28 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 15

28 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 15

Şarkın Yeni ANDİ ır *.xı. Peygamberi MDİR Dikkat Edilirse Hayatımın Hep v rensiplerime İstinat Ett SÜ Vaziyetim gıbteye şayan de- gildi. Tanınmadığım — yerlerde binlerce kişi arasında yük va- göonunda seyahat ediyordum, ta- mındığım yerlerde ise benden bah- sedildiğini işiden binlerce kişinin nazarı altında kalıyordum. * Nihayet — Khumba bayramı geldi. Ben “Hardıvar, a hac için gitmemiştim. Dindarane hislerle mukaddes yerleri dolaşmak mu- tadım * değildi. Fakat — burada mevcut olan iki milyon kişinin hepsi de sadece mütecessis veya mürai insanlardan —ibaret ola- mazdı. Bunların arasında hiç şüphesiz münhasıran ibadet için gelmiş hesapsız —insanlar — bulunacaktı, buna kanidim. Bu şekilde imanın insan ruhunu ne derece yükselt- tiğini tasvir etmek kabil deği- dir, Binaenaleyh bütün IC“Yİ derin bir istiğrak içinde geçir dim; kendi - kendime — düşünü- yordum: “Hardıvarda bu dini bayram münasebetile bulunmak bir gü- pah ise, bu hareketi alenen protesto edip buradan ayrılma- hydım, aksi takdirde ben de ırkdaşlarım gibi ibadetle tenzi- hi kalpetmeliydim.., Bu düşünce bana çok tabil geldi, Filbakika bayatım hep prensiplerimin Üzerine müesestir. Düşündümn. Hindistanca beni dört el ile karşılıyanlara verdiğim zahmetleri gözümün — önünden geçirdim ve ertesi gün giderek bütün Hintliler gibi Ganj neh-e rinde bir aptest aldım. * Bu dini bayram bitükten sonra (Allahâbât) a gittim. Orada birçok dostlarım beni kendi ara- larında — alıkoymak — istediler, Föniks —grupunu — yerleştirmek maksadile bir çiftlik satın almak için icap edea sermayeyi bula- caklarını vadediyorlardı. Benim bu şehre karşı büyük bir zafım vardı. Çünki Allahâbât bir defa el Ile dokuma tezgâlarının eski bir merkezi idi, binaenaleyh burada milil çıkrıklarımızı ihya etmek lîil uğraşabilirdik. — Sonra da dm e :.mdr en iyi — bil- (D0 Hrjara ini İra aaliada BN MAĞ ge Bu düşünceler ile teklifi hoş buluyordum. * Dostlarımızla birçok münaka- şalarda bulundum. Bu münaka- şalar içinde bittabi Hintlilerin *“ dokunulmaz insanlar , namını verdikleri cemaate ait mevzular da vardı. Ben bu itiyadın kökün- den kazınması — taraftarı idim. Binaenaleyh arkadaşlarıma, eğer kabule lâyık bir namzet çıkacak olursa yeni tesis çiftliğe bu cemaate mensup in- sanları da alacağımı söyledim. * Çiftlik tesis edildi. Buraya edeceğimiz | yerleşen herkes yemeğını ıııüş e- rek mutfakta yiyor ve tek bir ailenin efradından imiş gibi ya- şamıya çalışıyordu. Bu — suretle aradan ancak birkaç ay geçmişti ki, hayatta tesadüf edebileceği- miz tecrübelerin en çetini ile karşılaştık. Hâdise bana gelen bir mektup ile başladı. Bu mek- tup Amirital Thakkar imzasını taşıyordu. İçinde şöyle bir sual vardı: *“Dokunulmaz cemaatine men- sup fakir bir aile çiftliğinize | dahil olmak arzusundadır. Kabul eder misiniz?,, Ben çok mütereddit idim, Do- kunulmaz — cemaatine — mensup Milli Havalarla Güzel i *#wve tiği Görülür Bil :rden her hangi birinin bu kadar çabuk bir zaman içinde aramıza — girmek — istiyeceğini biçbir. vakit hatırıma getirme- miştim. Mektubu arkadaşlarıma gösterdim. Onlar — teklifi —iyl — suretle kabul ettiler. Binaenaleyh “ Ami- rital Thakkar , a bir mektup yazarak aileyi, bütün efradı çift- liğin prensiplerine riayet etmesi şartile kabul edeceğimizi bildir- dim, Bu aile Dadubhai adını ta- şıyan bir. adam' ile zevcesi Dha- nibetn'den, kırı Lakskmi'den ve küçük yaşta