20 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

y Hergün Mündericatımızın -çoklu- gundan Dercedilememiş- tir. Sessssecenı Darülfünun Profesör üal_ş Tetkikatını İkmal Etti Darülfünun mütehassısı profe- sör Malş tetkikatımı bitirmiştir. Şimdiki halde raporunu hazırla- maktadır. Rapor ay sonunda hü- kümete verilecektir. M. Malş beyanatta bulunarak Darülfünun için ne iyi ve ne de Fena diyemiyeceğini, Darülfünu- nun — inkişafı için lisan ders- lerine çok ehemmiyet verilmesi lâzimgeldiğini söylemiş ve mü- | derrislerin vaziyetine geçerek el- yevm darülfünunda üç türlü hoca bulunduğunu, bunun hiç doğru olmadığını ilâve etmiştir. Vali Muavinliği Vali Muavini Fazlı Beyin Bi- rinci| Umumi Müfettişlik Başmü- Şavirliğine ve Polis Müdürü Ali Riza Beyin de Vali muavinliğine tayinleri Milli iradeye iktiran et- miştir. Yakında yeni vazifelerine başlıyacaklardır. Jan Dark bitti Birkaç gündenberi limanımızda bulunat —Jan Dark — ismindeki Fransız harp gemisi Köstenceye gitmiştir. Vali Konağında Müsamere Fakir çocuklara yardım için Vali Konağında tertip müsamere dün gece sabaha ka- dar devam etmiş ve çok eğlenceli Olmuştur. Müsamerede oldukça hasılat temin edilmiştir. Ayrıca Piyangolu satışlar da yapılmıştır. Konaktaki satış yerleri bugün de açıktır. Mel. Diplaraku'nun Sergisi Ankara 16 — Yunanlı ressam Matmazel — Diplarku'nun — resim tergisi Başvekil Paşanın himaye- sinde olarak bugün Halk Evinde açılmıştır. Faizler Verilmiyor Düyunu Umumiye meclisi, neş- miye borçlarını Suriyeden başka hiçbir devletin vermediğini, Tür- kiyenin de az bir para ver i bu sebeple kupon faizlerinin ve- rilemiyeceğini bildirmiştir. Toprak Altında Kalan Amele Boynes Ayres, 19 — And dağları hattı üzerinde inşa edil- Mekte olan bir tünelde heyalân (toprak kayması) vuku bulmuştur, lardır, 600 amele — muavenete koşmuş ise de ikinci bir heyelân 'unların muavenetine İmkân br Takmamıştır. saııtiyıgo, 19 — Toprak ak tında kalan amelenin sağ olduk- ları temin edilmektedir. Garip Bir Dava Budapeşte 19 — Bir sigorta | aro- (* :f'!munuıun Başvekil Kont iye verdiği mali ıslahat projesi Yüzünden garip bir dava görül- Müştür. Memur projesinden istifa- de edildiği iddiasile dava etmiş | Mahkeme de, memleketin saadet we refi samına — yapılan * ve raporların. memle- verilmesi — icap edilen | | — Mikel Anj ölmez eserlerini | yaptığı zaman, bunları kendisi için yapmıyordu. si önümüzdeki hafta içinde Dev- let Demiryolları İdaresinin 932 bütçesini müzakere edecektir. Bütçe Encümeni bu husustaki mazbatasını hazırlamıştır. Mazbatada bu idarenin bi- hassa işletme işlerinin çok geniş teşkilât ve pek fazla memur ka- labalığı arasında boğulup kaldığı yazılmakta, geçen sene idareden 565 memur ve işçi çıkarıldığı bildirilmektedir. Fakat yeni sene bütçesine merbut yeni kadrolarda geçen seneye nazaran 943 memur ve işçi eksiktir. Encümen, geçen sene bütçesile umum müdüre ve- rilen mütehassıs getirtmek salâ- hiyetinin önümüzdeki sene içinde Döviz Beyannamesi Ankara, 20 (Hususi) — Pa- ramızın kıymetini koruma husu- sundaki beş numaralı kararname- | nin 7 inci maddesi için bir izah- rettiği bir tebliğde, Düyunu Umu- | name kabul edilmiştir. Buna nazaran Türkiyede herkes hariç ve dahil bankalardaki dö- viz miktarım Devlet Bankasına bir beyanneme ile bildirecektir. Ecnebi parasına ait çek, evrakı naktiye ve diğer senetler