1 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

1 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

| Macaristanda Bir Rekor Kırıldı Peştede icra edilen Olimpi- yat seçme müsabakalarında meş hur Macar atıcısı Jozef Remecz diski 50,74 metreye atmıya mu- vaffak olmuştur. Bu derece yeni Macar rekorudur. Fransız Yüzücüleri Fransa Federasyonu yüzme müsabakalarında Fransayı temsil edecek altı idmancıyı seçmiştir. Bunlar Matmazel Goddard, Taris, Kartonnet, Schoebel, Pous- sard ve Noual'den mürekkeptir. Bu yüzücüler olimpiyatlara iştirak etmek üzere yakında Amerikaya gideceklerdir. Fransada Basketbol Fransız federasyonu tarafın- dan neşredilen bir istatistiğe na- zaran İ927 senesinde müseccel basketbol © oynıyanların (adedi 2003 iken 1931 senesinde bu yekün 10119 idmancıya yüksel miştir. Finlândiyada İki Rekor B. Siranval namiında Finlândi- yalı bir atlet son müsabakalarında iki rekor yapmıya muvaffak ol- muştur. Bunların biri 100 metre rekoru olup bu mesafeyi 103/5 saniyede koşmuştur. Diğeri ise 400 metredir 48 3/10 da kalet- miştir. Yeni Bir Gülle Rekoru Eduar Duhur ismindeki Fran- sız atleti bir müsabakada gülle atma Fransız rekorunu metre atarak kırmıştır. Memlekette Spor Hayatı Uşak ( Hususi ) — ları bitmek (üzeredir. Takımlar yeni yapılmakta olan stadyonda karşılaşmaktadır. Bu hafta 932 lik müsabakalarına başlandı. İlk müsabaka Türk İdman Yurdu ile Ergenekon arasında yapıldı. Mü- sabaka Ergenekonun galibiyetile neticelendi. Resimde, 931 şampi- yonunu üstüste iki defa mağlüp eden Ergenekon takımını görü- yorsunuz. ire Konya ( Hususi ) — Burada canlı ve faal bir spor hayatı var. Konya idman yurdu, milli takım antrenörü Mister Peynam'ı geçenlerde nezaret etmek üzere davet etmişti. o Halbuki gelen cevâpta, Konyada milli kümeye dahil © takım olmadığı, milli kü- meye girmek için de ancak bi- rinci sınıf takımlardan o birini yenmek icap ettiği, binaenaleyh bu talebin o is'af edilemiyeceği bildirilmektedir. Spora susayan Konya genç- liğinin bu istifadeden (mahrum kalması doğru değildir. MA Karaman (Hususi) — Kasa- bamız İdman yurdu futbol ve müsamere heyetleri Ilgına gide- rek bir müsamere verdiler ve bir de maç yaptılar. Ilgın Gençler Birliği takımile yapılan müsabaka çok heyecanlı olmuştur. Oyun Karamanlıların hâkimi- yeti altında geçmiş, bir de gol atılmıştır. Fakat hakem bu golü görmemiştir. Bu suretle oyun golsüz ve beraberlikle neticelen- miştir. İlgin gençleri biray sonra buraya geleceklerdir. “. 15,15 | | ME yu Tuna Köprülerinde Çuvallara Sarılmış Binlerce İnsan Yatıyor i akşam İ doludur. Fakat sa: i kısmı da ecnebidir Viyana, 29 ( Haziran ) — Bir o vakitle Hamburg ha“ nedanının sak tanat sürdüğü şehirde şimdi kiminle konu" şsanız, kime ser “wz mut la Viyana ce alırsın ö Va: nız. ovununla beraber eski za- manlarda (Neşe- ler Diyarı) adını taşıyan bu şehrin el'an adedi (20) ye varan (o tiyatrosu, (50) ye yaklaşan sineması, kim bilir kaç tane barı, ve Dullar Kahvesi var- dır ve bütün bu müesseseler (o her kıncahınç dece bu manzara ya bakarak büküm verirseniz aldanır Sinız. Bu müesseselere gelenlerin bir kısmı hayatlarını “oradı kazayanlardır. Bir ve nihayet milyon- larca nüfusu barın- dıran bir meriileke- tin hükümet mer kezinde el'an para sahibi birkaç bin kişinin mevcut ol İ masıhayret edilecek bir şey değil dir. Evet Viyanada her gece hın- cabınç dolan eğlence yerleri vardır. Fakat sefalet noktaları bununla mukayese edilemiyecek derecede çoktur. Geceleri elektrik içinde par- lıyan merkez mahallelerini bıra- karak Tunanın kenarına ininiz, köprülerin altında çuvallara sarı larak