11 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

11 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Kari Mektuplari Müzede Bir Tarih Hatası Mı? Saraydaki Haxine müzesinin dördüncü dalresi malümdur ki, fevkalâde kıymettar tarihi eser- lerle doludur. Sarayın yalnız bu dairesi bile cidden fevkalâde yüksek bir müzedir. Buradaki asarın herbiri hakkında ayrı ayrı tarihi malümat vermeden evvel nazarı dikkatimi celbeden bir hususu zikretmeliyim: Salonun her iki mukabil cihe- tinde camekânlar İçinde gayet kiymettar iki hilat teşhir edi- mektedir. Bu hilatların altına Şöyle bir levha yerleştirilmiştir. (Timur Han tarafından Üçüncü Murada gönderilmiştir. ) Timur Handan maksat herhalde Timur- lenktir. Esasen elbiselerin biçimi de bunun Türkistan içlerinden gönderilmiş ve oraların modasına göre yapılmış olduğunu — iİspat eder. Fakat — Timurlengin — bunu üçünecü Murada hediye etmiş ol- ması maddeten gayrimümkün- dür, Zira Sarı Selimin oğlu olan Üçüncü Murat hicri 958 de duğ- muş, 082 de cülüs etmiş ve 1003 tarihinde vefat etmiştir. Halbuki Üçüncü Murat doğduğu zaman Timur öleli tam 146 sene olu- yordu. Binaenaley bu elbiselerin Üçüncü Murada hediye edilmiş olmaması lâzım geliyor. Müze idaresin bu hnoktayi ebemmiyetle tetkik etmesi, ha- kikatın tavazrubu için çok lâzımdır. tk Belediyeden Bir Temenni Efendim, Aksarayın en mutena - yeri olan Mustafa Kemal caddesi lle Cellât çeşmesini vasleden ve el- yevm Yedikule, Samatya tram- vaylarile Bakırköy otobüslerinin güzergüâhı olan caddenin bugün- kü hali bir bataklığı andırmak- tadır. Caddenin yaya olarak geçil- mesine imkân olmadığı gibi gü- zergüha müsadif hane sahipleri evlerine gidebilmek — için çok müşkülât çekiyorlar. Bu caddenin serian ikmali için alâkadarların — nazarı — dikkatini celbetmenizi muhterem — gazete- nizden rica ederiz efendim. Ayni mahalde imukim İBRAHİM Sıhhiye Müdüriyetine Müracaat Sıhhiye Müdürü Bey eczacılar tarafından — aldatıldığını — zanne- denler bana müracaat etsin di- yordu. İşte ben — müracaat ediyorum. Kadıköyünde bir e- zane, İ0 gram mai mukattar ve 20 santigran iyodür potasyam için benden 30 kuruş aldı. Bu fiatte ihtikâr olup olmadığının tetkikini rica ediyorum. Kadıköy Vişne sekak YUSUF Cevaplarımız Pangaltıda Salâhattin Oğuz Beye: Gazetemizde şiir neşretmiyo- ruz. Maalesef dercedemiyeceğiz. Şiirinizi edebi mecmualara gönde- riniz. efendim. * Üsküdarda Çavüşdere fınaı , Mehmet Enver Beye: Gönderdiğiniz yazıyı maalesef dercedemiyeceğiz. Kusurumuzun affini rica ederir. SON POSTA Dünyada Olup Bitenler Martın Birinci Günü Pariste İranlılar Tarafından Bir Resim Sergisi Açıldı İranlı ressam Semiraninin Pariste teşhir edilen bel tablosu: Meşhette bir sokak Martın birinci günü Pariste ilk defa olarak İranlı ressamların eserlerini teşhir etmek üzere bir sergi açılmıştır. Bu serginin baş!i alelâde — resim sergilerine — hiç Filhakika İranlı dostlarımızın teşhir lar bildiğimiz ve görmiye alıştığımız tablolardan değildir. Acem seccadelerinin, hatta İranda yapıl- mış acem basmalarının Üzerinde gördüğünüz ipti- dai resimleri hatırlayınız. İşte İranlı dostlarımız bu resimleri asrileştirmişler, 1slah etmişler ve birer tablo haline getirerek Pariste açtıkları sergide hica lııı-ılyıü.