1 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Hicaz Ve Irakta Son Vaziyet Bağdattan yazılıyor? Londra- dan gelen bir telgrafta: *“Hicazda İbni Refadenin is- yan ettiği ve Hicaz hükümeti Tkuvvetlerinin asiler üzerine hare- ket ederek Şarki Erden hudutla- tına doğru takip ettikleri,, diğer telgrafta da: *İsmailiyeden 500 neferlik İn- giliz kıtaatının Hicazdaki asileri tedipte Hicaz hükümeti askerine yardım etmek üzere Bağdada harekete hazırlanmak için emir aldıkları, yazılmaktadır. Hicaz isyanı hakkında müte- nakız haberler gelmekte, Mek- ke civarında ve aşiretler arasın- da da isyan başladığı ve isyanın tevessü etmek istidadı olduğu, batta bunda İngiliz parmağı ol- duğu şayi olarak - tekzip edildiği söylenmekte idi. Son haberler İbni Refade adamlarının dört yüz silâhlı oldu- ğu ve Akabe mıntakasında yiye- cek, içecek fıkdanından dolayı mukavemetten — âciz bir halde kaldıkları merkezindedir. Burada Mısırdan gelecek as- kerin Hicaz isyanına hkarşı mı, yoksa Kürt isyanma karşı mi olduğu sorulmaktadır. Kürt isyanı bastırılmış ve Bar- zan şeyhi Türk hudutlarına iltica ederek İran hühümeti de- ken- dilerini — takibe — başlamış duğuna nazaran askerlerin buna karşı olmıyacağı anlaşılır. Bağdat — Tahran dostluğu- nun bu İşi temin — edeceği Ümit edilmektedir. Bir mesele daha var. İrakta İngiliz - Tayyaro — istasyonunun muhafazası için ücretle Âsurl tskeri tertip edilmişti. Bunlar vaktinden evvel — her ne se- bepten ise — terki hizmete ka- rar verdiklerinden gelecek ns- kerlerin bunların yerine kaim olacağı da hatıra gelir. Lâkin yeni muahede — mücibince bu muhafaza işi İrak hükümetine &it olduğundan bu sebeple İn- giliz askeri gelmesine hâcet ol- madığı gibi muvazzaf Âsuri mu- hafızların temerrüdüne de sebep ve ihtimal görülmüyor. Zaten Bıgdat hnkı'ıındi bu gibi Ücretli askerlerin yerine nizemi asker ikame etmiş ve ye- ni tensikatı yaparken icap eden tedbirleri de almıştır. Bir rivayete göre İngiliz aske- ri gelmesinin Basra körfezindeki Arap emaretlerile alâkası vardır. Hicazdaki vakayi üzerine İn- giltere orasını tahkim etmek is- . Z .”Eı son havadis. bu askerin hıllı Mısırdan — hareket, yetme- l ve hatta hareketin tecil î:lı budmn:ühiuin henliz Hıcu isyanına müdahaleye karar vwermediğini göstermektedir. İzmir Belediyesinde Yeni kadro münasebetile be- lediye — memurlarından — 48 inin vazifelerine nihayet verilmiştir. Balıkasir Gençlerinin Tenezzühü Balıkesir. İdman Yurdu bir İstanbul tenezzühü tertip etmiş- tir. Tenezzüh 20 temmuzda ya- pılacaktır. O taribte Balıkesir gençleri bir kafile hâlinde İstan- bula gelecekler ve İstanbuldan 24 temmuz akşam tekrar Bali- kesire hareket edeceklerdir. 80l POS'I'A Truvada Hafriyat * Uzun Mesai Neticesinde Ve Kıymetlı Neticelere Varıldı Çanakkale , (Hususl) — T- £ va harabelerin de dört sena müddetle hafri yat — imtiyazını alan — Amerika- nın — Çinçınati Dartilfünunu pra- fesörlerinden Mis- ter Sempl ve arkeoloji müte- hassısı profesör Bileygen — hafri- yatın bu seneye ait olan mesai- sine nihayet vermişlerdir. Bu hafta içerisinde Truvadan müfa- rakat edeceklerdir. Hafriyat heyeti tarafından Truvada yeniden meydana getiri- len atelye, müze ve evler ve hafriyatın vaziyeti hazırası tama- men muhafaza edilecektir. Hafriyat neticesinde Truvanın esas — şehrine ait olan — ve müteaddit sütunları ihtiva eden geniş bir dehlizle şehrin ikinci ve Üçüncü kısım kademeleri ve birçok çanak