28 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

28 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

mıza Çrı/man/ıır ı T Yeni İcatlar Bugün size fen âleminin bar sikah yeni keşiflerine dair - kula- gımıza çabnan veya ecnebi ga- zetelerinde gözüme ilişen haber- leri bildireceğim: 4 İngilterede Miıılıy Jack Savage isminde bir İngiliz öç milyar mum kuvvetinde bir projektör icat etmiş. Yapılan tec- rübelere göre bu projektör, gök yüzünde, (7000) metreye kadar yükselen bir sahayı aydınlatmak- | tadır. 4 Almangyada — Mühendis Hans isminde bir Alman, deniz altında ( 3000 ) metreye kadar inen bir dalgıç aleti icat etmiycir. 4 Şilide — Dünyanın en mzun tüneli Şilide inşa edilmek- tedir. Arjantin cümhuriyetini - Şi- liye raptedecek — olan bu tünel (45,000) metre uzunluğunda ola- caktır. dünyanın en uzun tüneli londu ve (19999) metreden retti. 4 Rusyada Hükümet Petrograd'ta Lenin için ( 110 ) | metre yüksekliğinde bir abide yaptıracaktır. Halbuki Nevyorkun meşhur. hürriyet abidesi 46 metre yüksekliğindedir. 4 İlalgada — M. Musolini Romada dünyanın en büyük hay- vanat babhçesini açtırmıya karar vermiştir. Burada binden Fazla her cinsten hayvan bulunacaktır. 4 Aâmerikada Akıllara Bayret verici bir “paraşüt, — icat edilmiştir. Bir tayyare — kazası olunca, bu paraşüt, bütün yolcu- ları birden yere indirecektir. (1300) kilo, yani on iki kişi taşı- | yacak kuvvettedir. Sukuttan (3) saniye sonra açılıyor ve saniyede | beş buçuk metre süratle iniyor. Şirketlere İhtar Hissedarlarını Toplamıyan- lar Mahkemeye Verilecek Ticaret Müdüriyeti yerli - şir- ketlere bir tamim göndererek senelik içtimaların 31 Marl 932 tarihine kadar — mutlak surette aktetmelerini — bildirmiştir. — Bu tarihe kadar beyeti umumiyele- rini toplıyamıyan - şirketler mah- kemeye verileceklerdir. Simp- iba- ancak | betmektedir Öğrendiğimize göre şimdiye kadar umumi heyetlerini toplamı- | yan şirketlerin adedi bir yekün tutmaktadır. Kahvelerde Pokor Çanakkale (Hususi) — Gerek şebrimizde, gerekse Lüpseki ve Gelibolu kahvelerinde poker ve bezik müptelâları çoğalmıstır. Ça- nakkale ve Lâpsekinin bazı kah- velerinde sabahtan akşama kadar poker aynanmakteadır. Bu — ibtilâ- sin Önünü geçilmesi için alâka- darların harckete - gelmesi Küzımdır. bayli Matbuat Balosu | l 9 Şubat 932 l MAKSİMDE ! Halbuki şimdiye kadar | yok | SON POSTA |' Mİ: MLEKET HABERLERİ ÖZELEear mere < zamaey orama “skişehirde Hayat.. 'Havalar Soguk Gidiyor, Grip Orada DaHerkesı Rahatsız Ediyor Eskişehir (Hususi) — Şehrimiz- de son seneler zarfında, umran itibarile — göze çarpacak tebed- düller olmuştur. Bugün, birkaç Eskişehirle bugün- arasında — ehemmi- sene evvelki ki ,Eskişehir | yetlifarklar görmek mümkündür. Yeni binalar, sokakların eskisine nazaran biraz daha temizliği, şeh- | rimizin çehresine daha bariz bir | güözellik vermektedir. Yalnız be- lediyenin daha faal olması ica- Belediye bötçesinin masraf faslına hiç bir ilâve yap- madan şehrin daha