18 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Bugünkü hava Yeşilköy rasat — merkezinden verilen malümata göre bugün hava az bulutlu olacaktır. Rüzgâr şark istikametinden
 Londra 17 ( Hususi ) — Siyasi vaziyetteki kararsızlık devam ediyor. Herkes yakında toplanacak olan tamirat ve terki teslihat
 Maarif vekili Esat bey Konyadaki teftişlerini bitirdi Dara Maarif vekili Esat bey Konya, 17 (Hususi) — Maarif vekili Esat bey
 Genç kız ne oldu? Mefharet H. 9 günden beri kayboldu Son zamanlarda — Istanbulda tagayyüp vakaları artmaya başlamıştır. Polis
 Altı ay tehir.. Fransa tamirat konferansının geri bırakılmasını niçin istiyor? Paris 17 (Hususi) — Yeni Laval kabinesi bu...
 İnhisarlor vekilinin tetkikatı Gümrük ve inhisarlarda tasfiye yapılacakk Râna bey bir çir hafta aya kadar tetkikatını...

Sstfyada Türk - Bulgar <- dosituğu lehinde büyük bir tezahür. AKŞAM Bulgaristan hükümeti de bir ordu teşkil etmek istiyor. > Sene 14 — No: 4769 — fiatı her yerde: 5 kuruş PAZARTESİ — 18 kânunusani 1932 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 — Inhisarlor or vekilinin tethikatı Gümrük ve inbisarlarda tasfiye yapılacakk Râna bey bir hafta haftaya “kadar tetkikatını bitirecek, Ankaraya dönecek Gümrükler ve inhisarlar vekili Râna bey dün de tetkikatına Ç AZ Bulgaristan da ordu istiyor.. Tahdidi teslihat konferansı akim yarışı başlamasından korkuluyor devam etmiştir. Râna bey dün sabahleyin saat 7 buçukta Istanbul gümrüğüne gelmiş ve muamelât ile meşgul olmağa başlamıştır. Bu sırada Obaşmüdür Seyfi bey de vekil beyin yanına gelerek işler hakkında izahat vermiştir. Evvelki sabah olduğu gibi Râna bey gene memurların vazife baş- larına gelmelerini beklemiş, vak- tinde gelmiyenleri tespit etmiştir. Râna bey gümrükte ögleye ka- dar meşgul olmuş, bu müddet zarfında müdür Seyfi beyle birlikte ambarları gezmiş ve bazı işlerin daha süratle görülmesini o emret- miştir. Râna bey öğleden sonra tütün inhisarına gitmiştir. Yeni vekil inhisarda eskidenberi âdet olduğu veçhile büyüklerden biri geldiği zaman çalınan asansur zilini çal- dırmamış ve merdivenlerden yaya çıkarak umumi müdür vekili Hüsnü Gümrük ve inhisarlar vekili Râna bey linde bu memurların müzayakalı bir hale düşmemesi nazarı itibare alınacaktır. Kadro harici kalanlara ise hizmet senelerinin ilk ikisi için birer, sonraki senesi içinde yarım- Londra 17 ( Hususi ) — Siyasi vaziyetteki kararsızlık devam ediyor. Herkes yakında top- lanacak olan tamirat ve terki teslihat konferans- larının içtimamı sabırsızlıkla beklemektedir. Bu konferanslarda cereyan edecek müzakerelerin bugünkü kararsızlığı ortadan kaldıracağı ümit ediliyor. Tamirat konferansının netice itibarile tamirat meselesini ortadan kaldıracağı muhakkak adde- dilmektedir. Şimdiden kat'i bir karar verilmese kile uzun müddet için tamirat namile bir şey tediye edilmemesini bütün devletler kabul ede- cektir. Almanyanın mali vaziyetini tetkik eden komisyon, bu hükümetin artık tamirat parası verecek kudrette olmadığını beyan ettikten sonra başka suretle harekete imkân yoktur. Tahdidi teslihat- konferansına gelince, bura- daki müzakerelerin cok hararetli olacağı muhak- Maarif vekili | | Esat bey Konyadaki | teftişlerini bitirdi kaktır. Almanya şimdiden bu konferans için mühim hazırlıklar yapmaktadır. Bu devlet, evvelce bildirdiğim gibi, ya diğer hükümetlerin de silâhlarını tahdit etmelerini, yahut kendisinin de bir ordu teşkil edeceğini izah edecektir. Buraya gelen haberlere göre Bulgaristan da ayni tezi müdafaa için hazırlanmaktadır. Nöyyi muahedesi mucibince Bulgar hükümeti de ordu bulunduramaz, yalnız muayyen miktarda maaşlı askeri. vardır. Bulgar hükümeti, her tarafta teslihatın arttırıldığı su sırada kendisinin de bir ordu teşkil etmesini isteyecektir. Burada hakim olan kanaat şudur: Tahdidi ( teslihat konferansı akim kalırsa bütün devletrler yeniden ve büyük bir şiddetle silâhlanmağa ) başlıyacaklardır. Böyle bir halin hem dünya sulhü, hem iktisadi vaziyet için fena neticeler verebileceği şüphesizdir. Altı ay tehir... Fransa tamirat konferansının geri beyin odasına girmiştir. Vekil bey burada bir müddet meşgul olmuş, bazı malümat | istemiştir. Râna