1 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

1 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

| | İ Tamirat Borçlarının Ödenme Şekli Paris, 30 — Komitede M. Makdonaldın, Almanyadan ala- caklı olan beş devlet murahhas- larından senevi Yung taksitle- rinden feragat edip etmiyecek- lerini ve Almanyanın götürü bir miktar — ödeyip — ödemiyeceğini sorduğu — zannedilmektedir. Ko- | mite sabahın saat birinde niha- yet bulan yeni bir içtimada gö- türü olarak verilecek miktarı münakaşa etmiştir. Mezkür götürü miktar, dev- Tetler arasındaki borçların tanzim ve tesviyesine hizmet edecek ve kısmı azamı Amerikaya verile- | cektir. Almanya, alacaklıların teş- | kil ettikleri müttehit cephe kar- | gısında kalmış olacaktır. Bu va- ziyet karşısında Alman devleti, dünya iktısadiyatının yeniden teş- kil ve ıslahi. için mutlak sürette lâzım olan tasfiye ameliyesini aka- mete uğratırsa bundan doğacak ağır mesuliyeti kabule cesaret edebilecek midir ? M. Makdonald Mümessillera Bir Sual Sordu Lozan, 30 — Dün föğleden sonra vaziyet müphemiyet içinde idi. Fon Papen itilâfgirizliği, Al- matyanın alacaklıları arasındaki tesanüdü kuvvetlendirmiştir. M. Makdonald, reis sıfatile, davetli devlet mümessillerine Almanya- nın nihat teahhüdünü teşkil eden toptan bir meblâğ tesbit edilmek şartile — tamirattan vazgeçmiş, mülemayil — olup — olmadıklarını sormuştur. Almanyanın alacaklı- ları müttehit bir cephe teşkil ederlerken herhalde Amerikaya olan borçlarım da hatırlamışlardır. Yeni Bir Komite Teşkil Edildi Lozan, 30 — M. Makdonald, M. Heriyo ve Fon Papen bir saat süren bir mülükattan sonra davetçi devlet murahhasları Uşi şatosunda — toplanmışlardır. —Bir komite teşkili kararlaşmıştır. M. Mak Donaldın riyasetinde altı azalı bir komite teşkil edil- miştir. Bu komite, davetçi dev- letlerin heyet reislerine lâzım gelen tavsiyeyi bildirecek olan raporu — süratle hazırlayacaktır. Ticaret nazırlarından mürekkep olan diğer komite iktısadi ve mali meseleleri tetkik edecektir, Ticaret nazırları komitesi ik- tısadi ve mali iki tali komiteye ayrılacaktır. Merkezi ve Şarki Avrupanın — zirai — mahsullerinin tekrar kıymetlenmesi ile alâkadar devletlerin mümessillerile doğru- EDEBIİ TEFRİKAMIZ : 55 VİKT — Kitaplarmızdan birini bu yakınlarda, Berlin kitapçılarından birinin camekânında gördüm. A- mancaya tercüme edilmişti. Onu orada görmek çok hoşuma gitti. Vitirinde gördüğüm bu kitap bana memleketimden gönderilmiş bir dost selâmı gibi geldi. Kamilâ, ikisinin arasında, kâh birine, kâh ötekine bakaraktan yürüyordu: a bize geliyorsun, değil mi, Yohan? dedi ve sonra ilâve etti: Muharriri: Knut Hamsun lmanyanın Lozanda Aldığı Vaziyet, Konferansı Akamete Mi Uğratacak ? Amerika Meyhaneleri Açılıyor Stkapgın 30 — Demokrat Şüra- sı komitesi, hafif şaraplarla, bi- raların satışına mezuniyet verdir- mek için, içki memnuiyeti kanu- nunun tadilini kabul etmiştir. Bu tavsiye ile meyhanelerin açılması illizam edilmektedir. İranda Casuslar İdam Edildi Tahran 30 — Kısmı hükümet memuru olan 30 casus- tan 4 ü idam, diğerleri bir sene- den on beş seneye kadar hapse- dilmişlerdir. Ş'kagn ——— A dan doğruya müzakerler yapıla- caktır. İngilterade — Heyecan İnkisarıhayal Londra, 30 — Bazı gazeteler Almanyanın metalibini — “ültima- tom, diye tavsif etmektedir. Avam Kamarasında fazla heye- can olmuştur. İnkisarıhayal umu- midir. Efkârı umumiye Lozan ve Cenevre müzakerelerine büyük bir ümit bağlamıştır. Siyasi me- hafil efkârı umumiyesi Lozan ve Cenevre müzakerelerinin biribi- rine tesir yapacağını, tamirat, borçlar, tahdidi teslihat, cihan iktısadiyatımın ihyası işlerinin bi- ribirine raptolunduğuna