bir vaziyete girmesi çok mümkündür, temiz Grip salgımı: Havaların sık sık değişmesi yüzünden husule | gelen grip bastalığı şehrımııde | Samsunda Futbol Oynamak Mümkün Değil Samsun (Husım) - maçında — finala kalan Yurdu ve Halk Spor klüpleri bu cuma da karşılaşamadılar. Öylü TAkünülğürei36> bi vneç ükbahara ka Kupa bir yağmurla göl a hiçbir vakit bu oynanacak — bir miyecektir. Mem- yaşatmak sına hemen baş- BÂMİT allar Galip Geldi K ( Husust ) — Kozamız mevsim vaziyette gö: leket — spa stadyoruun in iamdır. yurdu sporcuları geçen | ıı Manisaya maç yap- mak için cular Massohlara karşı (1-5) ile mağlüp olmuşlardır. Çeşmede Poriakai Ve Limon Ye- tiştirilmesi. Düsünülüyor Ceşime — Husüsi) Ziraat Vekâleti Çesme ve havalisinde portakal ve imon yetiştirilmesine kııır vermiş'ir. Bu hususta ya- teercoeler — yapılacaktır. Netic müvaf.k — çıktığı takdirde vâsi mixyasta portakal yetiştir- mek maksadile Ziraat Bankası Larahından — köylüye yardım edi- leceklir. İdman | 'ar yapılamıyacaktır. | için | şitmişlerdi. Bizim oyun- | hastalığın vılıını neticeler ver- memesi için ciddi tedbirler a mıştır. Bu tedbirlerin neticesi olarak bütün mektepler tatil edilmiştir. Grip salgını halk arasında da hükmünü icra etmektedir. Hemen her evde bir hasta yatmaktadır. Hayat: Burada gıda madde- leri İstanbula nisbet oldukça - cuzdur. Et fiyatları da mütevas- sıt derecededir. En iyi — koyun etini (50) kuruşa almak müm- kündür. Keçi etleri (25) kuruşa satılıyor. Sığır etleri de koyun- dan farksız olarak (50) kuruşa satılmaktadır. Havalar: Bizim şebirde kış siminde hava ekseriyetle su- Ek'şehirden ikl güzel manzara de salgın manzarası arzetmekte- dir. Yalnız şimendifer fabrikasın- da (191) amele gripten yatmak- ııdıı Sıhhat İdaresi bu müz'iç, Bır Limanın |Geçen Seneki lfhracatı İzmir tıvırındıkı Küllük lima- | nından geçen 1931 senesi zar- fında hariç memleketlere gönde- | rilen muhtelif eşya hakkında şu malâmat verilmektedir: 44490 kilo taze balık, 336547 kilo yaprak tütün, 26036 kilo | balmumu, 3538 baş sığır, 5261 | koyun, 327189 adet yumurta, 1324 kilo sade yağ, 1186 kilo | günger, 273685 kilo zeytin yağı, 104595 - kilo — pirina, 4.175,000 kilo zımpara madeni. Adanada Grip Salgı—ıı;ıa Karşı l'edbırler Alındı Adana ( Huıııil ) Grip salgını henüz devam etmektedir. Fakat sıhhiye ile belediye müş- | terek hareket ederek hastalığın önüne geçmek için tedbir ittihaz etmişlerdir. Doktorlar ve sıhhat memurları bütün evleri birer bi- rer dolaşmak suretile grip mu- saplarını tespit etmekte ve icap eden sihhi tedbirleri almakta- dırlar. Fonni Bir Ahır Sıvas ( Husust ) — Şehrimiz- deki aygır deposuna — ilâveten 3600 liraya fenmi ve asri bir ahır. yapılacaktır. guk gider. Fakat son günlerde soğuklar büsbütün artmıştır. Ha- raret derecesi (8) e kadar düş- ınllqlür Antalyada Çocuklar İçin. | Bahçe Yapılıyor Antalya, 26 (A.A.) — Vilâyet hususi idaresi tarafından Gazi Köşkü civarında bir Gazi Çocuk bahçesi tesisine karar