beyin. gelecek hafta An- karaya dönmesi çok muhtemeldir. Inhisarların o tevhidi ve hangi kısımlarının Ankaraya nakledile- şar maaş tezminat verilecektir. Yeni vekâletin bütçesi yakı- nında yapılacaktır. Bütçede in- hisarlarda devlet bâremi tatbik edilecektir. Bundan başka fen memurları içinde hususi bir ba- rem nazarı itibare alınacaktır ceği Râna beyin Ankaraya gitme- sinden sonra anlaşılacaktır. Bundan başka gümrüklerde ( yapılacak mübim bazı ıslahat ve tasfiye kararları da Ankarada verilecektir. Şimdiden tahmin edilen bir şey varsa gümrük ve inhisarlarda rümkün olduğu kadar tasarruf, tasfiye ve ıslahat yapılacaktır. «İnhisarların takip teşkilâtı gümrük muhafaza kumandanlığına devre- dilecektir, Tütün ve müskirat inhi- sarlarının vilâyetlerdeki satış şube- lerinin birleştirilmesi düşi Tütün inbisarı sabık 2200 memur inhisarın Kendilerine devlet haremi tatbik. | edilen memurlar (maaşlarından | yüzde 20-30 kaybedeceklerdir Ankaraya nakledilecek olanlar | mesken zammı alacaklardır. Barut inhisarı hazirana kadar | devlet inhisarı şekline muvakkat | bir idare ile idare olunacaktır. Şimdilik Oomuvakkat idare için 400 bin lira kadar bir fevkalâde tahsisat habul edilmiştir. | Bugünkü hava | | | Yeşilköy orasat o merkezinden verilen omalümata göre bugün hava az bulutlu olacaktır. Rüzgâr şark istikametinden mutedil ola- rak esecektir. Bu sabah hararet | 2 dk İ Zından hatıraları | Abdülhamit devrinde hafiyeler ve jurnalcılar nasıl çalışıyorlardı Abdülhamit istibdadının Istanbulda en fazla şiddet gösterdiği günler.. Tevkifler, muhakemeler, sürgünler... Yıldız ve Taşkışla divanı harpleri... Istanbulda gizli teşkilâtlar.. Geceleri sokaklarda faaliyet... Tıbbiyeliler.. Babhriyeliler. Trablusu Garp ve Fizana sürülenler.. Bu zindanlardan kaçanlar.. Jon Türklerin Osmanlı imperatorluğu haricindeki faaliyetleri. Bütün bunları yakında gazetemizde hakiki vesikalarile birlikte okuyacaksınız. Zından hatıraları Acıklı ve meraklı hapishane hayatından başka hürriyet mücadelelerini, jon türk faaliyetlerini, jürnalcıları, sui kastları, ecnebi propagandalarını size çok ya- kından anlatacaktır. a İ rejiden devralmıştır. Şimdi 5500 memuru vardır. Müskiratın ise 1500 memuru mev- çuttur. liği Kia vi Me Maarif vekili Esat bey Konya, 17 (Hususi) — Maarif vekili Esat bey dün gece kız muallim (mektebinde (o şerefine verilen müsamerede hazır bulundu. Teftişlerini ikmal eden Esat bey bugün Adanaya hareket etmiştir. Genç kız ne oldu? Mefharet H. 9 günden beri kayboldu Istanbulda Son zamanlarda | istiyecektir. bırakılmasını niçin istiyor? Paris 17 (Hususi) — Yeni Laval kabinesi bu hafta içinde mecliste proğramını okuyarak itimat reyi Başvekilin bundan istifade ile Fransa ' hükümetinin | tamirat meselesindeki noktai naza- tagayyüp vakaları artmaya baş- | lamıştır. Polis müdiriyeti gene böyle bir tagayyüp vakası tahki- katına vazı'yejş etmiştir. Hadise şudur: Arnavutköyünde Amerikan kız kolleji talebesinden Mefharet ha- nım dokuz günden beri kaybol- muştur. 18 yaşlarında olan Mefharet hanım bu seneye kadar leyli idi Bu ders senesi iptidasında nehari olarak deyama başlamıştır. Mefharet hanım şimdiye kadar mektebe muntazaman devam et- miştir. Bundan 9 gün evvelde (Devamı ikinci sahifede ) NALA rını izah edeceği zannolunuyor. Fransız matbuatı, Lozanda top- lanacak olan tamirat konferansı ile uzun uzadıya meşgul olmak- tadır. Iyi havadis alan gazeteler- den biri, Fransa'nın konferansın beş altı ay geri bırakılmasını isti- yeceğini yazıyor. Buna sebep Amerikanın bugünkü vaziyetinin harp borçlarının iptaline müsait olmaması, bu yüzden tamirat konferansının da muvaffakıyetle | neticelenmesi o muhtemel bulun- mamasıdır, Geçecek zaman zarfında Ame- rikanın o vaziyetini değiştireceği zanolunuyor. O zamana Okadar Fransada yeni intihap da yapıla- ağından memleketin fikri daha iyi anlaşılabilecektir. Diğer bir Fransız gazetesi ise intibabatın vaziyet üzerinde hiç bir tesiri olmıyacağını, tamirat bedelinden vaz geçilemiyeceğini söyliyor. K M. Venizelos Lozana gidiyor Atina 17 ( Hususi) — Yunan başvekili M. Venizelos, tamirat konferansına iştirak etmek için önümüzdeki çarşamba günü Lozana hareket edecektir.