10 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

10 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

10 Hazirat — Kedilel Köpeklere Niçin Kabarır? İçimizde yaşıyan hayvanların bazı şeyleri niçin öyle yaptıkları- Mi anlamak için onların dağlarda Ve ovalarda yaşıyan vabşilerinin de Ayni şeyi yapıp vapmadığını bil- mek lâzımdir. Eğer — vahşi bir kedinin de köpeği görünce sırtını kabarttığını bilmiş olsaydık, o Zzaman kedilerin kendilerini düş- mandan korumak için öyle yap- Mak üÜzere yaratıldıklarını anlar- dık, Belki kedi kabarmış sırtile Ve tüylerile korkunç birşey olmak ve köpeği korkutmak için böyle yapıyor veyahut ta böyle yapar- en yere daha kuvvetli basabil- diği ve adalelerini daha iyi gerebildiği için böyle yapıyor. Çünki adalelerini nekadar gere- bilirse, düşmanının üzerine oka- dar daha çok kuvvetle atılabilir. endimizi Rüyada Görür Müyüz ? Kendi kendimizi rüyada görme- Memize hiçbir sebep yoktur. Bir- Çok insanlar kendilerini rüyala- rında görürler. Yani rüyamızda olan şeyler daha fazla gözle gö- | rülebilen şeylerdir. Rüyamızda | insanlar konuşmaktan ziyade iş yaparlar. Çünki beynimizin en kuvvetli kısmı görmiye ait olan kısmıdır. Beynimizin bir parçası gündüz hiç durmadan işler. Rü- yamızda ençok kendimizi ne va- kit görürüz bilir misiniz? Hangi gün kendimize ençok dikkat et- Mmiş, ve kendimizle en çok uğraş- Bışsak!. Meselâ eğer ogün bize birıey olmuşsa, herksi kendimize baktırıp güldürecek birşey yap- Mişsak, ogün, şarkı söylemiş, #©kumuş veya aynaya çok bakmış-| sak o akşam kendimizi rüyamız- | da görmemiz çok mümkündür. Yağ Niçin Suya Karışmaz ? İki sulu şey biribiri içine atı- dığı zaman temamen - karışır. Meselâ bir bardak su içine biraz Sulu kırmızı boya atınız. Suyun Tengi kıpkırmızı olur. Bunun se- bebi bu iki mayiüi terkip eden tüzülerin biribirlerile birleşmiye r olmalarıdır. Bu birleşme en İyi ayni mayiler arasında olur. Meselâ suyu su ile karıştırdığınız Zaman hiçbir şey farkedilmez. Sonra mayiler biribirine benze- iği zaman bu birleşme yine Mükemmel olur. Su ile alkolun arışması gibi. Fakat yağ ile suyu karıştırdı- mız zaman birleşmezler; su ay- " kalır, yağ üste çıkar, sa ile arışmaz. Çünki bu iki maylin tezaları biribirine biç benzemez. eczası çok küçük, yağınki İnadına çok büyüktür. Araların- d_'kî bu fark dolayısile bu cüzüler rleşmezler. Onun neticesi ola- r;"' su ile yağ karışmaz. BE Kadar Süratle Üyürüz ? En Büyümek yaşa göre değişir. Çok ve en çabuk büyümek ::İdlıklın bir sene sonra baş- P Birinci senede çocuğun ağır- 'Bi, doğduğu zamandaki ağırlik- =inç defı fazladır. Beş yaşın- Çocuğun ağırlığı bir yaşın- ağırlığından - iki bir fazladır. On iki yaşında Şocuğun ağırlığı da beş ya- ::'ki çocuğun ağırlığından iki . fazladır. Otuz yaşında iken bi > b Londradan - A TReş gelen bir telgraf, Cenubi — Ameri- kada, Şilide ihti- lâl vukubulduğu- nu ve Reisicüm- hurun istifaya mecbur — edildi- ğgini kısaca bil- diriyordu. Bu ihtilâl hak- kında gelen taf- silât, meselenin oldukça ehemmi- yetli — olduğuhu gösteriyor. Şili hükümeti, üç mayıs tarihin- de Umum tayyare kumandanı Mira- lay Groryanın bir ihtilâl hazırla- makta olduğunu haber alınca onu azletmiş ve yeri- ne başka bir za- bit tayin etmişti. Miralay Groy- ra ayni zamanda hava mektebi müdürü bulundu- ğundan ve talebe Üzerinde büyük nüfuzu olduğun- dan hükümet a- leyhinde bir nu- İhtilâli idare eden Aleksandr tuk söylemiş ve talebeyi vatan namına isyana davet etmişti. Talebe derhal tayyarelerle Şilinin payitahtı olan Santiyago dö Şili üzerine uçmuş ve Reisicümbur M. Monteronun - istifasını istiyen beyannameler atmışlardır. Bunun üzerine M. Montero kabine aza- sını içtimaa davet ederek idarei örfiye ilân etmiş ve piyade mek- tebi efradına, hava mektebine karşı koymasını, icabında mitral- yözle mükabele etmesini emret- mişlir. Piyade mektebi, kardeşlerine karşı silâh kullanamıyacağını söy- lemiş ve hava mektebinin hare- ketine iltihak etmiştir. Son çare olarak orduya mü- boy en uzundur. Erkeklerin ağır- lığı kark, kadınların ise elli yaşı- na kadar artar. Ondan sonra yavaş yavaş azalmıya başlar. Uzamak ta otuz yaştan sonra ya- vaş yavaş azalmıya başlar, - Ço- cuk büyürken vücudunun her tarafı biribirine uygun değildir. Bazı zaman olur ki bacakları vücudunun başka taraflarına göre çok uzun olur ve bu birkaç se- ne böyle gider, SON POSTA racaat edilmiş ise de ordu da bu mesclede bitaraf kalacağını söy- lemiştir. Halk ordunun hükümet aleyhinde — olduğunu — anlayınca nümayişler yapmış ve Riyaseti- cümhur sarayı önünde tezahürat- ta bulunmuştur. Polis müdahale etmiş, birkaç kişi ölmüş ve yara- lanmış. Bundan sonra M. Mantero istifasını vermiş ve onunla bera- ber bütün kabine Azası da çekik miştir. Bu hâdiseden sonra, muvak- kat bir hükümet teşekkül etmiş- tir. Programı müfrit Sosyalist olan yeni kabine ilk iş olarak meb'usanı feshedecektir. Program- CENUBİ AMERİKADA İHTİLÂL Sosyalistler Şilide İdarey Ellerine Nasıl Aldıla Yukarda: Şilide Riyaseti Cümhur sarayı görünmektedir. Aşağıda; Hava kumandanı Ihtilâlden sonra resim geçit yaptırırken. r? da Nitrat ma- denleri sosyalist esaslarına — göre yapılacak — yeni kanunlarla işleti- lecektir. Büyük servet- lerin kısmen dev- etleştirilmesi mev- zuubahistir. Yeni çalışma tarzında — prole- ter sınıfına bir imtiyaz verilmek- tedir. Lüks eş- yanın kai'iyyen it- hal edilmemesi karar altına alı- nacaktır. Hülâsa yeni hükumet yalnız küçük mülküyeti muhafaza — eden bir sosyalizm ta- kip etmektedir. Evelce Reisi- cümhur olup bir ihtilâl neticesin- de mevküni ter- keden M. Alesan- dri yeni ihtilâli idare etmektedir. Ağlebi — ihtimal devletin — başına geçecektir. İstifaya mecbur edilen Devlet Relsi Montera Masonlar Artık Gizli- $ Dünyanın Mason iştirak etmiştir. İçle; liktn Hoşlanmıorla SAA Z T olduğu gibi Ayinlerini, içtimalarını gizli yapmaktan vazgeçer gibi oluyııriıı:-.