26 Nisan 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

26 Nisan 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Almanyada Mühim Bir Kongre Berlin ( Hususi ) — 1 mayıs- tan 8 mayısa kadar devam et- mek üzere, Berliner Tageblat garetesi tarafından bir “ 1932 Berlin Cihan İktısat Kengresi ve Ticaret Haftası ,, tertip edil- miştir. Gerek — köngrenin, — gerekse ticaret haftasının ilk gayesi mil- letlerin, umumi buhranın tesiri altında, iktısat ve ticaret po- Ktikası noktai mazarından - bi- ribirlörinden — eskisine — nisbetle daha rziyade ayrılmıya mütemayil bulundukları şu anda nazarı dikkati tekrar beynelmilel takı mi mesainin ve cihan - cır mübadelesinin ehemmiyeti Özer me celbeylemektir. Berliner Tageblat tarafından neşredilecek olan 7 muhtelif eser- de, Almanya ile mükim memleket- ler arasındaki iktısadı ve ticar! münasebet mütalea olunacak ve bu baptaki tetkikler neticesinde elde edilmeğe salih görülen im- kân ve ihtimaller efkârı umumi- yeye arzedilecektir. Bu muhtelif 7 eser şu mevzuları ihtiva ede- eeklerdir: 1) Almanyanın - cihan piyasa- sında mevkü, 2) Almanyaya hem- civar memleketler, 3) İngiltere İmperatorluğu, Amerika ve Avus- tralya, —4) Şimali memleketler, 5) Cenubi memleketler ( Türkiye bu cümleye dahildir), 6) Cihan iktisadiyatında — kokperatifler, 7) Yeni Rusya. Ameliyat ve nazariyat saha- harında tanınmış yerli ve ecnebi müstakil iktısatcıların iştirak ey- Hiyecekleri — cihan iktısat kon- gresinde cihamtı mübim — iktısadi | hakkında müzakere ve | mesaili münakaşalar yapılacak ve komr feranslar verilecektir. Tetkik edi- | lecek olan mevzular berveçhiati 8 gruba ayrılmaktadır: L Ticari siyasette yeni saslari: Bu grupta milli ve beynemilel ticari politikada halen tatbik edil- mekto olan yeni esaslar — ile sebep ve amilleri ve bu esaslardan bangilerinin faydalı ve bangile- lerinin zararları olduğu ve zerar- hlarına karşı ne gibi tedbir ve çarelere tevessül olunması lâzım- geldiği tetkik edilecektir. 2. Ticari teşkilât ve - ticari teknik : Bu kısımda beynelmilel ikti- sadi ihtiyaçların Uicari teşekkül- ler ve todbirlerle ne suretle teshil veya tasip edilmekte bulunduğu münakaşa edilecektir. Bu fasla bir de münakale ve kooperatifler mevzuları dahil bulunmaktadır. 3. Cihan ticareti ve sermaye- ler arasında münasebat ( Kapital verflechtung ) : Bu şubede sermayeler arasın- daki — münasebet ile — bunların maksada elverişli veya gayrı muva- hk surette karıştırılması netecesin- | de cihan ticaretinde husule gelen | İntizamsızlıklar mevzaubaha - ola- caktır. kel borçların icra eyledikleri te- sirler dahi tetkik edilecektir. İktisat Vekâletinin emrile kon- greye Türkiye namına Berlin Ti- earet Mümessili Dr. M. Necdet Bey iştirak edecektir. Almanya Türk Ticaret Odasını ise;| Reis Vekili Direktör M:> Fazh - Bey temsil edecektir. Bu meyanda beynelmi- | “SON POSTA Ankarada _Yeni İşler Büyük Bir Köprü Yapılıyor, İstasyon ' Caddesinin Bir Kısmı İkmal Edildi |— Ankara (Hu- susi) — Şehrimiz- deki imar” faali- yeti geçen sene- lerdeki hararetini muhafaza etmek- tedir. Eski Ye- nişehir köprüsü- nüÜm yerine şimdi çifi cadde için geniş bir asma köprü yapılmak- tadır. Köprünün demir aksamınm perçinleri — elektirikli çekiç yapılmaktadır. İstasyonla - Cebeci caddesinin Hariciye Vekâletine kadar olan kısmı bitmek üzeredir. Bn cad- | denin bu kısmının bitmesi Yeni- şehir yolunun, toz. membat olan , buranın temizlenmesi - demektir. ile îAdan_ada Buz İhtikârı |Yapılıyormuş! Adana ( Hususi )— Sıcaklar rın başlaması üzerine şehrimizde | başgösterdi. Buz | buz ihtikârı fabrikası sahipleri aralarında bir