1 Nisan 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

1 Nisan 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

« Sayfa Halkın Sesi | İhracat İşlerini Düzeltmek İçin Afyon ihracatımızı çoğaltmak ve iyi bir fisile satmak İçin hülümet Yugoslavya ile bir mukavele yaptı. Bu hususta balkın mütalea ve temennile- rini yoruz! Nuri B. - Kapalıçarşı 17 - — Dünya buhranını karşıla- mak için ihracatçı memleketler kendi aralarında beynelmilel bi- rer ibracat tröstü yapıyorlar Müs- tahsillerinin menfaatini ve dola- yısile kendi paralarını bu suretle korumak istiyorlar. Birçok dev- letler afyon hakkında böyle tröst- ler yaptıkları için bu sene bizim afyonlarımız maliyet fiatine bile satılamamıştı. Bizim gibi afyon ihraç eden Yugoslavya ile anlaş- mamızı afyonlarımız hesabına çok mepfaatli bir iş bulurum. * Remzi B. » Firuzağa 38 - — Benim elimde birkaç bin okka afyon vardır. Okkasını (860) kuruşa malettim. Beş altı aydan- beri de bekletiyordum. Son gün- lerde hafif bir tereffü başlamıştı. (01,5) liraya kadar çıkmıştı. Fakat inhisar haberi Üzerine piyasa birdenbire durmuştu. Dün ga- zetenizde okuduğum haber çok hoşuma gitti Yalnız afyonları- mızda değil, meselâ tütün ve Gzümlerimizde de beynelmilel anlaşmalara ihtiyacımız £ vardır. İhracatçı memleketler biribirlerile rekabet ederek müstahsillerini ezeceklerine müşterilerine karşı müttehit bir cephe almaları çok doğru olur. Şefik B. - Çantaritaş karşımı — Afyon meselesinde hükö- metimizin Yugoslaya ile anlaşma- sım çok muvafık buldum. Bu anlaşmanın piyasamızda derhal tesiri görüleceğini zannederim. İki üç senedenberi incir ve üzüm- lerimiz de ayni akıbete uğramıştı. Acaba incir ve üzüm ihraç eden memleketlerle bir blok yapılsa bundan istifade edilemez mi? * Seyfettin B. - Eminönü Hasırcılar sokak 2i- — Bundan birkaç ay evvelki afyon fiatleri hemen hemen ma- liyet fiati idi. Köylü emeğini, tar- la kirasını hatta vergisini bile besaba katmadan çoluk çocuğile çalıştığı halde bile afyonun ok- kasmı beş altı liradan aşağıya mal edemez. Binaenaleyh afyon vaziyetimiz çok fena idi. Yeni anlaşmadan sonra biraz yükse- lirse köylünün yüzü gülecektir. ik Komşu — Hasan Bey: Bazı memleket- lerde yemeği hiç evde pişirmezlermiş. Halk yemeğini hep lokantalarda yermiş. SON POSTA DAJTİLİABERLER Bugünden İtibaren Yedi Bin Köylü Yollarda Çalışacak Istanbulun bütün kazalarında eski Senelere ait yol ma müddetini iki kısma ayırmıştır. Bu suretle paralarının tahsiline başlanılmıştır. Yalnız Çatalca | köylüler nisan ayında 18 ve mayis ayındada 18 köylerinde 926, 927 ve 928 senelerine ait yol pa- ralarım vermiyen (8 ) bin köylü çıkmıştır. Bunlar, yollarda çalışmak suretile vergiyi ödeyeceklerini söylemişlerdir. Bu gibilerin her sene için 12 gün çalışmaları lâzım gelmektedir. Fakat köylüler, şimdi çift zamanı olduğu için 36 gün mütemadi surette yollarda çalıştıkları takdirde Ziraat işlerinin geri kalacağını söylemişlerdir. Vilâyet Nafıa Başmühen- Gisliği köylünün bu talebini haklı bulmuş ve çalış Fabrikacılar Ankarada Ne Yapacaklar? Şehrimizde (bulunan İktısat Vekâleti Müfettişlerinden Burhan ve Kudret Beyler, yeni gümrük tarifesi esaslarını hazırlamak üzere İktisat Vekâleti tarafından Ar karaya