bir çocuklarındau | terekküp ediyordu. — Mebadi yarın) Dans Tecrübesi Başladı (Baş tarafı 1 inci sayfada ) başımda Selim Sırrı Bey söylü- yordu: — Bu, Erzurum oyunudur, ve hemen hiç değiştirilmemiştir , İnanmadım, oyunda yekneıaklık yoktu, her dakika yeni bir adım, yeni bir şekil görülüyordu. Yanıbaşımda bir Fransız mes- lekdaşım söylendi: — Cidden güzel, Dans bitti, üç beş dakika dim lenildi, sonra — gençlerimizden Cezmi, Macit, Faruk, Fatin, Re- bi Beylerin iştirakile bu defa kadın ve erkek iki sıra teşkil edildi. Selim Sırrı Bey yine söyli- yordu: — Bu, yukarı Anadolunun dan- sıdır. Sepetçi oğlundan alınmıştır. Yanıbaşımda iki dost arasın- da bir münakaşa: — Fakat muziki bırakımız, oyun on sekizinci asrın kadrilini biraz andırmı yor mu? — Zannetmem, tamamen mil- İldir. Muzik değişti. Bu defa da yine evvelâ Hanım kızların sesi yükseldi. Sarı zeybek yağmur yağıyor.. İki dakika, üç dakika. Sonra dans başladı. Beste ve gülte olmasa bile ben bu adımları tanırım, bu bizim Aydının oyundur, bayram günleri gümrük önünde toplanan efelerimizin adımlarıdır. Fakat hayır, tamamen © değildir. Mai çepkenli kısa diz efelerimizin adımları hanım kazlarda incel- miştir, değişmiştir. Evet salonlu- laşmıştır. -ei * — Hasıl buldunuz? Cevap vermedi. K Kindergarten Bir K. sanidenberi tır. Çocuklarını yazdırmak istiyenler — saat — dokuzdan itibaren — müracaat etmelidirler, açılmış- I ııüteılup çarpa çarpa kızaran ellerimi gösterdim , Muhiddin Bey bizde bir ope- retin ilk esaslarını attı. Şimdi | milli bir dans tesisine çalışıyor, kendisini tebrik ederken Selma ve Azada Hanımların sâyini de unutmuyalım , X4 Milli Türk dansları ilk defa olarak Muhiddin Beyin yakında vereceği bir baloda oynanacaktır. Kadıkoy Stadında Bu Cuma Günü Hangi Maçlar Yapılacak? İstanbul 27 (A-A.) — Bu c- ma günü Kadıköy stadında yap- lacak maçlar şunlardır. Saat (10) lmerbıhze- İstan- bulspor küçükleri, saat (11) Fe- nerbahçe - Calatasaray mektep takımla, saat (12) Fenerbahçe - Galatasaray ekzersiz. maçı, saat (13,30) Pera ikinci takımı « Mo- da, saat (15) Fenerbahçe - İstan- bulspor birinci takımı. İki Mahküm Hasta Oldukları İçin Tah- liye Edildiler Bir sene evvcl 15 sene hapse mahküm olan Hamdi baba has- talandığımı ileri sürmüş, muayene neticesinde bu İddianın doğru olduğu anlaşılmıştır. Hamdi baba ceza kanunü mucibince bir sene müddetle — tahliye — olunmuştur. Bundan başka Menemen Divanı Harbi tarafından iki buçuk sene bapse mahküm edilen Ali Ulvi Bey de yine hastalık dolayısile dört ay için tahliye edilmiştir. Nail Bey Gelmedi Belediye mütemetlerinden ihtilâs cürmile maznun Nail Bey Mersinden henüz şehrimize geti- rilmemiştir. Bunun sebebi tevkif müzekkeresinin - Mersine — biraz geç varmasıdır. Bir 28 Kânunusani 932 Perşembe İstanbul — (1200 metre, 5 ki' "ı) 18 gramofön İile opera 19,5 birinci kısım alaturka ııılkL ıos Ajana baberleri, gramofon, 21 İkinci komm — alaturka — saz, 22 oılıntıı. Heilaberg — (2776 metre, 75 kilo- vat ) 20,10 Breslâvdan naklen: Cani- ler Sürpis isimli musiki'i komedi. Brüno — (341 metre, 36 kilovat) 20,15 şarkı konseri, 21,30 keman konseri, 22 Çek lstasyenlarından nakil, Mühlaker — (360 metre, 75 kilo- yat) 20,15 mobel mükâfatını kaza- manların hüviyetleri, 20,45 Stüdgart- ten naklen şen havalar, Bükreş — (394 metre 26 kilovat) 20 şarkı konserl, 20,20 senfoni, 21 konferanm. Belgrat — (429 metre, 2,5 kilovat) 20 doktorun tavsiyeleri, 20,30 radyo kabaresi, 21,15 konser. Roma — (441 metre 75 kilovat ) 20 gramofon, 