18 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Kânunusani 1932 Akşam Sahife See AKŞAMDAN AKŞAMA Boş kafalılık modası Milletlerden biri, mutlaka, be- şeriyetin diğer aksamı önünde, medeniyet ve harsile alemdar oluyor. Meselâ, vaktile şark âle- minde, Araplar, hırsi hegemon- ya'yı (hükümranlığı) haizmişler, İraniler, kısmen ayni mevkie gel- mişler. Daha eskiden Yunanı ka- dim, Roma, hırsen hâkim vazi- yette imiş;ki, bugün bile, tesirle- rinin kaybolmadığı malüm. Harpten evvele kadar, bilhassa bizim memleketlerde, - (alelümum Avrupada, şarkı karip'te Bahri- Sefit o havzasında) - Fransız'lar medeniyet ( piştarı mesabesinde idiler: Onların lisanı, onların edip- leri, onların âlimleri, onların Na- polyonları, onların inkilâbı, onların modaları, onların, onların, onların. Hasılı, onların olan her şey mak- buldü. Harp senelerinde, Fransız harsı- nm hükümdarlığı | sarsılıverdi. Onun yerine Alman kultur'u parladı: Beyoğlu diikkânlarında Almanca, mekteplerde Almanca, züppelerin Türkçe cümleleri orta- sında Almanca... Bir alamanlıktır başladı. Almanya harpte galip gelseydi, şimdi, dünyanın tekmil modaları başka çeşit olacaktı. Emin olunuz, Almanya'da cazbant çalın- mıyacak, Çarlıston yapılmayacaktı, bilâkis, Amerikalı'lar, konservatuvar |. salonlarda askeri bir intizamla, kıpırdanmaksızın oturacaklar; bo- yunlarında, Almanlarınkini takli- den dik yakalıklar, gözlerinde altın saplı çerçivesiz Almankâri gözlükler, ellerinde notalar, Be- ethoven ( dinleyecklerdi. e Zira, beşeriyete, - bugün olduğu gibi - Anglosakson'lar değil, Cerman'lar modalarını cebren kabul ettire- ceklerdi: Maddeten hâkim millet- ler, manen de hâkim olurlar.. Lâkin harbe, Amerika'nın altını, Amerika'nın sanayii -hâhim oldu. Binaenaleyh, bu sefer Amerikan düdüğü öttü.. Onların cazbantları, onların çarlıston'ları, onların hello” İarı, onların beysbol'ları, onların sveter'leri, onların tranşkot'ları, onların kalın bağ gözlükleri, on- ların dretnotkâri ayakkapları, on- ların oçiklet'leri, onların (filim yılışıklıkları, onların hımhım lisan- ları en nefis şeylermiş gibi dün- yayı kapladı.. Bir Amerikanizimdir gidiyor. Amerika'nın yapması?!.. Heyhat.. Hars demek, asırların haddesinden süzülüp gelen mane- viyat demek değil midir?.. Ame- rika'nın kaç asırlık mazisi var ki bütün obeşeriyete bu hususta piştarlık edecek kabiliyeti olsur?.. İşte, bu karğa, yeni neslin fikir kılavuzu olduğu günden beri, dünya gençli manen ne hale geldiğini gördü Gerçi, şu son iktisadi buhranın Leşeriyete çok zararları dokuna- hars alemdarlığı ' ŞEHİR HABERLERİ| Otomobil kazaları Belediye iki tedbir daha aldı Belediye, otomobil ve otobüs kazalarının önünü almak için her gün yeni bir tetbir almaktadır. Yapılan tetkikata göre bu kaza- ların bir sebebi de otomobil talim ve tecrübelerinin Istanbul sokak ve caddelerinde yapılmasıdır. Bu maksatla belediye ( riyasetince hazırlanan bir talimatname şehir meclisi daimi encümenince kabul edilmiştir. Bu talimatnameye göre şoför mektebinden çıkan veya seyrüseferde (o imtihan edilmek üzere talim yapmak isteyenler bundan sonra Istanbul sokakla- rında dolaşamıyacaklardır. Bunlar için Hurriyetiebediye tepesi civa- rında bir saha ayrılmıştır. Tecrübe ve talim için kullanılacak otomo- billerin nevi ve evsafı talimatna- mede gösterilmiştir. Bu otomobillerde ehliyetini ispat etmek üzere Sıtaj gören acemi şoförden başka bir de usta şoför bulunacak, talim sa- hasına gidip avdet eden otomo- biller ancak şehrin sokaklarında bu usta soför tarafından sevk ve idare edilecektir. Bu talimat- name derhal tatbik edilecektir. Bundan başka Üsküdar ile Haydarpaşa arasında (işleyen otobüslerin de kaza yapmalarına mani olmak için yeni bir karar daha verilmiştir. Bundan sonra Üsküdardan Haydarpaşaya sefer