ı benzemeyişidir. ettikleri tablo- edilmiştir. bilhassa memiş, halka göstermişlerdir. Bu tabloların hepsi de sulu boyadır, fakat sulu boya bildiğimiz gibi üstübeç esası üözerinden değil, katran mürekkebatile ihzar Paris gareteleri İran sergisinden bahsederlerken ressam Semiraninin durmaktadırlar. Bu gazetelerin verdikleri malümata nazaran Semirani şimdiye kadar Avrupalı ressam- lar tarafından yapılmış herhangi bir tabloyu gör- bütün — tablolarında üstatlarınım minyatürlerinden ders almıştır. eserleri — üzerinde sadece eski Acem İngilizlğr Bir Adamın Hayatını Kurta- ran Bir İdam Maiıhküşnunu Affediyorlar Bir müddet evvel İngilizlerin meşbur. Dartmoor — zindanında isyan çıkmıştı, tafsilâtile yarmış- tık. Mahkümlar hapishanenin tâhta aksamımı yaktıktan sonra müessesenin kumandanı Miralay * Türner , esir etmişlerdi, öl- döreceklerdi, Fakat — içlerinden Donawton adını taşıyan - birisi çıktı, kendi hayatını tehlikeye koyarak miralayı kurtardı. O zaman İngiliz gazeteleri bu adamın bu hareketine mükâfat olarak affedilmesi ihtimalinden bahsetmişlerdi. Bu ihtimal henüz tahakkuk etmemiş, fakat aradan geçen müddet zarfında başka bir bâdise vukua gelmiştir. Bu hâdise de maksatlarına muvaffak olamı- yan haydutların " Donawton , u öldürmiye karar vermeleri ve teşebbüse — geçmeleridir. Fakat hapishane idaresinin teyakkuyu sayesinde bu teşebbüs te akim kalmıştır. Şimdi Donavton mu- hafaza altında ve” münferit bir höcrede yaşamaktadır. ve belki de başka bir hapishansye nakle- dilecektir. Maamafih affedilmesi ibtimali benüz ortadan kalkmış değildir. İsyan hâdisesinin muha- kemesi - bittikten sonra birçok meb'usların imzasını taşıyan bir mektup ile Dahiliye Nazırından istenilecektir. İngiliz gazetelerinin anlattık- larına nazaran mabkümun dost- ları bu afiv ihtimalini o derece kuvvetli görmektedirler ki, şim- diden Donavton için bir istikbal hazırlamıya başlamışlardır. —— — Kıbrısta Bir İdam Geçenlerde Kıbrısta bir cina- yet olmuş, Mehmet isminde bir adam Feriha H. isminde bir mu- allimi yaralamış, genç kadının kız. kardeşiyle - annesini de — öl- dürmüştür. — Kıbrıs — mahkemsi bu adam hakkında İdam cezası vermiştir. Hindistanda Gürültüler Kalküta 9 — Geçen temmuz- da üç Mecusi kitapçıyı öldür- mekle maznun ve idama mahküm edilen iki Müslüman genci bu sabah idam edilmiştir. Açık bir zülme uğrayan gençlerin idam kararını protesto için halk sa- bahlara kadar sokaklarda dolaş- mıştır. Gece gençlerin gömülece- ği mezarlık civarında 50 bin kişi toplanmıştı, ehemmiyetli bir hâdise olmamıştır. Mahküm fazla tanındığı için İngilterede kalmıyacak ve belki ismini de değiştirerek müstame- relerden birine gidecek, orada ticaret yapacaktır. Bunun İçin lâzım gelen sermayeyi kendisine bir bahriye zabiti verecektir. Donavton büyük muharebe esnasında asker olarak Fransız cephesinde bulunmuş ve orada bu bahriye zabilinin babasının hayatını kurtarmış, şimdi ise bu adam babasının hayatını kur- taran mahkümo — minnettarlığını göstermek arzusunda imiş. * (Donavton)un mazisine gelince: Bu adam 1928 senesinde Brig- tonda — işten — çekilmiş zengin bir ecza tacirini öldürmüş o makla —maznundu, mahkemede iki — arkadaşı birlikte idam cezasına mahküm edilmişti, fakat bu ceza müebbet küreğe çevrildiği için ölümden kurtul- muştu. Anlaşılan isyan esnasında gösterdiği — dürüstinin mükâfatı olarak hapishaneden de - kurtula- cak. Fakat şurasını da ilâve ede- Hm ki Donavton mahkemede hiçbir zaman itirafta bulunmamış, hep masum olduğunu söylemişti. ile Mgıl ta Bilmecemiz Geçen Bilmece - mizi Doğru Halledenler , (Dünkü nüshamızdan devam ) Birer Adet Albüm Kazananlar Adana Gazi İlkmektebi 5 inci sınıftan Gl1 Neriman, Bursa Or- tamektebi ikinci sinıftan 445 M. Emin, Ankara Sakarya mektebi birinci sınıftan 18 Nimet, Ankara Erkek lisesi birinci sınıftan 150 İsmail, Kadıköy Arslan Bey zade Nevbiz Fuat, Ankara Kız İisesi dokuzuncu sınıftan 253 — Me- lâhat Abdülkadir, Ankara Erkek lisesi birinci sınıftan 44 Muam- mer, İzmir Kız lisesi i sınıf- tan 668 Türkân Suat, Adana Gümhuriyet — mektebi — beşinci sınıftan 587 Hidayet Lütf, Am- kara Erkek lisesi ikinci smıftan 49 Kenan B. ve Hanımlar, Birer Kutu Boya Kalemi Kazananlar İstanbul Kız ortamektebi ta- lebesinden 121 Halise, Pertev- niyal lisesi talebesinden 265 En- ver, Kanlıca 36 ıncı Mektep dör- düncü sınıftan 50 Mebrure, Ga- lata Sen - Benuva Mektebi be« rıd sınıftan Vitali Baruh, Ge- enbevi ortamektebi talebesinden 11 Münir, İstanbul 20 uncu mek- tep ikinci sınıftan Hilâl, Gazios- manpaşa mektebi birinci sınıftan 103 Ahmet, Kanlıca 36 ıncı mek-« tep beşinci sınıftan 72 Burha« heddin, İstanbul 44 üncü mektep talebesinden 362 Kemal, Gelem: bevi ortamektebi talebesinden 5S1 Mithat, Şişli Terakki lisesi be- ünci sınıftan 37 Fuat Mehme tanbul Erkek Muallim Mektebi dördüncü aımnıftan 32 Mustafa Kemal, Beyoğlu İtal, Mektebi dördüncü sınıftan M’e:ııet İzzet, İstanbul Erkek Muallim Mektebi Tatbikattan 113 Şevki, Gelem- bevi ortamektebi talebesinden 7 Vedat, İstanbul Kız ortamektebi talebesinden 256 Makbule, İstan- bul 49 uncu ilkmektep talebe- sinden 187 Sıdıka, İstanbul Ame- N Hayat Mektebi talebesinden 196 Münip, Maltepe Askert Lik sesi talebesinden 2769 M. Kemal, Kabataş Erkek Lisesi birinci x nıftan 698 Zühtü, İstanbul Kız ortamektebi — talebesinden 231 Hayrünnisa Rıza B. ve H. lar. Birer Adet Kitap Kazananlar Ankara Öncebeci İltekinbe: Mektebi üçüncü — sınıftan llâ Rıdvan, Adana ortamektebi bi rinci sınıftan 368 Ali Galip, Çan- kırı Tütün İnhisarında Kadri Bey oğlu İzzet, Adana ortamektep birinci sınıftan 189 Sabahaddin, Ankara Orta Ticaret Mektebi ikinci sınıftan 38 Mehmet, Anka- ra Kız Lisesi dokuzuncu smıftan 131 Münevver, Çorlu Şücaaddin Mektebi talebesinden 213 Hüseyin Cahit, Ankara Kız Lisesi talebe- sinden 5651 Atıfet, Bursa orta» mektep birinci sınıf talebesinden 524 Recep, Ankırı Dumlupınar mahallesi Saadiye sokak numara 4 Ahmet, Unkapanı Fil yokuşun- da 38 numarada Nezahet, Sıvas İsmetpaşa Mektebi beşinci sınıf- tan 222 Zinnet, Konya civarında terzi Osman Ef. da Yu- suf, İstanbul Beyazıt Lisesi tale- besinden 558 Cemil Kadri, İs- tanbul Hayriye Lisesi altıncı - nıftan 250 Necat, Eyüp ortamek- tebi talebesinden lâhaddin, Adana Ticaret Mektebi son - nıftan 189 M. Hikmet, Beyoğlu Harbiye Mektebi karşısında 17 numarada Ara. Papazyan, İstanbul 44 üncü Mektep talebesinden 234 Tarık, İstanbul Süleymaniye Tür- be sokak numara 4 Sabiba H, Beyler. 'Birer Adet Muhtra Defteri Kazananlar Eyüp ortamektebi talebesin- den İ41 Tarık, Vefa ortamekte- bi talebesinden 413 Uğuz, Salihli ( Devamı 10 uncu sayfada )