20 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

20 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

BıZı DARE EDENI.ER Abdülhamit, Sait Pş. yı İyice Haşladı: Hünkâr, İstesem — Seni Defedıvermm, Sen Mahmut Nedim Paşayı Kıskamyorsun' Diyordu! Muharrir! 4 Her Hakkı Mahfuzdur —üi Sait Paşa; küçük bir cür'et tecrübesi göstermek istedi, Vazi- yetini tamamen muhafaza etmekle beraber, hafif bir sesle cevap verdi: — İstifayi âcizanem vukubul- muştu da..... Abdülhamit, sesini daha ziya- de yükselterek müstehzi bir ta- vırla Sait Paşanın sözünü kesti: — Budala — değilim ben.. İstifa — ettiğini de — biliyorum.. Hem niçin istifa ettiğini de çok iyi biliyorum.. Evvelâ soru- yorum sana, istifanamende sada- ret — iştirak - kabul etmez di- yorsun. Ben sana — sadaretin bütün umurunu Mahmut Ne- dim Paşa ile beraber gör!.. mü dedim... Eğer, canım Mahmut Nedim Paşayı sadrazam yapmak isteseydi, seni defeder, yerine onu getirirdim. Bu son söz, Sait Paşayı fena halde sarstı. Kalbindeki kan ta- mamen beynine sıçradı. Olduğu yerde fena halde sallandı. Hün- kârın bu sözü, okadar ağırdı ki buna artık tahammül etmek im- kân ve ihtimali kalmamıştı. Koca Ozmanlı İmperatorluğunun vekili mutlaklık makamı, alelâde bir kapı uşaklığı m idi ki, bünkâr canı isterse onu defediverecek ve yerine, istediğini getirecekti ?. Şimdiye kadar, hiçbir. meselede hiçbir. kimseye karşı itidal ve nezaketini kaybetmemiş olan hün- kâra bu gece ne olmuştu ki: koskoca sadrazamın yüzüne karşı (Seni defediveririm...) diyor; hiç- bir kimsenin sabır ve tahammül edemiyeceği bir sözle kendisine hakarette — bulunuyordu ?.., Sait Paşanın zeki dimağı, bir makine gibi işliyor, hünkârın bu büyük tehevvürünün altından ne çıka- cağını anlamak için süküt etmiye karar veriyordu. Abdülhamit, — gittikçe — arltan bir gazap ve hiddetle bağırıyor ve sözüne devam ediyordu : — Bereket versin ki, yine ağzınla tntuluyorsun, istifanamen- de “ Benim nazariyatım, Mahmut Nedim Paşanın nazariyatile uy- mıiyor. , diyorsun... Şunu daha açık söyle bari. Desene ki Muh- mut Nedim Paşayı kıskanıyorsun. Eğer öyle olmasa benim irademe karşı bu sözle mukabele edip te istifanı vermezdin. — Soruyorum sana, Mahmut Nedim Paşa bain veyahut cahil bir adam mı?.. Sğyle.. Cevap ver... — Haşa.. Şevketpenahım... — O halde, devletin mühim umuruna ait olan meselelerde, onutla istişareyi niçin bir izzeti g jselesi yapıyorsun?.. /'/. dü ğ / p Kanunu Esasiyi Abaüllhamidin reyine göre tebdil etmiye taraftar olan Mahmut “edim Paşa Mahmut Nedim Paşa ile ayni fikirde bulunan Suphi Paşa Sait Paşa susuyor, bu ağır süaller altında bunaldikça buna- Abdülhamit, ayni ölfke tle ıüyll)ynrdu: öyle lâzumgeli: 6;Supersimanlaı',. Şimdi Türkiyede imal edilmektedir Yerli çimento fabrikalarının Avrupa: nen en maruf markalarile rekabet edebi- lecek ve nev'i itibarle fevkalâde olan sun'1 bir Portland. çimeatosu 'mal ettk- leri herkesçe malüradur, Şehrimizin başlıca çimento fabrikar Jarının süperniman imalini de kararlaş- tardıklarını İştilğimiz veçhile, ba bapta izahat almak üvere ea mühim yerk, çi- mente fabrikaları müdürlerinden — birile mülükatta bulunan bir muharririmize mur mülleyh tarafından rirdeki İzahat ve- rilmiştir. Fivaki bir müddettenberi bir “Süper- *'man,, Imal etmekteyiz ve mezkür “S0per- siman,, şimdiden müşterilerimizin emrine amade bulundarulmaktadır. Nev'i fevkalâde olon işbu “Süpersi man, mukaddema — Türkiyede — satılan cenebi süpersimanlarına rekabet edebile- cek mahiyettedir. “Süperslman,, imaline sarfolunan — busus! Htina ve ihtimam sayeslede evsafı matlu- besi son derece inkişaf eden sun'i bir Portland çimentosudur. *Süpersiman,, 1 seri kabiliyeti ıı..