26 Nisan 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

26 Nisan 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

| TT KAT YİTSFE DF Cenu Denızlerınde Bir Seyahat Macerası Üç Serseri.. Uç Mılyoner Hagton yan gözle genç kııı baktı, ve onun başını birar ar- kaya doğru attığını gördü ve ılk defa olarak: — “Yüksekten bakmak ,, tabiri- nin sadece uzun boya değil, fakat biraz da başın vaziyetine ait o ması İâzım g | düşündü ve bu baş, sadece basit bir dü- | iyah saçların oyulmuş kadar heykel Genç kızın delikanlıya sürü- nen - kolu çıplaktı. — Arkasın- da da bol, beyaz bir elbi- se vardı. Bu elbisenin altında Yeni Kinenin bazı yerli kadınları gibi deriden yapılmış bir korsa taşıdığı — hissediliyordu. Ellerine gelince, hiç iş yapmamış gibi terütaze ve miniminiydi, Sonra... Beyaz değil, fakat esmer de de- gil, — Avrupalı ile — Diyakın birleşmesinden çıkmış çok tatlı bir renği vardı. Hagton: —- Anlaşılan Viyarı sevmi- yorsunuz, dedi, Fakat Şaya söyle- | yiniz bana nerede oturuyorsu- | nuz? Civarda olduğunuzu biliyo- rum, fakat nerede? Şaya kendilerini ihata eden bütün ormanı göstermek istiyor- muş gibi başı ile bir devir hare- keti yapmakla iktifa etti. Bu ha- reketi aynı zamanda. — Anlaşmıya başlıyorur. Fıkıt | Fazla sür'ate lüzum yoktur, ma- nasını da ifade edebilirdi. Hagton gülümsiyerek dudak- larını ısırdı. Şimdiki halde onunla burada yanyana oturmaktan ka bir şey istediği yoktu. Haya- tında hiçbir zaman şimdi hisset- tiği Ürpermeyi ve ateşi bulama- mıştı. Genç kız şimdi dirseklerini dizlerine, ellerini şakaklarına da- yamış, önüne doğru iğilmiş, belki uzun bir düşünceye dalmıştı. Bu dakikada yanlarından iki kelebek geçti. Genç kız başını kaldırarak kelebekleri seyre koyuldu. Sonra ani bir hareketle yerinden fır- ladı. Hagtona takip için imkân bırakmıyan bir süratle ormanın içine daldı. Saji Papu köyünden dört b yüı metre — ilerde kâin olan köyü şimdi mazinin bir ıâlır sinden iabretti. — Bütün efradı ancak kırk kişiyi ya buluyordu, ya bulmuyordu. Kabile vaktile Borneodan kalk- | POKER-PLAY Tıraş bıçaklarını Her yerde arayınız Stakpool — 46 — İ“Con Land'm Yerli Zevcesi Köye |“Ayak Basan Her Yabancının Kim Olduğunu Mutlaka Öğreniyordu,, mış, bu havaliye gelmiş, korsanlık — ve lerde yaparken bu dereyi bulmuş. Hem denize - yal larının gözlerinden teşkil burada yerleşmişti. Fakat zamanla | çoğalacak yerde eksilmişti. Esasen Con Land buraya gelerek arala- rına yerleştiği zaman bile inhitat cagâh hılin:eydi, duııı- kaçakçılık daka buyük suratle.devam etti. Con Land öldüğu zaman ka- bilenin riyasetini karısı Şaya deruhte etmişti, elân da reis o idi. Bu, ihtiyar bir kadındı. Fakat ihtiyarlığı çok yaşanmış senelerden ırak bir ilti- ettiğini — görmüş, Zevcini, — çıldırasıya — sevdiği zevcini kaybetmişti. Ve bu hadise bir cinayet neticesinde olmuştu. sonralan bu inhitat zi Arhııı var ) Emniyet Sandığı Emlâk Muhammen İkraz kıymeti 532 480 86 555 Müzayedesi Merhunatın cins ve nev'ile No. mevki ve müştemilâtı Kasımpaşada Sinanpaşa mahallesinde Yumuk sokağında atik 5 mükerrer ve yeni 25 numaralı bir hanenin tamamı. Falman Müzeyyen H. Galatada yeni cami mahallesinde fermeneci- ler