6 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

6 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

TRr VÇF —I Şark Aleminde I İ İ Suriye Mücahitleri Berut, (Hususi) — Suriye h- dudu haricinde Sultanlil'atraş Pa- şanın idaresindeki mücahitler Pa- şanın karargâhında mühim bir içtima yapmıya karar vermişler- dir. Bu içtimaa Mısır, lrak, Şar- ki Erden gibi Suriye hudutları haricinde menküp yaşıyan bütün mücahitler de iştirak edeceklerdir. lrak Meb'usları Berut (Hususi) — Irak Peşve- ! betin a) kili Nuri Sait Paşa yaz mevsimi- ni geçirmek üzere ailesile bera- ber Lübnana gelmiştir. İrak Mu- balefet Fırkası liderlerinden Ya- sin Haşimi Paşa da buraya gelmiştir. Muhalif ve muvafhık birçok Irak meb'usları yazı ge- çirmek için Lübnanı tercih et- mişlerdir. Asi Sergerdeler Bağdat (Hususi) — Asi Barzan Şeyhi Ahmedin bazı maiyeti ile beraber Türkiye hududuna iltica | ettiği ve bunların Türk Hükü- meti — tarafından tecrit edilerek Kırklareli Vilâye- tinde ikamete memur edileceği | baberi buraya gelmiş ve derhal Yân edilmiştir. Şeyhin arkadaş- larından Şeyh Mustafa da İran Hükümetine iltica etmiştir. Ser- gerdelerden Şeyh Sıddik'te ken- disini Irak ordusuna teslim et- giştir. Ispanyada İslâm Cemiyeti Şam (Hususi) — Suriye vatan- perverlerinden olup Fransızlar ta- rafından hudut haricine çıkarılan Emir Şekip Aslan (Madrit) te (Ispanya Cemiyeti İslâmiyesi) isim- H bir cemiyet tesis etmiştir. Bu cemiyetin maksadı İspanyollarla fslâmlar arasında yaklaşma ve uzlaşma hareketlerinin takviyesi- ne çalışmaktır. Cemiyete İspanya Millet Mec- lisi azasından aslen arap olduk- larını söyliyen birçok meb'us- lar da girmişlerdir. Bunların ara- sında M. (Ercilâ) ve (Refols) te vardır. Cemiyete — birçok şark Alimleri de âza kaydedilmişlerdir. * Yeni Bir Hava Yolu Bağdat ( Husust ) — İngiliz Hükümetinin Bağdat cıvarında muazzam bir tayyare karargâlı kurması İrakta ve bilhassa Bağ- datta endişe ile karşılanmış ve geçenlerde kalabalık bir halk kitlesi tarafından buraya bir bü- cum bile hazırlanmıştı. Hüküme- tin şiddetli tedbirleri sayesinde bu nümayişler bastırılmıştır. Şim- di İngiltere Hükümeti İngiltere ve - Hindistan - tayyare güzergâ- hını değiştirmiye karar vermiştir. Başka ve yeni bir yol bulunmuş- tur. Şimdi karargâh Bahreynde yapılacak ve tayyareler de Ce- nubi İrandan geçmiyerek Kiraşi tarikile Hindistana gidecektir. yuriyede Resmi Lisan Arapçadır Berat ( Husasi) — Suriye Reisicümhuru yeni neşrettiği bir kararnamede Suriye hükümetinin resmi İisanının Arapça olduğunu ve binaenaleyh hükümet daire- lerine — verilecek - istidaların da arapça yazılmasını bildirmiştir.Bu silâhlarında: | Manisanın İki Şöhreti: Biri Kadın, Diğeri De Toz Bolluğudur. Kadınlar Pudra Kullanmaz Manisa (Hu- susi) — Bizde memleket isim- ya manası yok- tur. Yahut za- manla halkın dilinde — aslını | kaybetmiştir. Ak- şam trenile Ma- nisaya gelirken trende, yeni ta- pışlığım bir genç İ yâzbaşile bu me- —Z0 C— cele — hakkında görüşüyorduk. Bu zat diyordu ki: — Bu fikriniz. Manisa hak- kında doğru değildir. Manisa ev- velce kadınlarının - güzelliği ve çokluğile — muruf — bir. memle- ketti. Kelimenin aslı ( Muni- yün misa ) yani kadın bolluğu- dur. Aradan geçen seneler içe- risinde bu kelime Manisaya in- kılâp etti. İzmirin tren yolile 66, otomo- bil yolile 39 kilometre ilerisinde- ki bu şirin ve samimt Türk mem- leketi ilk nazarda insanın gözle- rini okşuyor. Daha şehre girer- ken kadın bolluğu — hakikaten nazarı dikkati celbediyordu. Ma- nisa — kadınlarınıı. en büyük meziyeti, pudra ve allık gibi cildi tahriş eden harici süsler