27 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

27 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

—ai Şarkın Yeni Peygamberi GANDİ KİMDİR SON POSTA — Hayvan Vagonlarına Doldurulduk, Güneşin Kızdırdığı Demir Döşeme Üzerinde DNÇ , ÇN Aradan epeyce zaman geçti ba müddet zarfında bittecrüba anladım ki, cemiyete girmeyişim iyi olmuştur ve aleyhimde serde- dilmiş olan sebepler doğrudur. Prensip itibarila fikirlerimiz çok farklıdır. Fakat bu fark aramız- da herhangi bir acılığı müudip olmuş değildir. Cemiyet arası ile daima kardeş kaldık 've Pa- onna merkezi benim için her vakit bir kâbe oldu. * Vakıâ ben Hintf(kîemiyıtlne medim, fakat ruhan :":__f.k demiljet e Birlik bulundum. Kanaatimce fikri dost- luk maddi rabıtalardan her za- man daha kiymetlidir. Fikri münasebet — mevcut — olmadan maddi — bir dostluk rubsuz bir cesetten farklı :İM 1915 senesi Hardwar'da, her gn İki yılda bir kurulan panayıra tesadüf etti. Ben bu münasebetle yapılan bayramda hazır bulun- mıya hiç arzukeş değildim. Fakat oraya — gelmiş olan Mahatma Munstiram — ile karşılaşmayı - şid- detle istiyordum. Gokhale cemi- yeti yıpılwlk merasime riyaset etmesi için panayıra kuvvetli bir müfreze göndermişti. Müfrezenin reisi Kurzu, sıh- biye memuru da doktor Dowdi. Benden de Foniks grupunu yar- dıma göndermekliğimi istemişler- di. Binaenaleyh Maganlalda be- mnimle beraber bareket etmişti. * Hardwar — seyahati — bilhassa oldu. Kompartımanlara ekseriya ışık verilmiyordu. Fazla olarak ta Saharanpurdan itibaren eşya ve hayvan vagonlarına dol- durulduk. Bu vagonlar kapalı değildi, tepemize vuran Öğle güneşi al- tında, hararetle ısınan demir dö- şeme Üzerinde yanıyorduk, su- suzluktan — bunalmıştık, — Fakat buna rağmen ortodoks Hintlilere “Müslüman suyu,, içirmek kabil olmadı. Kendilerine Hintli suyu vermek imkâni hasıl oluncıya kadar beklediler, Fakat dikkat ediniz; bu ayni Hintliler bir ha&- talık halinde doktorun verdiği şarabı. veya et suyunu İçmekte tereddüt etmezler. Suyu bir h- ristiyanın veya Müslümanın uzat« Masma ebemmiyet vermezler. Doktor Dew apteshane hiz- metini görmek için birçok çu- kurlar kazdırmıştı. Bu çukurları temiz tutmak için Ücretli' süpü- rücülere muhtaçtı. Foniks grupu bu işi Üzerine aldı, ve doktor Dew teklifimizi — memnuniyetle kabul etti. Teklif bittabi benden gelmişti, fakat bunu icraya me- mur olan Maganlal idi. Din Bahisleri.. Bu panayır esnasında benim rolüm çadırın içinde oturmaktan _Yanıydrduk ve beni görmiye gelen muhtelif | bi Afrikada yaptığımız mücade- kimseler ile dini münâükaşalarda - bulunmaktan ibaretti. Bu meş- guliyet beni bir dakika bile boş bırakmıyordu. Binaenaleyh Cenu- lenin Bötün Hindistanda husule getirdiği tesiri ancak (Hardwar) de anlıyabildim. (Mabadi yarın) Yeni Nesillere Ne Okutacağız? Kitap Sevenler Cemiyeti Müessisi Diyor Ki: (Baştarah 1inci sayfada ) pratik bir çare görüyaorum. Mem- leketimizde takriben 450 — kaza mevcut bulunduğunu farzedelim, Her kazada âli mektepte okumuş bir kaymakam, bir müddeiumu- mi, bir doktar ilâh beş on da- rülfünunlu vardır. Yeni neşriya- tın reklânmı asla görmiyen bu zevatın kitaplar ayağına kadar giderse bakınız ne olacak? Tec- rübemle anlıyorum ki 15 forma- hk iyi harflerle iyice bir kâğıt Üzerine basılmış bir kitap 600 satarsa sermayeyi çıkarır. 800 satarsa kazanır. Her kazada 5, alâkadar kazada 3, 5 kari bulacağı muhakkaktır. Lâkin kitabı memleketin en uzak — köşelerine kadar — nasıl sokacağız? Gayet basit... Bu- rada devlete düşen vazife bayi yoksulluğunun — önüne geçmek, her kazadaki postahaneye kitap bayiliği yaptırmaktır. Her tabi kitabınım camekânlı bir dolapta 10 gün teşhir edileceğini görürse memleketin her yerine kitabını gönderir ve postahanedeki me- mura müvezzie kitabının fiati üzerinden — memmumniyetle yüzde yirmi verir. Müvezzi de kasaba- min münevverlerine kitabı arze- der. Böylelikle, her kazada üç beş kari bulunduğuna nazaran bir hamlede bin küsur kitap sa- tılmış olur. Bu netice tabileri müellif ve mütercim — aramıya sevkedecek en müessir bir un- surdur. 