caddesinde eski 100,102,102 mükerrer ve yeni 100, 102 numaralı iki dükkân ve deniz- den dolma mahalli müştemil bir hanenin ta- mamı, Mığırdıç Firengiyan Üsküdarda Valideialik mahallesinde meydan- cık sokağında atik 9 ve cedit 11 numaralı bir hanenin tamamı. Emsal ve Eda H. lar Boğaziçinde Mirgün mzhallesinde muakkithane caddesinde atik 41 cedit 43 numaralı maa bahçe bir hanenin tamamı. Mürteza Ef. Kasımpaşada Sahaf Muhittin mahallesinde Büyük yokuş sokağında atik 53 mükerrer 53 mükerrer ve yeni 2-65 numaralı tahtında dükkâmı müştemil bir hanenin tamamı. Borçlunun ismi Sümbül H. ve Hayri B. Eğrikapıda cebeci başı mahallesinde cebeci başı sokağında atik 4 ve cedit 2 numaralı maa bahçe bir hanenin tamamı. Ahmet ağa bilasale ve Murat EF./ tarafından bilvesaye Galatada Sultan beyazıt mahallesinde kömür- cü sokağında atik 2- 14- 16 cedit 14- 16 numaralı maa dükkân bir apartımanın ta- mamı. Kiga Ef, Kasımpaşada çatma mesçit mahallesinde atik tepe başı cedit çeşme sokağında atik 20 mü- kerrer ve cedit 4 numaralı bir hanenin ta- mamı. Hüseyin Ef. vekili Abdullah Ef, Üsküdarda İhsaniye mahallesinde Orta sokak- ta atik 28 28 cedit 34-34 mnumaralı maa bahçe bir hanenin tamamı. İrfan H. bilasale ve Emine Feleksu Ayşe Nezihe H. lar ile Mahm ıt Celâlet- tin ve Ebubekir Semih Beyler tarafından bilvekâle İnıye( B. Beyoğlunda Hüseyin Ağa mahallesinde fıçıcı sokağında alik ve cedit 4 nnmaralı bir hane- nin tamamı. Beşiktaşta Köyiçi maballesinde kilise soka- ğinda atik 4 mükerrer cedit 24 numaralı bir hanenin ltamamı. Makrina H. Atpazarında Manisalı Mehmet Paşa maballe- sinde atik turşucu ve elyevm lurşucu, ve aktar Yekta sokağında atik 1 mükerrer gu- muaralı seneden arsa elyevm iki bölüklü bir hanenin tamamı Mehmet Vehbi Ef, Yuarıda ikraz numaraları yazılı emlâkin vadesi hitanında borcun ödenmemesi hasebile Gl gün müddetle salılığa çıkarıldığından ta- lip olanların veya Ffazla tafsilât almak istiyenlerin Sandık - satış ııırlıgıne müracaat eylenıelerı lüzumu ilân olunur. “Yüksek Mektepler Mu- bayaat Komısyonundan: Göztepe asma fidanlıkları dahilinde mevcut dut yapraklarının olbaptaki şartname mucibince pazarlıkla müzayedesi 27 nisan çarşamba günü saat 14 te icra olunacağından talip olanların pey akçelerile Fındıklıda Yüksek Mektepler mubayaat muhasebeciliğine müracuat etmeleri ilâa olunur, ziyade kederden ileri geliyordu : | Meryem H. | | | şet | Çocuk Haftası İ ınıdı 48,06 sının | bakışta memlekette yaş Memlekette Nufus Tefkıklerı Kara Toprağa Senede KaçÇocuk Gömüyoruz? Türkiyede 1-19 Yaş Arasında Ölen- ler Yüzde 43,96 Nisbetindedir Genç muhar- rirlerimizden Ne- Halil Bey münasebetile (Davamız) ismin- de bir tetkik eseri neşretmiş- tir. Himayei Et fal — tarafından bastırılan bu e- serde — dünyada ve Türkiyede nü- fus hareketlerine dair şayanı dik- dat tetkikler ve istatistikler var- dır. Ezcümle ço- cuk ölümüne da- ir olan kısmını aynen alıyoruz : Başka memle- |ketler çok doğum olmadığı için aza- hyor. Biz Fazla öldüğümüz için çoğalamıyoruz. Memleketin nü- fus — hareketle- rini tetkik için elimizde — ölüm, doğum nisbetle- rini, bilhassa ölü- mün yaşlara in- kısamı ile Türk anasının