uzanmış binlerce halk gö- rürsünüz. Gündüzleri tramvay, otobüs ve otomobilleri oile (müreffeh berhangi bir şehirden farkı olmıyan merkez mahallelerden çıkarak şehir haricine odoğru bir cevelân yapınız: Tunanın öte tarafında kesilmiş petrol tene- kelerinden yapılmış büyük bir mahallenin vücude geldiğini gö- rürsünüz. Gerek köprülerin altında, ge- rek teneke barakaların içinde yatanların bir kısmı serseri olsa bile geriye kalanları icar bedeli- ni veremedikleri için evlerinden kovulmuş bedbaht aileler teşkil eder. » Viyana belediyesi işsiz ve aç kalanlara yardım için elinden geldiği kadar çalışmış, müteaddit “gece evleri, tesis etmiştir. Bun- lardan bir tanesini gezdim: Bu Payitahtım en hücera ve bakımsız bir köşesinde Gönsbachergasse- de kâindir, haricen bir kışlayı andırır, içi elektriği, kaloriferi, banyosu ve beyaz çini kaplı de- varları ile tertemizdir. Buraya hergün iki bin kişiyi alırlar. Bunun için yegâne şart sabahleyin erkenden gelerek ka- pinın önünde sıra beklemekten, ani ilk iki bin kişilik kafilenin İçine dahil olmaktau ibarettir. “ Gece evine ,, girenler doğ- Dali (00) eğ SON POSTA ili Teneke Evlerden Bir Mahalle Yapıldı dan da yatakhaneye ruca hamama götürülürler, adam- akıllı yıkanırlar, sonra yemekha- neye sevkedilirler, hemen daima bir çorbadan ibaret olan yemek ile karınlarını doyururlar ve ora- z derek saba- ha kadar deliksiz bir uyku çe- kerler. Bu müddet zarfında ka- pıdan girerken çıkarmak mecbu- riyetinde bulundukları elbiseleri ütüye sokulur, temizlenir ve ertesi sabah cakları sırada kendi- lerine iade edilir, Viyanada belediyenin bu şe- kildeki müesseselerinden altı ta- ne vardır, si maalesef Avus- turya payitahtında himayeye muh- Gi enler sadece on, on iki bin kişiden ibaret değildir ki... * “Gece ilticagâhlarından, çr kanların ilk düşündükleri şey beldiyenin başka bir müessesessine baş vurmaktır. Bu müessese “ İş arama, iş bulma, evidir. Muazzam bir salon tasavvur ediniz. Burada kadın erkek bin- lerce halk vardır. Hepsinin de isimleri bir deftere yazılmıştır. İş bulunduğu zaman birer birer çağırılacaklardır. Fakat onlar çağınlmadan gelmeyi ve bekle- meyi tercih etmektedirler, İş anyanların hepsini de sade- ce işsiz kalmış işçi sınıfına men- sup insanlar addetmeyiniz. - Bun- ların arasında daha dün emlâk, akar veya ticarethane sahibi olan- lar pek çoktur. sr sike bir me şam saat dokuzdan &oi Graben semtinden simi Bir lokantaya gidecektim, yolu- mu şaşırdım, arkasında (emper- meabi)den zarif bir manto taşıyan bir kadına sordum; ecnebi ol duğumu anlayınca: — Ben/de o tarafa gidiyo- | Reslinlerimizin birinde göğsünde yaliasile iş aradığını ikin eden bir işsiz, diğerlerinde de teneke mahallelerini ve geco melcele- rinin iki sakinini görüyorsunuz. run, size göstereyim, dedi, Kadın genç ve güzeldi ve çok tatlı bir sesi vardı. Lokan- tamn önüne geldiği- miz zaman kendisini şemeğe davet et Am ve yanlış bir fik- re zahip olmaması için anlaltım : İntihabat Mücadelesi Şiddetlendi — Yabancıyım, ya- | y İnizim, sıkılıyorum, eğer sizi bir bekliyen yoksa | lütfen bir saat için bana refakat Kadın uzun bir bakışla baktı, dikkat ettim ki nözârları yeisli ve yanakları çöküktü: — Çek lütufkârsınız, diye cevap verdi. Ben bugün “/zıma bir lokma ekmek bile koyma- dım, fakat peşin haber vereyim: Sokak kızı değilim. Yemeği mü- teakıp ayrılacağım! Lokantaya girdik, kadın İis- teye baktı, eh ucuz yemekleri i bir lâhza tereddüt etmemiştir. ediniz, dedim. i | rejim meselesini millete istinaden seçli, kendisine bir bardak şara- bı güçlükle kabul ettirdim. Yemek ve şarap insanı ge- vezeliğe (sevkeden