24 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

24 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

B - o” BİZİ iİDARE EDENLER.. Artık Saray Vaziyete Hâkimdi Rüştü Ve Mithat Paşalar Defedilmiş, Redif Paşa Da Altın Bir Zincirle Saraya Bağlanmıştı! Muharrirl Xç Her Hakkı Mahfuzdur —/H— - Fakat Mithat Paşa, Kanunu Esa- sİ vaz'ına muteriz olan südurdan Muhiddin ve Şerif Ef. lerle rüfe- kasını (bir casus takririle nefiyde ısrar) etmiş; ve —Abdülbamit, buna nihayet derecede muhale- Fetle bunların icrayı muhakeme- lerini emretmiş iken Mithat paşa vükelâyi saire ile ' ittifak ederek o adaleti icrasız bıraktırmıştı. Mithat paşa, nefiylerini istediği adamları bir gece hanelerinden kaldırtıp menfalarına göndermiş olduğu gibi, şimdi de tıpkı onlar gibi kendisi dahi evlâdü ayalile vedaa vakit ve imkân verilmeden yatan haricine teb'it ediliyordu. (Zira bu muameleye en evvel Mithat Paşa yol açmış ve henüz cülüs eden genç ve haris bir pa- dişaha memleketçe emniyet olun- mıyanların def ve teb'itlerinde beis olmadığını anlatmıştı. Hatta Kanunu Esasi kaleme - alınıyor iken bu ib'at salâhiyetine dair olan yüz on üçüncü maddenin derç ve tahriri esnasında, bir gün gelip te o madde iktizasınca, pa- dişahın emniyet etmediği kimse- leri mülkünden tart ve teb'ide iktidarını, böyle vükelâ hakkında da istimal edebileceği ihtimalini hiç nazarı dikkate almamiştı. İşte, bu meseledeki tedbirsiz- liği son hâdiselerde de lüzumun- dan çok fazla gösterdiği gurur ve botpesentliği dolayısile, ma- beyin başkâtibi Sait Beyin kurduğu tuzağa düşen zavallı Mithat paşa, acı bir elem ve hüsranla, İzzet- tin vapuruna bindirilerek yabancı bir diyara nefyü teb'it edilirken Abdülhamit kendisini bu korkunç ihtilâlciden kurtaran zeki ve des- sas başkâtibine camı yürekten teşekkürler ediyor; her bunaldığı zaman Hızır gibi imdadına yetişen bu becerikli adamın, bir hüküm- dar için ne kıymetli bir vasıta olduğunu takdir ederek, ona dört elle sarılmıya karar veriyordu. * Fakat.. Bütün bu saray entri- kalarının cezasını, — zavallı bir millet çekmiye hazırlanıyordu. Mithat Paşa gibi iki padişahı hal'etmek cür'etini gösteren kud- retli bir şahsiyetin bir anda orla- dan yok edilivermesi, saraydan gelecek darbelerin ne kadar ka- hir olacağını herkese gösteriyor- du. Artık kimsede, şahsi nüfuz ve kuvvetine güvenecek kadar emniyet ve itimat kalmamıştı. Vükelâ, sarayla hoş geçinmek lâzımgeldiğini — tamamen — anla- mıştı. Makam — ve — memüriyet- lerinde devam etmenin çaresini “düşünmiye ve bunun için do saraya müdavemetle mezak ve merama hizmet etmiye — başla- mışlardı. Başkâtip Sait Beyin mahirane plânları sayesinde, artık saray tamamen vaziyete hâkim olmuş, b. “ a karşı Meşrutiyet ilân eden resmi hükümetin içinde, yeniden bir latibdat hükümeti kurulmuştu. Ortada, buna mâüni olacak kimse yoktu. Abdülhamit en zi- yade, amcasile büyük biraderini hal'edenlerden korkuyordu. Hak buki bunların en kudretli şah- siyetlerin. den — olan sabık sadrazam — Rüştü —paşa iskat edilmiş; Mithat paşa da ar- tık korkulmıyacak bir hale geti- rilmişti. Redif paşaya gelince; o, çoktan satın alınmış ve altın. bir zincir ile Abdülhamidin tahtına bağlanmıştı. Bu suretle meydan, geniş geniş saraya kalmıştı. Taşkın zekâsını şevketli veli- nimeline dirhem dirhem satan Mabeyn — Başkatibi Sait Beyin önünde de vâsi bir feyiz ve ikbal sahası açılmıştı. Efendisine ait en müşkül ve hayati meselelerde 24 Haziran Cuma İstanbul — ( 1200 metre ) 18 grae mofon, 19,5 alxturka ssz, Vedia Rırza mların iştiraki ayarı, le opera parçaları, S1 alaturka ka İnci ve Belkıs Hanımların ışuraLılı 22 tango. Bükreş — ( 394 metre ) 20 Sa fon solo, 20,45 studyoda köme Fanuy tarafından şarkılar. Belgrad — etre) 20,5 Viyana- dan nakil, te mütcakıp akşam konseri. ım metra ) 20,50 1 Brünodan »na haberler, 28,90 keman ko Viyaı ( GAT metre ) S1 Ameri- kadan nakil, 21,16 Holândalı isminde- Xi üç perdelik opera, 23,45 dans ha- vaları. Varşova — (1411 metra) 20,15 Haber gramafon, radyo gazetosi, 21 senfoni, (Mozar) dan 6G. Moll ile, (Hayden) don C. Due ve Straviskiden küçük mabel Berlin — ( 1685 metro ) 20 © ),.