kanidir. Amerikanın Gizil Bir Teşebbüsü Mü? Londra 30 — Morning Post gazetesi, Amerikanın Lozan Kor- feransı mesaisini gizlice idare etmek için uğraştığı hakkında umumi bir. intiba — bulunduğunu yazmaktadır. Bir itilâfa vasıl olu- namazsa meselenin, hal suretleri arıyacak bir komisyona verilmesi muhtemeldir. Heriyoya Teşekkür Paris 30 — Radikal Sosyalist fırkası, Heriyoya bir telgraf gön- dererek, Heriyonun Lozan ve Cenevredeki sulh Tebindeki me- saisinde muvaffak olmasını te- menni etmiştir. Almanyanın Tekzibi Beriin 30 — Almanyanın 3 milyar mark tediyesini kabul ettiğine dair olan haber tekzip edilmektedir. Ve ORYA Nakleden: H. Ş. — Beni mazur görünüz; ben yalnız kendimi alâkadar eden şeyleri düşünüyorum. Ve sonra Rişmonda doğru dönerek, sanki işlediği bir hata- dan nadim olmuş gibi ondan da © gece evlerine gelmesini rica elti. O gece yalnız tamdıklar bulunacak, Viktorya ile valdesi davetliler meyanında olacaktı. Yohan birdenbire durdu: — Arlık ben — dönmeliyim, dedi, — Allahaısmarladık, sizi salı- azamı | HARİCİ TELGRAFLAR B Mister Huver Amerika Relsicümhur intihabatı, Cemahiri Müttehideyi teşkil eden 48 hükümet dahil'nde 1! kânunusanide yapılacaktır. Cümhuriyet Fırkası şime diki Reisleâmhur Mister Huveri namzet göstermiştir. Demokrat Fırkası da Franklen Ruzveti yahutta Alfret Şmiti namzet gösterecektir. Cümhuriyetçiler içki memnuiyeti ve borçlar hakkında biçbir. beyanatta bulunmamışlardır. Demokratlar, bira ve hafif şaraplara müsaade edeceklee rini söyledile-. Fakat borçlar hakkıuda bunlar da birşey söylemediler. Ame- rikanın son zamanlarda geçirdiği iktısadi ve mali buhran Huverin vaziyetini çok sarsmıştır. Umumiyet itibarile Şark bükümetleri Huver, Cenup ve Şimal hükümet- leri Demokrat Fırkasına mütemayildirler. Reisicümhur iatihabatında içki memnuiyeti de büyük bir ro! oynıyacaktır. Amerika efkâri umumiyesi garip âmillerin tesirile çabuk değiştiği için şimdiden intihabatın neticesi hakkında tahminlerde bulunmakta kabil değildir. Mister Altret Şmit Yeni Alman Bütçesi Berlin 30 — Hindenburg büt- çe kararnamesini — imzalamıştır. Bütçe 8 milyar 200 milyon mark varidat ve masrafla tevazün et- mektedir. Geçen seneye nazaran | 1,200,000 mark tenakuş vardır. Almanyanın — harici — borçlarile, ecnebi istikrazları 400 bin mark tenzil edilmiştir. — Bütçenin 700 milyonu memurin ve müstahde- min maaşına — tahsis edilmiştir. Bu arada ordu da vardır. — 145 milyon harp borçlarının resülmal ve faizlerine, 500 milyon içtimat sigortalara tahsis edilmiştir. Bir Tren Kazası Madrit, 30— Alkazar dö San Jaan istasyonunda iki tren çar- birçok vagonlar harap olmuş, ankaz altında bir naaş bulunmuştur. — — : Almanyada Filim Kontenjanı Berlin, 30 — İmperatorluk meclisi ecnebi - filimleri -konten- jana tâbi tutmıya ve ecnebi mü- esseselerin Almanyada filim çe- virmelerine mâni olmak üzere hazırlanan bir kanun lâyihasını kabul etmişlir. ya bekleriz. Rişmond şaürin samimiyetle elini sıktı. İki genç, mes'ut ve pervasız yollarına devam ettiler, xaj — Yohan hikâyesini devam ediyordu: “a Kadın mavi renk bir rop giyinmişti. Etvarında büyük bir endişe müşahede ediliyordu. Bah- çeden, evvelce kararlaştırılmış bir işaretin bir an evvel verilmesini bekliyordu; fakat zevci orada oldukça buna imkân yoktu. Ah! Bu kırkını geçmiş - kel koca! Hangi meş'um fikirler bu akşam onu böyle sarartmış ve gözleri elindeki hatırat defterine dikilmiş olduğu halde koltuğuna nıhlıyorü.m : N yazmakta | | Casus Bir Talebe Paris, 30 — Talebe olduğunu iddin eden ve Fantoma namı verilen Lehli Ber'in tevkifi, vâsi bir casusluk meselesi meydana çıkarmıştır. 