12 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

12 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa lr Ha17<1n Sesi | Eski Evrak Geri Gelirken Bulgaristana giden mülyanlar değerindeki tarihi — vesikalar- dan bir kısmının lade — edile- ceğini Maliye Vekili Tesmen bildirdi. İlk defa ( Son Posta ) tarafından ortaya atılan ve şiddetle nararı dikkate konu- lan bu mesele hakkında çu mötaleaları topladık: Mustalfa Zeki Bey ( Muallim 29 üncü mektep ) — Tarihi küâğitlar ve eserler dedelerimizin bize bıraktıkları kıiymetli hatıralafdır. Fakat bir gün bunların paçavra fiatinden az bir fiatle satıldığına şahit ol- duk. Gazetenizin ebemmiyetli ve şayanı şükran neşriyatı Üzerine bunlardan (53) çuvalmın iade edileceğini resmi ağızdan işit- mekle müteselli oluyoruz. Fakat bu iade edilecek evrak satılan evrakın ancak onda biridir. Çün- ki satılan evrak tamam ikişer yüz okkalık ( 200 ) balye idi. * Hahı Kümil B. (Soğanağa mahallesi 95) Bunlar orada kaldı. Bize ikinci derecede — ehemmiyetli — olanlar iade ediliyor. Fakat bu hal bize bir ibret dersi olursa ben ona da müteşekkirim. * Fikret B. ( Beyoğlu Caddelkabir T8 ) — Eski evrakımız bizim için maddi ve manevi İaymeti olan birer hazinedir. Bunların ne pahasına olursa olsun — tasnif edilmesi lâzımdır. Maarif Veki- leti bütçesine tahalsat koyarak bir an evvel çürümekten kurtar- malıdır. Bunlara sarfedilecek pa- za boşa gitmez ve İcabında bazı kıymetli ve mükerrer parçalar Avrupa ve Amerika müzelerine satılmak suretile yapılan masrafın (100) misli elde edilebilir. — ” * Süleyman Bey (Sullanabmet Firun Ağa) — Herifin birisi uyurken ber yığının üzerinden bir sıçan geç- miş. Oğlu kendisine söyleyince herif fevkalâde telâşa düşmüş. Müteessir olmuş ve nihayet de- miş ki; " Oğlum farenin geçti- ginden korkmam amma yol olur diye korkarım. . istana satılan evrak iade edileceklerden çok fazla idi. İade - edilecekler elden geçmiş ve döküntü şeyleri kalmıştır. Fakat artık bu kadirna- Şimdilik bu da bir kazançtır. Kereste Ve Çimento İhtikârı Mı? Bir kısım tacirlerimizin bize verdikleri malümata göre, memle- kette, bir kısım inşaat eşyası pa- Kkalh satılmaktadır. Tahdit karar- namesinin neşrinden evvel mem- lekete idhal edilen epey Roman- ya malhı işlenmiş kerestelerin met- re mikâbi 32 liraya satılırken kereste ithali menedildiklen son- ra yerli baş kereste fiatları 35, ve batta 40 liraya kadar fırla- maşlır. Çimento —Hiatlarma — gelince; yerli çimentunun tonu bugön 28 liraya satılmaktadır. Halbuki yerli çimentolar 18-20 Hraya satıldığı takdirde pek güzel idare edile- bileceği muhakkak görülmektedir. Esasen yerli çimento pabalı sa- tıldığı bakkında bükümete de ihbarat yapılmıştır. Borç Faizi Emlâk Bankası Yeni Ka- rarı Tatbik Ediyor Emlâk ve— Eytam bankası fa- izinin indirildiğini evvelce yazmış- tık. Banka, borç faiz komsiyonu- nu yüzde on buçuk Gzerinden hesap etmiye başlamıştır. Bu karar 1 marttan itiberen borç alanlarla hesapları muntarzam olan bütün borçlular hakkında mute- berdir. Fakat hesaplarını muay- yen müddetler içinde düzeltenler de bu karardan istifade edecek- lerdir. Usküdar Tramvayları Hissedarlar Ay Sonunda İçtima Aktedecekler Üsküdar Tramvayları Şirketi Umumi