en büyük âmildir. Sofrada öğrendim ki kadın daha geçen sene evi, salonu bizmetçileri olan bir kadınmış, fakat hepsini kaybetmiş, koca sından da ayrılmış! Sordum: — Peki nasıl yaşıyorsunuz? Bir an tereddüt ettikten son- ra söyledi: ; — Arasıra lokantalarda hiz- melçi olarak iş buluyorum. Eldivenlerini çıkarmıştı. Elle- rini gösterdi, kızarmıştı. Lokantadan çıktım. Tam o sırada yanımızdan bir efendi geçti, kadın hemen başını çevir- mişti. Sordum: — Kocanız mı? Başını salladı: — Hayır, vaktiyle gelip giden bir tanıdık! * Lokantadan sonra bir mızı- kalı kahveye gitmekliğimizi teklif ettim. Geldi, fakat dansetmekten imtina etti. Bilâhara anladım,man- evimize tosunun altında iş önlüğü vardı. * Kadını tecrübe ettim. Haki- katen sokak kızi değildi, fakat mutlaka düşecekti. Adresini ak dım, sukutunu birkaç gün gecik- tirir Gmidile ertesi gün kendisine birkaç lira gönderdim. Reyer Yunanistanda Atina matbuatının verdiği bas berlere göre kıral taraftarı fırka- nın reisi M. Çaldaris (o zabitan arasındaki (o galeyanı (Oefkârdan haberdar olmadığını ve ordunun daima vazifesine sadık kalacağr na itimat (ettiğini (beyan et- Rejim meselesi hakkında Çak daris partisinin © bir beyanname neşredeceğine dair dönen haber- ler hakkında sorulan bir suale M. Çaldaris şu cevabi vermiştir. “ Gazetelerin yazılarına cevap vermiye ve M. Venizelos arzu ediyor diye beyanatta bulunmıya mecbur değilim. Eğer beyanatta bulunmak icap ediyorsa bunu milletin huzurunda kendisinden rey talep ettiğim zaman yapaca- ğım. Şimdiye kadar milletin arzu- su bilâfına biçbir şey yapmadım. Şekli idareye zarar veren biri varsa o da bizzat M. Veni- zelostur. Rejim meselesi muhtelif âmillerin tahtı tazyikında kaldığı zamanlarda fırkamın hattı hare- keti herkesçe malüm olmuştur. Rejim meselesi mevzu babsoldu- ğu zamanlarda ahali fırkası, mik letin serbestisine suikast etmek istiyenlere karşı diğer siyasi fır- kalarla teşriki mesai etmekte hiç “Bilâkis, bugün M. Venizelos değil, ordunun süngülerile takvi- ye etmek arzusundadır ki bu tarzı hareket muazzam bir hata teşkil etmektedir.,, 2 M. Çaldaris sözlerine nihayet verirken vakti münasibinde mille- tin huzurunda söz söyliyeceğini ve abali fırkasının hattı hareke- tini açıkça beyan edeceğini bil- dirmişlir. Diğer taraftan oVenizelosun bir gün evvelki beyanatı hakkın- da gazetecilerin sordukları suak lere M. Papanastasyu şu cevabı vermiştir: “Başvekilin şahsıma karşı yap- hücumlara tabii cevap vermis yeceğim. Hangimizin haklı oldu- ğunu muhakeme etmeği efkâri unumiyeye bırakıyorum. Baştekil hastalıklı zihniyetlerden ve iftisa- lardan bahsedeceğine kat'i ihbar- ları vak'alarla tekzip etmiş ve bilhassa mevkii iktidara geldiği gündenberi zarar vermekte oldu- (| gu Kanunu Esasiyi rahat birak- O mış olsaydı daha iyi yapmış (| olurdu. N Bundan maada kendisine cüm- huriyeti ilân edenlerin oyun oy- namadıklarını ve cümhuriyet ida» resini, lehinde ve aleyhinde bu- lunanlara bürmet ettirmek için mümkün olan herşeyi yapmıya azimkâr olduklarını nazari kate almasını da tavsiye ederim. Çaldaris fırkasına gelince, nis- bi intihap usulü kabul edildiği için bu fırkanın intihapta ekse | riyeti temin edemiyeceği muhak- kaktır. Fakat ekseriyeti temin eise bile mevcut şekli idareye hürmet edeceğine dair lâzım gelen temi- natı vermeden mevkii iktidara emiyecektir. » SN. Venizalomün rejim hakkın da yaptığı beyanat, siyasi maha- fil ve eldir umumiye derin tesirler uyandırmıştır. bigi telif cümhuriyetçi partiler beya- a Ahali fırkasının mevkii iktidara gelmesine müsaade edilmiyece- ğine dair olan kısmma itiraz etmemektedirler.