30 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Tarihi Fıkra Ayakyolu Vergisi! Fatih Sultan Mehmet, Eflak seferine giderken Tuna kıyısındaki köylerden birinde mola verir, orduyu dinlendirmek ister. Vakit müsait olduğu için kendisi de şöyle bir dolaşmıya çıkar. O köy çulha tezgâhlarile meşhur imiş. Hünkâr, bu şöhrete vâkıf olmak hasebile adımlarını tezgâh- ların bulunduğu — yere çevirir, Tam bedefe yaklaşacağı sırada me görse beğenirsiniz ? Bir sürü adam firar halinde koşuşuyor. Adamcağızlar o kadar şaşırmışlar vweya o kadar korkmuşlar ki Hün- kârın köşe başında boy göster- diğini bile temyiz edemiyorlar, kendisini omuzlayıp düşürecek kadar bişuur görünüyorlar. Fatih bu göster- diği telâşa hayret etmekle bera- ber derhal emir veriyor, kendi- lerini durdurtturuyor — ve niçin kaçıştıklarım sorduruyor. Meğer gulhalardan — birinin dükkânına bir tilki girmiş, herif ürkerek dışan hılıyııeı bütün — tezgâh sahipleri kaçışmıya başlamış !.. İşte Osmanlı tarihinde - mevzii olmak gibi bir hususiyet taşı- yan - tilki vergisinin ihdası bu sebepledir. Fatih, gülünç bir korkaklık gösteren bu adamları tecziye için bir vergi vazetmiş ve adına da “Tilki Vergisi, de- | miştir |.. kısaca ziyaret etmek mecburiye- tinde kalanlardan — kırk para duhuliye alındığını görünce ha- tırıma bu vergi hikâyesi geldi. Bir kere, o halâlar«bütün emsali gibi — hayrat — cümlesindendir. Mamur ve muntazam bir halde idame edilebilmeleri için Vakıf tarafından - ki Yenicami halâla- rnın banisi Turhan Sultandır- Birçok varidat bırakılmıştır. Bi- maenaleyb oraya çıkıp girenler- den para alınmak, bu itibarla fuzuli bir harekettir. Saniyen, gılışık bir vaziyette kalanları, kırk para için, sık boğaz etmek doğru değildir. Tilkiden korkan- lara vergi konulduğu gibi tabii bir ihtiyaçtan sıkıntı çekenlere de | vergi konamar. Avrupada böyle imiş, demek, maslahattaki sakameti gideremez çünki Avrupu halâları hayrat olarak yapılmamış, belediye irat membar olarak vücuda — getiril- miştir, Biz, vakfa ait yerlerden ve o yerlerdeki kiracıların kendi başlarına yaptıkları tarifelerden bahsediyoruz. “Kadimin kıdemi Özere terkolunması, köhne bir kaide olsa da bu gibi yerlerde - Vakfın rubuna hürmeten ve şar- tına riayeten - görönünde bulun- durulmıya lâyık hükümlerdendir. Yk İzmirliler Ne Kadar Et Yiyorlor İzmir ( Husust ) — Bir senede mezbehamızda — 32447 — koyun, 25383 kuzu, 3234 keçi 146 oğ- lak, 10405 sığır, 1075 dana, 126 münde 20 malak, 56 deve, 67 domuz kesilmiştir. Kesilen hay- v darı 73055 tir. vann Yenicami — helâlarmı — şöyle Köylü, Üzün (a) Satabıldıgı İçın | Vaziyetinden Memnun Görünüyor Karaman (Hw susi ) — Tarihi bir varlık ve kıy- meti baiz olan kazamız, Kara- man oğullarından kalan birçok e- ki binalar ile muhkem bir ka- leye — maliktir. Bir kerpiç evler diyarı olan ka- sabamız; Erma- nak, Bozkar, Ha« dım, Mut kaza- Jarının — transit . Bu kazalardan gelen Üzüm, ceviz, pi- rinç vesaire bi- zim kasaba vasıtasile ihraç edil- mektedir. Yerller ve memurlar da dahil olmak Özere bütün kaza halkı yerli malına büyük bir rağbet göüstermiştir. Kışın yerli şayaklar, yazın da Adana pamuğu ile yapılmış elbiseleri herkesin sırtında gbımck nüıılıundüf Samsunda Tacirlerin Çok Haklı Bir Talebi Samsun ( Hususi ) — Posta müdüriyeti, lüccar ve halkin em ziyade istifade ettiği ve merkeri