3 — Maarif Vekâleti bütün müesseselerini faal bir hale ge- tirmelidir. Bunun için mutlaka paraya lüzum — yoktur. Burada devletin yapacağı şey atideki hususatı temin için bir emir ya- Zıp tamim etmektir: Muallim mekteplerinde ciddi ve kıymetli eserlerin teşhir edil- mesi » mektep — duvarlarında yeni — çıkan — eserlerin — ilânı -ber mektepte husüsi — bir hitap sevenler — cemiyetinin te- sisi- lise ve muallim mekteple- rine alınacak kitapların telif ve tercüme heyeti tarafından intiha- bı- her sene takriben iki yüz ellişer lira tahsisatı olan mektep kütüpbanelerinin sık sık — maarif ——— müfettişleri tarafından teftiş edil- mesi - her hafta mekteplerde muallimler veya talebeler tara- fından yeni çıkan bir eser hak- kında konferans verilmesi - adedi 1720ye baliğ olan “Halk oku- ma oda,larının islahı ilâh ilâh., 4 — Memleketimiz - için çok ağır olan matbua Ücretlerinin tenzili, $ — Varidatı muayyen bir haddi tecevüz eden her kaza belediyesinin bir kütüphane tesi- sini mecburi — kılacak — kanunlar vazetmek. 6 — Senenin intişar etmiş en muvaffak ilim ve san'at eserle- rine telif ve hlıl..h,eıhh üç, beş yüz İiralık birer mükâ- fat vermesini temin,.. Bilhassa şu mükâfat meselesi Üzerinde srar ediyorum. Zira bu mükâfat ta kitap neşri ve satılması için çok müessir ola- caktır. Meselâ mükâfat vermek için bir jüri toplanacak ve bir- çok kitaplar Mmütaleadan sonra mükâfatı €& çok beğenilene verecektir. Mükâfat — kazanmış kitap senenin en muvaffak romanı yahut — ilim ve felsefe kitabı olduğu için herkesin merak ve tecessüsünü Uyandıracaktır. Diğer taraftan mükâfatı lınnımamq muharrirler kendilerini müdafaa edecekler, ibtimal jüriyi tenkide kalkacaklardır. Bu suretle mat- buatta bir Münakaşa açılacak ve herkeste acaba şu kitap ne imiş diye merak — edip © kitabı alacaktır ki en büyük maksadı- mız da arlificiel bir tarzda olsa bile etmiş olacaktır. Muallim Ordularının - Rolü Muallim ordusuna ve aileye gelince bu iki müessesenin oynu- yacağı rol be_lld devletin ve mat- buatın kendinden de mühimdir, Altı ay kadar süren lise hoca- Kğım — zamanında — talebelerime tavsiye ederek belki üç, dört yüz eser aldırdığımı iftiharla söyliye- bilirim. Eğer her muallim tale- besine “ medeni bir insanın ken- disine mahsus bir kütüphanesi vardır! “ prensipini kabul ettirir ve her ay birer ikişer kitap al- dırırsa — 2000 orta — tedrisat mualimlerimizin nelere kadir ol- duğunu tasavvur edebilirsiniz. Aile ise çocuğuna vereceği 27 Kânunusani 932 Çarsamba İstanbul— (1200 metre, 5 kilovat) 18 gramofon plağı neşriyatı, 19 birinecl kınm alaturka saz, 20 gra- mofon neşriyatı Ajans haberleri, Zi orkestra. Hellsberg — (276 metre, 75 kilo- vat ) 20 Mazar » Verdi gecesi. 22 gün haberleri, hava raporu, 22,15 dane bavaları. Brüno — (341 metre, 36 kilovat) 19,30 operadan maklen Flammon operasının birinek perdesi, 20,30 Pe- rağdan nakil. Mühlaker — (360 metre, 75 kilovat) 20,10 operadan naklen Ruslan und Ludmilla operası. Bükreş — (394 metre 16 kilovat ) 20,45 klâvye solo, 21,15 keman ve klâvye. Belgarat — (429 metre 25 kilovat) 11,30 konferans, 21,30 klüvye konseri. Roma — ( 441 metre 75 kilovat ) 21 operadan nakil. Viyana — (517 metre, 20 kilovat) 20,45 tiyatrodan naklen Die Grosse Katerina, 22,15 dana havaları. Peşto — (5S50 metre, 23 kilovat ) 16,1$ Macar halk şarkıları, 20,30 radyo İstasyonundan komedi. Varşova—- (1411 metre, 158 kilo- vat) 19,46 yadyo gazetesi. 