döviz | hükmündedir. Yedi Ay Hapis Adana 19 (A.A) — Sabıkalı | kaçakçılardan Mustafa yedi ay Ameleler toprak altında kalmış- | hapse 450 lira para cezasına mah- küm edilmiştir. Çalınan Paralar Bulundu Bursa 19 — Gemlik postane- sinden çalınan 6178 liradan 2878 lirası Tersane civarında bulunmuş ve mütebaki kısmının Kumla kö- | yünde olduğu haber verildiğinden mezkür köye memurlar gönde- rilmiştir. Ankara 19 — Millet Mecli- | OSTARI 2 — Dünyanın en büyük musiki- şinası Betofen misli bulunmaz — ve yapılamaz eserlerini sefalet ve felâ- ket içinde yapmıştı. Bunları yapar- ken gayesi kendi selâmeti değildi. Son Postanın Resimli Makalesi — © Yaratmak İçin W | 3 — Yalnız kendimizi düşündü- ğgümür zaman küçülür, yaratıcı kabi- liyetimizi kaybederiz. Yaratmak için | heyecan duymak, heyecan — düy- mak için de kendimizden uzaklaş- mak lâzımdır. SON TELGRAF HABERLERİ Devlet Demiryolları İdare- sinde Tensikat Yapılacak Açıkta Kalanlara 'lıâi;ninat Verilecek de devamını lüzumlu bulmakta- dır. Yakında gelecek olan bu mütehassıs idarenin teşkilât ve tarife işlerini yeni — ihtiyaçlara göre tesbit ve halledecektir. Mazbatada, bu — mütehas- sıstan başka idarenin mes'ul alâkadarları tarafından da tetki- kat yapılarak teşkilâta bu veçhile muvazi bir şekil verilmesi zaruri görülmektedir. İdarenin Eskişehirde- ki aile mektebi Maarif Cemiyeti- ne devredilerek pansiyon şeklinde idare olunacaktır. Bu iş için cemiyete 20 bin İlira verilecektir, ayrıca idarenin matbaası da lâğve- dilerek — baskı — işleri Devlet Matbaasına veya müsait şart- lar dermeyan eden — diğer Millet Meclisinde Dünkü İçtima Esnasında Münakaşalar Yapıldı Ankara 20 (Hususi) — Millet Meelisinin dünkü içtimamda bazı yeni kanunlar müzakere ve ka- bul edilmiştir. Bu arada tahlisiye müdürlüğünün 932 bütçesi mas- raf 270.428 ve varidat 321.000 lira olarak kabul edilmiştir. Tütün ve Tuz İnhisarları bütçesinde münakaleler yapıldık- tan sonra takas komisyonu lâyi- hasına geçilmiştir. İktısat Vekili geçen celsede bu lâyiha hakkın- da yapılan itirazlara cevap ve- rerek böyle bir _koıııı'ıyon teş- kilinin zaruri olduğunu söylemiş ve kanunun kahtlünü istemiştir. Müteakıben söz alan Kemal Tu- ran (İsparta ), Remzi ( Sıvas ), Refik Şevket ve Halil Beyler bazı mütalealar dermeyan etmiş- ir. Refik Şevket Bey komisyon ilinde beklenen faydaların edilemiyeceğini, — birçok mahzurların — ortaya — çıkacağımı söylemiştir. Halil B. (İzmir) mem- lekette tütünden — başka stok ihracat eşyası bulunmadığını, bu sebeple tıııı komisyonuna lüzum I matbaalara devrolunacak, bu su- retle 30 bin lira tasarruf edile- cektir. İdare bütçesinin — mahrukat faslında (520) bin Hiralık tenzilât yapılmıştır. Kömürün daha ucuz alınması için tedbirler düşünül- müş, linyit ve tuvenan kömürü kullanılması münasip görülmüştür. Açıkta kalacak olanlara her hizmet senesi için yarım maaş nisbetinde tazminat verilecektir. Bu gibilerden tekrar Devlet hizmetine alınacaklardan açıkta kaldığı müddet mahsup edilmek şartile tazminatın mütebaki mik- tarı geri almacaktır. Bundan sonra terfiler kıdem esasına gö- re yapılacaktır. Samsunda Gazi Günü Samsun 20 ( Hususi ) — Gazi Hz. nin — milli mücadele — için Anadoluya şehrimizden ayak bas- tığının 14 üncü dönüm yılı dün hararetli merasim ve tezahürat ile tesit edildi. Muğlada Bir İdam Muğla, 19 (A. A.) — Bod- rum Yalısı