18 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

18 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Bizden Şarlcın Yeni GANDİ KİMDİR Peygamberı SON POSTA — İstenen Yemın Bozma Fedakarlıgına Yanaşmadık —75 — Bununla — beraber — komis- yondan ihraç edilmelerini İstemiyoruz. — Kendilerine — Sir İnnes ve Mister Shreiner - gibi dürüstüleri —ile tanınmış — iki zalın — terfikini rica ediyoruz. Bundan başka bu hâdise müna- sebetile tevkif edilmiş olan Hint- kileria tamamen serbest bırakıl- malarını — istiyoruz. Talebimizin Üçüncüsü ise, şehadetimize müra- gaat — edilecek olursa — kömür madenlerine — gidip — tahkikatta bulunmaklığımıza müsaade veril- mesidir. Bu taleplerimiz kabul edilme- diği halde (kendimizi tekrar tev- kif için her çareye tevessül - Hindistanda bulunan “ Gok- bale,, bu son vaziyetten — mem- nun olmadı ve bize uzun bir teh ekerek: ö ç-ıııuı sebat c“ıgımı: takdrde gerek kendi- sinin ve gerek Kıral vekilinin müşkül vaziyette kalacaklarını,, bildirdi. Ayni zamandada tahkik komisyonuna yardım etmekliği- mizi tavsiye elti. Bir çıkmaza dalmiştık: Hint- Kler arzuları veçhile azası tezyit edilmediği takdirde komisyona boykotaj yapmıya amade idiler. Fakat bu takdirde Lort Harding kızacak, Gokhale mütcessir ola- caktı. Fakat biz bir defa ileri atılmış bulunyorduk. Şimdi nasıl geriye çekilebilirdik? Vaziyeti münakaşa ederken Mister AÂndrews esasen çok basta olan Gokhalenin üzerinde büyük bir teessürün yapabileceği tesire nazarı dikkatimizi celbetti. Hakikati halde bu noktayı ben da düşünmüyor değildim. Bina- enaleyh cemaatimizin ileri gelen- lerini büyük bir konferans halin- de topladık, vaziyeti vaktile göz- den geçirdik ve neticede azası tezyit edilmediği takdirde her ne pahasına olursa olsum kamisyon teşriki mesai etmemiye karar :& Bu kararın ittihanm üze- tine Gökhaleye uzun bir telgraf çektik. Bizzat Andrewsin kaleme aldığı bu telgrafta şöyle deni- liyordu: * Lart Hardingin bize yaptğı büyük hizmetin devam etmesini M Fakat Üümik ederiz ki sözik geri Halbuki bütün mücadelemiz ma- nevi taahhütlerimize istinat et- mektedir. Eğer yaptığımız yemim- 1:€ kuüvveti olmasaydı, şimdiye kadar içimizden birçoğu zayıflır yacaktı. Vaziyet el'an öyledir: binlerce hak yemimini bir — defa —için —olsa — bile bozduğu takdirde aramızda bu lunan bülün manevi rabıtalar bir- dakika içinde — zirüzeber olacaktır. Aramızda mevcut yemin uzun uzadıya ' ve tamı suvette düşü- viüldükten sonra edilmiştir. ve Frcdr çekinilecek birşey yok- ! ! hır. Cemaatimiz yemin etinek ve boykat yapmak hakkına muhuak- kak surette maliktir. Ümit ederiz ki bu tarzda bir taahhüdün hiç kimse tarafından bozulamıyacağını fabhmin ediyoruz. Binaenaleyh Kitfen bu telçrafımızı Lort | Harding )e gösteriniz. Biz bu mücadeleye Alahın — buzurunda ve yalvız onun yardımına gövenerek baş- ladık. x Bilâhere öğrendiğimize göre bu telgraf Goökhalenin sıhbati Üzerinde fena bir tesir yapmış, fakat a bize yerulmak bilmez bir. kuvyetle yardımda devam etmiştir. Bu —cümleden olarak Lort (Harding )e bir telgraf çekerek meselede haklı olduğu- muzu söylemiştir. Lort (Harding) te bize bizmetle sarsılmaz bir sebat göslermiştir. x Şimdi tekrar Cenubi Afrikaya rücu edelim: Gokhalenin telgra- fina cevap verdikten sonra Mister Andrews ile birlikte (Pretorya) ya gittim. Tam o sırada Cenubi Afrika ittihadım — şimendiler hatlarında çalışan İngiliz işçiler umumi bir grev yaptılar ve ben- den de bu vaziyetten istifade etmek üzere Cenubi Afrikada çalışan bütün Hintli işçileri greve tabrik etmekliğimi rica ettiler. Cevaben: — “İngiliz işçilerine yardım etmekte mazur olduğumu söyle- dim