çömlek parçaları, testiler, büyük küpler ve parça halinde taşlardan yapılmış tezyi- Nazillide Bir Cinayet Nazillide feci bir cinayet ol- muştur. — Nazilli civarında Dua köyünde oturan deveci Ali oğlu Mehmet, ayni köyden üç kişi ta- Truva harabelerinden bir manzara nat meydana çıkarılmıştır. Bu parça halindeki âsarı atika bir araya gelirilmek suretile ilk va- ziyetlerine iİrca edilmiştir. Hafriyatın hitamı münasebeti- le hafriyat komiseri Salâhattin Kandemir Bey de bu hafta içeri- sinde Çanakkaleden Ankaraya gidecektir. Dün orta ve ilkmektep mu- allimlerile Maarif Müdürü Şahap Bey ve bazı aileler Truvaya git- tiler ve hafriyat vaziyetini tetkik ettiler. Hafriyat komiseri Salâhattin Kındcınk Bey ııyııetçhı'c Truva rafından — pusuya — düşürülerek Denizli (Hu- Glîü!la':hnm' HE'::iı"oğİMmNîıdhg susi) — Buradaki u met, iş u K SDi 'va Almet ümldkA ilan FMOEĞNZ < ler yakalanarak adliyeyo verilmiş- Blllle; ıııikl:r-ı lerdir. az olmakla be- Kütahyada Eğer Bir r Bira Fabrikası Açılırsa... Kütahya ( Hususi ) — Bizim vilâyet arpasile büyük şöhret bulmuşlur. Burada en eyi cins biralık arpa yetişmekledir. Her sene gerek İstanbula, gerekse ereye imühim miktar- da arpa ihraç edilir. Eğer bura- da bir bira fabrikası — açılacak olursa bu bavali için ihyalık bir İş görülmüş olacaktır. — Esasen burada şişe imali de mümkün- dür. Bandırmada Tütün Mübayaası Başladı, Fakat Ucuz Gidiyor Bandırma, ( Hususi ) — Ban- dırma ve Gönen bavalisinde tütün mübayaası başlamıştır. Gönende dört — kumpanya — ve — ayrıca Tütün İnhisar İdaresi memurlari tarafından tütün mubayya edil- mektedir. Zürra tütünlerini düş- kün bir fiatle elinden çıkarmıya çalışmaktadır. Manyasta mühim miktarda tütün satışı yapılmıştır. Dört ay evvel tatili faaliyet eden Bandırma tütün imalâtha, nesi bu hafta zarfında yeniden faaliyete geçecektir. raber esaslı bir izci teşkilâtı var- dır. Mektepteki spor kolunun u- fak bir şubesi olan bu teşekkül mektep — tatille- rinden — İstifade ederek büyük ve küçük tetkik se- yahatleri yapıyor. Bu teşekküle mensup — talebelerin — geçenlerde mir ve havalisine yaptıkları tetkik seyahati çok iyi oldu. Alınan kıymetli ve terbiyevi ne- ticelerle tekrar Denizliye avdet edildi. Sıksık cıvar köylere gidilerek köylülerin bayatı- ve yaşayışları tetkik ediliyor, bu suretle köy- lere muallim olacak köy muallim mektebi talebelerinin ameli gör- güleri çoğalıyor. Şen, neşeli ve çevik olan bu İzci kafileşinin gelecek sene daha şümullü bir şekilde tevsi ve tezyit edileceği- ni haber aldık. Bu - teşekkülün gençliğine de teşmili, — mevcut spor klüplerinde de izciliğin ih- yası samimi bir temennimiz ola- ecaktır. Tabif manzaralarının —gü- zelliği içinde böyle bir. teşekkü- Kün Denizliye her halde lüzumu :'lnıdıı. Bunu memleket gençli- memleket Çok Mü hım harabeleri ve ta- rihi — hakkında etraflı izahat ver- di. Geçen mektu- bumda bildirdi- ğgim gibi, Trauva hafriyatı bütün Çanakkalede bü- yük — bir alâ- ka uyandırmiş- tır. -Çanakkale Halk Evi müze ve tarih şubeleri de hafriyatın (ar- keoloji ) noktai nazarından olan safahatını ehem- miyetle takip etmektedir. Tarihin en zengin hazinelerini ihtiva eden Çanakkalede evvealce tesisi tasavvur edilen müzenin teşkilâtı ikmal edilmiş ve müze için çok müsait bir bina bulun- muştur. Maarif Müdürlüğü tarafından binanın müze haline ifrağı husu- sundaki tadilâtın yapılmasına baş- lanmıştır. Bu cihetle şehirde ve vilâyet