18 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Kânunu Gazi Hz. Dün Gezi hazretleri Ihlamur köşkünü gezmişler, saat 17 de | saraya avdet o buyurmuşlardır. | Mütekait ferik Emin paşa ile | bütçe encümeni reisi Gümüşhane mebusu Hasan Fehmi beyi kabul buyurmuşlardır. Sabık hidiv Beş bin liralık alacak davası Bir tedavi ti dolayısile sa- bık Mısir Hidivi Abbas Hilmi Pş. aleyhine 4 üncü Hukuk mahkeme- sinde Dr. Rıza Servet B. tarafın- dan 5 bin küsur liralık dava aç: tığı, fakat Paşanın Şarki Erdene gitmesi yüzünden celbin kendisine tebliğ edilemediği yazılmıştı. Abbas Hilmi Pş. Şarki Erden- den avdetinde Ankaraya gidip şehrimize döndükten sonra, bir mübaşir tarafından mahkeme el bi, müşarünileyh, hariciye vekili Tevfik Rüştü beyle birlikte öğle yemeği yerken kendisine tebliğ edilmiştir. Paşa, Avrupaya gitti- ğinden muhakeme vekil huzurile rüyet edilecektir. Davaya sebep vaktile Babıâliye giderken sui kaste uğrayan ve yaralanan Abbas Hilmi paşanın tedavisidir. Elim bir zıya Kıymetli erkânı askeriye- mizden Derviş paşa vefat etti Milli müdafaa vekâleti sabık müsteşarı ve askesi divanı temyiz azasından Derviş paşanın dün vefat ettiği teessürle haber alın- mışlır. Derviş paşa uzun müddettenberi rahatsız o bulunuyordu. Kendisi 322 tarihinde mektebi harbiye- den erkânı harp zabiti olarak çıkmıştır. Azami 47 yaşlarında idi, Kıymetli bir erkânı harp ve kumandandı. Gerek harbi umumide gerek milli mücadelede fevkalâde yararlıklar göstermiştir. Muhtelif kıtaat kumandanlıkların- da bulunmuştlur. Cenazesi bu gün saat 11 de Gümüşsuyu hastahanesinden kal- dırılacaktır. Cenaze merasimi bü- yük ihtifalât ile yapılacaktır. Bir batarya, bir tabur asker, bir süvari bölüğü vilâyet ve kol- ordu erkânı, İstanbuldaki zabitan ile polis müfrezesi merasime işti- rak edeceklerdir. Cenaze namazı Teşvikiye camiinde eda olunduk- tan sonra Maçka kabristanına defnolunacaktır. “Bu elim zıyadan dolayı merhu- mun cederdide ailesine taziyetle- rimizi beyan ederiz. Yugoslavya sefiri dün gec vefat etti Yugoslavyanın Türkiye sefiri M. Necbich dün akşam Beyoğ- lunda davetli bulunduğu zama lavya sefareti kâtibi 'M. Tomiçin exinde saat 7'de yemekten sonra kahve içerken füceten vefat et- miştir. Sefirin kalp -sektesinden vefat ettiği zannedilmektedir. Karı koca kavgası Karısını ekmek bıçağile yaraladı Şehremininde “Servet hanımla kocası Fettah efendi arasında bir kavga çıkmıştır. Neticede kavga büyümüş, Fettah efendi ekmek bıçağile karısının üzerine hücum etmiştir. Servet hanımı bacağın- dan yaralamıştır. Işportadan altı gömlek çalındı Yenicamide seyyar gömlekçi Kemal efendinin işportasından altı gömlek çalınmıştır. Türk - ka lr Sofyada bir ziyafet - Türk - Bulgar dostluğu hararetle tesit edildi Sofya 16 (A. A.) — Balkan konferansına iştirak eden Bulgar matbuat heyeti tarafından Sofya | sefirimiz Tevfik Kâmil bey şere- fine dün akşam burada Union klüpte bir ziyafet verildi. Ziyafete Balkan konferansı umumi kâtibi Ruşen Eşref bey de davetli idi. Ziyafette bu zevattan başka yal- nız Bulgar mebusları matbuat erkânı erkânı hazır bulunmakta idi. o Ziyafetin sonunda sabık nazırı M. Grigor Vasileff şayanı dikkat bir nutuk irat ederek Türk ve Bulgar milletleri arasında