27 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

27 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

TenkitveNeşriyat| Sokrat — Mevlânanın rüballeri « Son günlerde bize gönderilen birçok eserlerin tenkidine birer makale tahsis etmiye, şüphesiz yevmi bir gazetenin sütunları ae- M müssit değildir. Fakat bu ki- tapların her birine lâyık olduk- Umumi Kütüphane neş- riyatı — Bu kütüphanenin meşriyatı umumiyetle çok fayda- hdır. “Andersen,, — “Dode,, *Mopasan,,, “Po,, “Oskar Vay- R,, gibi beynelmilel şöhret sa- biplerinin küçük eserleri, onar kuruşluk ufak ve şirin birer ki- Bu neşriyat arasında L Ke- mal Beyin ve Mülide Muzaffer Hanımın tercümeleri, ötekilerine Bazaran, daha muvaffakıyetli ve 'Türk dilinin rubuna daha yakm- dr, Bu İkl anlayışlı kalemin *“Umuml! Kütüpbane, vamtasile milli kütüpbanemize birçok güzel tercümeler daha ilâve etmesini bekleriz. Sokrat — Sabık Maarif Müsteşarı Mehmet Emin Bey, meşhur. Yunan — mütefekkirinin hayatım ve Felsefi akidesini bir kitapta bulâsa etti. “Kanaat Kütüphanesi , tarafından — çok temiz, yakışıklı we cidd? bir kıt'ada basılan bu kitap, Sokrat bakkında şahsi bir kansati ifade için değil, meşhur Yunan filozofu bakkında beslenen umum! ka- Baati, şimdiye kadar elde edilen Bmuml malümatı herkese bildir- mek için yazılmıştır. Bu itibarla erijinal değil, sadece, öğretici ve faydah bir eserdir. Asri cemi- yetler üzerindeki tesirini hâlâ az çok muhafaza eden Sokrat hak- hında yeni fikirler serdetmekten giyade, evvelâ onu bugünkü me- gillere tanıtmak lâzımdı. Mehmet Emin Beyin bu kitabı, gayesine muvaffalıyetle erecektir. En muğlâk ve mürekkep Felsefe davaları, bu kitapta, lise tahsili gören her gencin anlıya- cağı sade, aydınlık ve felsefi eserlere mahsus kılçıklardan ve pürüzlerden ari bir üslüpla yazıl- mıştır. 174 büyük sayfadır. Mevlânanın rubaileri— Maarif Umum! Müfettişlerinden Hasan Âli Bey, “ Mevlâna Celâ- lettini! Rumi ,, nin elli yedi rubai- sini tercüm etmiş ve bunları büyük “ Mesnevi , şairinin iki el yazısı ve bir de renkli resmile Büslü, temiz basılmış, zarif bir küçük kitapta toplamıştır. Naşiri * Remzi Kütüphanesi ,, dir. Abidin Paşadan sonra, Mev- Kânayı tam bir surette tercüme gerh ve tefsir eden yoktur. Ab- Gullah Cevdet Bey, "Dilmestii Mevlâna,, isminde” bir kitabında, “Mesnevi,, şairinden çok iyi se- çilmiş — parçaları, — birçoklarının kendisinden Ümit edemiyeckleri kadar güzel tercüme etmişti. Hemen ilân edelim ki, * Dil- mestii Mevlâna ,,, seçme itibarile, Hasan Beyin kitabına çok faiktır. “ Mevlânanın Rüballeri , lsmindeki eserde, rübailer, umu- miyetle aşka aittir. Ve bugün bize yavan görünebilecek maz- munlarla — doludür. Vakıâ, içle- rinde ebedi — tazeliğini — saklı- yacak rübailer de vardır; fakat .