yapacak, otomobil, otobüs, binek ve yük arabaları ile her türlü nakıl vasıtaları Emrahor - Balaban yoluyle doğancılar, Tunus bağından tram- vay yolunu takiben Haydarpaşa- ya geleceklerdir. Haydarpaşadan üsküdara gide- cek vesait nakliyede Karacaahmet mezarlığını takip ederek Tunus bağına (o çıkacaklar “ve burada tramvay yolunun Doğancılar yoku- şunun bulunduğu halk, Hakimi- yeti milliye caddrlerinden Üskü- dar çarşısından Üsküdar iskelesi önüne geleceklerdir. Halk şarkıları plâkları Bir plâk fabrikası konservatu- varın Anadolu'da topladığı şarkı- | ları plâklara almıştır. Konserva- tuvar fabrika hakkında takibat yapılması için vilâyete müracaat etmiştir. bir de faydası rikanizm, başka bir “izm,e terkedecektir; ve bu “izm,, piştarlığını ister (o Fransa'dan gelsin, ister Almanya'dan, ister Romanya'dan Sıhhi müesseseler Belediye verilen kararları tatbik edemedi 931 Belediye bütçesi yapılırken Istanbul hastahaneleri ve sıhhi müesseseleri için yeni bazı karar- lar verilmiş ve tahsisat da konul- muştu, Bu kararlara göre Beyoğlu zükür hastahanesinde yatak adedi tezyit edilecek, Cerrahpaşa has- tahanesine Okârgir bir pavyon ilâve edilecek, Üsküdarda yeni bir hastahane yapılacaktı. Halbu- ki şimdiye kadar ne Beyoğlu hastahanesinin yatakları çoğaltıl- mış, ne de Cerrahpaşaya yeni bir paviyon ilâve edilmiştir. Üs- küdar hastahanesi için esasen bütçeye tahsisat konmadığından belediye, şehir meclisi âzasının gösterdiği kuvvetli israr ve arzu- lar üzerine Üsküdardaki Zeynep Kâmil hastahanesini sıhhiye vekâ- letinden almağa muvaffak olmuş- tur. Ancak şimdiye kadar Kabile mektebi olarak kullanılan bu binada hastahane tesisatı yapmak için bütçede para yoktur. Yalnız belediye, hastahanenin kadrosunu ve teşkilâtını yapmakla iktifa etmiştir. Bu vaziyet karşısında günlerce uğraşılıp karar altına alınan sıhhi işlerden hemen hiç birinin şim- diye kadar tahakkukuna imkân bulunmamıştır, Afyon piyasası Son günlerde fiatler yükselmeğe meyyal / Afyon fiatleri yükselmeğe mü- saittir. Bir tacir piyasadan mühim * miktarda mal almıştır. Fiatler 8 Jiradır.. Bir iki hafta evvel bazı tacirler piyasayı durgun göstermişlerdi. Avrupadan vuku bulan son talepler vaziyetin böyle olmadığını göstermiştir. Hükümetin afyon müstahsilleri arasında bir kooperatif yapmak fikri bazı afyon tacirlerini telaşa düşürmüştür. Tacirlerden bazıları bu haberin sıhhatı (o hakkında iktisat ofisinden malümat istemiş- tir. AKŞAM ABONE ücretleri — Türkiye Ecnebi SinzLik 1400 kuruş (| 2700 kuruş SAyLıK 750 > 450 > SAyLık 400 > 40 > JAyLık 150 > e 8 Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAN gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. ————— idaresi namına Eyip tramvayı Yazın rayların ferşine başlanacak Eminönü ile Eyip caddesinin açılması maksadile (Balıkpazarı civarının istimlâkine karar veril- diğini yazmıştık. Belediye istim- lâk için tebligat yapmıştır. Istim- lâk edilecek kısım ancak Balık Pazarına inhisar edeceği için bunun kısa bir zamanda biteceği temin ediliyor. Belediye, Eyipten Eminönüne kadar açılacak yeni caddenin masrafını kendisi yapacaktı. Hal- buki tramvay şirketi Eyip hattını bir an evvel inşa etmek azminde- dir. İstimlâk filen biter ve yeni güzergâh açılır açılmaz tesviyei türahiye yapılacak ve rayların döşenmesine başlanacaktır. Bu inşaata önümüzdeki yazda başla- nacağı muhakkak görülüyor. Bu takdir de hattın geçtiği kısmın parkesi şirket tarafından temin edilecek belediye toprak kısmın tesviyesi ile yaya kaldırımının inşasile meşğul olacaktır. Sebze hali Belediye bir an evvel bu meseleyi halletmeli Sebze ve meyva tacirleri bir hal olmadığından şikâyet ediyor- lar. Mevcut sebze ve meyva çar- şısı barakalardan ibarettir, ve iskelesi yoktur. Kavun ve karpuz zamanı deniz kenarı karpuz ve kavun