23 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

23 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

İ i 2 Sayfa L r;;_alı'un Lise Tahsili Kuv- vetli Olmalı Son günlerde çıkam bir makalede Galatasaray Hizesinin eski randı- manını veremediği hakkında mü- talcalar serdedilimiş, ayrıca bunu, teyit eder mahiyette bir beyanat çıkmıştı. Bu hususta halkın mü- talealarim da biz yazıyoruz: Eşref B. (Taksim Parmakkapı) — Yalnız Galatasarayı değil, diğer liseleri umumi bir yokla- madan geçirmek lâzımdır. Bugün memleketin €en ziyade muhtaç olduğu zümre, kuvvetli ve tam tahsilli lise mezunu gençlerdir. Lise tahsili yarımyamalak - olan gençlerin yüksek tahsilde de mu- vaffakıyet göteremiyecekleri çok- tanberi malüm olmuş bir haki- kattir. Herşeyden evvel lise tah- silini takviye etmeliyiz. Ben vak- tile lise tahsilimi tam manasile yapamadığım için doğrusu bugün yarım adam gibiyim. * Haydar B. (Beşiktaş Köyiçi) — Ben Maarif işlerinden pek anlamam. Esasen buna tahsilim de müsait değildir. Fakat çocuk- larımı okutmak - için her türlü fedakârlığa katlanıyorum. İki ço- cuğam var. İkisini de liseye gönderiyorum. Çalışmalarına da dikkat ediyorum. * Şükrü B. (Üskidar Paşalimanı eaddesi) — O makaleyi bende oku- dam. Doğrusu hak verdim. Fa- kat ben mektep idarelerine hiç kabahat bulmuyorum. Asıl kaba- hat çocuk babalarında veya ana- lardadır. Son zamanlarda babalar ve analar çocuklarile alâkadar olmuyorlar. Halbuki bizim zamanımızda bu mesele bambaşka idi. Ben mektepte çalışmadığım için ba- bamdan yediğim dayağı her za- man hatırlarım. Babaların bu işte günahı çok büyüktür. Çocukla- rının başıboş gezmelerine karşı göz yumuyorlar. * Münir B. (Şehzadebaşı 27) — Azizim tahsil meselesi, bilhassa orta tahsil meselesi çok mühimdir. Umumt malümat deni- len şey lise de öğrenilir. Umum! malümatı olmıyan bir genç ister- se en yüksek mektepten çıksın, bence beş para etmez. Maarif siyasetimizin mihveri orta tahsil elmalıdır. Ucuzluk Lokantasi Belediye memurlarının yapa- cakları istihlâk kooperatifi ni- zamnamesinin ikmal — edildiğini yazmıştık. Nizamname henüz No- terliktedir. Tasdik — muamelesi ikmal edildikten sonra İktısat Vekâletine gönderilecektir. Ucuz lokantanın nerede açılacağı hak- kında henüz yoktur. kat'i bir karar __——'-----.ı—x Sesi || | İîîîTî Ez BİR HIRSIZ | Buzhaneler Mese- | DARÜLÂCEZE Bir Kasa Kırdı, Fakat Yakalandı İstanbul polisi bir kasa hırsızı yakalamıştır. Hâdise şöyle olmuş- tur: Kurtuluşta Yorgi Efendinin mağazasmdaki kasa iki gün evvel meşhur bir şerir tarafından kırıl- mış, içinde 'bulunan paralar ta- mamen soyulmuşlur. Yorgi Efendi hemen polise ha- ber vermiş, yapılan takibat ne- ticesinde hırsızlığı yapan şerir meydan çıkarılmıştır. Üç saat içinde yakalanan bu adam Dimitri oğlu Andrev isminde birisidir. Andrev zabıta- ya verdiği ifadede cürmünü itiraf etmiş ve evrakile beraber adli- yeye teslim olunmuştur. Meyva Bolluğu Bir Kısım Meyvalar Çü- rümiye Yüz Tuttu Mevsim başlangıcrodan bugüne kadar şehrimize gelen yaş mey- valar geçen seneye nazaran çok ucuz fiatle satılmıştır. İhtiyaçtan çok fazla gelen yaş meyvalar üzerinde bazı kabzımallar alım salım müuamelesi yapmak husu- sunda nazlanmıya başlamışlardır. Bu yüzden meyva pazarında bir- gçok Mmeyvalar çürümiye yüz tut- muştur. Bilhassa kiraz ve erik bu meyandadır. Münhal Hamallık Kalmadı Dört aydanberi hamalların nakil ve tayin işleri