2 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

2 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Siyaset Âlemi Fransada İntihap Mücadelesi Paris © — Almanya ve İngi- terede yapılan son intihap pro- pagandaları — müthiş masrafları mucip olmuştu. Fransız - siyasi fırkaları propagandalarında son derece iktısadi bir şekilde bare- ket etmektedirler. Pariste ilânlar, sokaklardaki ilân mahallerine ve ağaçlara asılmaktadır. Muhtelif fırkaların yaptıkarı propagandalar çok nezih ve daha az küfrü ihtiva etmektedir. Bil- hassa renkli ve resimli ilânlar pek çoktur. Sulhperverler, harp aleyhindeki ilânlarında bir top namlısının ucunda duran bir elin hurdubaş balini tasvir etmekte- dirler. Sosyalistler elinde kırmızı bir bayrak tutan ameleye: * Sos- yalistler toplanınız! ,, sözünü söy- lemektedir. Namzetliğini koymuş — olan birisiş * adaletsizliğe karşı,, tam- setliğini koyduğunu büyük bir afişle ilân etmektedir. Bu adam ayni — zamanda fikirlerini man- zum yazmıştır. Buradan geçen muziplerden birisi de, mısralarda ve kafiyelerde gördüğü — hataları mavi kalemle tashih etmiştir! Buhranı hazır dolayısile işçi kütlelerinin reylerile hoşnutsuz- luklarını izhar etmelerine fazla ehemmiyet verilebilir. Bu itibarla işsizliğin kendini daha fazla his- settirmekte olduğu dokumacılık we madencilik muhitlerinin şimdiden “kırmızı,, cekleri kayde şayandır. Esasen heyecanlı tebeddüller beklenilmiyor muydu? Bilmukabe- le buhranın, sosyalist nazariyatı- na temayül etmek İstiyen efkâr Özerinde itidal ve ihtiyatı âmir bulunacağı şüphesizdir. Fırkaların vaziyetlerine göre yapılmış olan sema tecrübesi atiledir: Bir ay- danberi fırkalar liderlerinin koca koca hacimler tutan nutuklarının içinden birkaç kelime ile ne ç- karılabilir? M. Tardiyöden şunu: Dahilde iktısadi ihya bareketine ve ha- riçte emnü selâmet içinde sulh eserine devam etmek için aklı selimin hâkim olduğu şey, 8s08- yalizme karşı rey vermektir. M. Heriyodan şu cümleyi: Eğer Radikal fırkası hükümet teşkiline memur edilse idi 1024 senesinde kabul etmiş olduğu sosyalizmin himayesini reddede- reyler vere- cekti. - M Blüm'dan Buhrandan yal- Fransada Mahsulünü Satamıyor Riga ! — Litvanyada hüküm süren iktısadt buhran bilhassa ziral istihsalin, fiatın çok aşaği derecede satılmasını intaç etmiş- tir, yumurtanın — düzinesi — iki franga, tereyağının kilosu 6 fhıram- ga satılmaktadır. Köylülerin va- ziyeti çok fenadır. Matbuat hükü- meti şiddetle tenkit etmektedir. Gazeteler, hükümetin aldığı ted- birleri tesirsiz bulmakta, bu ted- birlerin maddi manevi — ıstırabını azaltamıyacağını yazmaktadırlar. İtalyan Konsoloshanesine Sui- kast Yapan Komünist Cenevre, 1 İtalya — konsoloshanesine — karşı yangın teşebbüsü yapmakla maz- nun olarak 30 — yaşlarında bir İtalyan komünisti tevkif edilmiş- tir. Mercanti ismindeki bu adam gizlice hududu geçmiye muvaffak olmuş, fakat üzerinde hüviyetini tespit edecek hiçbir şey bulunma- mıştır. hiz geçen hükümetler mes'ul olduklarından rey veriniz! icabında hatiâ cebir ile hile herşeyi değişecektir. sosyalistlere Komünistlere gelince bunlar belki kendi akide arkadaşları için bir emir teşkil eden kadim “sınıflar —arasında — mücadele,, akidesinde tutunmak istiyorlar. Fakat, bu akide, aralarından bir çoklarının -istifade ettikleri hasımları — için de gayrikabili inkâr bir tavsiyo — mabhiyyetini almaktadır. M. Tardiyöde büyük bir itidal ve müsamahakârlık, ayni zaman- da zamanın ihtiyaç ve