ı Meselâ dercettiğimiz resim, İngilterede, Mason cemiyetinin himayesile açılan bir hastanenin küşat reşmini gösteriyor. Bu küşat resmine 10 bin - İngilterenin üç prensi de dahildir. İ Hararet Meselesi 'Memlekette 'Bir. Aylık Vaziyet Ankara, (Hususi) — Ziraat Vekâleti Meteoroloji enstitüsü, geçen mayıs ayının başından so- nuna kadar bütün memlekete şamil olmak üzere hararet de- recelerinin vasatilerini şu şekilde hulâsa etmektedir: Geçen mayiıs ayı — sühünet itibarile geçen senenin mayıs ayından oldukça farklı bir man- zara arzetmektedir. Gece suhunetleri: Bu ay içine de ayın iptidasında, on dört ve yirmi birinde olmak üzere üç safhada en Fazla düşüklükleri gösterir. Trakyada: Gece suhunetleri- en ziyade düştüğü dereceler 3 ile 8 arasındadır. Ege mmtaka- sında ise gece suhunetleri en fazla ayın on dördüne tesadüf etmektedir. Ve en az düştüğü 5 de- recedir ki geçen sene bu mınta- kada en fazla düşük olan gece suhuneti | dereceyi bulmuştur. Orta Anadolu: Bu mıntakada gece suhuünetleri ayın birinde ve 20 ve 21 inde olmak üzere iki safhada en Fazla düşükleri stermiştir. Bu mıntakanın en lüşük suhunetleri -3 olmak üzere Afyon Bolu ve Yozgatta vaki olmuştur. Cenubi Anadolu: En düşük derece 9 derece ile Antalya ve Adanada kaydedilmiştir. Diyarbe- kir mmtakasının en düşük gece suhuneti de 3 derece ile Urfada kaydedilmiştir. Şarki Anadolu: Gece suhünet. leri geçen seneden daha düşük olmak üzere - 4 derece ile Erzu- rumda kaydedilmiştir. Karadeniz sahil mıntakasının en düşük gece suhuneti Samsunda 6 derecedir- ki bu geçen seneden biraz daha düşüktür. Gündüz subunetleri: Bu senenin mayıs ayında gündüz suhu- neti ayın bidayetinde biraz yük- selmiş iken ayın ortalarına doğru tekrar bir düşüklük göstermiş ve son nısfından itibaren süratle yükselerek gitmiştir. Trakyanın mayıs içinde vâsıl olduğu en yüksek gündüz suhuneti ayın otuzuncu günü vaki olmuştur. ve mıntakanın günlük en yüksek suhunetleri 34 derece ile Gözte- ede ve 33 derece ile Edirne ve leburgazda, 32 derece ile İse tanbulda, 30 derece ile Yalovada vaki olmuştur. Ege mıntakasında da suhunet vaziyeti azamisini aym otuzuncu hıni bulmuştur. mirde —37, lanisa ve Bursada 36, İzmit ve Denizlide 35 derece kaydedil- miştir. Her iki mıntakanın bu gündüz suhunetleri geçen senenin gündüz suhunetlerinden 7, 8 ve hatta 10 derece yüksek olmuştur. Orta Anadolu: Geçen sene mayıs ayında gündüz suhunetle- rinin en yükseği 28 derece iken bu sene 34 dereceyi bulmuştur. Ankaranın gündüz — suhunetle- rinin en yükseği ayın otuz bi- rinci gününde 34 derece olarak kaydolunmuştur. Bu mıntakada Kastamonu, Merzifon keza 32 derecelik, Kırşehir, Çorum, Kay- seri, Eti Mesut ve Eskişehir de 33, Burdurda 34 derecelik yük- sek birer gündüz subuneti kay- dedilmiştir. Cenubi Anadoluda: Gündüz suhunetlerinin en yükseği Adana- da 38 Antalyada 36 ve Dörtyol- da 35 derece olmuştur. Şarkt Anadolunun en yüksek suhbuneti 30 derece ile Erzincan- da kaydedilmiştir . Karadeniz: Sahil mıntakasının en yüksek suhuneti 28 derece ile Trabzondadır. Gerek cenubi Anadolu ve gerekse Şarki Ana- dolu ile Karadeniz sahil mıntaka- sının gündüz sübunetleri geçen seneye nisbetle 7,8 derece yüksek geçmiş bulunuyor,