tatil edildiği için (46) kadar münhal yer ka- mıştı.. Bu münhallere yeniden hamallar tayin edildiği için dün Belediye İktisat Müdürlüğü kapı- ya astığı bir ilânla münhal bu- Tunmadığını ve müracaat edilme- mesini bildirmiştir.. Gümülcüneli Seyyahlar Şu günlerde Garbi Trakya- dan şehrimize ( 300 ) kişilik bir seyyah kafilesi gelecektir. Bun- ların içinde Garbi Trakyalı ga- zeteciler de vardır. Seyyahların ekserisi Gümülcünelidir. Bunlar şehrimizde bir hafta kalacaklar, gezecekler ve tetkikat yapa- caklardır. Havaya Silâh Atmış Şevket isminde biri Samat- | yadan otomobil ile geçerken ha- vaya silâh attığından yakalanarak tahkikata başlanmıştır. Son Postanın Resimli Hikâyes | SON POSTA İKABE lesi Alevlendi Tacirler Ticaret Odasına Müracaat Ettiler Piyasadaki yağ, peynir, kre- ma, yumurta tacirleri, Bomonti ve Karaağaç buzhanesi de dabil olduğu halde, buzhanecilerin bir- leşerek fiatleri yükseltmelerin- den doğan şikâyetlerini resmi makamlara bildirmişlerdir. Tacirler Ticaret odasına ver- dikleri cevapta — şunları - söyle- mektedirler: “Buzhane fiatlerin- de geçen seneye nazaran yüzde yüz yükseklik vardır. Bu yükseklik tabiatile muay- yen bir yüzde ile yağ, peynir, krema, yumurta fiatlerine akset- mekte, bundan da müstehlikler mutazarrır. olmaktadırlar. Meselâ: amele ücretleri, elektrik | fiatleri düştüğü balde geçen sene 30-35 kuruş buzhane ücreti alı- RLER Müessese Tamir Ediliyor Bundan bir müddet evvel Darülâcezenin tevsi ve ıslahı hak- kında tetkikat yapılmış ve bazı tadilâta Jüzum görülmüştü. Bu tadilât ve inşaat devam etmekte- dir. Bu meyanda döşeme tahtaları kaldırılarak çinkolar döşenmekte ve Dartlâceze hamamının ya- nında bir de tecrithane yapıl- maktadır. Evvelce tecrithanenin mevcut olmaması dolayısile gelenler, mu- ayene ve hastalıkları teşhis edi- linciye kadar müessesenin içeri- sinde beklemekte idiler. Bu sefer tecrithanenin ikma- linden sonra gelenlerden hasta olanlar, bir müddet bu tecritha- nan — tenekelerden bu — sene (50), bir. buçuk — İira alınan kaşerlerden (250) kuruş alınmıya başlanmıştır. Tenekelerden eskisi gibi otuz, kaşarlardan da yüz elli kuruş alınması muvaflıktır. Buzhana ücretleri indirilme- diği takdirde ihracat imkânları azalacağından müstahsil, ve müs- tehlik muhtelif nisbetlerde zarar görecektir. Kendilerine müracaat ettiği- miz buzhane sahipleri ise, yağ, peynir, krema tacirlerinin — iddia- larını doğru bulmamakta ve şun- ları söylemektedirler: “Buzhane ücretleri yükselme- miş, bilâkiş düşmüştür. Meselâ, geçen sene yumurta sandıkların- dan altı lira ücret alırken, şimdi beş lira almaktayız. *“Peynirlerden alınan ücret ise geçen senenin aynıdır. Ticaret Odasına da bu şekilde cevap verdik. , İngiliz Lirası Düşüyor Birkaç gündenberi piyasada İngiliz lirası düşmekte, İngiliz lirasına nazaran frank yüksel- mektedir. Dün, Paris telgrafhı 91 frank gelmiş, İngiliz 767,25 ten muamele görmüştür. Evvelki gün İngiliz 773, daha evvelki gün de yine 773 ten mu- amele görmüştü. —Borsada da bazı esbam ve tahvilâtın yüksel- mesi de devam etmektedir. Düyunu muvahhide 44,10 ku- ruş on paraya, Anadolu tahvilâtı yirmi yedilira altmış kuruşa yük- selmiştir. Afyon Piyasası Dün Borsada — Gümüşhacıköy afyonları 12,85, Kırklareli malı 12, Bilecik 11,5 liraya satılmışbır. nede bekliyeceklerdir. İş Kanunu İşçiler Verilen Karara İtiraz Ediyorlar İş kanunu projesi hakkında tetkikatta bulunan