lüzumlarını sarahaten gören durendişlik has- saları kaydedilebilir. Paris 1 — Fransada intihap için mukayyet — müntehiplerin adedi Fransanın mecmu — nüfusu- nun Üçte birini teşkil etmektedir. Bu miktar 12,500,000 kişiye ba- liğ olmakta ve bunların içinde yüzde on on beş müstenkif bu- Tunacağı zannedilmektedir. EDEBİ TEFRİKAMIZ: 102 —- AÇLIK Müellifi: Kmnut Hamsun Mütercimk P 8. Köşe başına kadar yürüdüm, ' sebetle bir şey de söylememiştim. Kadıncağırın — önünde gülümsedim, başımla senli benli bir velâm verdim: — Boujur, dedim, Beni tanı- madınız mı? Kadın baktı, ağır ağır : — Hayır, dedi. Daha fazla gülümsedim. Beni tanımamasım tatlı bir lâtife ad- deti' a: — Size bir vakitler bir avuç & vermiştim ve o vakit eğer r::mmdı iyi kaldıysa, bu müna- durdum, , Evet söylememiştim. Söylemek âdetim değildir. Namuslu insan- larla iş yapıldığı zaman ufak tefek işler için bir mukavele tan- zimine lüzum yoktur. Evet, size © parayı veren bendim, — Ya.. Siz mi idiniz?., Evet evet, Şimdi ben de sizi tanıyo- rum. Bana — teşekkür — etmesine meydan bırakmamak (için çabuk davranmak — istiyordum. — Gözle- — Geçenlerde- İntihabt Mücadelesi I Başladı, Bakalım Kim Kazanacak ? Köylü — e. FDT — o u TI Hitler ordusunun Berlindeki karargâhının önü hergün ve her saat böyle kalabalıktır Şanghây Ki Surkasti Tahkikatı Şanghay 1 — Şanghay sui- kasti dolayısile zabıta tarafından bug imtiyar mıntakasında (1 Koralı tevkif edilmiştir. Şimdiye | kadar Fransız ve Japon maka- - | matı tarafından tevkif — edilen | Koralı'ların miktarı 15 e baliğ olmaktadır. Suikastin hakiki müteşebbis- | lerinin aranılmasına devam edil- | mektedir. M. Sigemitsu, Tokyoya telefonla müracaat ederek müta- rekenin imzalanması için kendi yerine başkr murahhasların gön- derilmesini istemiştir. ,;M. Kouo - Tay - Si, bu sabah Sir Milles Lempson ile görüş- Rur Kömür Amelesi Essen | — Rur havzasındaki kömür madenlerinde — müşterek mesal mukavelenamesinin feshe- dileceği tahmin edilmektedir. Bu dâdise, hayat seviyeleri zaten düşen işçi ve halk kütlesini mü- teesir etmektedir, Küçük İtilâf Konferansı İ Belgrat, & — Küçük itilâf konferansının mayısın 13, 14 ve 15 şinde belgratta toplanacağı bildirilmektedir. Mak Donald Pariste | Kt Paris, 2 — M. Mak Donalt ;' :zî “'of bu sabah Cenvereden buraya | geltmiştir. tayı alarak yemiye başladım. Kadın bunu görünce kaşlarını çattı, malını müdafaa etmek isti- yormuş gibi gayri ihtiyari bir hareket yaptı ve bana bu ziya- retimi intizar etmediğini ihsas etti. — Sahi mi söylüyorsunuz? dedim, ciddt mi? Kadıncağızı miszline — tesadüf edilmez bir mahlük buldum. Bir adamın kendisine bir avuç para sonra — gelip —ara- hiç görmüş müydü? Bir de şuna — bakınız, — yoksa sesle güldüm: o tarzda — verildiği için © Şüphe mi var, pastaları almı- | parayı çalınmış bir para mı ya geldim. addetmişti?. Hayır bunu zannet- Ve masanın üzerinden pan- | miyordu. Zannetmemesi de mes'. dişpanya gibi yumuşak bir pas- | ut bir hâdiseydi. Müthiş VB; Ki Tayyare Kazası Şikago, 1 — Dün akşam müthiş bir tayyare kazası olmuş, şehrin n işlek — ca i bir tayyare düşm şlür şer almış, tayyarenin mür haline gelmiştir. Milâno Sergisi Milâno, V — 13üncü Milâno panayırının kapanması münase- betile sergi Reisi, Musoliniye bir telgraf çekerek 1,956,000 kişinin | sergiyi ziyaret ettiğini bildirmiştir. Müstevli Hastalıklar Sevil 1 — Seville vilâyetinde bazı çocuk felci vak'aları kayde- dilmektedir. Vali, hastalığı - gi- dertmek ve