ve sebebini de anlattım; Bizim yazif2miz hükümeti ezmek değildi. Muelâ maden — ocak- larında yıpupm grevin mahi- yeti de İnçiliz işçilerinin grevinin mabiyelinden tamamen farklı idi. Bu >itibarla birleşemezdik. Eğer biz günün birinde yeni bir hare- kete geçmek mecburiyetinde ka- lrsak bunu başka bir şekilde ve mutlaka şimendfer grevinin bi- tatt bulduğu bir zamanda ya- pardık.,, Bu mütalea büyük bir tesir yaptı ve Röyter Ajansı tarafından İngiltereye bildirildi. İngiltereden — Lord Ampthill telgrafla bize tebrik gönderdi. Ceneral ( Smuth p)un kâtiplerin- den — biri de şu mutaleada bu- kandu: — Sizi sevmiyorum. Binaena- leyh size yardım etmek te istemi- yorum. Fakat siz bilâkis müşkül bir zamanımızda bizim yardımı- mıza koşuyorsunuz, Üzerinize nasıl | ingiliz grevcileri gibi — şiddetli bir harekete geçmenizi istedim. Geçeceğinizi üit ettim. Bu takdirde ne yapacağımını pek âlâ bilir- dik ve derhal yapardık. — Fakat düşmanlarınız da — dahil olmak üzere hiç kimseya — fenalığınız dokunmadı. — Siz zaferi bizzat kendinizi ıstıraba atmak suretile kazanmak istiyorsunuz ve hiçbir zaman kanımun bududunu geç- miyorsunuz Bu suretle de bizi âciz bırakıyorsunuz. , Bu — mütaleayı az sonra bizzat Cenral Smuthta izhar etti. (Mabadi yarın) — Yeni Nesillere Ne Okutacağız? (Baş tarafı 1 inci sayfada) yeni harflerle çıkan ve gençlik için faydalı “addedilen - kitapları aldım, mektebin kütüphanesine koydum. Bu kitaplar kütüphane- de biç boş — durmadı. — Fakat adetleri mahdut olan bu kitap- ların pek çabuk — bittiğini de filer gördüm. Gençlik mütema- diyen yeni şeyler istiyor, biz de yeni barflerle basılan kitaplardan verecek çok şey bulamıyorduk. Kitap bulamamanın gençliği fik- moktai nazarında apabilir. Halbuki buhran maab îsef Maarif Vekâleti bütçesinde tenzilât yapmayı inlaç ctmiştir. Bu vaziyet karşısında yeni ilmi ve kıymetli eserlerin çıkıp basık masımı beklemek ancak bir hayal olur! — Malüma &iniz, yeni harf- ler kabul € ılelıı!uben. Kerem ile Adı klı;lır da dabil olduğu halde (944) kitap basılmış... Nebi zade Hamdi Bey sörü- mü kesti ve devam etti: — Evet, bence en müessir tedbir ne yapıp yapıp Vekâletin neşriyat bülçesini arttırmak, o vasıta ile kitap çıkarmaklır. Bu meyanda mevkut neşriyat yani mecmualara da çok ihtiyaç vardır. Bizim gençlik zamanımızda İstan- bullı. gıınııac Selânikte birçok şimdi ortalık boabq. Sonra, Arap harflerile basılan ve bugün bize faydalı ve elzem olan eserler de mutlaka, yeni harflerimizle basılmalıdır. Hemen bir ilmi heyet teşkil edip bu işe Şu doldurmak için çok çakşmak Tz mdır. Bence bugün pek az şey yapılmıştır ve yapılan şey de hiç mesabesindedir. Hamdi Beye teşekkür edip ayrılıyordum. Gülerek devam etli: — Bu işi sade Maarif Vekâ- letine — yüklemiyel Aman... Biraz da tabiler ve mubarrirler cesaret göstermeli, ,yeni eserler basıp — neşreli ler. okumak için ihti k Emin olunuz tabiler ve muhar- virler İnkisarı hayale uğramıya- eaklardır. el kaldırabiliriz? Zaman oldu ki, | r l Akşam Radyoda Neler Dinliyeceksiniz 18 Kânunusani 932 Pazartesi (1200 metre, $ kilavat) 18 gremolon ile opera parça'arı, 19 birinci kısım alaturka sar, 20 gramofon neşriyatı, Anadolu Ajansı baberleri, 21 ikinci kısım — alaturka saz, 22 arkestra. Heilsberg — (276 metre, 75 kile- vat ) 20 konferans, 20,30 klavye konseri, Brüno — (341 metre, 36 kilevat) 19 Prağdan nakil. Mühlaker — (360 metre, 75 ki'ovat) 20 konferans, 20,30 Goetheden bir- kaç hikâye, 21,10 konser. Bükreş — (394 metre, 16 kilovat) 20 Beethofen konseri.i Belgarat — (428 metre 25 kilevat) 20 Peragtan nakil Roma — ( 4âl metre 75 kilovat ) 20 gramofon, 21 konser. Viyana — (Sİ? metre, 20 kifovat) 20,1$ Çeplinin kutup seyahati, 21,30 operet havaları. Peşte — (550 metre, 23 kilovat ) 20 Mozar konseri, Varşova— (1411 metre, 158 İkilo- wat) 20 Şopen konseri, 20,15 Die Lanastrciher opereti. Berlin — (1635 melre, 75 kilavat) 20,30 Layipçiyten naklen konser. 