husule gelen büyük anlaşmanın ana hatları üzerinde tahliller yaptı . İki milletin artık tamamen bir varlık halinde çalışmaları icap ettiğini ve her iki milleti ayırmak icin çok çalı- şıldığını fakat muvaffak olunama- dığını ve olunamıyacağını söyli- yerek “kimse Türkleri Bulgarlara ve Bulgarları Türklere düşman yapamaz,, dedi. Mebusun nutku meyanında bilhassa şu cümleler şayanı dikkatti: —Türkler ve Bulgarlar ayni tarihi gaye ve ayni insani gaye uğrunda uğraşıyorlar. Mazinin sarsılmaz ve ayrılmaz bağlarile birbirlerine merbut bulunuyorlar. Iki milletin beraber çalışması için daha başka bir sebep var ki, o da istikbalimiz- dir. Türkler ve Bulgarlar, iki komşu memleket olarak, müşte- rek akilli. 5 zülamakla muvazzaftırlar. Bunu yapabilecek miyiz? Yapa- bilirsek mükemmel, yapamazsak felâkettir. Bir Bulgar vatanperveri için yol açıktır. Türkler yolu göste- riyorlar. Itiraf etmek lâzımdir ki güzel teşebbüs onlardandır ve bizim için vatani bir sevinç vesi- lesi olan bu teşebbüste biz geç kalmışızdır . . Sofya'da bir çok tesirler vardır. Bu tesirler iki milleti ayırmak için çok çalış- tılar ve çalışıyorlar. Muşanoff'un seyahatini tehir için ne lâzımsa yaptılar, fakat müessir olmadılar. Muşanof, gitti, geldi. Biz, Türklerle anlaşırken başka- larının aleyhine birşey hazırlamı- yoruz. Bilâkis sulh için ve mem- leketlerimizin saadeti için çalışı- yoruz. Bütün düşünülen program * yapılacaktır. Hepimiz aynı hizmetin hizmetçisiyiz.,, M. Grigor Vasileff, bundan sonra kadehini kaldırarak dedi ki: Bulgaristan için tarihi olan bu salonda kadehimi Gazinin şere- fine kaldırıyorum. Biz, Mustafa Kemali yalnız mezayasile, tarihi ile ve büyük bir milleti ölümden kurtaran icazkâr dekasile değil, daba başka türlüde kendimizi tanır gibi tanırız. Mustafa Kema- lin bir Makedonyalı olduğunu daima hatırlarız. Mustafa Kemal yarı Türk, yarı Bulgar bir köyün çocuğudur ve o köyün Bulgar halkı Türk halkı gibi onu tanır ve severler. Bu hadise, iki mille- tin birliği için bir semboldür. | Gazi, ayni zamanda bizim de şefimizdir. Kadehimi kaldırarak inkişaf et- miş mesut Türkiyenin reisi olan Gazinin şerefine içiyorum. Türki- yenin saadetine içiyorum. M. Grigor Vasileff'ten sonra sefir Tevfik Kâmil bey kısa bir nutuk söyliyerek sofradaki samimi havadan ve Türkiye için gösteri- len muhabbetkârane ( sözlerden dolayı teşekkür etti. “Iki milleti bağlıyan tarihi rabıtaları ve hali hazırdaki müşterek menfaatleri,, anlatarak yalnız mazinin değil, bütün siyasi ve iktisadi zaruret- lerin de iki milleti biribirine yak- laştırdığını söyledi. Sefirden sonra, Ruşen Eşref B. söz alarak çok güzel bir hitabe içinde Sofyada bir kaç günden beri hasıl ettiği intibalarını anlattı. Sofrada tesadüf ettiği arkadaşla- rını göstererek Galatasaray mek- tebinde aynı sınıfta senelerce beraber tahsil arkadaşlığı ettiği Bulgar gençlerinden bahsetti ve çok alkışlandı. Ruşen Eşref beyden sonra Bulgar ajans müdüzü Galatasaray eski talebesinden M. Popof ve matmazel Kirkof tarafından nu- tuklar irat edilmiştir. Tütün kongresi İzrairde kongre için 12 murahhas seçildi Izmir 17 (Hususi) — — Ankarada taplanacak tütün kongresine mın- takamızdaki çifçilerden 12 mu- rahhas yarın seçilecektir. Tütün