şirket yaparak yalaız Kokonaki | isinile maruf kalıbı 80 kuruşa buz. çıkarmak- tadır. Belediye, halkın buz ihtiya- cını temin için mayıs ortalarında mezbahada buz çıkarttıracak ve kalıbım 20 kuruştan satacaktır. Bitliste Belediye Bütün Fakirlere Yardım Ediyor Bitlis. ( Hususi ) — Kasabamız | belediyesi — fakirlere — yardımım esiryemiyor. "(ğ:'çıı-hîöi unıîıi mayısından ihayetine ka- dar fakirlere 1462 lira kadar muavenet yapılmıştır. Bazı hasta fakirlere de parasız - ilâç dağıtı- mıştır.Belediyenin bu seneki umumf bütçesi 26500 lira olarak tesbit edilmiştir, Fakat hususi encümen bütçe üzerinde tetkikat yapmak- tadır. Bütçeye bir baytar için tahsisat honulmuştur. Ba baytar atları muayene edeceklir. Önü- müzdeki sene imkân hâsıl olursa kasaba haricinde feunt bir mez- baha yapılacaktır. Karamanda Spor Karaman (Hususi) — Bayra- mın Üçüncü günü şehrimizde İd- man Yurdu tarafından seçme müsabakaları tertip edildi ve ko- şular yapıldı. İdman Yurdu fut- bolcuları yakında Ilgına gidecek, erada müsabaka yapacaklardır. Yozu't Valisi Tokatta Tokat (Hususi) — Yozgat Va- lisi Ah Galip Bey, bayram tati- | linden istifade ederek seyahate çıkmış ve şehrimize de uğramış- tır. Burada bir gece kaldıktan sonra Sıvasa geçmiştir. Fenlandıyalı Bir Âlim Birkaç haftadanberi Afyonkar rahisarında — bulunarak — halkiyat tetkikatı yapan Fenlandiyâlı” bir Yenişehir köprüsü e Cebeci ara- fabrika piyasaya | Ankarada Otobüsler kelkınca faaliyete gçeçen etomobiller sındaki şose de tamir edilmektedir. Anadolu Otobüs Şirketinin tasfiyesinden sonra şebrimizdeki taksiler otobüs fiatine müşteri taşımaktadır. Bu vaziyet şoförleri memnuna etmiştir. ÂAyni zamanda halk ta mühim bir dertten kur- tulmuştur. Eskisi gibi uzun zaman otobüs beklememektedir. Eski ğır İîasabapm otobüs durakla- rında duran oto- mobiller dörtfmüş- ' teri bulunca he- men hareket (et- mektedir. Ayni zaman- da halk otobüs sarsınlısımndan da kurtulmuştur. Fa- kat otobüs İmti- yazı belediyeyo verildiği için şo- förlerin bu mem- nun vaziyeti çok devam etmiye- cek gibi görünüyor. Çünki be- lediye, kendisine imtiyaz ile ve- rilen hakkı yakında bizzat istimal edecektir. Belediye bu iş için hazırlanmaya başlamıştır. Kısa bir müddet sonra yeni otobüslerle şehir dahilinde nakliyat ihtiyacı- man temin edildiğine şahit olacağız. İki Kahkahası Ali Ve Veliyi, Alâiyede Sevmiyen Yoktur Alâiye ( Hususi ) — Kasaba- mızda bütün halkın ve bilhassa çocukların çok sevdiği iki adam vardır. Ali ve Veli ismindeki bu iki sevgili bizim Alâiyenin kah- kahalarıdır. Henüz ilk saflıklarını muhafaza eden Ali ve Veli, en | kederli zamanlarınızda sizi gül- dürebilirler. Bunlar tuhaf ve garip vaziyetleri, kinayeli ve nükteli sözleri, dokunaklı - buluşları — ile kendilerinin sevilmesine ve hatta yardım görmesine vesile olmak- tadır. Ali ve Veli burada hangi kahveye ve hangi lokantaya git- seler derhal ikram görürler, ka- rıolarını doyururlar, keyfederler, fakat mukabilinde kendilerinden hiçbir şey istenilmez. Alinin uzak akrabasından oldukça 2engin bir zat vardı. Ormancılıkla meşgul olan bu adamcağız geçen sene- lerde ölmüştü. Af bir gön bu zata gitmiş, para istemiş. Bu da kendisine evvelâ iş — göstere- ceğini, —parayı Ondan — sonra yereceğini söylemiş. Ali de bu şartı kabul etmediği içi ha yanına uğramamı Belediye îşs-î.ziîkle Müca- deleye Karar Verdi İzmir ( Hususi ) — Şehrimiz | belediyesi - işsizlikle — mücadeleye karar vermiştir. Bu kararmn ilk tatbik şekli, işsizlere iş bulmak için bir şube açınak suretile te- celili etimişlir. Şimdi iş arıyan kâtip, tezgâhtar, hizmetçi, sütni- ne vesaire bu şubeye