köyünden Hacı Hü- seyin ve Bekir ile karıları Ayşe ve Fatmayı öldürerek cesetlerini ve Milâsta denize atan oturan Van muhacirlerinden Kürt Mehmet hakkındaki idam hükmü bu sa- bah infaz edilmiştir. Adanada Dolu Ve Yağmur Adana 19 (A.A) — Dün to- la ile karışık çok şiddetli yağ- mur yağmış, 45 dakika devam eylemiştir. Bağ ve bahçeler dolu- dan mütcessir olmuştur. Gümrük Tarife Müdürlüğü Ankara 19 — Gümrük tarife müdürlüğüne — başmüfettişlerden İSTER şabık kalmışlar. Bu balıkların bozul bilmesi için Yunanlı tacir, içi çinko kaplı sandıklar yaptırmış, bunlar büzlu balıklarla doldurularak Yuna- İSTER (NAN, tacirlerile buradan Yunanistana taze balık sevki hususunda mu- olmadığını ileri sürmüştür. İNAN, İSTER İNANMA! nistana sevkedilecekmiş. Fakat gümrüğe geldikleri anlaşarak zaman kontenjan adan sevkedile- ifadesidir. Raif Bey tayin edilmiştir. listesinde yer bulunmadığı beyanile sandıklar kabul edilmemiş. Vak'a, ihracat ticaretimize yapabileceği tesir itibarile şayanı kayret bir zihniyetin İSTER. (İNANMA! Sözün Kısası Bizde Sermayedarlık başladı ! A Kalbe ferah veren bir istatis- tik okudum : Bu istatistiğe göre: Halkımızın — 1920 senesinde milli ve ecnebi bankaların tasar- ruf hesaplarında ( 1,675,433 ) lira parası varmış. Bu miktar tedricen yükselmiş ve ( 1931 ) senesinde (38,213,377) liraya baliğ olmuş. Yine bu istalistiğe göre: Tasarruf hesaplarına — para yatıranların adedi (1920) senesin- de (1838) kişi imiş, bu adet te tedricen artmış, (931 ) senesinde (106, 223) kişiye baliğ olmuş ! Yine bu istatistiğe göre: Tasarruf hesaplarına yatırılan bu para herkese müsavi nispette taksim edildiği takdirde adam başına (359) kuruş düşüyormuş! Bu rakamları okuduktan son- ra tahmin ediyorum ki, benim gibi düşünmüşsünüzdür: — Bizim (14) milyon nüfusu- muz vardır. Bu nüfusun para bi- riktirebilecek yaşta olanları dört- te biri, yani (3, 5) milyon tahmin edilebilir. Şu halde bu (3,5) mil- yon halktan ( 106,223 ) kişisi ça- hşa çalışa bütün ömürlerinde (359) kuruş biriktirebilmişler, çok güzel, Fakat acaba geride kalan ( 3,393,777 ) kişisi ne hal- dedir? Bu suale; bankaların hesabı cari defterlerinde, yani zengin- lere mahsus kısımlarında isimleri yazılı olan - geniş bir tahminle - yüz bin kişiyi daha çıkardıktan sonra, halkım üst tarafı için tek bir kelime ile cevap vermek mümkündür ; — Hep bir haldeyiz, diye- biliriz. Sözün kısası; Anadan doğma yekdiğerine —müsavi — yaratılmış bir. milletiz. Fakat içimizden (100, 000) kişi (359) kuruş, (100, 000) kişide daha fazla pa- ra biriktirebilmiş olduklarına göre sermayedar millet olmanın yolu- nu da tutmuyor, değiliz! Şehrimizde Zelzele Dün iki buçukta şehrimizde hafif bir zelzele olmuştur. Paraları Veremedi Memleketimizde Kibrit İnhi- sarını alan şirket, — mukavele mucibince hükümete ©on mik- yon dolar ikraz edecekti. Şir- ket bugüne kadar bu paranın 8,5 milyonunu vermiş, fakat bir buçuk milyonunu elân vereme- miştir. Bu gecikmenin Kibrit K- ralı Krögerin ölümile alâkadar olduğu ileri sürülüyor. Hükümet şirketi protesto etmiştir. Recep Bey Şehrimizde Halk Fırkası Umumi Kâtibi Recep Bey dün akşam Ankara- dan hareket etmiş ve sabahki trenle Haydarpaşaya muvasalat etmiştir. Recep Bey Başvekil Paşanın İtalya ziyareti esnasında heyete refakat edecektir. Tayyare Postaları Bir Amerikan grupu tarafın- dan, şehirlerimiz arasında tayyare