-SON POSTA MEMLEKET:HABERLERİ Bitliste Avcılık Merakı Son Günlerde Havalar İyi Gittiği İçin Herkes Av Peşind e Koşuyor Bitlis. (Husu- ) — Kar fırtı- nalarının — hızlı devri geçmiş gi- bidir. Son gün- lerde havalar iyi ve sakin geç mektedir. Bu se- beple avcılar tüfeklerine san- lerde tavşan, sansar ve ayı avlamaktadırlar. Avcılık hususun- da alay kumandanı İbrahim Hak- kı B. birinci gelmektedir. Şimdiye kadar şehrimizden barice (1900) sansar derisi, (190) bin kilo sade yağı (9 ) bin kilo beyaz kitre, (29) bin kilo kırmızı kitre, ( 700) bin kilo üzüm ihbraç edilmiştir. Ayrıca kilosu ( 320 ) kuruştarı ( 150 ) bin kile tütün satılmıştır. Ütbalâta gelince, kilosu ( 50 ) kuruştan (15) bin adet limon ve portal, 7-8 liradan (35) bin adet koyun, kilosu (11) kuruştan 4 buçuk milyon kilo buğday,(110) bin kilo şeker ve ( 10) bin kilo çay ithal edilmiştir. Size biraz da ramarzandan bahsedeyim: Burada — ramaran çok güzel geçer. Bu rama- zan genç, — ihtiyar — herkes teravi namazından Ö sonra — sahura kadar kahvede tavla, — Jtombala oynamakla İva- kit geçirmektedir. Bilârdo masası biç boş — kalmıyor. Fakat, sahurfda- V tiği zaman herke- sin cebinden 40- BO kuruş kadar eksildiğini — söy- lemiye — bilmem Kizum var mı? Kahveye (gelmi- yenler evlerinde filcan oyunu oynamakla vakit geçiriyorlar. Bir eser: Şebrimirin bir saat kadar haricinda alay komandanı İbrahim Hakkı Beyin teşebbüsü ve balkın yardımile güzel bir pavyon inşa edilmiştir. Pavyonun Üstündeki büyük levhada uzaktan gu kelimeler göze çarpmaktadır: “ Asker gayreti, halk yardımı ,, Nigazi Yılmaz İzmirlilere Kozludaki Maden Kazası Çok Feci Oldu Müjde Veriyoruz Eğer Rıhtım Şirketi Bele- diyeye Devredilirse... İzmir, 27 ( Husust ) — Bele- diye reisi Behçet Salih B. Am- karaya gitmektedir. Bu münase- betle gazetecilere bir ziyafet vererek beyanatta bulundu. Beh- çet Salih B. diyor ki: * Ankarada İzmir belediye- sine ait halli icap eden birçek işler vardır. Belediyeye hüküme- tin yardımını istiyeceğim. Rıbtım şirketinin belediyeye devri için teşebbüste bulunacağım. mir halkına vadediyorum, eğer rıh- tım şirketi belediyemize verilirse aradan hafta geçmeden elektrikli tramvay tesisatına başlanacaktır. Bu husustaki — teşebbüslerim iyi neticeler vermiştir. ,, Behçet Salih B. evvelce ya- pılan iki milyon liralık istikraz hakkında da söz söyliyerek bu paranın barcanma şeklinin çok hatalı olduğunu anlatmıştır. Adnan bu elli yedi parçadan bir kıs- mını da — Mevlânanın — metafizik telâkkilerini izah eden şüirlerine tahsis etmek te mümkündü. Bu görüşü, Mevlânanın aşka ait rübailerinde de bulmak müm- kündür, fakat tamamile değil. Bununla — beraber, — şunu da ilân edelim ki tercüme itibarile Hasan Âli Beyin — muvaffakıyeti cidden tebrik edilecek kadar mükemmeldir. Her halde 57 par- ça ile iktifa etmemesini ve yeni nesillere büyük Mevlânayı daha Iyi tanıtmasını ariz arkadaşımız- dan temenal ederiz. Facta kurbanı Osmanın cenazesi Kozlu (Husust) — Birkaç gün evvel burada bir maden ocağın- da vukubulan facia hakkında te- grafla malümat vermiştim. İş Şir- ketinin (Yeni Şirket) ismi verilen maden ocağını su basması neti- cesinde boğularak feci şekilde ölen adamcağız, Devrekli Mab- mut oğlu Osman Ahmet İsmini taşımaktadır. 