bir vaziyette buhunan tütün mer- kezi ciuarında ki posta ve telgraf şubesini kaldırdı. Gömrük cıva- rında bulunan merkez binası ma- nifatura, tütün ve tubafiye tacir- lerinin bulanduğu mevkie çok uzaktır. Memleketin ticari vazi- yeti itibarile Mecidiye caddesin- de bir şube açılması lâzımdır. Müdüriyetin bu a-zuyu nazarı iti- bara alacağı Ümit edilmektedir. HÂMİT Adanada Fakir talebelese Öğle yemeği Veriliyor Adanada Himayei Etfal Ce- miyeli şubesi tarafından öğle ye- mekleri verilcu fakir talebenin adedi yüz kırka baliğ olmuştur. Bu talebelere her gün muntaza- mauı Ööğle yemeği verilmektedir. Himayei Etfal Cemiyeti bu yavrulara ayııca bayramlık elbise, kundura ve kasket alarak - tevzi ederektir. Ege Mahsulleri İzmir ( Husust ) — Layipzig panayırındaki Türk paviyonuoda teşhir edilecek Ege İktısadi mım- takası mabsullerine ve mamulât- na ait nümuneleri T.caret Odası toplamıya haşlamıştır. Saatler Bulundu İzmir ( Hususi) — Geçenlerde Omeoga saatleri acentesi Fazlı Be- yin mağazasını soyan lınıılır yakalanmıştır. 560 — parça saat meydana çıkmıştır. Karamanda Beledizğe dairesi Maalesef kasabamızda — eğlence yerleri yok gibidir. Bütün kaza- nın eğlencesi gençlerin arasıra verdikleri müsamerelere inhisar etmektedir. Karaman bu yazı bnyıık bir Bıtma - sal, ile geçirdi. .Şır'ım de ı'ıip îıınııtılızı lınlıt—ıı Bürü- Balıkesırde Bir Hilekâr |Yakalandı Balıkesirde bamı kimselerin vazelin, içyağı ve tuzruhu karış- tırmak süretile sadeyağı — imal ederek bunları soön — günlerde toplanmış ve hiletârlardan biri de | €ürmü meşhut balinde tutulmuş- tur. Ba adam, Osmaniye mahal- lesinden Kara Mehmetlir. Kara Mehmedin evinde 36 İilo sarı ve beyaz — vazelin, tuzruhu, içyağı bulunmuş ve müsadere edilmiştir. Pazara getirilen sadeyağları muayene ve tetkikten geçirilmek- tedir . Edremit Belediyesi | İle Esnaf Ârasında 14-1-932 lınlıli nüshamızda Edremitte esnafla Belediye ava- sında bir ihtilâf çıktığı ve esna- fın hükümete müracaat ettiği ya- zılmıştı. Edremit Belediyesi bu hâdiseyi şu şekilde tavzih etmek- tedir: * Edremitte esnaf cemiyetleri namile bir teşekkülü kanuni yok- tur. Binaenaleyh bir şahsiyeti hükmiyeye izâfe edilmiş olan mevzuu babis müracaat bu em- valden şimdiye kadar şahsan is- tifade edegelmiş bir iki esnaf mensubu tarafından yapılmış ve hatta Belediye aleyhine ikamei dava edilmiş ise de mahkemece kendilerinin — şahsiyeti kanuniye ve hükmiyesi olmadığına karar verilmiş olmakla Belediye kanı- nile Belediyeye intikal eden bu avanız ile hiçbir cemiyet ve şahsın — alâkadar — bulunmadığı tevzihan beyan olunur efendim.,, Belediye Reisi Cevdet yor. Kazamızm da bu sıtma sal- gminın, şehir su- yunun pis olma- sından ileri ge- diği rivayet edik- mektedir. Müskirat ida- resi bu — sene buradan — fazla miktarda — Gzüm mubayaa — ettiği için memlekete çok para — gir- miştir. Bu suretle köylü de müza- skadan kurtul- muştur. — Türki- yenin güzel özüm yeliştiren membalarından | biri de Karamandır. Alış veriş çok yerindedir. Esnafın geceleri saal on üçe kadar çalıştıkları görülmektedir. Esnaf bu vaziyet- ten çok memnundur. Kış bütün şiddetile devam ol-ektedıı Akşehırde Lik Maçlan Yapılıyor Akşahir ( Hususi )— Mıntıka- D ada Hik maçlarına hararetle satılığa çıkardıkları anlaşılmakta- | dövam - edilmektedir. dır. Bu süretle yapılmış yağlar | Kar yağ- masına râğmen. İdman yurdu ile askerf alay takımları arasındaki müsabaka yapılmıştır. İdman yur- du takunı güzel bir oyun göster- miye nuvaffok oldu. Neticede alay takımı bir gol atabilmiş, fa- kat iki gölle mağlüp olmuştur. İdman yurdu, tek göolu kalecinin halası yüzünden olmuştur. 