dahilinde müteferrik bir balde balunan eserler burada teşhir ve hsnif edilecektir. M Denızlıde İzci Teşkılatı KüçükBir Kafile Her Za- man Gezıntıler Yapıyor Denizil Ortamektep İzcileri bir arada ğginden istemek bu canlılığı mem- leket delikanlılarında görmek an sarih bir hakkımızdır. Mercanettin Casibi Balıkesirde Bu Sene Bakla Fiati Üçte Bir Noksandır Balıkesir - vilâyetinin — başlıca ihracat maddelerinden biri de bakla mahsulüdür. Bu vilâyetin mühim bir kısmında her sene üç milyon ton mıktarında bakla is- tihsal ve ihraç edilmektedir. Fakat bu sene bakla fiatleri geçen seneye nazaran Üçte bir derecesinde — tenezzül — etmiştir. Ancak bu düşüklüğün tabit o madığı, bazı kimselerin müstah- sil aleyhinde birleşerek Hatleri düşürdükleri söylenmektedir. Fi- at düşkünlüğü geçen seneye na- zaran yirmi kuruş kadardı. ç '“g.._....... AM T EAl Ğ YN A DD Temmuz 1 Memleket Manzaraları Haymana Kaplıcalar Diyarıdır Polatlı, (Hususi) — Fepe- nin başına kurulmuş olan, - şifalı kaplıcaları, nefis havasile maruf bulunan Haymana kasabası çok lâtif bir yerdir. Haymana denin- ce birçok kimselerin hayalinde kızgın bir çöl manzarası canlanır, Halbuki bir kaplıcalar diyarı olan kasabamız hayat ve şile kaynağıdır. Yürüyemiyecek kadar zayıf ve halsiz bir hasta geçenlerde kasabamıza gelinişli. On gün zar- fında çelik bir vücuda sahip oldu. Kaplıcalarımız gayet asri ve muntazam tecbizatla mükemmel bir hale konmuştur. İçinde yüzü- lecek büyük havuzlar olduğu gibi, birer kişilik huşusi banyo- lar da mevcuttur. Polatlı istasyonuna 36 kilo- metre mesafede — bulunan kap- hcalara hergün işliyen otomo- biller mevcuttur.Polatlı - Haymana şosası da mükemmel bir şekilde yapılmıştır. Her türlü istirahate elverişli olan Hacı Hasan ve mahdumları otelinin temizliği ve şirinliği de buraya civardan yüz- lerce halk celbetmektedi. Bilhassa Ankarada bulunan Musevi vatandaşlarımız kasaba- mızın en başta gelen ziyaretçileri arasındadır. Ayni zamanda kasaplık hay- van ve davar yetişlirmekle şöh- ret bulmuş olan Haymanada ha« yat ta çok ucuzdur. Kuzu eti 30, sadeyağ 60, koyun yoğurdu & kuruşa - salılmaktadır. B. San Kastamonuda Lisede İstifadeli Bir Musahabe Yapıldı Kastamonu, (Hususi) — Kas- tamonu Lisesinde geçen akşam senenin mezunları — şerefine parlak bir müsamere verildi. Mu- sahabeye Lisenin kıymetli müdü- rü Nuri Beyin hasbıhalile baş- landı. " Nuri Bey, son sınıf talebesinin ayrılığından mütevellit teessürle- rinden, bu gençliğin memlekette yapacağı hizmetlerin ehemmiye- Haden bahsetti ve liselerimizin en eski ve en kıymetlileri meya- nında bulunan Kastamonu Lise- sinin şerefli mazisinin küçük bir tııihuıını yaptı., Sonra son sınıf talebesi, di- ğer talebe arkadaşlarının müşte- rek ve şiddetli alkışları arasında salona girdi. Ve talebeler teker teker, söz söylediler. Mektepten ayrılmaktan mütevellit teessürlerini izah ettiler. Kastamonunun sine- sinde yükselen ve memlekete kıymetli uzuvlar yetiştiren Liseye karşı olan ınııhıbyl:oı ve nhılılyı- rından bahsettiler, Aydında Spor Aydın, (Hususi) — Nazilliye giden şehrimiz San'at Mektebi futbolcüleri orada Nazilli spor klübü gençlerile bir maç yapa- rak 1-3 galip gelmişlerdir. İzmirde Bir Facia İzmirde Abidin isminde 20 yaşlarında bir genç, Kordonda balık avlarken sahile bir romor- kör gelmiş ve zavallı genç duba- ların arasına sıkışmiş, kaburga kemikleri ezilmiştir. Mecruh has- tahaneye kaldırılmıştır.