19 Kânunusani 932 Salı — (1200 metre, 5 kilovat) 18 gramofon ile opera havaları 19 birinci kısım alaturka saz, 20 gramofon plaklar.. Anasdolu Ajansı haberleri, 21 Iikinci kısım alaturla sar, 22 orkestra. Heilsberg — (276 metre, 75 kile- vat) 20,15 senfoni, Brüna — ( 341 metre, 35 kHuvıU 19/05 Boru We çalınan havalardan Lyra, 19,35 amatör mustkisi, Mühlaker — (360 metre, 75 kile- vat) 19,45 küçük hitâyeler, 20 Ber- linden naklen halk konseri, Bükreş — (394 metre 16 kilovat) 20,30 konferans, 20,45 şırkı konaerl. Belgrat — (429 metre, 2,5 kilovat) 20 milli havalar, 20,30 Zağrepten nakil. Roma — (4i metre 75 kilovat) 21 İtalyan musikiai Kicopatra. Viyana — (SI7 met-e, 29 kilovatj 19,35 Millt yözük, tiyatro konseri, Peşte — (550 metre 23 kilovat) 19,50 Diejüdin $ perdelik opera. Varşova—(1411 metre, 158 kilovat) 20,15 halk konseri, Berlin— (1635 metre, 75 kilovat) 19,30 Almanya iktışaden müstakli olabilir mi mevruu etrafında bir konferana, 20,15 şen musiki, 21 spor haberleri, 21,10 klarmoni. Dikkat: Dercetmekte olduğumuz programların Avranıya eli olan kısmı vasati Avrupa saatina göre tanzin ci (mlytir. İstanbul saatine tatbikı için Avrupada saat (12) oldayır zaman İstanbulda (1) e geldiği farzadilmelidir. Meşhur Hitlere Göre Harp Nasıl Patlıyacak? (Baş tarafı 1 inci sayfada ) muahedelerin mubafazasından ziyade ilga ve tadili — suretile sulhün Avrupada daha iyi muha- faza — edilebileceğine — kanidir. Çünki Fransanın silâhlanma me- rakı, dünya emniyetini kuvvet- lendirmekten — ziyade tehlikeye koymaktadır. Ecuebi memleketlerde zanne- dildiğinden daha derin bir sue- rette, Alman — milleti, Hitler cilik cereyanının damgar smı — taşıyor. Hiçbir. —gençlik bugünkü Almayada olduğu ka- dar feci mukadderat'a karşılaş mam'şlır. Fakat, nihayet bu yola sevkedilmiş bulunuyoruz. Sakla- dığı tehlikeler ne olursa olsun, istikbali, korkusuz bekliyoruz.,, GÜZELLİK ( Baştarafı 1 inci sayfada ) — kadar beklendi. Ancak (12 ) ha- nım davete icabet etmişti. Müsa- bakanın başlayıp — başlamaması bir hayli müzakereyi mucip ol- duktan sonra mihayet — intihap safhasına geçildi. (12) talip ara- sından (6) kişi seçildi ve bu altı hanımın içinden ayrıca ( 3 ) güzel intihap edildi. Türkiye gü- zellik kıraliçesi işle bu üç hanım arasından ayrılacaktı. Bu arada fikirlerde tereddüt husule gek mişti. Müsabakayı tertip edenler, (25) müsabıktan ancak (12) kişi- nin davete icabet etmesini ileri sürerek müsabakanın — neticesiz [;h:h" addalınacağını — söylüyor- Fakat bu arada bazı zevat mazeretlerine binsen gelemiyen nazarı dikkate alıma- rak — intihabın bir kaç gün için te'hiri fikrini ileri sürdüler. Bu- fikir Çarşamba akşamına kadar RAMAZAN yeni müracaatlar olursa Perşem- be günü müsabakanın tekrar edilmesi şeklinde kabul edildi, Şu halde, çarşamba akşamı- na kadar müracaat vaki olduğu takdirde perşembe günü müsa- baka tecdit edilecek, aksi tak- dirde bu sene güzellik kıralıçası seçilmesinden vaz geçilecektir. Potoğraf Tahlili Kaponu Tablatinizi öğrenmek İst yorsnmac Ketoğrafımın 5 adet kupos e bir- Hkte gönderiniz. Fotojrah we mrayı tabidir. ve İnde edil nez, ksla, meslek veya san'at ? Hangi süallerin —| gevabı ? Fotojraf İntişar “lecek mi ? Foteğrafın uı.—ı .n Kuruşluk pul mukahilinde gönderllebilir. DARÜTTALİM HEYETİ « GECELERİ Veznecilerde DARÜTTALİM salonunda çalacaktır.