11 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

11 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

HÂLKIN GÖZÜ HALKINKULAĞI HBAÂLKAN. DİLİ Sön Posta — CUMA Fiatı 5 kuruş —— Öldürülmek İstenilen Bir Gazino Sahibi Âdi Bir Tecavüz Gibi Görünen Hâdise Meğer Tertip Edilmiş Bir Suikastmiş —— Sene 2 — No: 585 -— Yam işleri telefonur İstanbul — 20203 — 11 Mart 1932 İdare işleri tolafenaı — İstanbul — 20203 —mamr Tesavvurlar İhracat Ve İthalât Ta- cirleri Arasında Tröstler Yapmaktır Ankara 10 ( Hususi ) — İtha- lâtın nh:ini:de': îonrı ticaret iyasasında badis olan gerginlik â)ğeın düşündürecek E; şekil aldı. İthalât serbest iken Avrupa tüccarları memleketimize — fazla miktarda kredi veriyor; ( 30000 ) lira sermayeli bir ticarethane bu kredi ile yüzbin liralık mu- amele yapıyordu. İthalâtın tahdidinden — sonra tüccar itbalât yapamadığı halde vadesi hulül eden senetlerini ödemiye mecbur kaldı. Bu suretle ecnebi sermayesinin mühim bir kısmı kendiliğinden memleketi- mizden gitmiş oldu. Yukarda tespit ettiğim — vazl- yet İstanbul ve İzmirdeki büyük sermaye sahibi tüccarlar içindir. Anadolu ile muamele yapan ikin- ci ve Üçüncü derecede ki tüc- €arlar borçlarını ödemekte daha fazla müşkülata uğramaktadırlar. Çünki Anadoluya yapılan kredi- ler ftamamen uzun vadelidir. Anadolunun aldığı kredilerin en kisa vadelisi ( 91 ) günlük olan- lardır. Anadoluda bir sene vadeli kredi ile mal alanlar çoktur. Bu vaziyet ikinci ve üçüncü dere- cede ki tüccarları oldukça sıkın- tıya soktu. Aldığım malümata göre hü- kümet bu düşündürücü vaziyete bazı çareler aramakla meşguldür, Ankaradaki Takas Komisyonunun tasavvurları arasında üç mühim nokta nazarı dikkati celbetmek- tedir : 1 — İbhracat maddelerimizin ihracile iştişal eden Tüccarlar arasında tröstler yaparak ihraç Kadıköydeki Hava Takas işlerile yakından alâkadar olan İktısat Vekili Şeref Bey edilecek — mallarımıza — muayyen bir fiat tesbit etmek. 2 — İthalât yapan tüccarla- rımız arasında tröstler vücuda getirmek. 3 — İhracat Ofisinin Avru- pada ihdas edeceği ajanlar vası- tasile ihracat emtiamıza müşteri temin etmek. Bu üç mühim nokta, temas edilen tüccar arasında büyük bir alâka knzandı. İthalât ve ihra- Cüt tröstleri ihraç edecekleri emtin kıymetinde ithalât yapa- bileceklerdir. Bu suretle yapıla- cak ithalât kontenjana ithal edil- miyecektir. * İstasi- yonunun İnşası İlerliyor Bitmek üzere bulunan tayyare hangarı Kadıköyde, Yoğurtçu parkı karşısındaki koy ağzında Tayyareci Vecihi Bey tarafından tesisine teşebbüs edilen hava istasiyonunun inşaatı bir hayli ilerlemiştir. Yapılmakta olan bangar iki haftaya kadar tamamlanacaktır. Hangar tamamlanır tamamlanmaz Vecibi Bey ve arkadaşları tarafından bir deniz tayyaresinin inşasına başlanacaktır. Bu tayyare de, daha evvel yapılan Vecihi XIV tayyaresi tipinde olacak, malzemesi buradan tedarik edilecek, yalnız motoru Avrupadan gelirilecektir. Yaz başlarına doğru ilk uçuşlara başlanılabileceği Ümit olanuyor. Erciş, 8 (Hususl) — Ağrıdağı isyanına İştirak