11 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

11 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Siyaset Alemi Almanyada İntihap Faaliyeti Çok Hararetli Berlin 10 — Almanyada Re- sicümbur intihap — mücadeleleri bütün şiddet ve hararetile de- vam etmektedir. Almanya Mesal Nazırı, Hindenburgun intihapta kazandığı takdirde, Hitlerin par- tiyi tamamile kaybedeceğini ve iktısad! — vaziyette hâsıl olacak ufak tefek devamlı salâhın da müfrit milliyetperverliği mağlüp ve tenkil edeceğini söylemiştir. 1920 darbel hükümeti esna- sında Harbiye Nazırı olan M. Noske, müfrit milliyetperverlerle komünistlerin intihapta bir darbei hükümete” kıyam etmeleri ihti- maline karşı polis kuvvetlerine ( Vaterlo ) meydanında bir geçit resmi yaptırmıştır.. M. Noske polislere devlet ve kanunu mü- dafaa —hususundaki — vazifelerini hatırlatarak, Almanyanın vaziye- tinin ancak kanunli tariklerle değiştirilebileceğini söylemiştir. M. Noske Haver de yapılacak bir darbel hükümet teşebbüsünün bin muharip polisin mukavemeti- ne maruz kalacağını ve bu polis- lerin antrenman tsayesinde “ de- mirden birer pençe ,, haline gek diklerini ilâve etmiştir. Dün komünistler tarafından yapılan — nümayişlerden — sonra, Bugün de Hitler, Berlinin mer- kezi olan eski imparator şatosu karşısındaki geniş meydanda nü- mayişler yapmışlardır. Şehrin bütün mahallelerinde bütün varoşlarda müfrit milliyet- erverler ardı. arası kesilmiyen ir dalga halinde meydanda toplanmışlardır. Nasyonal - Sosya- list Fırkasının agandı olan meb'us M.Pgo';;fnuı:ton"ı: önündeki taraçaya çıkınca (50) (a (80) bin kol havaya kalkmış ve kendisini faşistvari selâmlamıştır, Bu esnada Hitlercilerin yaşa nidaları ağır ve tannan bir dalga gibi alakı sarsıyordu. Alacalı| elbiseli" kadınları, yu- muşak şapkalı burjuvaları, kas- ketli ameleleri ibtiva eden kütle gençlik etvarı ve azimkârlık ba- reketile nazarı dikkati celbedi- yordu. Hitlerin askerleri siyah deriden — yelekler — giymişlerdi. Ayaklarında çizmeler vardı. Hü- cum kıtaatı grupları bayraklarile sikı bir saf teşkil etmişlerdi. Bu sırada kuvvetli bir nakliye tay- yaresi çok aşağıdan — geçerek Hindenburgun kilolarca propa- ganda — risalelerini atmış, — fa- kat kuvvetli bir rüzgür bun- ları uzakta damların üzerleri- ne uçurmuştur. Tayyare risaleleri bitirdikten sonra uçuşuna devam etmiş ve gürültüler hatibin gür Besini boğmak istemiştir. Hitlerin EDEBI TEFRİKAMIZ ; 54 Amanya İntihap İçin Heecandadır nalı Bir Tebeddül İrlândada Da Ma İrlândada Hükümet Değişti Dublina 10 — M. dB Valera 68 reye karşı, Bi reyle İrlânda Başvekili intihap edilmiştir. Dublin 10 :Dö Valera fır- kasına mensup M. Frank Fahi Meb'usan Meclis Reisi intihap edildi. M. dö Valera yeni İrlânda kabinesini şu şekilde teşkil et- miştiri Başvekil ve Hariciye Nazırı M. dö Valera, Başvekil Muavini ve Maballi Hükümet ve Sıhhat Nazırı M. Okelli, Maliye Nazırı M. Sant, Sanayi ve Ticaret Na- zırı M. LöMas,Terbiye Nazırı M. Derriş, Arazi ve Balıkçılık Nazırı M. Rut Ledge, siraat nenri M. Riyon adliye nazırı M. Goşegam, posta telgraf ve telefon nazırı M. Konolli, müdafaa nazırı M. Ayken. Kabinenin bütün azam da dö Valera fırkasına mensup ve cümhuriyetçi meb'uslardır. Son Posta Bu hükümet de- gişmesinin ehemmiyeti şudur: İr- İânda şimalit ve cenubi olmak üzere iki kısımdır. Şimal! İrlânda protestan, — cenubisi — katoliktir. Burada, ilk defa cümhuriyetçiler rzafer kazanıyorlar, onların emeli, İngiltere ile alâkayı kesmektir. Bu uğurda senelerce kan döken bu adamların bu zaferi, bundan dolayı şayamı dikkattir, c IA S sağ eli diye tevsif edilen Gobell kürsiye çıkınca on binlerce kişi tarafından alkışlanmıştır. Genç, ve topal bir zat olan hatip söze başlayınca, yüzü gayesi uğrundan ne bahasına olursa olsun dönmek bilmiyen adamlara mahsus seret çizgilerle