verilmiştir. Bunun için 10 bin liralık tahsisat ayrılmıştır. Nisan sonlarına ka- dar bahçenin bitirilmesine çalı- şılacaktır. Yeni Blr Halk Evi Antalya, 26 ( A.A ) — Halk Fırkası vilâyet idare heyeti yap- tığı içtimada — geniş toplanma salonlarını havi bir Halkevi inşa edilmesini, eski ocak binasının fırkaya bağlı bütün teşekkülleri alabilecek şekilde ıslah ve tadilini kararlaştırmıştır. Mersinde Müskirat İnhisarı Kaçak- çılığın Önüne Geçti Mersin ( Husus! ) — Müskirat İnhisar idaresi tarafından açılan Bovma rakı fabrikası büyük bir rağbet görmüştür. Bovma üzüm- | den mamul olan bir nevi rakıdır. Bovma rakısının satışa çıkanıl- ması sürelile bu havalide içki kaçakçılığının önüne geçilmiştir. | tor Osman Şevki Bey, Sokakta Harp Var Bir Şiir Kitabı Dünkü nüsbamızda yeni intişar eden eserler hakkında tenlidi mülâhazalarımızı kaydettik. Fakali son günlerin neşir İistesi epeyce dolgün olduğu için tamamlıyar mamıştık. Bugün de bu eserlerin birkaçından daha bahsediyoruz: Sokakta Harp Var! — Bu kitap Türk toprağının özüm den yükselen bir çığlıktır. “ Kes mal Ahmet,, in eseridir. Teknik zaaflarını ve İübaliliğini affettke ren bir samimiliği vardır. Türk Çocuklarına Şitr Kitabı — Selma Fuat tarafın- dan yazılmıştır. Diyebilirim ki bu eser, çocuklar İçin yazlan şiir kitaplarının en gözeli, yahut er güzellerinden — biridi Yaşlara göre mevzuların seçi'işi, çocuk ruhuna göre cazip ve yepyeni vezinler, — ahenkler — yarahılışı, dilin ve üslübun sadeliği itiba- rile cidden muvaffak olunmuş bir “eserdir. ve çocuklarımızm yalnız çantalarında değil, başkır yında da — taşıyacakları — bir kitaptır. Bursada Verem — Dok- verem dispanserinin ve Bursada veremin izahına bir küçük eser tahsiş etmiştir. İçinde kıymetli mülâha- | zalar ve faydalı ihsal malümat vardır. Yalnız Bursalıları değil, verem belâsını bir memleket işi telâkki edenlerin hepsini alâka- dar eden bu küçük eşer Bursada A. Refik, matbaasından aranae bilir ve alâkadarları için zahmete değer, Son Posta — “Necip Fani, Beyin “Ben ve Ötesi,,, Nâzım Hikmet Beyin “Benerji kendini niçin öldürdü 7), isimli eserleri için — tenkidi — mülâhazalarımıa gelecek — nüshalarımızda — ayrıca bildireceğiz. Zonguldakta Frengi İle Mücadeleye Ehemmiyet Veriliyor Zonguldak ( Hususi ) — Vilü- yetimiz frengi mücadele mıntakas ittihaz edilmiştir. Vilâyet hususl bütçesinden 30 bin ve umumf bütçeden konacak 60 - bin lira tahsisatla bu sene zarfında vilâ- yetimizde — mücadele — teşkilâty yapılacaktır. Kara Elmas Zonguldak ( Hususi ) — rada “ Kara Elmas İstihlâk Ko— peratifi , isminde bir kooperatif teşkil etmek için hükümete mü- racaat — edilmiştir. - Kooperatifin müessisleri şehrimizin en tanınmış simalarıdır. ç Sıvasta Halk Evi Sıvas ( Hususf ) — İstasyos civarındaki — güzel bir arsade Halk Evi yapılacaktır. Bu armse belediye tarafından teberru edik miştir, Hususl bütçeye konacak para ile bu sene inşaata tar, Kaçak et almayınız. Parça et almayımz Çünki hastalıklıdır.