kullanmayışlarıdır. Açık ve saf bavanın” verdiği sıhhat düzenli- ginden islifade eden bu güzel Türk kadınları pudra ve saire Nazillide Ucuzluk Nazilli ( Husust ) — Kasaba- mızda yaz mahsulleri belirdi. Ne- Ucuz fiatlerle satılıyor. Sebze ve diğer yiyecek Jlevazımı da çok | ucuzdur. Meselâ on yumurta beş kuruşadır. Burada yalnız et ve ev Geretleri pahalıdır. Bir. okka et (50) kuruş, mutavassıt bir evin aylığı (10) liradır. Kasabamızda gece hayatı ol- dukça canlıdır. Klüp bahçesine celbedilen saz heyeti bize eğlen- celi günler yaşatıyor. Havalar da iyi gidiyor. Gece ve gündüz serin rüzgâr eksik değildir. Fa- kat burada su ve elektrik işleri iyi gilviyor. En mübrem ihtiyaç- Işrımızdafi olan bu iki unsurla Belediyenin daha ciddi alâkadar R. Öz Menemende Üzüm Mahsulü Bu Sene Çok Fazladır Menemen ( Hususi ) — Üzüm mahsulü diğer senelere nazaren çok fazladır. Fakat havaların biraz karar milliyetperverler üzerinde iyi bir tesir bırakmıştır. Bir Hırsız Şebekesi Adanada uzun zamandanberi birçok evleri soyan beş şerir- den mürekkep bir hırsız şebe- kesi yakalanmıştır. kurak gitmesi korukların büyü- mesine nisbeten mâni olmuştur. Bağlarında kuyu veya tulumbası olanlar bunlardan istifade ederek bağ asmalarını birer birer - sula- makta ve bu suretle b suya olan ihtiyaçlarını. temin etmek- tedirler. — fis Bursa armudu ve karpuz çıktı. olmasını bekliyoruz. İ Manisada Gediz nehri ve köprüsü kullanmıya — lüzum tedirler. Bununla beraber Manisanın tabii bir pudrası vardır. Yamk Manisanın herhangi bir sokağım- da yarım saat gezen, kadın veya erkek, herkes sokakların pek mebzul olan tozundan pudralanı- yor. Divan edebiyatı şairlerinden meşhur (Seyyit Vehbi) Manisayı tarif ederken: — “Manisanın tozu toprağı güzellerin gözüne sürme vazile- sini görür,, diye söylemişti. Garbi Anadolunun bağ mmn- takası olan Manisanın iktısadi vaziyeti fena değildir. Geçen sene yağmur ve dolu gibi afet- lerden mütcessir olan bağ mah- sulü, bu sene, geçen senenin za- rarını çıkaracak kadar mehbzul- dür. Mahsulde hastalık yoktur. Eğer sergi zamanında bir yağ- mür afeti mahsulü tehdit — et- görmemek- mezse Manisanın yüzü gülecek- tir. Her sene | Mağnisa ovasını istilâ eden (Deli- çay) yedi, sekiz köy halkının ça- İlşması sayesinde tathir edilmiştir. Vilâyetin buğ day ve arpa mahsulü de çok bereketlidir. Eki- lişin azlığına rağ- | men bereketin fazlalığı bu sene mahsul yüzünden fazlaca girmesini temin edecektir. Vilâyet dahilinde sun'i bulut yapmak için bir makina getiril- miştir. Tecrübeler muvaffakıyet verirse bu makinelerin teksirine çalışılacaktır. Manisada kooperatif teşkilâtı yeni olmakla beraber çok iyi neliceler vermiştir. Bugün manisanın başlıca der- di susuzluktur. Halk, memlekete su getirilmesi için 60000 lira teberruda bulunmuştur. Memle- kete su gelmesi için daha fazla paraya ihtiyaç olduğundan - Zi- raat bankasından 100000 lira daba istikraz temini takarrur etmiş; Maliye Vekâleti bu işe kefil olmuştur. Manisanın ikinci derdi - elek- trik ihtiyacıdır. Şehirde her ne kadar elektrik varsa da | ihtiyaca kâfi değildir. Belediye bu işle de yakından alâkadar olmaktadır. Adnan para Kuşadasında Etin Ok- kası On Kuruşa Satılıyor Kuşadasının umum! manzarası Tire muhabirimiz Kuşadasın- dan yazıyor: Bir fırsattan—istifade ederek Kuşadasına geldim. —Akdenizin pırlantalarından biri olan bu liman bugün maalesef bomboş- tur. Vapurlar arasıra uğruyormuş. Selçuk istasyonuna 19 kilomet- relik muntazam bir şose ile bağlı olan bu kasaba 800 haneli ve beş bin nüfusludur. Bu ufacık şehirde beş tane fabrika var. Biri “Pirina,, yağı ve sabun imal