21 muhtelif eserler. | Viyana — (SI7 metre, 20 kilovat) 20,15 — haftanın sineması, 20,45 | eazbant. Peşte — (5S0 metre 23 kilovat) 19,30 operadan — maklen — Migaon operası. Varşova—(1411 metre, 158 kilovat) 20 müsababe, 20,15 hafif musiki, 21,75 komedi. Berlin— (1635 metre, 75 kilovat) 19,30 eski danslar, 21,10 Breslâvdan nakil: Eski Berlinde böyle dane edilirdi, 22,10 akşara konseri, Selim Sırrı Beyin Konferansı Yarın akşam Selim Sırrı Bey radyoda Ahenk ve Halk rakısları hakkında bir konferans verecektir. Bu Akşam Radyoda Dinliyeceksiniz l I ı e© Neler 29 Kânunusani 932 Cuma İstanbul— (1200 metre, 5 kilovat) 18 gramofon İle opera parça'arı, 19,5 birinci kunm alaturka saz, 20 gra- mofon meşriyatı Ajans haberleri, 20,5 Darülbedayi san'atkârları, 21 ikinel kısını alaturka saz, 22 orkestra. Hellsberg — (276 metre, 75 kilo- vat ) 20 konferana, 20,75 senfoni Brüneo — (341 metre, 36 kilovat) 19,45 Vagnerin eszerleri; 20,30 - Pe- rağdan nakil, Mühlaker — (360 metre, 75 kilovat) 20,15 Stütgarttan naklen Böhmische Murikantea, şarkılı komedi 3 perde. Bükreş — (394 metre 16 kilovat ) 20 Vagnerin Tris An und İzold operam gramofon plâkları ile. Belgrat — (429 metre 28 kilovat) 20 akol konferans, 20,30 Varşovadan naklen senfoni. Roma — ( 441 metre 75 kilovat ) 21 Das derimöderlhaus opereti. Viyana — (517 metre, 20 kilovat) 19,40 Alman Viyanada, er. tegannileri 21,10 Fransosicber cemiyeti Peşte —- (5S0 metre, 23 kilovat) 19,50 salon orkestrası, 21 konferanı, 22 operanın orkestrası. Varşovas-e (1411 metre, 158 kiloe vat) 20 musikili musahabe 20,15 senfoni, 22,50 dana havaları. Berlin — (1635 metre, 75 kilovat) 19,30 işçilerin saati, 20 Boris Bodu« nov operam. z l Dikkatı Dercetmekte olduğumuz programların Avrupaya alt olan kınmı vazatf Avrupa saatine gör> tanzim edi mijtir. İstanbul snatine tatbila içla Avrupada saat (12) olduğu zaman İstanbulda (1) « geldiği farzedilmelidir. “Yeni Nesillere Ne Okutacagız’ Anketimiz | Bıttı, Netice Şudur: (Baştarafı 1 inci sayfada ) Köprülü zade Fuat B. bu fi- kirdedir ve yarmki ihtiyaca ba- kılırsa tabilerin asla zarar etmi- yeceklerine kanidir. Sonra mü- nevverler, aralarında “Kitap se- venler cemiyeti, — gibi — hususi teşekküllerle faydalı işler yapa- bilirler, memlekette neşriyat âle- minin uğradığı akamete çareler bulabilirler. Matbuata gelince; o da, iyi kötü, her türlü kitap Üzerine kariin alâkasını çekmiye uğraş- malıdır, lehte ve aleyhte olsun tenkitten — kaçınmamalıdır, — bil- hassa, artık havai mevzularda anketlere, yazılara — sayfalarını kapamalıdır. Maraş Meb usu Sabık Meb'us Tahsm Beyin Muhakemesi Tecdit Edildi İstiklâl Mahkem:si mahküm- larından eski Maraş Mel'usu Tahsin Beyin Afyon Karahisar Ağırceza mahkemesinde, davası iadeten rüyet edilmiş, mahkemei temyizin makz kararına uyularak vazife harici görülmüş ve red- dedilmiştir. . Başta hükümet olmak üzere omumiyetle elele verilecek olursa yarın zuhurundan korkulan buh- ranın önüne kısmen geç'lmiş ola- caktır. İşte anketimizden çıkan umu- mi neticeler budur ve faydalı birçok teferrüat hesaba katı- mazsa, hemen bütün fikirler, bu ana çizgiler üstünde, lam bir ahenkle buluşuyorlar. Adliyenin Bir Daveti Çarşamba Hukuk hâkimliğine tayin kılınan Kâhte kâkimi sabıkı Faik Beyin acilen memuriyeti- mize müracaatı. totoğraf Tahlili Aun ona Tabilatinlal Üğrenmek (at yorsıma Yotoğrafının S ede! kapon le bir likbe gönderinle, Fotojrahasa sraya tabidir ve lade edilnez TFoajraha kilşesi SÜ kuruşluk. gah mükabilinde gönderilebilir.