24 saatteberi polis komünist mehafilinde taharriyat yapmak- tadır. Ber, tamamile muntazam bir hayat sürmekte, kimseyi kabul etmemekte, — hahvelerde buluş- makta idi. Kendisinin oynamış olduğu rol, uzun uzadıya yapılan takibat sayesinde meydana çıka- rılmıştır. Ecnebi bir devlet lehinde casusluk yapmak töhmetile ve hukuku umumiye namımna taki- bata girişilmiştir. Casusun ikametgâhında — ele geçirilmiş olan vesaik meyanında imal edilmekte olan yeni müker- rer ateşli tüfeğin resim ve plân- ları bulunmuştur. Graf Zeplin Lontraya Gidiyor Londra, 30 — Graf Zeplin cumartesi günü Freydrişhafenden Hanvars sahasına muvasalat ede- | cektir. Balonda M. Mak Donalt için bir yer tutulmuştur. ! Her geçen dakika vaziyetin fecaatini arttırıyordu. Ohl Ya şimdi küçük bir anahtarla sokak kapısı açılır ve iki erkek yüz- yüze gelirlerse.. Bu manzaranın tahayyülü kadının aklına durgun- luk veriyordu. Kadın salonun en — karanlık bir köşesine çekilerek - ellerini oğuşturdu ve sakin olmıya gay- ret eden bir sesle; — Saat on bire geldi, dedi. Eğer klübe gitmek istiyorsan ar- tık daha fazla gecikmemelisin, Erkeğin yüzü biraz daha sa- rardı. Ve, birdenbire, bulunduğu yerden fırlıyarak salondan - çıktı. Bahçe duvarının arkasında bir düdük sesi işiterek durdu. Ya- vaşca ilerliyen bir adamın adım- ları kumları çıtırdatıyordu, — — Gönül İşleri Sirkeyi Sarmısağı Hesap Eden Paça Yiyemez Trabzondan — C. A. rumuzlu bir genç on iki senedenberi bir kızla tanışıyor. Kıza karşı taşıdıe ğı bis daha ziyade bir kardeş hissi, - Fakat kız onu seviyor, ve nihayet ya evlenmelerini ve- yahut ayrılmalarını — teklif edi- yor. Erkek hayat korkusile evlenmekten kaçıyor. Fakat bu defa da kızı kaçıracağından em dişe ediyor, bu iki tehlike oğlanı şaşırlıyor. Arkadaşlarının fikrini soruyor. Ona şu cevabı veri- yorlar. "“Sirkeyi, sarımsağı hesap eden paçayı yiyemez.,, Benim kanaatime gelince: Bir genç kız binihaye şüphe ve inti- zar içinde yaşayamaz. Er geç evlenmek - ihtiyacındadır. Geçen her sene onun aleyhine yazık- mış bir hesaptır. Bir gencin onu böyle bekletmesinin bir haddi vardır. Bu sebeple haklıdır. Size gelince: Geçinmek her vakit güçtür. Ve seneler geçtikçe bu güçlük korkusu insanı evlen- mekten ıınklıî(tırır. Evlenirken biraz da gözü kapalı gitmek za- rüreti vardır. İnsan ince eleyip sık dokursa evlenmesine imkân yoktur. * * Yirmi — yaşlarında kimsesiz ve hayatta şimdiye kadar evleni iş bekâr bir gencim, Altı ıwe!enhui elli beş lira maaşla çalışmaktayım. Tecrübe- sizliğim yüzünden para arttırmak kabil olmuyor. Hulâsa bu yaptı- ğım işlerden memnun olmadığım için aile hayatına atılmak isti- yorum. Yalnız yaşamaktan bıktım. Kendim Anadoluluyum. Tahsilim vasatidir. Bu kadar maaşla bir aile geçindirmek kabil midir? Ve nasıl bir kızla evlenmeliyim?, OCsman Bu maaşla bir aile kurmak güçtür. Fakat kurulacak ailenin şekline göre bu para da kâfi gelebilir.. Orta halli, iyi fena geliri olan bir kızla evlenirseniz mes'ut olmamanıza sebep yoktur. Kız bulmak için de dostlarınızın ve tanıdıklarınızın delâletine mü- racaat ediniz. HANIİMTEYZE -— TAKVİM —— CUMA Ç 3i Gün- 1 TEMMUZ » 932 huzır 57 Kapının - kilidi — içinde bir anthtarın — gıcırdadığı — duyuldü. Biraz sonra salonun perdesi üze- rinde iki insan gölgesi belirdi. Bu düdük, bu ayak sesleri, ve bu gölge artık ona yabancı gelmiyorlardı. Klübün pencereleri aydınlıktı. Fakat içeriye girmedi. Tükenmek bilmiyen iki çeyrek saat kaldırı- min Üzerinde aşağı yukarı do- laştı. Biraz daha beklemeği mü- nasip görerek bir çeyrek daha bekledi. Sonra bahçeye girip merdi- venleri çıktı ve kapıyı çaldı. Hizmetçi kız kapıyı açıp ara- duktan başını çıkardı, ve tered- dütle: — Madam yatalı.. pek çok oldu, dedi. Ş (Arkası var)