27 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

27 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

—T GÇ AAA İ O»vsıyhr Kari Mektupları Şark Vilâyetle rinde Bir Lise Açılamaz Mı? Memleketimizdeki vilâyetlerin hemen hepsinde lise vardır. Şark vilâyetlerinin içinde bolluk, ucuz- hık ve gözellik itibarile birincili- ği alan Elâzizde maalesef lise yoktur. Ortamektepten her sene 70-80 talebe çıkar. Tahsillerine devam etmek için yanıp kavru- lan orta mektep mezunları fakir aile çocukları olduklarından di- ğer vilâyetlerdeki liselerde leyli okuyamıyorlar, Bize en yakin lise olan Sıvas lisesi de vilâye- timizden senede ancak 2 talebe alıyor. Bu vaziyette biz orta- mektep mezunları, moecburl ola- rak cahil kahyoruz. Burada bir lise açılacak olursa bütün Şark yilâyetleri bundan istifade ede- tektir. Ellsin örtamektep marunlarından 395 Salih Turgut [ . I v 'm ki İşçinin Şikâyeti Biz, ortaköyde bir depoda çalışıyoruz. Bu müesseseye mak için müracaat ettiğimiz xza- man Ahmet isminde bir ustabaşı bize azam! 25 kuruş yevmiye ve- receğini söyledi, kabul edip ça- lışmağa başladık. Bir dakika konuşursak, başı- muzı kaldırırsak hemen bizi kapı dişarı atacağını söyledi. Bir hafta çalıştıktan sonra (150) kuruş ver- diler (2) kuruş pul parası kesti- ler. Bereket versin kazanç ve buhran verğisi kesmediler. Beşiktaş — küçük — Ortaköy yenimahalle bamam arkası maslak sokak mvumara 11 numara 18 Osman İsmail Türk İşçisinin . A ., A . Daimi Şikâyeti Bir akşam gazetesi, Almanya» da çıraklar nasıl yetişir? Diye bir yazı yarmış. Bu gazete bizim memleketimizde — çıraklar nasıl yetişir diye bir yazı yazsa idi daha iyi ederdi. Maalesef bizim memleketizde ecnebi işçilere lâ- yık olduklarından çok fazla ehem- Biyet verilmektedir. Bütün mücsse- selerde bunların en - liyakatsiz çırakları bile bizim ustalarımızdan fazla para almaktadırlar. Biz Al- manların makine san'atlerinden istifade ettik bunu inkâr edeme- yiz. Fakat bu ustalarda yanla- nmda çalışan Türk çıraklarına hiç bir şey öğretmemişlerdir. Bir eenebi çirak yevmiye 4 lira alı- yor. Onun yaptığı işi yapan Türk gırağına ancak 75 kuruş yevmiye veriliyor. Türk memleketinde bu müsavatsızlığı anlamıyoruz. Bamiz, Cuma maballasi, Cami sakak 15 Hasan Basri Aleni Teşekkür Çocuğumun tedavisinde gör terdikleri alâkadan dolayı Doktor Ömer Seyfettin Beyle emrazı entaniye — hastahanesi sertabibi Server Kamil Beylere — alenen teşekkilr ederim. Kadılöy Kurbahdere Adalet sekağı Polie koameri olan NİYAZİ SON POSTA -— Dünya İşleri — Sun'i Altının Ucuz Fiatle Yapılıp Yapılamıyacağı Henüz Anlaşılamadı Mühendis Karilerimiz aylardanberi bütün Fransız efkârı umumiyesini işğal etmekte olan mühendis Dunikovs- ki'nin bikâyesini batırlarlar değik mi? Geçenlerde avlatmıştık: Bu lehli mühendiş sun'l altın yapmanın — usulünü — bulduğunu söylemiş, bir — şirket yapmış, fakat şirketin sermayesi hiçbir netice — elde — etmeden eri- diği zaman dolandırıcılık cürmik *adliyeye verilmişti. Fakat mühen- dis dolandırıcı olmadığını -söylü- yordu. İddiasında ısrar ediyor- du. Nihayet adliyeden müsaade aldı. Mühendis mektebinde kü- çük bir labovatuar tesis etti ve burada ilim adamlarının kontrolü altında iddiasını ispat edeceğini söyledi. - Hazırlanması için mü- hendise epeyce uzun bir. mühlet verilmişti. Bu mühlet geçen gün bitti. Fakat buna rağmca tecrü- be yapılmadı. Maamafih mühenm- disin iddiası fiyasko ile netice- lenmiş değildir. O, el'an altınmı yanacağı iddiasmda musırdır. Ka- rilerimize hâdiseyi anlatalım: Tecrübe için tayin edilen gü- nün. sabahı mühendis Dunikovs- ki hapishaneden alınarak muha- fızlarının — nezareti - altında mü- hendis mektebine götürülmüştür. Mühendis doğruca lâboratuvara girmiş. —Aletlerini güzden ge- çirmiye başlamıştır . Biraz sonra teçrübeyi takihe memur Şilim, — adamları, — onlar - ;dan sonra da müstantik . içeriye Dunikoski Avukatları girmişlerdir. — Artık — tecrübeye başlanacaktır. Mühendise #soru- muştur.: — Hazır mısınız? — Hay hay efendim! Fakat tam bu sırada lâbora- tuvarın kapısının önünde hafif bir münakaşa sesi yükselmiştir. Bu münakaşayı yapanlar maznun namına tecrübede hazır bulunmı- ya gelen avukatları ile polis memurlarıdır. Polis mumurları: — Mühendis ihtilâttan mem- nu olduğu cihetle müstantik Be- yin emrile tecrübede hazır buh namazsınız, demekte, mazaunun avukatları ise: — Fakat bu usule muhaliftir. 