Heyeti bu ayın sonuncu günü toplanacak, bir — senelik faaliyeti gözden — geçirecektir. İdare Heyeti. yeni sene faaliye- tine esas olmak üzere bazı ka- rarlar vermiştir. Bu arada, Bele- diye ile Evkaf arasında çıkan ihtilâfın halline ait olarak yapı- İan — itilâfnamenin — tatbikı — için Umumt? Heyetten salâhiyet talep edilecektir. Bir Daire Ankaraya Gidiyor Verilen malümata göre Güm- tük Umum Müdürlüğünün İstan- bulda bulunan Hukuk kalemi yakında Ankaraya naktedilecektir. | .Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: 4 1: Eşek — Hasan Bey, o kadar key- fim yerinde ki, sormal 2: Hasan Bey — Havalar açtı, met azaldı da ondan mı? a Iç;li_ Mal, Ucuz Fi_at Üç Bonmar;eîlğ Büyük Bir Şirket Tesis Ediliyor Yerlimalların daha ucuz sa- tılması ve geniş mikyasta istihlâk edilebilmesi maksadile bonmarşe- ler açılmak teşebbüsüne girişik diğini evvelce haber vermiştik. Tahkikatımıza göre bu teşeb- büs hayli ilerlemiş ve oldukça taraftar toplamıştır. Şimdiki hab de alâkadarlar tarafından hazır- hıklara — başlanılmış bulunulmak- tadır. — Hazırlıklar — bitirildikten sonra İstanbul, Beyoğlu ve Ka- dıköy semtlerinde olmak Üzere üç bonmarşe tesis edilecektir. Bonmarşeler için büyük ma- gazalar kiralanacak, — buralarda her tütlü yerli mamulâtı teşhir edilerek — satışa — arzolunacaktır. Fiatlerin mümkün olduğu kadar ucuzluğu esas prensip olarak derpiş edilmektedir. Bu suretle hem muhtemel ihtikâr teşebbüs- letinin önüne geçilmiş olacak, hem de fazla miktarda mal satışı 'Kok Kömürü Belediyenin Fabrika Aç-|Gece Ve ğı'indüı Çağırılan mak Tasavvuru Ciddileşiyor Belediyenin bir kok kömürü fabrikası yaptırmak — istediğini haber vermiştik. Kendisile görü- şen bir muharririmiz Belediye Reis Muavini Hamit Bey bu bu- susta demiştir ki: “ — Böyle bir tasavvurumuzz var. Fakat henüz karar vermiş değiliz. Tahditten sonra memle- ketimize kok kümürü az giriyor. İstanbuldaki gazhaneler bu sene kok kömürü yetiştiremedikleri için kömür bubranı oldu. Bizim öğrendiğimize göre, bir fabrika (70), (80)bin lira ile yapılabile- cektir. Böyle bir fabrika tesis olunursa Belediyeye ait bütün müesseselerin kok kömür ihtiyac- ları fazlasile temin edileceği gibi piyasada da satılabilecektir. Diğer taraftan bu suretle memlekette kok kömürü kullanmak taammüm edeceği için ormanlarımız da mu- hafaza edilmiş olacaktır.., Darülâcezede.. Darülâcezenin bazı pavyonla- rının tamirine karar verilmiştir. Tamir esashı surette yapılacak, bir kısım döşemeler çiniye tahvil edilecektir. zah- I 3: Eşek — Değil, Hasan Bey, bığı insanlardan fazla itibarımız var. temin edilecektir. Diğer taraftan baber aldığı- mıza göre, şehrimizdeki fabrika- cılar da bu hususta mühim bir teşebbüse girişmiye karar vermiİş- lerdir. Bir. kısım — fubrikacılar, munbasıran — yerli malı uğraşmak üzere büyük bir şir ket yapmak bususunda müzake- rede bulanuyorlar. Müzakereler bir ifilâf ile neticelendiği takdir- de şirket derhal harekete geçe- cek, memleketin her tarafında yerli malı satışı için faaliyette bulunacaktır. Bu teşebbüs ilerle- dikten sonra bir de Yerli Malı Bunlardan başka bazı şehirler tarafından İstanbuldaki alâkadar makamlara müracaat — edilerek daimi yerli malı sergileri tesis edilmek arzu olunduğunu bildir- mişler, yardım ve ikaz' talebinde bulunmuşlardır. Belediye Ebeleri Yere Gidecekler Belediye ebeleri şimdiye leri doğumlara » geceleri dairede bulunmadıkları için mü- ka- sazi- zaman yaptığı bir _Iz.bliidn bütün e el ıııeııi sazti ılutııo:'ıl.