çağırılmışlardır. Müfettişler bugün Ankaraya hareket edecek- lerdir. İktisat Vekâletinin hazır ladığı yeni teşvik: sanayi ve Kredi Bankası projeleri hakkında bazı tahminlerde bulunmak üzere Ankaraya ciler bare lerdir. Sanayiciler, Teşvik: Sanayi Ka- nununun teessüs edi sana” yilmizi tehlikeli bir vaziyete soka- cağı ve tesisi mutasavver Sanayi Bankasının istenilen faydayı temin edemiyeceği fikrindedirler Murah- haslar bu noktai nazarlarını hem meb'uslara ve hemde Başvekil Paşaya arzedeceklerdir. Ticaret Odasında Şehrimiz Ticaret Odası Oda- ya yazılma ücreti olarak Sovyet Harici Ticaret Mümessilliğinden öç bin lira istemektedir. Oda tarafından bu hususta yarın icra dairesine müracaat edilecektir. Rüstemiya Kurtarıldı Gümrüğe gelen malümata göre, Çeşme açıklarında karaya oturan Rüstemiye vapuru kurta- rılmış ve vapur şehrimize avdet etmek üzere yola çıkmıştır. Va- pur buraya gelince içindeki gaz tenekeleri muayene edilecektir. idecek olan sanayi- tlerini tehir etmiş- 2: Lokantacı — Oralarda lokantaların adedi saymakla tükenmezmiş. Bizde ise lokantacılık fazla ilerlemiyormuş. Sebebi herkesin yemeğini evinde pişirmesi imiş. kürek gibi etmişlerdir. gün yollarda çalışacaklardır. Bu sene İstanbul vilâyeti dahilinde yol parası vermiyenler çok azdır. Yalnız Çatalcada (3) bin köylü yol vergisini ödememiştir. Vergilerini vermi- yenler bugünden itibaren yollarda çalışmıya başir yacaklardır. Bunlar olunu yapacaklardır. Bunlar için çadır, kazma ve geyler temamen hazırlanmıştır. Yol mühendisleri de dün ( Hadımköy - Yassı ) viran akşam iş başına hareket Kaçakçılık Dün Mahkemede On Bir Davaya Bakıldı Dün şehrimiz ihtisas mahke- mesinde on bir tane kaçakçılık davası görülmüş, suçlulardan bir kısmı tecziye edilmiştir. Ezcümle Adapazarında tütün kaçıran Gür- cü ve zevcesi birer ay hapis, 115 lira para cezasına, Erenkö- yünde oturan Mehmet oğlu Salih te tütün kaçakçılığından altı ay hapis ve onlira para cezasma mahküm edildiler. Diğer kaçak- çılık muhakemeleri başka günle- re talik edildi. Yeni Müşteriler İngilizler Bizden İpekli Eşya Alacaklar Bugünlerde , birçok O ecnebi firmalar harici (ticaret ofisine müracaat ederek Türkiyeden mü- bim miktarda mal almak istedik- lerini bildirmişlerdir. Bu firmalar arasnda Holandalılar hububat, kuş yemi, arpa, yulaf, mısır; Maltalılar üç bin canh bayvan Amerikalılar lüle taşı; İngilizler zift, yerli ipek işleme ipek mendil, ipek kumaş, dantelâ, örgü ve alelümüm kadın işleme- leri alacaklardır. Operatörleri Içtimaı Türk cerrahf cemiyeti ilk il mi içtima önümüzdeki hafta içinde yapacak, ilmi münakaşalar cereyan edecektir. & Aşçı — bile yokmuş. Ne dersin Hasan Bey ? Bir muharrir de böyle yazıyor. |Ev Sahibi meklerini becerecek bir aşçı dükkânımız Ve Kiracı Arasında Galatada oturan Mühibe, Gül Endam Hanımlarla Recep Efendi, evlerinde kiracı bulunan Madam Maryaya evden çıkmasını söyle- mişlerdir. Ret cevabı alınca üçü birden Madamı fena halde döv- müşler ve eşyasile birlikte kapı dışarı etmişlerbir. Hemen Yakalanmış ! Selânikli Hüseyin isminde bir şahıs Arnavutköyünde bir eve girip öteberi çalârken | derhal Bir Neşriyat Davası Münasebetile Evveli günkü nüshanızın ikin- ci sayfasında (eski bir neşri- yat davası) serlevhası altında hakkımda hakikate © gayrimuta- bik bir yazı intişar etmiştir. Bu yazmın gazetenizin ayni yerinde şöylece tashih olunmasını rica ederim. 