11 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

11 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SON POSTA Hergün Tlllla B İktısadi Birliği Takriben yirmi beş sene ka- dar evvel, Alman Hariciye Nazırı Giderlen - Vahter, neşrettiği bir eserde, büyük — devletleri ima ederek: “Şimdiye kadar herkes Av- rupada yalnız altı büyük kuvvet mevcut olduğunu söylerdi. Kısa bir zamandanberi, bir yedinci kuvvet meydana çiktı: Bu kuvvet M. Tardiyödür. , | Dimişti. O vakit M. Tardiyö Tan ga- zetesi Başmuharriri idi. Dünya siyaseti hakkındaki malümatı oka- dar geniş ve tamamdı ki, kale- minden hergün çıkan yanlar, büyük bir dikkat ve alâka uyan- dırıyordu. Bugün M. Tardiyö, Üüçüncü defa olarak Fransız Başvekâlet mevkiine gelmiş bulunuyor. Ce- nevrede, Tahdidi Teslihat Konfe- ransında Fransız projesini büyük muhalefetlere rağmen müzakere esası olarak kabul ettirtmiye muvaffak olmuştur. Denilebilir ki, bu, sırf onun kendi gayreti ve meharetile elde edilmiş bir mu- vaffakıyettir. Şimdi M. Tardiyö ortaya yeni bir fikir atmıştır: Tuna İktısat Birliği, Görünüşe nazaran, Fransız Başvekilinin pro- jesi, Merkezi Avrupada, yani si- yasi ihtirasların çok kuvvetle makar tuttuğu bir sahada, güm- rük tarifelerini zamanla ortadan kaldırmak ve bu sahada yaşıyan devletlere para ikraz etmek sı- retile umumi bir iktısadi tesanüt doğurarak her türlü harp tehli- kesinin önünü almak gibi bir gayeyi istihdaf ediyor. Bu proje- nin şümulüne Küçük İtilâf Dev- letlerinden başka Lehistan, Avus- turya ve Macaristan gibi devlet- ler de sokulmak - isteniyor. İngi- tere Hükümeti bu — projenin lehinde — görünüyor. Roma, meselenin" esasını kabul etmek- le beraber, İtalyanın, — Avus- turyada ve Macaristanda mevcut olan menfaatlerini hatırlatarak şimdiki halde Tuna devletlerine büyük devletler tarafından yalmız mali yardım yapılmasını iltizam ediyor. Fakat hakikat şudur ki, M. Tardiyönün ortaya çıkardığı bu proje, Fransız nüfuzunu Tuna boylarına — kadar genişletmek gayretini — güdüyor. Romanya, Lehistan, Yugoslavya ve Çe- koslovakya — hükümetleri — için böyle bir gayretkeşliğe lüzum yoktur. Çünki bu devletlerin Le- histandan maadası, Küçük İtilâf zümresini teşkil ederler ve her süretle Fransanın nüfuzu altın- dadırlar. Lehistan ise, Garbt Avrupada, Sovyet Rusyaya karşı Fransanın bir. ileri karakolu va- ziyetindedir. Ordusu, doğrudan doğryua — Fransanın — erkânıhar- biyesinin emrindedir, harici si- yaseti, Fransız hariciyesinin tali- matile hareket eder. Demek oluyor ki Tuna İktısat Birliği, esasen Fransanın nüfuzu altında bulunan bir kısım devlet- ler zümresine, şimdiye kadar bu Zümre haricinde kalmış olan Ma- Caristanla Avusturyayı ilhak da- İyesindedir. ve bu maksat hâsıl Olduğu gün Almanya tamamen tecrit edilmiş bir hale gelecek, erkezi Avrupada da Fransanın Sözü hâkim olacaktır. (Devamı 9 uncu sayfada ) ostanın Resimli Makalesi fif İi Son P: * Ben Dünüm x || f (. 1 — Ben dünüm, arkamda kal mış binlerce, yüz binlerce günün öne sürdüğü bir dün. Mazi arkamda sis içinde kaybolmuş bir varlık gibi yatıyor. VÜ 2 — Bir zamanlar bana yarın dediler. O vakit temiz ve saftım. Sonra sizinle evelendim. Bugün oldum. Bir gün beni kullandınız, arkaya attınız, ben yine dün oldum. 