velüdiyol çağımı gösteren ne resmi ne de busust istatistik- ler yoktur. Hatta senelere tak- sim edilmiş isabetli ölüm ve do- ğum cetvellerinden — bile mah- rumuz. Onun için tetkiklerimizde 1927 — tahririnin rakamlarından istifade edeceğiz. Bu rakamlar bugünkü vaziyetimizin tamamen mukabilini tesbit etmeseler bile bize bulunduğumuz yeri ve gi- deceğimiz yolu gösterecek kadar vazıhtırlar. Evvelâ şunu tesbit edelim; Türkiyede izdivaç normaldir. Ev- lenebilecek çağda olanlar evlidir- ler. Ve 1927-1930 arasında mem- lekette izdivaç nisbeti değiş- memiştir. Mutlak rakamlar: 1927 de 52,808. 1928 de 54,270 1920da 43,366. 1930da 50,689. Onun için Türkiyede nüfus azlığından şikâyet edenler, ya- hut nüfus l?ı mücadele yapmak isteyenler Türkiyede nüfus me- selesinin izdivaç — meselesinden ayrı bir iş olduğuğunu kabul etmelidirler. Törkiyede —umuml nüfusun 19 yaşından üçük ve yüzde 36,64 nün de arasında olması ilk teşek- külünün mnormal bir halde ok duğu hissini — verebilir. Fakat mutlak rakamlar üzerinde yapılacak tetkikler Türkiye'de bu terekkübün inkişaftan değil; iki mütekabil çağda “ genç, ihtiyar,, fazla ölümden ileri geldiğini izah 20-45 yaş | eder. Bilhassa, 45 den sonraki 20,10,18 ve 60 dan sonraki 4,82 nisbeti ıztırap ile tetkik edilecek kadar hazindir. Kırktan fazla yaş nisbeti İngiltere de 32,4 Alman- ya'da 31,3, Fransa'da 42,6 M. Amerika'da 38,5, İspanya'da 27,0 İtalya'da 29,25 dir. () î(llçüldu hakkındaki tetkik- ler de böyledir: 1927 huııeıiııldu ol.ı Türkiyede bir yaşına n ve — yaşıy ocük adedi * 615346 , dir. İe Norveç'5s 3 Holanda"5 3 İsveç 60 İsviçre & x YEL Fransa 45 Hazin bir grafik bundan — sonraki iki sene (1-2 yaş) ait rakamlar ve bundan sonraki bahis te tet- kik edeceğimiz Türk kadınınır vasati — tevlit — kabiliyeti — buş 615,346 rakamı ile Inrıılı'tııı- lacak - olursa; Türkiyede bir yaşına kadar yaşıyan çocuk adedini her sene için 615,346 olarak hesap etmek kabil olur. Üç senelik vasati fena bir hesap değildir. ve nis- beten di bir netice esası olabilir (1 ) Şu haldet 1927 gsenesinde bir yaşına kadar olan çocuk miktarı 615,348 olunca — müteakıp — seneler - için bunun — devamı — şöyle — olmalı idi. (I ) 1- 2 yaş arasında 1,220,692, 3-6 yaş arasında 2,461,346, 7 - 12 yaş arasında 3,680,076 ve 0 - 19 yaş terekkübü 11,691,574 Halbuki a nı istatistikte bu nisbetler şöyledi. 1-2 yaş ırııındı 1,072,357, 3-6 yaş arasında 1,440,610, 7 - 12 yaş arasında 1,341,280 ve 0 - 19 yaş terekkübü 6,550,069, Mukayesenin neticesi şudur : Türkiyede 1 - 19 yaş arasında ölen çocuk nisbeti yüzde 43,96 dır. Bu miktarın yüzde 63,41 kısmı 0- 12 yaş arasında ölür. #(1) Bu terekküplerin bu memle- ketlerdeki nüfus hareketleri aleyhine olduğu noktai mazarı, - tereki narzaran doıııınlınlıkl tenakusu gö- iki keyfiyet biribi. madan mütalea edil- tatistiğin () Bu vasatide, bir ve iki yaş arasındaki vefiyal! nisbeti nazarı dik- kate alınmıştır. (Ml) Bu mukayesede ölüm hiç he- zaba katılmamıştır. Bu neticeden çıkarılacaktır. Dişçilerin Kongresi Diş tabipleri ceıiychndııı 29 . :ıhapz cuma günü 10 da Halk Evinde umuml! içtimamız aktedileceğinden — meslekdaşların teşrifleri bassaten rica olunur.