1 -— Herman şirketi ta- rafından aleyhime ikame edilen şantaj davası neticesinde beraat ettiğim gibi işbu beraat kararı temyiz mahkemesinin tastiki ile kespi kat'iyet etmiştir. 2 — Şir- ket müdürü M. Kohen ile müs- tahdem Hikmet ve Fahrettin E- fendiler, aleyhime vâki tasniat ve iftiraattan dolayı suçlu olarak tahtı muhakemede bulunmakta- dırlar. 3 — Şirket, aleyhime ay- rıca bir bakaret davası ikame etmiştir. Müddeiumumilik gazete sahiplerinin mes'uliyeti cezaiyeleri olmıyacağı esbabı mucibesile da» vamn reddini talebetmiştir. Sabık Hareket Gozetesi Suat Tahsin Hatta nefis Türk ye 1 Pastırı Günün. Tarihi Mimar Sinan İhtifali Yöce Türk san'atkârn dahi Mi- mar Sinanın 344 üncü ölüm yıldöni. mö münasebetile dün şehrimizde büyük bir ihüfal yapılmış, Koca Sinanın hatırası taziz edilmiştir. Dün öğleden sonra ihtifale iştirak edenler kesf bir halinde Söley» maniye camiine gilisişler, avluda tecemmil etmişlerdir. Burada nutuk- lar. söylenilmiş, oSinanın şahsiyeti, eserleri hakkında tahliller yapılmış» tır. Sonra Süleymaniyenin arka tara- fında bulunam Sinanın türbesine | gi- dilmiş ve müteaddit çelenkler ko- r. Dün gece de radyoda Koca Sinanın eserleri hakkında mü- him malümatı havi bir konferans verilmiştir. Bekçi Talimatnamssi Haklında Kanuni o salâbiycte (o müsleniden kaza İdare heyetince tanzim esilen bekçi talimatnamesi Oo münasebetile ban gazetelerde intişar eden yanla- rın hakikate muvafık olmadığı Emi- sönü Kaymakamlığından bildiril mektedir, Dairelerde Yaz Saali İstanbulda bulunan bütün devlet dairelerinde yarından itibaren yaz saatinin tatbiline başlanacaktır. Me» murlar sabahleyin saat (9) dan (19) ye ve İn sonra da saat (13) ten (18) e kadar çalışacaklardır. Ziya Paşanın İrtihali Evvelce uzun seneler Maliye Na- zırlığı yapmış olan Mehmet Ziya Paşa evvelki gün irtihal etmiştir. Bulgar Yunan Maçı Atina 30 — Bulgar ve Yunan mili takımlan İkinci bir intikam maçı yapmışlar ve (2-2) berabere kalmişlardır. Spor Tebliği İki Kulübün Müsaadeleri Geri Alındı Tİ CE Istanbul Mntakası Merkez Heyetinden : Müttefik kulüplerin ebemmiyetle akm m na li P. uş ve Beyoğlu Spor (Peraj kulüplerinin raylar) nİzamnamenin 175İnci maddesinin dalrei şümulüne dahil addedilmeleri Bisvalık olmadiğınien (kendilerine La. “Müsnadel,, unvanının refes il ve vaziycilerinin gayri müt- tefik alarak kabul edildiği müttefik kulüplerimizin malümu olmak üzere tebliğ olunur. ,, Bu tebliğ örerine (olimpiyat) Niki dei şimdilik tehir etmiştir. Dahil kulüpler bu kulüplerle Kiler baka yapamıyacaklardır. Mıntakanın Bir Daveti Avni, Mitat, Nihat, Rebii (G. S, Reşat, Zeki, Fikret, Niyazi (FE. B. Hüsnü, Eşref, Hakkı (Bş.) Saim, Sa mi (Vefa) Salâhattin (1. S) ve Malik oz Beylerin pazar günü sasi 3 - 6 arasında İstanbul mıntakasına fotoğraflarile müraacaatları | tebliğ edilmiştir. Kadıköyünde Maçlar Bugün Kadıkö: ında Möda - Arnavutköy, FE: takımları karşılaş» macı — Öyle ise o muhazrirherçün hirkaç tane fazlalaşan pastırmacı dük- “ew görmemiş. Ayol, şimdi herkes kmek, pastırmaya yatıyor, lokan- “rem kim ki, kaş tane oldular