komisyon tet- kikatımı bitirmiş, raporunu Tica- ret odası idare hey'etine vermiş- tir. Proje idare beyetinden geçe- rek oda meclisine gelmiş ve dün müzakeresine başlanmıştır. rendiğimize göre, komisyonda iş alı- cılar ekseriyette olduklarından pro- jenin iş alıcılarının arzusuna göre tâdili hakkımda kararlar alınmış, maddelerin tâdili istenmiştir. Ko- misyonda bulunan amele murah- hasları bu kararlara itiraz etmiş- lerse de akalliyette olduklarından noktai mazarları kabul — edilme- miştir. Esperanto Konferansı 30 haziranda pariste topla- nacak olan Esperanto konferan- sına bizden de murahhas isten- miştir. Ticaret Kongresı . İstanbul — Ticaret D öngresi cumartesi günü to; ııa:akür. Kongrede İstanbul :-ı takasının beş senelik tecrübe- den sonra ne suretle çalışması ve ne ü teşkilât yapılması MN aa 3 ae sası mi ir olacaktır. Peoynir Ve Afyon Harici Ticaret Ofisi İdare Heyeti peynir ve afyon ihracatı murakabe nizamnamesini ikmal etmek üzere yakmda toplana- caktır. Mıntakası _F_lıu'fgn ğ 23 | Günün Tarihi | Emir Faysal Hz. Bugün Gidiyor Şehrimizde bulunan Hicaz Kıralı nin mahdumu Emir Faysal H:. büt gün vapurla Batuma, oradan Tahrana gidecektir. Emir Hz. Tait randan Bağdada geçecektir. İnhisar İdarelerinde Inhisar — Idarelerinin — tevkidlit başlanması üzerine yeni kadroyf girecek memurların sicilleri tetkili edilmektedir. Tevhit neticesinde memurun açıkta kalacağı — tahml ediliyor. Bulgar Gazetecilerine Ziyafel Ankara 22 — Balkan İttihadı Bir* liği bügün Bulgar gazetecileri 46 refine bir çay ziyafeti verdi. Yarıfi da Istanbul matbuat Cemiyeti — reltl Hakkı Tarık B. bir ziyafet verecektifi Kürdan Fabrikası İstanbulda bir tahta çivi ve küf” dan fabrikasi açılacaktır. Fabrikt (80-35) vagon tahta çivi, on beş v" göon da kürdan yapacaktır. Bir GCeset Bulundu Evvelki gün Çırpıcıda dere için" de iple boğulmuş bir kadın c:se bulunmuştur. Kadının ve katillerlü hüviyetleri henüz belli değildir. Tab* kikat yapılıyor. Mektep Kasketleri Mektep kasketlerinin yalnız talet beler tarafından giyilmesini temin bir kanun hazırlanımış, meclise verik miştir. İhtisas Mahkemelerinde Şehrimizdeki 9 uncu adli İhtir sas mahkemesi şimdiye kadar dava intaç etmiştir. Gümrüktı mahkeme de 135 dava hakkında ka* rar vermistir. Afrikadan Şehrimize Cenubi Afrika Hükümeti Nakliyâi Şefi M Nikolş uzun bir otomobil soyahatine çıkmış ve dün şehsimizt gelmiştir. Kanuni Mustafa Bey Maraf musiki üstatlarından Seli* nikli kanuni Mustafa Bey vefat el" miştir. Mustafa Bey hayıtındA birçok talebe yetiştirmiştir. Nuammer Raşit Bey Darülfünun Emini Muammer Raşll Beye bacağından ikinci bir ameli; yapılmıştır. Afiyet temenni ederiz. Yeni Eczacılarımız Eczacı Mektebinde imtihanlar döf bitmiş ve şu on iki efendi imtübal” Jarda muvaffak olarak mektebi tirmiştir: Reşit Hâki; Ahmet Mithatı Remzi, Fazıl Hasan, Fikri Nihat, H san Hilmi, Edip Hakkı, Şevket gim, Halit Geray, Cevdet, Ihsaft Ahmet Covdet Ef. ler. Terkos Belediyenindir Terkot — tesisatına — Belediyetf” devri hakkındaki karar Vekiller H yetinde tasdik edilerek Belediyei' bildirilmiştir. Belediye Fen Hıf: ezasen hazırlığa başlamıştı. Bu tebli Üzerine daha srkı faaliyete geçmiş” , 1 Yulcu — Hasan Bey, sana gayet yakışıklı bir bilmece sor: 2 — Bu dünyada bugüu kır- mızı altından daha az, , 3 — ... Kaşıkçı daba kıymetli. » elmasından 4 — ... Bin lira, beş bin lira, on bin lira eden ne var? Bil j