71 ede- biyat sayfası, 21415 Lemberg ne #öylüyor, 22445 Lehistanda siyaset, 23 dana havaları. Berlin — (1635 metre, 75 kilovat) 20 orijinal halk san'ati Ile 40 dakika 20,40 Berlin yüksek musiki mekte- binden nakil. Alman Reisi Cümhurluğu Berlin 26 — Nöye - Montags- Çaytung gazetesine göre: Bazı sosyalist —reylerinin — komünist- lere gitmemesi — için Alman sosyalistleri Riyaseticümhur için bir namzet — göslereceklerdir. M. Bravnın — bu — sün'i nam- zetliği kabul edeceği zannolun- maktadır. İkinci rey verme mua- melesinde — sosyalistler Ceneral Grönere rey vermiye karar ver mişlerdir. Diğer taraftan Hitler Düssel- dorfda bir nutuk söylemiş, siya- setinin büyük Alman sanayiine temin edeceği faydaları anlat- mıştır. — hediyeleri daima kitaplardan seç- sin, ona kitap sevgisini, kitap kıymetini öğretsin kâfidir. Hem çocuğuna, hem de millete en büyük iyiliği yapmış olur. Nihayet Matbukt — Cemiyeti, edebiyat birlikleri, tabiler, bayi- ler, kitap sevenler senenin mu- ayyen bir zamanında, memleketin muhtelif yerlerinde kitap günü kitap panayırı ve kitap haftaları tesis ederek kitap için geniş bir seferberlik ilân edebilirler. Bütün bu projeler tahakkuk edince matbuatın ciddi ve sami- mi tenkidinin yardımile pek az zamanda neşriyatımızın ve kari- lerimizin kemmiyet ve keyfiyetçe birkaç misli yükseleceğinden hiç şüpbem yoktur. Akşam Radyoda Dinliyeceksiniz Dikkatı Dercetmekte olduğumuz programların Avrupaya ait olan kısmı vasat! Avrupa saatine göre tanzim edilmiyiir. hstanbul snatine tatbiki içla Avrupada saat (12) olduğu Neler 28 Kânunusani 932 Perşembe İstanbul — (1200 metre, $ kilovat) 18 gramofon ile opera parçaları 19,5 birinel kısım alaturka musikl, 20,5 Ajana haberleri, gramofon, 21 ikinci kasım — alaturka sar, NN orkestra. Heilaberg — (276 metre, 75 idle vat ) 20,10 Breslâvdan naklen: Canl- ler Sürpis isimli musiki | komedi. Brüno — ( 341 metre, 36 kllovd). 20,1$ şarkı konseri, 21,30 keman ::L—ı 22 Çek istasyonlarından Mühlaker — (360 metre, 75 kilor — vat) 20,15 mobel mükâfatım kaza- nanların hüviyetleri, 20,45 Stüdgart- ten naklen şen havalar. Bükreş — (394 metre 26 kilovat) 20 şarkı konseri, 20,20 senfoni, 71 konferansı. Belgrat — (429 metre, 2,5 kilovat) 20 doktorun tavaiyeleri, 20,30 radyo kaberesi, 21,15 konser. —© Roma — (441 metre 7S kilovat ) 20 gramofon. 21 muhtelif enerler. Viyana — (S17 metre, 20 kilovat) 20,15 — haltanın — sineması, — 20,45 cazbant. Peşte — (5S0 metre 23 kilovat) 19,30 operadan — naklen — Mignon operam. Varşova—(1411 metre, 158 kilovat) 20 müsahabe, 20,15 hafif musiki, 21,25 kamedi, Berlin— (1635 metre, 7$ kilovat) 19,30 eski danılar, 21,10 Breslâvdan nakilı Eski Berlinde böyle dane edilirdi, 2210 akşam konseri. Selim Sirrı Beyin Konfaransı Yarın akşam Selim Sırrı Bey radyoda Abenk ve Halk rakıslan bakkında bir konferana verecektir, saman İstanbulda (1) © geldiği (arzedilmelidir. Nevyork Şehri Bütçesi Açık Nevyork 26 — Nevyork şeh- rinin bütçesini tetkik eden mü- şavir bir rapor vermiştir. Bu raporda şimdiki —idare yerine müstakil bir idare konulması tavsiye edilmektedir. Geçen sene şehir bütçesi ( 6,506,000 ) İngilix lirası açık vermiştir. Yeni Neşriyat Havacılık Ve Spor Havacılık ve Spor mecmuam, edebiyat Alemimizdeki kuraklıktan şikâyet edenleri tatmin edecek, bir “Hava Şehitleri nüsham,, tir. Tab'ındakl güzell.kle göz alan bu sayıya, Yakup Kadri, Aka Gün- düz, Faruk Nafiz, Kemalettin Kâml Nüzhet Haşia, Neşet Halil, Server Ziya Beyler yazılarını vermişlerdir. (İdara) Mecmuası Dahiliye Vekâleti tarafından çı- karılan İdare mecmuasının 45 inci sayısı mesleki yazı ve baberlerle latişar etmiştir. Patoğraf Tahlili Kuponu Tablatinizi öğrenmek İst'yorsamız Yotoğrafımıı 5 adet kupon ila bir- Ukte gönderiniz. Fotojrahaı sraya tabidir ve lade edil cez, ksim, meslek veya san'at ? Haaçi suallerin gevabı ? Fotoğral iatişar edecek mi? Fotoğrafın kllşesl JÜ karaşluk pul gönderilebilir. İN Goi S eli