kabuklarile dolar, etraf pis koku içinde kalır. Bu yetiş- miyormuş gibi kanalizasyonda bu civardadır. Yağmur yağınca ka- nalizasyon suları elma ve porta- kal sandıklarına kadar hücum eder. Yaz günleri daha berbat- tır. Meyvaları sıcaktan muhafaza etmek için kârgir bir bina yok- tur. Sıcaktan bir çok meyvalar çürür ve denize atılır. Çarşı Be- lediyesi mühim varidat temin etmektedir. Alâkadarların söyle- diğine göre bu varidat karşılık gösterilmek şartile bir hal yaptır- mak mümkün olabilir, Her sene meyva çarşısına İ milyon 320 bin i küfe ve sandık sebze ve meyva gelir. Belediye her küfe ve sandıktan 5 kuruş resim alır. Bu resmin yekünu senede 70 bin lira turar. Hal yapılacak olursa varidat daha ziyade artacaktır. Meyva ihracatımızın inkişafı için de hale ihtiyaç vardır. Ayni zamanda yumurtalarımızı da halde uzun müddüt muhafaza etmek kabildir. İl ME Ççamgpndim Tİ Değişiyor! Zaman ve seneler, mefhumları öyle değiştiriyor ki sormayın... Evelce bir tanıdığımızın çocuğu oldu mu: — Kız mı oğlan mı diye sorar- dık.. Şimdi böyle bir vaziyet kar- şısında ilk aklımıza gelen şen: — Galatasaraylı mı?. Fanerli mi? Suali oluyor. Eskiden: — Salıncağı mı seviyor.. Beşiği mi?. diye sorardık.. Şimdi bunun yerine: — Grete Garboyu mu seviyor, « yoksa Marlen Ditrichi mi?. Diyeceğimiz geliyor.. Vaktile : — Sizin mahdum bey ve ya kerime hanım yürümeğe başladı mı?, Diye sorardık.. Şimdi bunun yerine; Mahdum beyin ve ya küçük hanımın tarihi tevellüdünden bir müddet son — Nasıl ük çarlistona baş- ladı mi? Sualini hatırlıyoruz. Evelce: — Küçük konuşmağı öğreniyor mu?, “Anne, , “Baba, diyor mu?. Diye sorardık: — Nasıl “Gutbay,, , “Baybay,, diye biliyor mu? Suali aklımıza geliyor.. Dünya döndükçe mefhumlar da mütema- diyen değişiyor. Hik Yalova türküs Bugünlerde ilk türk opereti oynanacak t Feridi Bugünlerde Darülbedayi sahne- sinde “Yalova türküsü, isminde ilk operet temsil edilecektir. Darülbedayi sanatkârlurının işti- rakile bu teşekkülün programını cizen şehir (omeclisi âzasından avukat. Abdülkadir Ziya beyle görüştük Abdülkadir B. diyor ki: — Bu yeni teşekkülle | ilk operet hareketleri gösterilmekte- dir. Benim bildiğime göre bu yeni teşekkül bir operet değil, bir komedi müzikaldir. Yeni te- şekkül bu günkü çalışma tarzına sadık kalırsa ve operet kursuna devam edenler muntazam surette çalıştırılırsa harikulâde sahipleri olduğunu gördi günkü heveşkârlarin Oüç sene sonra bir türk operetini vücuda getireceklerine Oimanım vardur. Yoksa operet vukuf, ilim ve san- at meselesidir. Öyle zannedildiği gibi operet kısa bir zamanda derhal vücuda gelemez. Bu oyna- nacak komedi müzikalin beste- kârı Hasan Ferit beydir. Türkiyede cam fabrikası Bir ecnebi grubu R cmaryzda olduğu gibi Türkiyede de bir cam fabrikası açacaktır. Grubun cak; fakat, Amerikan piyasasını | beşeriyetin fikriyatı için bayırı İğ, , ei Sl © iŞ Taze meyva ve yumurta ihar- | mümessilleri evelki gün Ankaraya eltüst etmekle, onun bilakaydu | olacaktır: Boş kafalılık, moda & 1241 Tas 747 DAS 12 a catımıza ehemmiyet verildiği bu | gitmişlerdir. Fabrikanın sermaye- şart maddi (o hükümranlığından | olmaktan çıkacaktır! j 39 722 İ2DA 1453 VIZ ISASĞİ| sırada hal işini ihmal etmek | sine bir türk sermayedar da işti- beşeriyeti şüpheye (düşürmekle (Vâ-Nü) doğru değildir. rak edecektir. ma Amca Beye göre... — Gayet ucuz, zemin ve za- mana muvafık bir. yemek listesi tertip ediyorum Amca Pey: Ekmek, havuç haşl trup dolması, yağsız makarna, kuru üzüm hoşafıl A. B, — Aman mirim, bu | bir şey mi; zemin ve zamana muvafık bir yemek listesini ben yapayım da sen gör; . Simit, tahın - pekmez, pas- tırma, sucukl.. — İyi amma bunlar sıhhi midir? — A. B. — Sıhhi olup olmadığını bilmem amma gayet kârlıdır: Tamam bir hafta midede eriwmezl MN Gm NN ün ymm