ı- lubu ve yüksek mukavemeli dolayı; dlayanın kertarafında tethetali' S eti Henliz imarat ve inşanlı cesime meb- deinde bulunan Türk'yenin bu gibi yerli bir malzemeye ihtiyacı olduğundan, mez- kür malzemenin istihsalini her türlü feda- kârlıldarı iktiham ederek temin eyledik. Terkibatın ve muhtelif aksamın haddi asgariye tenzlli, kalıptan daha çabuk çı- karılması ve taşastın serian ikmali gibi netayiçten naşi "Süpersiman,, in Tatimali mlmarlara, mütcahhitlere, iaşaat mühen- dislerine, velhasıl işlerinde çimente kulla- nanlara umumiyetle büyük Bbir tasarruf temin edecektir. İmdi “Süpersiman,, 1mızin bilâmum inşaat mütebassısları tarafından hüsnü kabul ve takdir göreceğini kaviyen Ümlit eylemekteyiz. IPariste değil mi?.. Bu, (öyle lâzımgeliyor) demekten maksadımın ne oldu- ğunu pekâlâ anlarsın... Bir rza- manlar, Mithat Paşayı beğenmi- yordun.. Onun — aleyhinde söy- lemedik — söz — birakmıyordün. | Şimdi de onun izine — basıyor- sun... — Meb'uslarin liyakatsizliği yüzünden meclisin hiçbir iş göre- mediğini, devletin menaliimi mu- hafazaya — muktedir. — meb'uslar bulmak lâzımgeldiğini i dia eden | sen değil mi idin?.. Söylesene... Sait Paşa, kımıldandı. Kurü- yan dilini güçlükle kımıldattı: — Evet şevketpenahım... — Eh, baydi bül bakalım o meb'usları?. Haydi bul da, meclisi açalım.. senin dediğin gibi biriken kanunları tasdik ettirelim de mev- kiü meriyete koyalım.. Haydi bu- sana... Budala değilim ben.. Ben de biliyorum, birçok zeki ve dirayetli adamlarımız var, Bunları iş başına getirirsek iyi olur. Fa- kat nasıl getirebiliriz?.. Elimizde bu Kanunu Esasi varken, tutup | ta (Ey milletl. Sen, adam seçmesini — bilmiyorsun.. — falanı, yahut — filânı — intihap — et. ) dersen, hem milletin hukukunu hem de Kanunu Esasiyi çiğne- mez miyiz 7.. Söyle, cevap ver.. (C Arkası var) Tashih ve itizar! — 15 Mayıs tarihli - tefrikamızda bahsolunan Abdullah Paşanın resmi yerine yanlışlıkla sabık — (Şark ordusu kumandanı müşür Abdullah paşa)- nın resmi konulmuştur. İsim ilti- | basından - ve hiçbir kaste mak- run olmiyan bu yanlışlıktan do- layi özür diler ve t hih ederlı- Müthiş Bir Dolandırıcılık Paris, 19 — Burada 4 mil- yon franklık — bir — dolandırıcılık yapılmıştır. — Avustralyalı Vatson isminde zengin bir tüccar kendi- sine Kanadiyan Pasifik Demir- yolları Müdürünün oğlu süsünü veren bir zctle tanışmıştır. Bu zat, Vatsen — Jameson isminde yeni, bir borsacı tanın- mıştır. Jameson borsa muamele- lerinin cazip bahset- miş ve Vatson'u bu işe teşrik etmek istemiştir. Bir iki gün sonra Vatsonla dostuna zorla onar bin lira vermek istemiş, haberleri olmadan kendilerini borsa mua- melesine — teşrik — ettiğini — bil- dirmiştir. — Vasten — bu hayır- kâr dostunun iğfaline kapılmış ve borsada oynamak için dört milyon Frank vermiştir. Milyonları alan bu iki dost ortadan kaybol- muşlardır. Amerikada Bir Suikast Mi? Okland 19 — Valinin ikamet- gâhı civarında dolaşan bir amele üzerinde bir bomba bulunmuştur. Amelenia evinde de diğer bir bomba bulunmuştur. *Hindi;tanda Kargaşalık Devam Ediyor | Rus _]apon Harbi Tehlikesi Başvekili Öldürenler Şimdi De Dünyaya Meydan Okuyorlar (Baş tarahı 1 inci sayfada ) Bundan başka, bu adamlar, ordu, donanma, hariciye ve mülki- ye işlerindeki tezebzüp ve umumi siyasetin yanlış veçhesinden şikâ- yet edici birtakım beyannameler dağıtmışlardır. Tokyo, 19 (Hususi) — Meç- hul bazı eşhaş, Başvekili öldü- renlerin mensup oldukları gizli “Kankardeşliği, cemiyetinin re- islerinden M. Mascida'nın üzeri- ne birkaç el kurşun atmış ve ağır surette