ı.yı;"' 20,15 doktorun tavsiyeleri, işçi Alemi, 21 Vaşigntondan 21 Dreat operasından naklen id'm Yagner operası 25 Haziran Cumartesi (1200 metro) 18 gi , Hafız Ahmet konseri, Yünün w İstanbul 19,5 alaturka x iştirakile 20,5 gramo 20 Viyana musikisi, kuvartet 20,5 kentrası, Belgrat kostramı, Beeitoven'in 8 mumaralı Kı- varteti, 21 Zagreplen naklen opera. Roma — (ddi metra) 20 Ajans ha- beri, telgraf dersleri, gazete fıkraları, 21,45 Di gril an herd oöpereti. Prağ —( 488 metrö ) 90 Şen musikl 21 Smoteca - galonundan naklen — halk könaeri. | Viyana — ( SIT “mötre ) 19,20 Kor- 20,20 viyolonsel, 21410 Bram- ene Mayteren — epereti, 30 dans havaları. Peşte — ( 500 metra ) 90,30 şarkı gecesi S1 operadan naklen” Fanz K Varşova — ( MT metro ) 80; mulitelif haberler, 20,35 radyo ga #L hafif konser, Berlin — ( 1635 metre ) 20 İngilizce ders, 20,30 Himmel und erde opare- ' tinden parçalar 21 Frankfurttan muklen | şen gece, atya or (439 metre ) 20 rudyo or- | tam manasile hıdematı sadıkasını gösteren Sait Bey, artık bunun ilk mükâfatını ve (rütbei samiyei | vezaretle taltif olunarak devletlü Sait Paşa Hz. oluvermişti. Bütün bu işlerde, az çok âmil olmakla beraber henüz ümit ettiği mükâ- fatı göremiyen ve sırasını bekli- yen biri vardı.. O da, Damat Mahmut Paşa idi. Maamafih, şim- dilik o da halinden memnundu. İstanbulun bütün asayiş ve inz- batını bizzat elinde tutuyor, ya- vaş yavaş kökleşen istibdat ida- resinin müstakbel hâkimi mutlakı olacağından emin bir halde neti- ceyi bekliyordu. Beşiktaş sarayının yaldızlı ta- vanları altında birleşen bu üç şahsiyet, yani, Abdülhamit, Paşa, Damat Mahmut Paşa, bütün hüküm ve idareyi ellerine almak- la beraber son bir oyun oynamı- | ya hazırlanıyorlardı. Bu oyun, meclisi meb'usan salonunda oy- | nanacaktı. Meclisi meb'usan açılacaktı. Fakat.. açıldıktan sonra, ne ola- caktı?.. Mabeyn Başkâtibi Sait Paşa, bunun cevabını kolaylıkla veriyor; — Hiç.., Zira, Meclisi Meb'u- sanda bir şey olabilmek için, evvelâ meb'usluk — şartımı haiz adam- bulunmak lâzımdır. Halbu- ki, şu devirde memaliki mahru- sei şahanenin dört köşesinda fenerle aransa, bu şartı haiz adam bulmak imkân ve ihtimali | yoktur. — Binsenaleyh, — meb'us efendiler; gelsinler, toplausınlar. Ve gitsinler.. Bunun bize, zara- rından ziyade faidesi dokunur. Evvelâ, (üzerimizden mes'uliyetin yükü kalkar. Toplanacak adam- ların fikri kabiliyetleri malüm ok duğu için onları idara etmek ve noktai nazarlarımızı kabul ettir- mek kolaydır. ( Arkası var) —e V. 8 modeli Ford öotomobili Türkiye'da Türk — işçiliğile yapılan yenl V. 8 silindirli Ford arabalarının piyasaya çıkışımı tes'it aderken ufak bir hediye vermeği münasip gördük. 28 ve 29 haziran tarihlerinde yeni medel Ford arabaları Töphamede Ford Fabrikası — salonlarında umuma teşhir edilecektir. Bu iki gün zarfında saloala- rımazı ziyaret edenlerin adedini en dağru olarak tahınin eden zata eli lira verile- erktir. Bunun biçbir. kaydü şartı yoktur. Bu müsabakaya Ford Motör Kumpanya- sıma memurlarından başka herkes girebi- Kr, Birdon fazla kupon da gönderilebilir. Aşağıdaki kuponu doldürüp — İstan- bul'da, Tophana'de Ford Fabrikası neşri- yat dairesine gönderiniz. f ilimen — — ” S Kİ Gazetenin ismi.... . İsmi (Basma barflerile)..... gatonlarındı