320 doğumlu olan bu genç, köyünde kansile dört çocuğunu bırakmış ve ekmek parası kazanmak — için iki gün evvel buraya gelerek işe başla- mıştır. Facia hakkındaki tetkikat şu neticeyi vermiştir: Gece çalışan işçiler ocağın biraz ilerisine gittikleri zaman bir kaza vuku bulacağına dair izlere tesadüf etmişler ve ocağın başka — taraflarında — çalışmya koyulmuşlardır, Bu ameleler sabahleyin ocaktan ayırılırken, başçavuş M. Stinvar iamindeki Fraasıza kaza ihtima- linden bahsetmişler, fakat bu zat buna aldırmamış ve gündüz amelesini ocağın o kısmına sev- ketmiştir. Kazanın vukubulduğu yere Şeker usta denilen başı vuşunun ( indeki çuqlun İzzet çavuşun postası isabet et- miştir. Sekiz ameleden mürekkep olan bu posta leri işe başlar dıktan biraz ıoı:ı?:jı su l::“':::; herkes heyecanla kaçışmış, zavallı Osman feci şekilde bo- gulmuştur. $, SIRRI Çalıaî;ede Yeni Yollar İçin Projeler İhzar Ediliyor Çanakkale, (Husust) — Bele- diye, şehir dahilindeki bazı yol- ları genişletmiye karar vermiştir. Bu iş için Almanyadan getirilen bir. mühendis projeler bazırla- maktadır, Belediye bu projeleri tatbik ettiği takdirde hem mem- leket güzelleşecek, hem de İşsiz- Künunusani 27 Ev Doktoru Çift Görmek Bir şeyi çift görmek hastalk Hdır. Sebepleri: Frengi, idrarda yeker — bulanması, — romatizma, umum! felç, sicir hastalıkları ve- ya zehirlenme gibi sebeplerle göz adalelerinin felce uğraması dır. Yabut beyinde yara bulun- Mmatıdır. Kanlı Basur Pizz Müstevli ve sart bir hastalıktır ki Hint, Koşınşin, Misir, — Cezair, Yunanistan, İspanya ve Cenubi ika gibi sıcak memleketler- de çok çıkar. Memleketimizde scaklar bastığı vakit, bir de harp zamanlarında orduda çoğa- lan bir | hastalıktır. Sebepleri — Şehrin kalaba- hığı, selalet, fena gıda almak, sulanır. ve ax pişmi akına benzer, ı:rı'mtl:ık,w:.;: but ibi kırmızı madde- luı'ı;,ıikâer. Sonraları hemen hemen saf kanla karışır ve içinde zarlar bu- kunur ve nihayet, son devresinde de pis kokulu cerahatleri ihtiva eder. Yirmi dört saatte (10) defa- dan (200) defaya kadar abtest- haneye gitmak ihtiyacı hasıl olur ve her defasında ancak bir kah« ve kaşığı kadar ve bin zahmetle abdest edilebilir. Bazan idrar etmek te güçleşir. Nöbet değişir, fakat hasta s0D Gderece zayıflar, su içmek Ihtiyacı artar, derisi kurur. Tedbirler — Sıcak memle- ketlerde yaşayan ecnebiler gece- leri soğuk almaktan korkarak fa- nilâ esvap giymelidirler, kayna- mış ve İçine çay katılmış su iç- melidirler, fazla yemek içmekten #sakınmalıdırlar. Tedavi — On dakikada bir bastayı “dört paket halinde üç gramlık ipeka,, ile kusturmalır dır. Ertesi şnnvı diğer ler, hastaya adi ishal gibi abdeste çıkmasını temin için (20) ile (40) gram arasında “ Sulfat desut , müshüli vermelidir. Bundan başka hergün 250 gram su içinde 25 santigıram “nitrat darjan,, tenki- yesi yaptıktan sonra sancılara karşı afyon ruhlu ihtikanlar da yapmalıdır. Dizanteriye karşı bir (serum) da yapılır. Bu hastalığın müzmin şe'cdinde ilk devredeki kusturucu - ilâçlar çıkarılarak yerine, günde 8 - 10 gram ilat döbizmut) verilir, Beslenme tarzı — Tirit, ak buminli su, pirinç, krema. Göz Kamaşması Karanlıktan birdenbire aydınlığa geçmek yüzünden gözdeki bular nıklıktır , örama baş dönmesile beraber 'olursa beyinde bir rahat- szlığa. ihtikanı dimağiye işaret olması ihtimali vardır. lere iş bulunmuş - olacaktır. imdiki halde civardaki banı göseler tamir edilmekte ve umu- mi harpte yanan evlerin arsalar rında yeni binalar yaptırılmakta- dır. Gerek bu inşaatta, gerekse sabillerdeki mağruk — gemilerin ihracı İşinde halkımız çalışmak- tadır. Bu sebeple şehrimizde iş- siz kalanlar pek azdır. Lâpseki şosesinin İnşaatına devam edili- yor.