piyassı yüzünden darlık içinde kalanların iaşe ve kredi ihtiyaçları temin ebilmiştir. Tevfik Rüştü bey Baküden Tahrana * Moskova, 17 — Türk Hariciye | Vekili Tevfik Rüştü Beyin 'dün Baküden Tahrana haraket ettiği haber verilmiştir. Baküda Rus makamatı ve Türk konsolosluğu tarafından büyük merasim yapıl- mıştır. Ruşen Eşref bey Sofyada Sofya, 17 Balkan birliği kâtibi umumisi ve Büyük Millet meclisi âzasından Ruşen Eşref beyşehrimize gelmiştir. Bükreşten avdet etmektedir, Burada Bulgar Balkan konferansı heyeti ile temas etmiş ve aynı heyet kendisine akşam Sofya klübünde bir ziyafet vermiştir. Üçüncü Balkan konfe- ransı Bükreşte içtima edecektir. izmirde meclisi umumi intihabatı Izmir 17 (Hususi) — Cumartesi gününden itibaren “meclisi umumi intihabatı yapılacaktır. İntihap, temamile serbest surette cereyan edecektir. Izmirde ilk tedrisat müfettişliği imtihanı | Izmir 17 (Hususi ) — ilik tedri- | sat müfettişliğine talip bulunan muallimlerin imtihanları yarın ya- pılacaktır. Talipler çoktur. Kuzu keser gibi.. Beş yaşında iki çocuk, iki yaşında bir çocuğu boğazladılar Atina, 18 (A.A.) — Kefalon- yada, beşer yaşında bulunan iki çocuk iki yaşındaki başka bir çocuğu boğazlamışlar ve bunu babalarının kendi gözleri önünde bir kuzu kestiğini gördükleri için onun gibi oyun olarak yapmış ol- ; duklarını söy Izmirde oktruva meselesi Izmir, 17 ( Hususi) — Oktruva tarifesinin tetkikine devam edi- liyor. Belediye encümeni bu hususta tacirlerin talepierini mü- zakere ediyor. Şehrimiz tacirleri bugün ticaret odasına müracaat ederek tarifenin bebemehal tenzili lüzumunda ısrar ettiler. Izmirde üzüm mahsulü Izmir, 17 (Hususi) — Bu sene mınlakamızda yirmi beş bin ton üzüm yetişti. Beş bin ton stok kalmış, satılamamıştır. Meclis reisi Istanbula geliyor Ankara, 17 Meclis reisi Kâzım Paşa önümüzdeki hafta Istanbula hareket edecektir. Konyada bir cinayet | Konya, 17 (Hususi) — Kum | köprü bağlarında kafası taşla ezilmiş bir ceset bulunmuştur. | Zabıtaca tahhkikat yapılmaktadır. Cenevre iktisat kongresi Cenevredeki iktisat kongresine iştirak edecek olan Meclis ikinci reisi Trabzon mebusu Hasan bey dün Ankaradan şehrimize gelmiştir, Hasan bey bir kaç güne kadar Avrupaya gidecektir. Ziraatimiz “Birtam adam bin yarım adamdan kıymetlidir ,, Ankara 17 — Baş vekil Ismet paşa ziraat mektebi mezunları namına kendisini ziyaret eden heyete şu beyanatta bulunmuştur: — Memlekette ziraat inkişaf etmesi için her şeyi yapıyoruz. Ankara ziraat enistitülerinin faa- liyete geçmesinden çok memnu- num. Ziraat mezunları memleket iktisadiyatında büyük bir vazife yüklenmişlerdir. Heyet vasıtasile Başvekil paşa âli tahsil görmüş gençlere şöyle hitap etmiştir: — Elinize geçen fırsatlardan istifade ediniz. Teşriki mesai et- tiğiniz mütehassıslardan sistifade fırsatını © kaçırmayınız. Bir tam adam bin yarım adamdan daha kıymetlidir. Her maddenin yarım- lari birleştirilerek bir vahit yapı- labilir. Fakat bu kaide yalnız in- sanlar için cari değildir. Ayni heyet meclis ler, fırka kâtibi umumisini ziyaret etmiştir. Kaçakçılıkla mücadele Adana 17 (A.A.) — Kaçakçılık mücadelesinin ilk mühim tesirleri Mersin o borsasında başlamıştır. Beş, altısseneden'beri Mersinde hiç bir *muamele *yapmıyan”şark vilâyetleri binlerce kilo şeker i, vekil görülmeğe | sipariş yapmakta ve bu siparişler tevali etmektedir. Mersin piyasa- sında toz şeker kalmamıştır, Izmirde kaçakçıları muhakeme Izmir 17 (Hususi) — Kaçakçıları mahakeme için adliyede hazırlık- lar başlamıştır. | Genç kız ne oldu? (Baş tarafı birinci sahifede ) sabahleyin gene mektebe gitmek üzere evinden çıkmış ve bir I daha dönmemiştir. Ailesi kendisini | bir müddet aramış, bulamayınca i polise müracaat etiniştir. Polis | 2 inci şube müdiriyeti Istanbulun | her tarafında araştırma yapmışsa da bülün gayretlere rağmen hiç bir tarafta Mefharet hanuaır izini bulmak kabil olamamıştır. Mektep idaresi de bu hususta hiç bir omalümatı olmadığını, Mefharet hanımın gayet sakin, zeki ve çalışkan bir talebe oldu- | gunu söylemektedir. Söylendiğine nazaran kendisinin hiç bir erkek arkadaşı da yoktur. Mefharet hanım son günü evden | çıkarken mutadı hilâfına olarak annesinin ve hemşiresinin boyun- larına sarılarak yüzlerini öpmüş | ve veda edip çıkmıştır. Mefharet hanımın yanında bir de valiz vardır. Mefharet H. merhum dok- tor Yusuf B. in kerimesidir. Ithalât, ihracat Sene sonunda başbaşa gelmesi muhtemel Kontenjan münasebetile güm- rüklerde toplanan eşyadan bir kısmının o muameleri ( yapılarak şehre çıkarılmıştır, Muamelesi biti- rilen eşya beyannamelerinin adedi iki bini geçmiştir. Bu suretle memlekete sokulan mallardan iki milyon liraya yakın gümrük ve muamele vergisi alınmıştır. Bunun için de muhtelif fasıllardan 4000 çeşit mal için kontenjan müsaa- desi verilmiştir. Kontenjan usulü tatbik edildiği bir sene içinde gümrük varidatı- nın 20 milyon lirayı tecavüz ede- ceği tahmin olunmaktadır. Bir sene zarfında memlekete ithal edilecek eşyanın kıymeti 250 milyon lira olacaktır. Yapılacak ihracatın da 20 milyon lira kadar olacağı ayrıca tahmin edilmekte- dir. Bu takdirde ikracat ve itha- lâtımız başbaşa gelecektir. Güzellik kraliçesi Bu sene e galiba kimse intihap edilmiyecek Güzellik kraliçesi bu sene inti- hap edilemiyecek gibi görünüyor. Kraliçeyi seçmek için dün hakem heyeti toplanmış, fakat kaydedi- len 25 kişiden ancak on ikisinin geldiği görülmüştür. Hakem hey- eti uzun müzakerelerden sonra bunların Türk güzelliğini temsil edemiyeceğine karar vermiştir. Bunun üzerine bu sene intihap yapılmasından vazgeçilmesi dü: nülmüştür. Fakat çarşamba günü ükincitbirmüsabaka'yapılması fikri galebe etmiştir: "O zamana ikadar yeni müracaat edenler olursa bunlar ve dün güzellik müsaba- len 3 hanım (arasında yapılacaktır. Eğer yeni müracaatlar olmazsa busene güzellik kraliçesi intiha- bından vaz geçilecektir. Esasen, geçende de yazdığımız gibi busene bir çok memleketlerde güzellik kraliçesi (o intihap (edilmemiştir. Hattâ Fransada bu müsabakaları tertip eden Le Journal gazetesi bile güzellik müsabakası tertibin- den waz «geçmiştir. Yunan “güzüllik#raligesi Atina, 18 (Hususi) — Dün Atinada, gazeteciler birligi tara- fından verilen senelik baloda 1932 senesi. Yunanistan güzellik kra- liçesi müsabakası yapılmış Pire güzellik kraliçesi matmazel Lampsa Yunan güzellik kraliçeliğine inti- ha; edilmiştir. yaln: takdirname almıştır. seçme kasına girebilecek vaziyette görü- Selânik kraliçesi