3 — Ben dünüm. Fakat yine bugün ve yarınım. Çünkü sen benden ibaretsin diyenden kaça- mazsın, SON TELGRAF HABERLERİ Ruslar Muharebeye Hazır! Japon ihtilâfi münasebetile diyor ki: sinin aleyhimizde — gösterdiği “Japon Hariciyesinin salâhiyet sahibi erkânın- dan biri, bizim şarki Sibiryada 100 bin kişilik bir kuvvet topladığımızdan bahsetmektedir. Biz bunu inkâr etmedik. Aleyhimizde çevrilen entrikaları gördükten sonra ellerimizi kavuşturup oturmamıza imkân yoktu. Japon Erkânı Harbiye- faaliyetlere daima elimizde kuvvetli vesikalar vardır. Bu vesikalara göre Japonlar, ant bir surette tecavüze geçmek ve bütün Şarki Sibirya sahilleri ile Baykal gölüne kadar olan arazinin öbür taraf- Japonya, taki kısmını ele geçirmek maksadını Japonların bütün maksatları, sadece Şarki ıı:ip olmaktır, yoksa komünist propagandalarına mâni olmak değildir. Ayni zamanda bu hareketinde ciddi bir muka- vemete uğramamak için Rusya dahilinde taraf taraf isyanlar çıkarmak ta tertip edilen plân icabıdır. Bu vazife, muhtelif beyaz Rus teşkilâtına veri- Japonyanın Sovyet Rusyaya Karşı Te- cavüz Emeli Beslediği Haber Veriliyor Moskova, 16 (A.A.) — İzvestiya gazetesi, Çin Japonyanın, — Rusya hakkındaki gizli emellerine dair çok şiddetli ve acı bir makale neşretmiştir. Bu gazete ezcümle besliyorlar. 'aya miştir. Ayrıca Lehistan ile Romanyanın da Rus aleyhine hırekğte u barp edemiyecek bir halde bulunduğunu da açıkça söylemekten çekinmiyor. Biz, kuvvetli bir sulh siyaseti takip ettik ve edeceğiz. Kimsenin bir karış toprağında gözümüz yoktur. Fakat kimseye de bir karış toprak vermek niyetinde değiliz.,, leçmeleri mukarrerdir. :uırhkhrı yaparken Rusyanın İşe Yaramıyan İnhisar Memurları Taz- minat MukabilindeTasfiyeEdilecekler Ankara, 11 (Hususi) — Millet Meclisi mühim kanun lâyihalarını müzakereye başlamak üzeredir. Bu lâyihaların en başında inhi- sarlarda çalışan memurlara ait kanun gelmektedir. Lâyihanın esaslarına — göre, kendilerinden istifade edilmiyen nhisar memurları açığa çıkarı- lacaklardır. Bu gibi memurlar hakkında, âmirleri tarafından verilecek olan raporlara göre muamele yapıla- caktır. Açığa çıkarılanlara her hizmet senesi için" bir aylık taz- minat verilecektir. Tuz İnhisarı memurlarından açığa çıkarılacak olanlar hakkın- da Memurin Kanununun tasfiye hükümleri tatbik edilecektir. İş Kanununa gelince; yakında müzakeresine başlanacak olan iş kanunu, işsizliğin önüne geçilmek maksadile bazı esasları ihtiva etmektedir. Ez cümle belediyeler ve Vilâ- yetler tarafından yerleştirme bü- roları tesis olunacaktır. Para mukabilinde iş bulmak usulu ya- sak edilecektir. Meclise verilen lâyihalar ara- sında nalbantlık hakkında da bir proje vardır.. Bu projeye göre — nalbantlık —için — kurs açılacak, semer, koşum ve nal gibi hayvanlara mahsus eşya için bir nizamname — yapılacaktır. San'atkârlar bu nizamnameye gö- re hareket edeceklerdir. Devlet Borçları İsveç Şirketile Müzake- rata Başlanıldı Düönkü nüshamızda Ankara telgrafı olarak bildirdiğimiz veç- hile, devletin bir kısım şirketlere olan borçlarının bu seneye ait taksitlerinin tecili istenilmişti. Irmak - Filyos ve Fevzipaşa - Diyarbekir bhatlarını ya şirketile bu tecil meselesi hak- kında müzakerelere başlanılmıştır. Şirket tecile —mukabil — inşaat programında bazı tadilât yapıl- masını ileri sürmektedir. Bu seneki taksit miktarı tak- lHariciye Vekili Sofyada 10 — Hariciye Vekili Tevüsîıfyl;' tü Bcğoî:ıdı:.w gün eciktiğin a) yarın bugün ) :ıııvuılıt edecektir. esi gönü Kıral Boris Hz. kendisini kabul edecek, şe- refine müteaddit ziyafetler veri- lecektir. riben on bir milyon liradır. Şirket tecile muvafakat ettiği takdirde 1934 te bitmesi lâzımgelen hat- larınm bir müddet teahhurla ikmali gibi bir netice hâsıl olacaktır. oe Inhisarlar Ankaraya Nakil Haberleri Teeyyüt Ediyor Ankara, 11 (Hususi) — İnhi- sar idarelerinin İstanbulda bulu- nan merkezi kısımlarının Anka- raya nakli haberleri salâhiyettar makamlar tarafından teyit olun- maktadır. Tevhidi Tâzımgelen kısımlara ait bulda hazırlanan rapor bugünlerde - buraya — gelecektir. Nakil keyfiyetinin nisan sonların- da yapılması muhtemeldir. Bu münasebetle bir de yeni kadro hazırlanacaktır. İSTER İNAN, Fulışu meslek edinmiş birtakım umuüml kadınlarin şehir şehir, vilâyet vilâyet dolaştıkları ve uğradıkları yerleri de kirlettikleri nazarı dikkate alınarak buna meydan verilmemesi istenmektedir. Her vatandaşta hürriyeti mukaddestir. Şu farkla ki, cemiyete zarar getirilmesin. Bu moktadan, istenilen İSTER İNAN, İSTER İNANMA! 'en temiz yerlere gelip mikrop saçmalarının zararsız görülmesindeki fikirin de yerinde yoruz. Sen da ey kari olmadığına İnanı- Sözün Kısası || Mündericatımızın çoklu- gundan Dercedilememiş- tir. Tarihi Evrak Sefaretimize İade Edildi Ankara, 10 (Hususi) — Bu- Şevket Beyin sual takririne ce- vap vermek mukarrerdi. Halik Bey, kürsüye geldi ve dedi ki: “Heyeti teftişiyece yapılan tah- kikat ikmal edilmiştir. Takikat evrakı Şürayi Devlettedir. Vazi« felerini — hakkile ifa —etmiyen memurlar hakkında Şürayi Dev« letin vereceği karar dairesinde muamele yapılacaktır. Bi istandaki oevraktan 53 çuval derunundaki kısını oradaki sefaretimize teslim edilmiştir. Bunl;:ın İstanbula ıı.ldodı.ln= için de” tahsisat verilmiştir. çuvalların içindeki evrak açılma- dığı için içinde işe yarayıp yara- mıyan olup - olmadığı mldndı malümatımız yoktur. — İstanbula geldiği vakit açılacak ve orada tetkik edilecektir. ,, Takrir sahibi Refik Şevket Bey milli tarihimize taallük eden bu meselenin kat'l neticesine vâ- sıl olduğundan dolayı milli bir zevk duyduğunu söyliyerek mev- zuu bahsolan 53 çuvalın tarafı« mızdan müzayede ile satılan mik- tarn tamamı olup — olmadığıni sormuş ve bu hususta lâzım ge- len dikkat ve teyakkuzun göste- rileceğinden emin bulunduğunu kaydederek tariht kıymeti havi evrakın maarif vekâleti tarafın- dan muhafaza edilmesinin muva- fik olacağını ilâve etmiştir. Abdülhalik Bey tekrar söz alarak işe yaramıyan tların yede ve' ııuıııkıııu?ılnülı müza) satılmasının muvafıkı kanun bu- lunduğunu beyanla demiştir. ki; “Müfettişlerimiz İşe yaramıyan ve yarıyanı tetkik etmeden bu evrakı sattıkları için memurları kusurlu — görmüşlerdir. Müraca- tiamız — Üzerine de — sefareti- miz bu evrakı alarak muha- faza —etmiştir. Bunlar acaba tamam mı değil mi ? Bu bususta henüz evrak tetkik edilmediği için bir malümat arzedemem. Ev- rakın İstanbula geldikten sonra gerek muhafazası ve gerek tet- kiki için Maarif Vekâletine devri zk ve hatta İâzımdır. ten biz bunu Maarif Vekâleti- ne teklif ettik. Maarif Vekâleti bunları tetkik eder işe yarayan- ları alır diğerlerini satar veya yırtar.,, (Son Posta: Milyonlar kıymetin- deki bu tarihi evrak lıılıhıd: ilk iyatı yı ve o zaman Metin nazarı dikkatini — celi Anlaşılıyor ki hükümet ©o gün beri bu meseleyi ciddiyetle takip obmİş 've ba Güşü yapılan ” teşeb büslerin llk safhasına ait bu mühim muüuvaffakıyet hasıl olmuştur. ) nnn eee OG İSTER İNANMA! şey yerindedir ve bu kararın biz isabetine; Fakat bir şehirden öbür şehre gitmelerinde zarar görülen insanların bir şebir dahilinde, en kirli yerden Faciası Şoför Manonun idaresindeki 3669 —numaralı kamyon dün akşam üzeri Bakırköye gitmekte iken Zeytinburnu — civarında Ahmet isminde birine çarparak tehlikeli surette yaralamıştır. Ah- met hastaneye kaldırılırken yol- da ölmüştür.