ıkh isteni- len yere ücretsiz ol gitme- lerini bildirmiştir. Belelediye bu tebliği bütün Belediye şubelerine ve ebelere tamim etmiştir. Traş Makineleri Bir Müteşebbis Burada Bir Fabrika Açacakmış Bir müteşebbis. Hükümete müracaatle Türkiyede bir traş makineleri fabrikası açmak iste- diğini bildirmiş ve ruhsat istemiş- tir. Müteşebbis, makineleri ucur- latacağını temin etmektedir. Muhiddin Bey Geliyor Şehrimize gelen son malümata Ööre elyevm Ankarada bulunan ali Muhiddin Bey bu akşam Ankaradan hareket edecek, yarın şehrimizde bulunacaktır. Pazar Ola Hasan Bey Ve Hayvanlar | EE Z. — TTT Günün Tarihi Talebe Birliği İhya Ediliyor MühN Türk Talebe Birliğ'nin ih- yası için dokuz fakülte ve yüksek mektep murahhasları, dün Halk Evim- de — toplanmışlar, İlk mukarreratı İttihas etmişlerdir. Hukuk murahhas- larından Kadri İbrahim Beyin riya- zetinde yapılan içtimada, Dişçi ve Eczam Mekteplerinin de birlikte kendi murahhazlarile temsiline ve nizam- samenin tadili için bir. komlsyon teşkiline karar verilmiştir. Gelecek tuma yine bir toplantı yapılarak nİzamaame etrafında görüşülecektir. Adliyeye Verildiler Bursa, 8& — Zabıta; gehrin muhe telif mahallerinde saç üstünde ince ideler ürerek li eçenlere dsüüen Böladını Gt Seliş ve yapilan tahkikatta bunların batıl bir Rikada tebean hayır İşlemek suretile grip hastrlığının izalesine çalışıkları anlaşılmıştır. Kadınların hepsi hake kmda tanzim Oolunan rzabıt varakası adliyeye verilmiştir. Buğday Meselesi Bir Sindika Tesisi Çok Muhtemeldir Ankaradan gelen haberlere göre bağday meselesinin halli için Mi Bankaların — iştirakile bir sindiks teşkili çok muhtemeldir. Fakat Hat lere zam yapılması muvafık görük memiştir. Esasen bu sene köylünüs elinde buğday kalmamıştır. Ahnscak tedbirler gelecek sene tatbik edile- cektir. Mister Grov Amerikanın — Tokyo — setfirliğine tayim olunan Mister Grov şerefine dün Amerikan Kolonisi tarahndan bir ziyalet verilmiştir. Sefir © ları yarın Amerikaya hareket ede- & . Ziraat Bankası ZTiraat Bankasının Ziraat Vokâle- tine raptedilmesi bakkında bir cere- yan başlamıştır. Bir Tayin Bursa defterdarı Memduh Bey Maliye Vekâleti Muntazam Borçlar ine tayin edilmiştir. Erzurumun Kurtuluşu Dün Erzurumda şehrin kur talaş günü — münasabetile bir tesit merasimi yapılmıştır. Tütün - Satışı Avusturyaya takas esası üze- rine tütün mübayaası için müza- kerat cereyan etmektedir. Haliç Şirketi Haliç Şirketi uzun bir müddet evvel — vaziyetinin — fenalığından bahsetmiş, Belediyeye her sene verdiği verginin, vaziyeti düzek tinciye kadar alınmamasını ileri sürmüştü. Şirketin bu iddiasını tetkik eden komisyon mesai ra- porunu vermiştir. Öğrendiğimize göre raporda şirketin variyetinin çok Ffena olmadığı, belediye vergisinin bir miktar indirilmesiyle şirketin yıgyıcığı ileri — sürül- mektedir. Belediye bu hususta henüz bir karar vermemiştir. < — 4: Eşek — Ekmeği pahalılaştırmak hatırdan geçiyor da arpaya dokunam:yorlar!