müracaat etmektedir. ——— —. âlim — bugünlerde — şebrimizden Konyaya müteveccihek hareket etinek üzeredir. : içim bir da- | | Veli ve Ali Ali bu macerayı şöyle latır: Bizim —ormancı ahrette ağaç kesiyor. Cenmete köprü kuracak. Fakat Alinin son günlerde asılk duruyor: Sebebini kendisin- Ali evlenmek istiyormuş. Canının muş. M. Asım sarmrirı r ee Hakkesiide Bir Fhli Hny;ı;nlu Sergisi Tesis Ediliyor Balıkesirde 27 Mayısta bir | hayvanatı ehliye sergisi açılacak ve 10 haziranda da at koşuları icra edilecektır. Şimdiden hazırlıklara başlan- | mıştır. Yarış ve islah encümeni l tarafından tertip edilen ilkbahar jıtlımı iştirakini temin edecek | mahiyettedir. Dört koşu yapıla- | gaktır. Birinci koşuya üç yaşında Üwe biç koşu kazanmamış yerli at | Ye Arap” taylar, ikinci koşuya büyük. bir derdi vardır. Sokaktaği| gezerken, kahvede otururken yüzü | den sorduk ve öğrendik ki bizim | sıkıntısı da bundan ileri geliyor- | koşuları büyük mıkyasta ve güzide 'Kadınlar Okumalı Mı? î Kadınların okuması, iş haya- | tına girmesi, küçük bir kısım ta- rahından, bu günkü hayatın zaru- vetlerinden sayılmaktadır. Fakal erkeklerin büyük bir kısmı buna hiç te taraftar görünmiyorlar “ — Efendim kadın okuyunca ne oluyor? Hiç bir şey.. Ne erkeğiı yerini tutabiliyor. Ne de kendine has olan meziyyetleri muhafaza edebiliyor. İkisi ortası bir şey.. Vazgeçin efendim.. — Kabın okuyunca artık evde oturamıyor. Tahsilinin derecesine göre bir iş bulmak istiyor. Hal- * buaki bugün erkeklere bile iş yok.. Çocuklarının, karısının bü- | Hm ihtiyacını temin etmek mec- buriyetinde olam bir baba boş gezerken, iş bulamazken kocasımın veyahat babasının evinde geçin- mesi mümkün olan fakat sırf | kendi ihtiyacını ftatmin . için bir kadının çalışması kadar beş şey olur mu? — Zaten bugün dünyanın her tarafında çakşan kadlara karşi dehşetli bir hücum var. Onları çıkarıp yerlerine boş gezen er- kekleri koyuyorlar. Onun için bizimkiler vazgeçsinler de yol kısa iken geri dönsünler... — Efendim kadınların | ması da barbı umuminin aksülâ- mellerinden, bubranlarından biri.. Her memlekette kadınlar ondan sonra okumaya ve çalışmaya baş- ladılar. Avrupa memleketlerinden birçoğunda bu buhbran geçmel: özeredir. Bugün Almanya Darül- | Himunlarındaki — kadımların adedi yarıdan fazla azalmıştır. Çizmeden yukarı çıktıklarımı onlar da anla- mışlardır. Fakat bu buhran bize henüz gelmiye başlamıştır. Fırtı- naların gelmesi gibi bir de geç- mesi vardır. Beklemek lâzım. — Kadınların okuması, çalış- ması zaten bir süsten ibarettir. Halbuki onlar “ Biz tufeyli yaşa- mak istemiyoruz. Biz kocamıza, babamıza yük olmak istemiyoruz,, diyorlar. Zarar yok efendim.. Siz evde oturun da biz o yükü seve seve taşımıya razıyız.. y B. HALİM hKonya İzcileri Karamanda Karaman (Hususi) — Konya | Lişesi izcilerinden arslan oymağı şehrimize gelerek İdman Yurdu tarafından müsalir edildiler. Kon- yab gençlere yurt azası tarafın- dan kasabamzın tarihi eserleri gezdirildi. Oymak — önümüzdeki tatil aylarında İstanbula ve ora- dan Romanyaya bir seyahat yap- mak kararındadır. Zıpcıktı Köyünde Adana ( Hususi ) — Zıpçıktı köyünden İraz isminde bir ku, Bağcı köyünden — Fatmayı döğ- , Müştur. | dört ve daha yukarı yaşta üç yüz liradan fazla mükâfat kazan- mamış yerli at ve kısraklar, üçün- cü koşuya dört ve yukari yaşta yerli ve Arap at ve kısrakları ve dördüncü koşuya dört ve daha mıqlı 932 senesi zarfında gı ikramiyeler yekünu 600 lirayı doldurmıyan yerk ve Arap at ve kasrakları dahil ola- caktır. En büyük ve ikramiyesi en fazla olanr koşu sovuncu koşurlur. Dört koşunun, ikramiyesi 1375 Kradır. oku-