ediyor. Senede 25 ilâ 30 bin okka sabun ve Üç yüz bin okka pirina yağı işliyor. İkinci> fabrika ise bir İtalyan şirkeli tarafından çalıştı- rılmakta olup yalnız - zeytinyağı tasfiye etmektedir. Bu fabrika Garbi Anadolunun on beş mik- on okka zeytinyaj; tasfiye îdersk İlılyıyı’t:eîlıszııktı&. Diğer üçü un fabrikasıdır. Bunlar ancak memleketin — ihti- yacını temin ediyor. Bu kasaba- nin başlıca mahsulâlı - tütün ve zeytindir. Geçen sene tütünün salılmadığını ve para etmediğini gören zürra bu sene fazla tütün âkmemiıür. Burada herşey ucuz- lür. Buz gibi dana etinin okkası 10 kuruşa, salatalığın yedisi, se- kizi beş kuruşa satılıyor. Sebze de böyledir. Belediye, çarşı ve so- kaklıra fazla itina etmektedir. Oldukça temizdir. Elektrik tesi- satı mükemmel ve tenvirat mun- tazamdır. vilâyete bu iki | #ÜrK GDE Temmuz 6 ddaağen e ee Memleket manzaraları 'Bir Servet Hazinesi Tarsus ( Hususi) — Adana vilâyetinin Tuzla nahiyesinde mü- him bir servet hazinesi vardır. “Akçadeniz,, ismi verilen ve tuz öllerinden ibaret bulunan bu altın mda senelerdenberi taşkın bir faaliyet manzarası vardı. Fa- kat şimdi bu faaliyet durmuş, tuz istihsaline nihayet verilmiştir. Akçadenizden — istihsal — olunan tuz, bu havalinin ihtiyacımı ta- mamen temin — ettikten başka ibraçat imkânları da bulunuyor- du. Fakat son zamanlarda, men- lehalarda istihsalâta nihayet verildikten sonra bu h « tuz fiatleri hayli artmıştır. Çiftçiler bir batman, yoni dört okka tuz alabilmek için bir kilo buğday vermek mecburiye- tle karşılaşıyor. Evvelâ şunu söyliyeyim ki bizde köylü çok çalışır, Günde on dört saat ça- lışmak onun için hiçbir şey de- ğgildir. Yeter ki çalışmasına mu- kabil eline para geçsin. İşte bu mesai cömertliğinden istihsal namına geniş şekilde is- tifade etmek her zaman için im- kân dahilindedir. Meseleyi bu noktadan düşünürsek - Akçadeniz memlehalarını yeniden faaliyete getirmek, hatta eskisinden daha fazla tuz istihsal etmek mümkün olur. Şimdiki halde bu havalinin tuz ihtiyacı İzmirden yapılan sevkıyat ile temin ediliyor. Fakat arayerde nakliye para- sını hesaba katmak lâzımdır ki, bu para da köylünün cebinden çıkıyor. — Bu suretle bizim taraf köylüsü tuzu başka — yerlerden daha pahalı olarak tedarik ediyor. Halbuki Akçadeniz memleha- ları tekrar Ffaaliyete başlayacak olursa hiç şüphesiz burada tuz hem bollaşacak, hetn de ucuzlıya: caktır. Burada görüştüğüm köylüler, tuzun batmanını kırk kü- ruşa aldıklarını, Akçadeniz mem- lehası işlerse yirmi kuruşa kadar ineceğini —umduklarını — söyle- mekte ve bu işi hükümele rica etmektedir. Bitlis Güzeller Şehri Bitlis ( Hususi ) — Her e yaz mevsimi — gelince Bitlis ç. * güzel bir manzaraya — bürünür. Şimdi civar şehirlerden buraya gelenler, kasabamızın cemnet yi- ide Haltae bi olduğunu söylüyorlar. Bilhassa bahçelerimiz — güzel — çiçeklerle bezenmiştir. Halk bu güzellikten doya doya istifade ediyor. Edirne Mekteplerinde Edirne ( Hususi )— Baka!lorya imtihanları bitti. Bu sene Edirne mektepleri ve bilhassa lise çalış- ma rekorunu kırdı. Lisede sınıf geçen talebelerin adedi geçen seneye naza hâyli — fazladır. Lise ve Muallim Mektebinin son sınıf talebeleri kampa çıktılar. Tekirdağında Bir Adam İçki Yüzünden Düşüp Öldü Tekirdağı, (Hususi) — Dün akşam burada eczahane yanında taşlar üzerinde bir adamın yat- tığı görülmüştür. Başının yanında bir rakı şişesi duran bu adamın muayene neticesinde ölmüş ol- duğu anlaşılmıştır. Yapılan tetkikata göre, bu adamın çok rkı::ı içtiği, bilhadsıı a) akşam — yemeğinden ıuııı"l '=ilıinı miktar rakı içtiği ve bunun - tesirile öldüğü anla- — şılmıştır. :