mevzil bir şekil ver- dirtmek için tedbirler almıştır. — —a -— TAKVİM —— ( PAZARTESİ J 31 Güe -2- Mayit -032 Kammii Arabi Ruml 19.Nisam- sene - 184 Vak't JExant | Vet y İ ae Akşan l12 — (10 086| Yatı 6 Öğle |S o ösiz 1i İmmsax ddi | 6 Söll6 3 rimle yiyecek ararken hemen: — Evet şimdi pastaları almı- ya geldim, dedim. Kadın anlamadı! — Pastaları mı! — Evet pastaları almıya gel- dim, hiç değilse bir kısmını! Bu- gün hepsine — birden ihtiyacım yoktur. Kadın bir daha sordu. — Pastaları almıya mı gel- diniz ? Pastaları almıya gitmek kadı- na derhal çok tabit görünmüş olması İâzımmış gibi yüksek vermesini, mamasını Gönül İşleri Karilerime Cevaplarım Edirnede Bilâl Şevki Beye: Şimdiye — kadar — biribirinizi beklemişsiniz. Biribirinizi sevdiği- vizi söyliyorsunuz. Kızın bir sene beklemeyi tavsiye etmesi doğru olabilir. Sebebini bilmiyorum, Fa- kat ihtimal şimdi aile, kızları için evlenme masrafı yapacak balde değildir falau.. eğer kızı hakika- ten seviyorsanız, şimdi nişanlar- mMayı ve bir sene sonrada evlen- meyi teklif — edersiniz. Bunu da kabul etmezlerse, o vakit kızla- rmı vermek istemediklerine hük- meder, — kendinize — başka kız ararsınız.,, * ÂA. Y rumuzlu karta: -,,Madem ki kızın ailesi asker- iğinizi yapmanızda — israr — edi- sizin için yapılacak başka bir şey yoktur. ilhakika ae- kerliğini — yapıtamış bir gencin övlenmesi mânasız. bir şeydir. Askere giderken yeni karınızı kime bırakacaksınız. Fakat şimdi nişanlanabilirsiniz. — Askerliğiniz işanlanınanıza mani teşki! etmery * Ankarada Bedi Beye: Arkadaşımızın İstanbulda bu- lunmasından iİstifade edemediniz. Şimdi hiç olmazsa Ankaradaki asabiye mütehassıslarından biri- ne götürüp tedavi — ettiriniz. İştanbula geldiği zaman benl de aramış, bulamamış. Zaten burada kızı araması ve ara- ma şekli yanlıştı. Artık o kız- dan ümidini kessin. Mısıra gi- debilirse çok iyi olur, gidemezse bir taraftan bir doktora götürü- nüz, bir taraftan da önüne başka kız çıkarmıya çalışınız. HANİMTEY ZE MUHİM İLAN TÜRK ANONİM ELEK.- TRİK ŞİRKETİ Şu son zamanlarda, bir takım dolandırıcılar, başka müşteriler den aldıkları makbuzlar mukabi- Hnde, tercihen hanım müşteri- lerimize wmüracaat ederek para istediklerini — ahalinin dikkatine arzederiz. Makbuzlar, — müşterilerimizin vazıh surette — adreslerini ihtiva ettiğini ve Mmemurlarımızın, her talepte ibrazına mecbur oldukları, cari sene için muteber hüviyet varakalarını hâmil bulunduklarını hatırlatırız. Şirket, mevzuubahs dolandır cıların efsalinden hiçbir mesuliyet kabul edemiyeceğincen, kendile- rine ibraz edilen — makbuzlara fevkalâde dikkat etmelerini ve memurların hüviyet varakal rınin iraesi — talebinde' bulunmalarını müşterilerden rica ederiz. Müşte- :luîr. şirket ıııu';ııı;lı:i lı:ııdlth lunmiya — sal € İmıyan kimseler karşısında bulundukları zaman polise müracant etmelidirler. — Fakat bu parayı neden vermiştim? Kadın kızmıştı, bağırıyordu. Kendisine neden parayı ver- diğimi anlattım; alçak sesle fakat kat'iyetle anlattım: Benim muta- dim böyle hareket etmekti, in- sanlara o derecede — itimadım vardı. Hem hangi bir zaman bana bir mukavele veya bir se- net teklif ederlerse başımı salları — Hayır, teşekkür — ederim, derdim. Allah şahidimdir ki böy- le yapardım. Fakat kadın hâlâ anlamıyordu. Başka vasıtalara müracaat et- tim. Şimdi sesime âmirane bir ahenk vermiştim. Soruyordum: — Başkalarının kendisine bu şekilde peşin para vermeleri hir vaki değil miydi? (Arkası var t