1 G Bandırmada Tnhm Kıçıran EFir Arabacı Adliyeye Verildi Bandırma ( Hususi ) — Bu ci- varda Edincik nahiyesinde bir tütün kaçakçılığı hâdisesi olmuş- tar, Bir şahsın araba ile tütün kaçırdığı Jandarma karakoluna ihbar edilmesi üzerine kaçak tü- tönler müsadere ve kaçakçı da nezaret altına alınarak karakol kumandanlığına teslim edilmiştir, Tütün kaçırılan araba da İnhisar idaresi tarafından - müzayede ile sutılmıştır. Kaçakçı Adliyeye ve- rilmiştir. Zorla Mal Satıyorlar İzmir (Hususi) — Çarşıda müş- terileri kolundan tutarak zorla dükkâna sokmak istiyeniki esnaf Belediye zabıtasınca tecziye edi- miştir. Bir Beraat Kararı İzmir (Hususi) — Ucuzluk Tu- hafiye mağazasını yakmakla maz- nun Hüsamellin Ef. beraal et- |(Kavuştuktan | heyecanına payan yoktur. Türk, Sonra... Miş ülke k! camilnde Türkçe kuran olumuz; Ey Türk genci bil ki edur senin am! val bul camilerinde en meşhur hafızlar tarafından okunulan Türkçe Kuran derin ve rubani bir haz içinde dinleniyor. Asırlardanberi ilk defa olarak kendi dili ile Allah hita- bına nail olan halkın sevinç ve halikı ve Peygamberile arasındaki tercümanı — kaldırmakla Allahına ve Peygamberine daha yaklaşmış olduüğunu hissediyor. Kuranı Kerimin dünyada biç- bir Hsana tercümesi Türkçeye tercümesi kadar kolay olamaz. Ayni zamanda hiçbir Hsandaki tercümesi Türkçe tercüme kadar doğru olamaz. Mübarek — kitabı: mızda geçen kelimelerin birçoğu bugünkü lisanımızda bilfiil kulla- mılmaktadır. Meselâ “Ahret,, ke- limesi bu itibarla pek şayanı dikkattir. Fransızca lercümede abret kelimesi “La vie future « Müstakbel hayat,, şeklinde ter- cüme edilmiştir. Kelimeyi aynen kullandığımız için mana ve kuv- vetinden bir zerre bile kaybet- meyiz. Bu kabil kelimeler pek çoktur. Bu itibarla Türkçe, diğer lisanlara nazaran büyük bir imti- yazı haizdir. Lisanlarının bu husu« siyetine rağmen Türklerin Kura- nı Kerimi, şimdiye kadar kendi dillerinden okuyamamış, bilhassa dinliyememiş olmaları acınmıya değer bir mahrumiyet olmuştur. Mübarek — kitabımızın camilerde tilâveti bir emrivaki olduktan sonra Türkçe Kuramı Kerimin her tarafta aranılacağı muhak-« kaktır. Bu münasebetle hatırıma gelen bir ciheti söylemek isti- yorum. Öyle tahmin ediyorum ki pek — yakında mevcut — iki tercümeye ilâveten birçok tercü- meler intişar — 'edecektir , İş adamları — böyle fırsat- larım kaçırılmamasına — kail - ola- mazlar. Bu işte sür'atin çok mühiz rolü olacaktır. Fakat bunua ne- ticesi olarak ortaya birçok ter- Cümelerin — çıkması — muhtemal olduğu gibi bu — tercümelerin bizzarure birbirinden farklı ola- cağı da aşikârdır. Rekabet saika- sile her tabi kendi neşrettiği tercümenin dağru olduğunu iddim edecektir. Böyle bir hal okuyur cuları müşkül bir vaziyete düşü- rebilir. Buna karşı tek bir metin kabul etmek en isabetli hareket olur zannındayım. Bundan sonra ber kitapçı bu metni istediği kadar teksir etmekle serbest bırakılabilir. HEMŞERI İzmirde Kuduz Mücadelesi İzmir (Hususi) — Belediye kus duz mücadelesine devam edivor, Son üç gün zarlında 40* köpek öldürülmüştür.