örtülmüştü. Hatip matbuatım — günlerden- beri yazdığı şeyleri tekrar ede- rek, Hindenburga hürmet et- mekte olduğunu, fakat cümhuri- yeti, siyasI ve mall iflâs rejimini devam ettirmiş olan Hindenbur- gün aleyhine kıyam ettiklerini söyledi. “Bir Yahudilerin Mark- sist cümhuriyetine karşı kin ile mötehassıs bir fırkayız. Alman milletine ekmeğini ve bürriyetini inde edeceğiz,, demiştir, Muma- ileh ayakları kar içinde 45 daki- ka söz söylemiş ve sözleri arada sırada “Hurra!,, nidalarile kesil- miştir. AÇLIR F Müellifi: Knut Hamsan gatma —mektepliler! Bu genç efendiler, bankacılar, tüccarlar, kaldırım aslanları, ki bir bardak bira için önlerine gelen ilk ka- pıya düşen keçici kızlarına, inek pazarının pis karılarına hakaret edemiyorlar! Ne peripeykerler! Birinin üstüne gelmesine ehem- miyet vermeden uzaklara tükü- rüyordum, öfkeliydim, gözlerimin Gnünde biribirlerine sarmaş do- laş olan bu insanlara karşı nef- retle dolü idim. Storting meydanında, hizasına Mütercimi: P. S. geldiğim vakit beni dikkatle sü- zen bir kızla karşılaştım. — Akşamlar hayır olsun, de- — Akşamlar hayır ol de- di ve durdu. L O7 Hım! Vakit geç değil mi? Genç bir kadının günün bu saalinde buralarda dolaşması teh- likeli olmaz mı? Hayır! Fakat kendisine hitap edilemer mi? Canını sıkmış olmıyayım? Demek İstiyorum ki, baklayı ağzımızdan ! çıkaralım, beraber gidemez mi- yiz? Dö Valera, intihabat münasebetile halka nutak sözlerken Bir Kokain Kaçakçı Şebekesi Berlin 10 — Polls uyuşturucu maddeler ticaretinde ihtisası olan bir cemiyetin mensuplarından bi- rini yakalamıştır. Polis, Fele- meokten İsviçreye gitmekte olan Helipulos — ismindeki — Yunanlı bankeri trende tevkif etmiştir. Bu bankerin, Hamburgdaki ka- çakçı çetesinin faaliyette bulun- ması için para verdiği tespit edilmiştir. Yunanlı banker tevkif edilirken kompatımanda gazetele- rini okumakta idi. Bir Âlimin Kehaneti Berlinin Hahfi ilimler Ensti- tüsü Müdürlerinden biri Almanya- nın zayçesini vücuda getirmiştir. Hindenburgun tekrar intihap edi- leceği, 932 senesi mayıs ve haziranında — Almanyada vahim siyast — ihtilâller — vukua ee ceği, 1934 te Avrupanın dabili hudutlarının - değişeceği ve bu tarihte iki senelik harp zuhür edeceği hakkında kehanette bu- lunmuştur. 1936 da imza edile- cek olan sulhten sonra Avrupada 4 senelik nispl bir sükün süre- cektir. 1940 ta uzun bir cihan harbı olacak ve bu harp 1943 te bitecktir. Bütün bunlara rağmen müneccim — nikbindir! — Bilhassa Hitlerin tamamen sukut edeceği fikrindedir. Almanyada Kar Stütgart 10 — Dündenberi Vurtembergte fasılasız kar yağ- maktadır. Posta otomobil ve otobüsleri işlememektedir. Tren- ler teahhurla gelmektedir. Hayretle beni süzdü, maksa- dımın ne olduğunu anlamak için yüzümü tetkik etti. Sonra bir- denbire — elini kolumun altına sokarak: — Haydi, yürül dedi. Onu takip ettim. Araba İstas- yonları boyunca bir kaç adım attıktan sonra, durdum, kolumu kurtardım ve dedim ki: —Dinle, dostum, bir örüm bi- e yok. Ve gilmeğe bazırlandım. Evvelâ bana inanmak isteme- mişti: Fakat hiçbirşey bulamadan bütün ceplerimi yokladı sonra bana kızdı, başını gurürla arkaya attı ve bana karşı kötü bir tavır aldı. — Gecen hayır olsun, dedim. — Durunüz- biraz, diye ber ğırdı, gözlüğünüz altın mı? |Hindistanda Yeni Bir Galeyan Kalküta, 10 — Üç Mecusiyi katletmekle maznun iki Müslü- man delikanlısının idamı münase- betile tertip edilen muarzzam nümayiş esnasında polis bapisha- ne etrafındaki halka hücum et- miştir, 50 bin Müzlüman merzar- lığa gömülmekte olan cesetleri almıya teşebbüs etmiştir. Polise bücum edilmiş, vaziyet vehamet kespetmiş güç hal ile cesetler defnedilmiştir. Devam etmekte olan galeyan dolayısile mezarlık 8 gün müddetle polisin muha- fazasi altına alınmıstır. Birçok kimseler yaralanmıştır. Breslavda Grip İstilâsı Breslâv 