Çettikten sonra, dağılan eşkiya ile beraber firar etmiye — muvaffak — olanlardan Aru oğlu Deste, büyk bir cür'- otkârlıkla Ercişe gelmiş, tanıdık- larından nn evinde misafir olmuştur. Asinin şehirde saklan- dığını haber alan müddelumum! lcra ettiği takibat neticesinde yatak İsa ile birlikte tutulmuşlar- dır. Muhakeme — edilmek Üzere Adanaya gönderileceklerdir. VAMIK Riyaseticümhur Umumi Kâtipliği Cümhur Riyaseti Umum! Kâ- tipliğine şimdilik — hiçbir zatin tayini mevrzubahs olmadığı bil- dirilmektedir. Bu vazife elyevm Kalemi Mahsus Müdürü olan Hasan Riza Bey tarafından ifa edilecektir. Komünizm Bir Telgraf Memuru Da Tevkif Edildi Kırklareli, 9 (Hususi) — Şeh- rimizde komünistlik cürmile tev- kif edilen maznunlar hakkında tahkikata devam edilmektedir. Bu işle alâkadar olarak şeh- rimiz telgraf memurlarından Bur- hanettin Ef. de tevkif edilmiştir. Londra — birahanesi — sahibi Ziver Beyin gece evine giderken Hüseyin Pehlivan isminde birinin kama ile tecavüzüne uğraması, :lı:.ını dikkat bir meselenin mey- a çıkmasına 'sebep olmuştur. İlk evvel hüviyeti I:n.lııılmıyıı bu mütearrız, zabıtanın yaptığı epeyce uzun tahkikattan sonra ele geçirilmiş ve bazı itiraflarda bulunmuştur. Bu adamın ifadesine göre, kendisi Ziver Beyi tanımamak- tadır. Fakat onun rakibi diğer bir gazinonun sahibi tarafından Ziver Beyi öldürmiye teşvik edil- miştir. İfadesine göre, Hüseyin Pehlivan, o gece, kendisini teş- vik eden adamın gazinosunda epeyce İçmiş, sonra Ziver Beyin yolunu bekliyerek malüm teca- vüzü yapmıştır. [ğon Posta: Biz burada, ismi ifşa edilen şahsın — hüviyetini kaydetmiyeceğiz. Ta ki rzabıta tahkikatı bu iddiayı tevsik etsin.| Bu münasebetle tecavvüze uğr- yan Ziver Beyle de bir muhar- ririmiz görüşmüştür, bu zat di- yor ki: O gece kayınbiraderim Ek- rem Beyle beraber müessesemizi kapadık. Bir pastahaneye gide- rek bir saat kadar oturduk. Son- Kama (tle tecavüze uğrıyan Ziver Bey ra bir. otomobil ile eve gittik. Ben Maçkapalas önünde indim. Vedalaşıp — binaya — gireceğim sırada — otomobilin — arkasın - dan bir adam çıktı, elindeki kama ile iki defa — başıma vurdu. Ben ne bua adamı tamyorum, ne de berhangi bir kimseye fenalık ettiğimden ha- berdarım. Bu itibarla hakikat zabıta tahkikatı neticesinde an- laşılacaktır. Futbol Federasyonu, bu sene İzmirde yapılan resmi fubol lik müsabakalarını tasdik etmiyecektir. Bü itibarla bu seneki İzmir futbol şampiyonası resmi bir mahiyet alamıyacaktır. Futbol federas- yonunu böyle bir karar almıya sevkeden sebep şudur: Federasyon, bütün mıntakalara tamim göndererek kulüplerde müsabakalara işti- rak eden oyuncuların lisans denilen salâhiyet ve aralık vesikalarının gönderilmesini istemiştir. Bunun için eylüle kadar verilen mühlet az görülmüş, bu müddet kânunusani başına kadar uzatılmıştır. Fakat İzmir mıntakasından hiçbir kulüp şimdiye kadar lisans göndermemiştir. Bundan dolayı yapılan müsabakalar nizam! addedilmiyecektir. Kadın — Ah, garson! Yalmız başına yemek yemek ne tatsız! Garson — Evet, hele hesap pusulası gelincel