yaralamışlardır. Başvekilin katli sebebi şudur. Japon —hükümeti. Şanghayı işgal etmek istemiyor, bütün kuv- vetini Munçuride kullanmayı ter- Bombay 19 — Karışıklıklar ve arbedeler devam etmektedir. Yeniden 6 ölü ve 30 yaralı var- dır. 40 mensucat fabrikası ka- panmış, 50 dokumacı tevkif edil- miştir. Üç gündenberi fasılasız vazife gören polisler bitkin bir vaziyettedir. Şehirde şimdilik nis- bi bir sükün vardır. Kargaşalık- ların yeniden ve daha şiddetli olarak başlamasından korkulmak- tadır. Şehre hergün yüzlerce muha- cir gelmektedir. Her taraf mu- hacirlerle dolmuştur. Japon Kabinesi Tokyo 19 — Yakında teşkil edilecek olan kabine hakkında M. Suzuki ile M. Araki arasında bir ihtilâf çıkmıştır. Mançuride Bir Cinayet Harbin 19 — Ungari nehrin- de avlanmakta olan bir İngilizle bir Amerikalı kıyamcılar tarafın- dan öldürülmüştür. Kapanış Fransız Frangı 12 İngiliz lirası Dolar Liret Belga Drahmi 4T S£s58Sg 00 35 00 75 05 45 19 35 05 05 50 cih ediyordu. Japon bahriyesi, bu karara muhalefet etti ve Şanghay muharebeleri bahriyenin fili teşebbüsile yapıldı. Fakat işi kıvıramayınca ordunun — yardımı istendi. Sonra mütareke oldu. Donanma, işte bu mütarekeden gayrimemnundur ve son hâdisata iştirak edenlerin sadece bahriye zabitlerile ordu zabit namzetle- rinden mürekkep olması bunu güsterivor. Ordu Ruslarla harp etmeyi, donanma, bütün dünya ile çar- pışmayı istiyor, Çinle, Ruslarla, Amerika ile icabında herkesle. Vaziyet bundan ibarettir. Efkârı umumiye dehşet içindedir. 'Hava Kuvvetleri Taarruzi .zyaA we . 'Silâh Değilmiş! Cenevre 19 — Tahdidi tesli- hat Hava Konferansında, Alman murahhası bütün askeri hava kuvvetlerinin — taarruzi bir silâh addedilmesi hakkında bir tadil teklifi yapmıştır. Bu teklif uzun münakaşaları mucip olmuş, teklif 7 reye karşı 22 reyle reddedil- miştir. —— RADYO — 20 Mayıe Cuma İstanbul — (1200 metre) 18 gramo- fon, 19,5 Vedia Rıza H. 20,5 gramo- fon, 21 İncl H. tango Bükreş — (804 metre) 20,10 konser 21 radyo darülfünunu, 21440 — gramo- fon, 22,45 dans bavala: Belgrat — (429 motrı könferans, momleket ha keman könseri. 22,10 sakgolon, Roma— ( 441 motre ) 20,50 - grw- mofon, 21,45 muhtelif havalar, 22,90 komedi. Prağ — ( 488 motre ) 20 gazeta molon, 21 senfoni. l haberleri, — 20,05 — konferana, 20,20 müsikili kom Viyana hetro ) ZİÇIS. Vağı nerib Rienzi operası. Temsilden #onta dans havaları Peşte — (000 mütre) 20,6 konferans, 21,5 konser.22,45 dans havalari Berlin -- ( 1683 metre ) 90 siyast « Çok lisanı rleri. 21,80 Varşova — (1411 mötre) 20,565 — gra- Musikili musahbabe, 21,45 haberler. — 20,80 Laypıçikten — naklen w2ıllsıyıs Cumartesi İstanbul — (1200 metre) 18 Gramo- fon, 19,5 Darüttalim beyeti taralından konser 20,5 gramolon ile opera parça- ları, 21 Darüittalim heyeti, S2 orkestra, Bükreş — (394 metre ) 20,10 kon- ser, 21 radyo darülfünunn, 21,40 gea- mofon, 22 Flondarın Mos Ciotarlân ..pmıı grad — ( 4329 metre) 20 Almat- ca mnhıv(-lı, aı ö konterans, Zi İslâv musikisi, 22,36 şen şarkılar, 23,06 $0 penden piyano İle bazı parçalar, 24 Çigan orkestrası, Roma — (H1 gölre) 21,45 Di Vilti Bperası ve ıludıı Baterlay operasının Üüçüncü perdesi, Prag — (80 me tre) 20 gııclıı ba berleri ve künferasn, 91 Leh şarktları. 21,5 Saksafon. Viyana — (517 metre) 21,45 Orkes- tra ve cazbant, 28 Çigan orkastra. Peşte — (550 metre) 20,80 konser, 21,1ö Çigan orkettrası, 22,5 kifâra ıeoeıi. 21 Manditin salon örkostrası. Varşova — (1411 metro ) 20 haber, konferans, moda müusahabesi, — 21,15 şarkılar, 23,10 Şopen konsüri, » Berlin — X 1635 motra ) 20 Müpte- dilor için İngilizce dera, 21 konsar' dans havaları, * *