hu - Han Min giderlerse ks_m!inhı de gideceğini söyle- Bura bankaları, Japonya ile diplomasi — münasebatını idame etmek şartile Nankin hükümetine yedi milyon dolar avans vermiye âmade olduklarını bildirmişlerdir. şekilde makamında — kalmasına itiraz ettiğine dair ortaya çıkan şayiaları kat'iyetle tekzip etmiştir. Bu zat, sadece, Başvekilin, Mer- kez Fırkasına istinat eden dik- tatörlüğüne — muarız — olduğunu söylemiştir. kurşun kalemimi ele geçirmek için Söğütler caddesine çıktım. Kalemi almakta hiçbir zah- met çekmedim. Adam bana ye- leğimi getirdi ve bu vesile ile yeleğimin bütün ceplerini araş- tırmamı rica etti. Nezaketinden dolayı bu adama teşekkür ettim. Kendimi gittikçe ona doğru mü- temayil — görüyordum, ve bu adama kendim hakkında iyi bir fikir vermek, bana birdenbire çok mühim bir şey gibi geldi. Kapıya doğru bir adım attım, sonra bir şey unutmuş gibi tez- gâba tekrar döndüm. Ben ona bir izahat, bir ten- vir borçlu olduğuma — hükmet- miştim, ve dikkatini çekmek için bir şarkı mırıldanmıya buşladım. Oğluma Almak İstediğim Kadın Oğlum yılbaşında (20) ya- şına girdi. Bu yaşa gelmiş her çocuk gibi, arada sırada bizde izdivaçtan bahsediyor, lâtifelerle gülüşüyoruz. Oğlumla ben ahbabımdır. Her şeyi beraber konuşur, iki arkas daş gibi dertleşiriz. Fakat ahe baplığı teklifsizliğe kadar gö- türmem, Onun mektuplarinı açıp okumam. Kendi ayarında olsun, olmae sın arkadaşlarını seçmesine tamamen karışmam. Oğlumu evlenmekte serbest bırakacağım. Onun için kızlar arasında bulduğu arkadaş- lardan dolayı da kendisine bir söz söylemiş değilimdir. Fakat her vakit ona nasıl bir kızla evlenmesini istediğimi söye lemekten de çekinmem. Ona het vakit söylediklerimi, bugün de karilerime bildirmek istiyorum. Oğlumun alacağı kızın çıt k- rıldım bir züppe olmasını istemi- yorum. Evde daima çocuk kalan bir kız, onun için de, ev için de felâket olur, Oğlumun 25-30 yaşından evvel evlenmesine muhalifim. Hayatını kazanmadıkça, ve ev kurabilecek hale gelmedikçe evlenmesine ta- raftar değilim. Gelinim olacak kızın bir meş- lek sahibi olmasını tercih ederim, Evlenmeden evvel çalışan ve mes'uliyetin ne olduğunu öğrenen kız, evin mes'uliyetini de yüklen- mekten çekinmez, Oğlumun sevgilisini hiç ok mazsa kendi yaşında görmek isterim, Gelinimin mua: bir mes leği yoksa çocuklarını yetiştir mesini bilen bir anne olmasını isterim. Çocuk yapmıyan ve ço- cuk büyütmesini bümiyen bir kadının manası yoktur. İyi terbiye edilmiş olmak şar» tile, gelinimin asil veya fakir bir aile kızı olmasına ehemmiyet vermem. Terbiyeden maksadım azçok tahsil görmüş, dünyayı anlamış, siyast ve içtimat hâdise- leri takibe muktedir. bir kız murat ediyorum. Bütün bu meziyetlerine rağ- men ev İşinden ve yemek pişir- mekten nefret eden bir kızla karşılaşmak istemem. Kadın her manasile evinin sahibi olmalıdır. * Ankarada Gönül Hanıma : Başkasile sevişen bir gencin size alâka göstermesi, onun sa- mimi olmadığına bir delildir, Sözlerine ve hareketlerine itimat etmeyiniz. İhtiyatlı bulununuz. HANIMTEYZE <—— e Sonra — kalemi elime aldın ve havaya kaldırdım. — Ben herhangi bir kurşum- kalemi için bu uzun yolu yürü- yeceğimi hiç batırımdan — geçir- merdim. — Fakat mesele başka, çok husust bir. sebep var, Ne- kadar manasız görünürse görüm sün, beni bu dünyada ben yapan, beni hayatta — kendi dereceme koyan şu kurşunkalem.., “ — Daha farla söylemedim. Adam tezgâbhın ranı başına geldi: —Allah Allah, dedi ve yüzü- me tecessüsle baktı. üç ciltlik “Felsefi marifet, hak- kındaki eserimi yazdım. Ç Arkanı var) he gi ghD ha d nn *