10 — Grip lstilâsı yüzünden bugün 80 mektep ka- patılmıştır. Bir Zencinin Cinayeti Nuvel Orlean 15 — Hirsizlik eürmile tevkif edilen bir Zenci bir polis memurunun silâhını alarak iki polisi öldürmüş ve bi- rini de yaralamıştır. Merkum çetin bir mücadeleden sonra öldürül- müştür. -— TAKVİM —— ( CUMA )| s1 Gün Ji- Mart - 932 Arabt 3 « Zillade - 1350 Vakit JEzant | V. 1 | Vaktt Ezant |V. t Güneş İ12, 8 Ü6 19| Akşam l — hiâ 11 Öğle (6 19liz M | Yata rı a. İkiadi | 9. Sol1s. 42| İmsak fta 294 Kazıml $)| Rumt 27 <Şubat- sanl » 1343) — Hayır. — Öyleyse cehenneme kadar. ve yürüdüm. Bir dakika sonra arkamdan koştu ve beni çağırdı. — Yine de benimle beraber gelebilirsiniz, dedi. Zavallı bir sokak kızanım bu ikramı karşısında küçük düştü- ğümü hissettim ve reddettim. Hem de vakit epey geçmişti ve beni beklediklerini, kendisinin de böyle fedakârlıklar yapmaya muk- tedir olmadığmı söyledim. — Evet, dedi, ben şimdi si- zin beraber gelmenizi istiyorum. — Fakat ben bu şerait için- de kabul edemem. nlıyorum, siz başka bir kadına gideceksiniz. — Hayır, cevabını verdim. Genç Kızlar Bu Mektubu Okuyunuz Her iltifat gördükleri erkekk lere yüz ve her muaşakanın insanl izdivaca götürdüğünü zannedem genç kızlara, aşağıdaki mektubu okumalarım tavsiye ederim. Ba genç namuslu ve vicdanlı bir çocuktur. Fakat hayalle bakikat biribirine uymamıştır. Bu yüzden ikisi de bedbaht olmıya mahküm kalmışlardır. Şimdi mektubu okuyunuz: * Bendeniz bundan iki sene evvel “ 18 , yaşında ikem faklie bir aileye mensup “16., yaşında masum bir kızcağızla tanıştım. Ben bu çocukluk temayülünü bir aşk zannederek ona Ümitler verdim, © da yine çocuklak saikasile buts lara inandı. Biz münasebetimizi ilerleterek siık sık buluşuyor ve iki nişanlıdan daha serbest hare- ket ediyorduk. Bizim bu münee sebeltimiz etrafta dedikodu husul getirdi, zavallı masum yavruca gun bu yüzden çekmediği kak madı. Benim bt şuursuzca ve hissiyatımla hareketini biçareniz istikbalini tehlikeye koydul| Bir sene sonra tabil biribirk mize kanıksadık bir. bahane ike bon vicdansız! darıldım. Birf sene dürgin dürdük: fakat şimdi kah bim vicdan azabının dişleri ara« sında beran eriliyor; açık söylek yim — düşündükçe — ağlıyorumil., Onu şimdi seviyorum, Fakat göm lönü almak içir kendisine yalvare dim beulmle barıştı. Evlenmemiri teklif etti. Bu teklifi gayet tabli buldum ve hürmetle karşıladım. Fakat bu benim içir imkânsıdı zira şimdi ben bukukuz birin sınıfında tahsil çağında hayatımı kazanmamış bir gencim. Be şerait tahtında evlenmemiz ancak benim fedakârlığımla kabildir. Tekrar söylüyorum, şimdi ken disini sevk yorum, nefretta etmiyorum, fakat sırf vicdan azabından kurtulmak içlş bazı anlarda bu fedakârlığı yapa. cağım geliyor. Bu fedakârlığın da bayatıma mal olacağımı - tahmin ediyorum. Şimd! sizden şu suak lerime İüllen cevap vermenizi rica ederim: 1 — Ona ne cevap vereyim? 2 — Beni heran ezen vicdan azabından kurtulmak için kendimi masıl teselli edeyimi SR Yegine yol, nişanlanmak ve zamanı gelince evlenmektir. Bu suretle bugün evlenmenize münl olan sebepler ortadan kalkıncıye kadar bem vicdanmız rahat eder, hem de kız kurtulmuş olur, HANIMTEYZE Ah, vücudumun bütün maka- mizmi bozulmuştu; kızlar - benira mazarımda pirer — erkek olmuşlardı, sefalet beni tamamile kurutmuştu. Fakat ben bu garip kızın karşısında kendimi acına- cak bir vaziyette bulmuştum ve zevahiri kurtarmıya karar verdimı — Adınız nedir? diye sordum. Mari mi? Âlâ. Peki, dinleyi- niz, Mari! Ve ben ona hare- ket tarzımı izaha başladım. Kız gitlikçe hayrete düşüyordu. Benim gece yanları sokaklarda gezerek küçük kızlara takılan insanlardan olduğumu mu san- mıştı? Hakikaten benim için bu kadar fena bir fikir mi besliyor- du? Acaba kendisine ba çta uygunsuz bir söz mü sar- ştıuim? Fena bir niyet sahibi (Arkası var )