'Nasıl olur? Suali ile hayretlerini göstermektedirler. Neticede bu münakaşa içeri | aksederek sebebi anlaşıldığı x- man mühendis tecrübeye başla- maktan imtina etmiş: — Avukatlarım bazır bulun- mazlarsa hiçbir şey yapmam de- miştir. Bunun ' üzerine de içtimâa nihayet . Hadisenin en merakb noktası şudur: İçtima hitam bulduğu zaman lâboratuzarın — kapısı - mühürlen- Ekmeğinizi tartırınız. Narh tartı üzerinedir. Aldanmayınız ., | mali vardır. “man bu şirkete para koyanlar Hazır Bulunmadığı Müddetçe Tecrübe Yapmaktan İstinkâf Edeceğini Söyledi diği sırada mühendisin çok ehem- miyet verdiği küçük bir tüp ortadan kaybolmuştur, bu tüpü bizzat — mühendisin — aşrmadığı muhakkaktır. Çünki cepleri aran- mış, ve hiçbir şey bulunamamıştır. Maamafih kandisi merakta de- gildir : — Tecrübelerimi avukatlarımın huzurunda yaptığım zaman bu tüp meydana çıkacaktır, demiştir. Adli Bir Mesele Mühendisin avukatları Baroya müracaat — ederek — müstantiğin kararını protesto etmişlerdir. Ba- ro Aavukatları haklı görmüş ve Müddeiumumilik nezdinde teşeb- büste bulunmuştur. Şimdi iki tarm hal mevzubahstır. Evvelâ bir şekilde yapılması düşünük mektedir. Fakat eğer adliye nok- tai nazarında ısrar edecek olursa hatıra başka bir ha! şekli geh ,) mektedir: Ayrı Bir Tecrübe Lehli mühendis altın yapmak Üzere bir şirket tesiş ettiği xa- mühendisten plânlarınmı bir zarfa koyarak bir notere tevdi etme- sini istemişlerdi, — mühendis te bu şarta razı olmuştu. Şimdi Adliyenin bu zarfı açarak mevcut plânlara göre tecrübeyi başka bir -mühendise yaptırması - ihti- ——— ——— ——— eee eee KŞ Barbeğgiyiei ği kikdre ŞUT Künunusant- 27 Dünyada Maarif Nevyorkta Ne Kadar Mektep Var? Nevyorktaki — ortamektepler, bütün Amerikadaki ertamekteps lerin miktarını geçmiştir. 33 sene evvel Manhattan adasında 1769 talebe ile üç leyli ortameklep tesis edilmişti. 1927 nihayetinde Nevyorkta 11500 talebeyi havl 35 ortamektep vardı. Her mek- tep 3000 den 7000 ne kadar talebeyi muhtevi idi ve her birl milyonlarca dolar sarfediyordu. Şehrin maarif idaresi yeni mek- tepler açılması için vaki olan lkı.l;:ılırin çokluğu önünde şaşırıp İ İrEİZÜGERÜREEĞREZERRÜİ Avî;turalyada İlkmektep Halkının sahillerde çok ak, dahilde ziyadesile seyrek olma» sından mütevellin güçlüklere rağ- men Avusturalya, bütün çocukla- rını 14 yaşına kadar ilk tahsile tabi tutmaktadır; kâfı derecede bilği alan çocuklar, daha küçük yaşta da bu mükellefiyetten kur- tulabilirler. Mektebe devamdaki muvaffakıyet o kadar Lüyüktür ki, tahsil yaşının 16 ya kadar ç» karılmasına efkârıumumiye tama- mile mütemayildir, hususile ahiren vücude getirilen (mesleki yetiştire me) idaresi büyük hizmetler gö- recektir, Yüzme Ve İmtihan' Amerikanım 19 resmi ve 29 hususi darülfünununda, mezuniyet reüsü için yapılan imtihanlarda yüzme imtihanı da dahildir. Bi- naenaleyh bu darülfünunlarda, beden terbiyesine verilen ehem- miyetin büyüklüğü anlaşılır. Biz deniz kenarında yaşıyan bir halk olduğumuz halde, yüz- me bilenlerimiz ne kadar azdır, Gençleri, usuli bir surette yüz- miye alıştırmak için, yüzme mü- ııg:kılz':nı "kçl hı.l,:ı ehemmie yet verilmesi İâzımdır. Bulgaristanda BirKongre Bulgaristan beden terbiyesi muallimlerinin — bir — cemiyetleri vardır, bu cemiyetin kongresi kânunusanin 10, 1linci günleri Sofyada toplanmıştır. İlk günt muş ve Sofya muallimlerinden Üçü tarafından — muhtelif yaşları da Üç çocuk Üzerinde yapılan tecrübe dersleri hakkında izabat verilmiştir. müş ve muhtelif meseleler tetkihk nazarından geçirilmiştir. Muallim — Kursları Memleketin muallim ihtiyacım tatmin için ber sene İstanbul ve diğer bazı vilâyetlerde açılan A, ve B. kursları için bu sene açılıp açılmıyacağı hakkında Ma- arif Vekâletinden şehrimiz Maaril Müdürlüğüne henüz bir emir gelmemiştir. Alâkadarların sğy- İçdiklerine göre bu kurslar. b Te TER TiT İ İ $ zene de. Açı