iyaretçinin yeni V. 8 ailindirli Ford ataba- Tarını gördüğünü tabmin odiyor rum. Bu misabaka hakkında Hlerde muhatr girişmemeği ve bu busuşta Foörd kararını — wihal kabul ediyorum. Kumpanyasıpın kârar — olarak Sait | Şimdilik Kâfi Üir Hai T Mi caylada ) Burhan Bey de vardır. — Sualleri- mizi Burhan Beye de — sorduk. Bize şunları söyledi: *“ Profesyonellik sporun — ve fütbolün — ilerlemesi, yükselmesi ve kuvvet bulması için lâzımdır.,, Bu mutlak söze karşı hiz Burhan Beye “ niçin? ,, — sualini sorduk. Burhan Bey fikrini şu cümlelerle izah etti: — “Niçin mi? Çünki, esasen Avrupa milletlerinin hemen hep- sinde amatörlük gitgide azalmak- ta ve sönmektedir. Hatta futbo- lün olempiyatlardan çıkarılması bunun en büyük delilidir. Arlık | futbol amatörlük kaideleri hari- | cine çıkmış, profesyonellik çerçe- vesi içine girmiştir. Bugün profesyonellik en az atletizm ve güreşçilikte görül- mektedir. Futbol ise tamamen ve mutlak surette profesyonel kalıba bürünmüştür..,, Burhan Beye sorduk: — Peki, bizde profesyonel olmanın vereceği en büyük - fay- dayı nasıl izah edersiniz? İşte cevabı: — “Bana kalırsa bunun en büyük ve tesirli faydası oyuncu- tekrar bir sual | larımızı muntazam idmanlara de- vam ettirmekten ibarettir. Fakat bu fayda çok mühimdir. Hayatımı ancak spor sayesin- de kazanan bir kimse, gerek ma- Bir Çocuk Kayboldu Resmini gör- düğünüz — bu küçük |yavru, İstanbulda sa- bahtan akşama kadar sokak sokak — dola- şarak karamelâ satardı, evinin ge çin mesine yardım etmiye lışırdı. ç.llâ'ılıık tam bir ay evvel kayboldu, an- nesi — aradı, babası aradı, polis — aradı, maalesef bu aramalardan hiçbir netice çık- madı. Resme dikkat ediniz: Ve bu çocuğa son bir ay zarfında mem- leketin herhangi bir köşesinde rast geldiğinizi hatırlarsanız İlüt- fen ailesine haber veriniz. Gözünün yaşı dinmiyen bir anne ile babayı sevindirmiş olur- sunuz. Çocuğun adı Osman oğlu Mehmettir. Bulunduğu takdirde haber verilecek adres şudur: Akhisarda marangoz Hüsnü Ef, mezdinde Bosna muhacirlerinden Emine İskenderiyo Muvarıdali deriye limanı muvarıdatına ko- nulmuş olan imüayenei - tiıbbiye ve itlâhfar tedbirleri kaldırı- miştır. Veba hastalığı sebebile İsken- | Galatasara.ylı Burhan Bey Taraftardır Diyor Ki: “Ben A;'(ia U-ç Yüz Lirayı Goruyorum. a nen üzerine aldığı bu vazifeyi dolayısile, gerekse maddi hayatı için ciddi şekilde çalışmıya muhe taçtır. Yani profesyonellik iki cepbheli bir vazifeşinas kütle do- ğurur.,, Burhan Beye bu izahattan sonra bir sual daha sorduk: — “Profesyonellik kulüp mu- habbetini izale etmez mi ? — Profesyonellikte umumiyet itibarile kulüp muhabbetinin de- vam edemiyeceğine — kanaatim vardır. Z O vakit gönüllerde kııllp mu- habbetinden ziyade para sevdası hâkim olacaktır. Bununla bera- ber profesyoneller arasında kulüp muhabbeti taşıyanlar da — bulu- nabilir.,, Burhan Beye son sualimiz şu oldu: — Şu halde siz profesyonel olursanız ayda kaç lira istersiniz? — Dünyanın ve memleketin vasati geçim ihtiyacına tekabül edecek para nisşbeti malümdur. Bizim memleket için ben ayda üç yüz lirayı şimdilik kâfi) bu- luyorum. Şu da var ki acaba bu parayı temin edecek varidat membaları bulabilecek miyiz? İşte bu sualin cevabı bugün için çok müşküldür. , Şuna işaret edelim ki Burhan B. profesyonelliğin zararlı olabi- lecek taraflarından hiç bahset- memiştir. Kınblyo Fransız F Tangı İngiliz lirası Dolar Liret Belga Drahmi İsviçre frangı Leva Florin Kuron Ç. Şiling A, Pezata Mark Zloti Penga Ley Dinar Çervonets Tahvilât D. Muvahhide » A, Demiryolu Banknot Kü Kitap evi ve kâatçılık Sahipleri: Kemal, Bilâl, Adil Anafartalar ond. No, Telefor. 3377, Telgraf, Ankara »- Akba Ankara'nın en büyük kitaphanesidir. 69-71 Ankara