6 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

6 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Bu Sayfa Haftada Bir Defa Neşro- lunur Ve Bütün Dünya Matbuatını Size Getirir. İNANILMIYACAK ŞEYLER Bu Sayfada Dünya Matbuatında Çıkan Meraklı Hikâye, Yazı Ve Makaleleri Bulacaksınız. Çinde yol nizama- tına uygunsuzluk edenleri tecziye için — kullanı- lan iskemle : tölüdür. Müc- rim bunun Ü- zerine tulur. olur Bir Amerik Kolile yoliçu: bakada 55 ki- şiye karşı bi- rinci ç tır. Bilir Misiniz ikmişe Niçin ? y " Günler Gittikçe | Uzuyor Mu? Med ve cerzir hâdisesini öğren- miye — çalıştığımız. şu anda bu sualin de cevabını bulmıya çalışa- hm. Bilirsiniz ki dünya bir topaç gibi kendi mihveri etrafında dö- ner. Fakat dönerken ayın ve güneşin — cazibelerinden — husule | gelen med ve cezirler onun hare- ketini yavaşlatmıya sebep olur. | Med ve cezir âdeta küremizin dönüşünde onu durdurmıya çalı- şan bir kuvvet gibi tesir eder. Bunu neye benzetebiliriz bilir misiniz? Dönen bir topaca par- mağınızın ucile hafif hafif do- kunduğunuzu - farzediniz. Bu te- mas sebebile topacın hareketi gittikçe yavaşlar, değil mi? İşte bunun gibi ayın ve güneşin ca- zibe tesirleri altında dünya sene- den seneye, asırdan asra kendi mihveri etrafındaki — hareketini yavaşlatmıya mecbur olur. Onun için günlerin gittikçe uzadığı doğrudur. Yani günler zaman geçtikçe daha uzun olmaktadır. Bu müddeti ölçmek için çok tah- minler yaptılar. Bulunan neliceye göre günler yüz senede bir saniye daha uzamaktadır. Bu çok birşey değil diyeceksiniz. Unutmayınız- ki bir asır dünyanın hayatında bir saniyeden farklı değildir. Dün- | yanın şimdiye kadar yaşadığı asırları bir saniye ile zarbetsek büyük bir yeküna varırız. Çiçek Kokusunu Nereden Alır? Çiçeğin güzel kokmasının se- bebi, nebatın kendi kendine yap- tığı bir yağın neticesidir. Bu yağ- | lar ayni familyadan olan çiçek- lerde biribirine çok benzer. Bu yağ bizim (trebantin) dediğimiz yağa benzer. Bu yağ iki maddeden mürek- | keptir: Karbon ve müvellidülma. Bu iki maddeden mürekkep olan yağların husule getirdiği koku uçucu bir. kokudur. Onun için bu havaya uçar ve etrafına koku Mikrop Faydalı Mıdır, Muzır Miıdır? Hastalıkların birçoğuna mik- roplar sebebiyet verir. Onun için herkes mikrobun fena bir şey ol- duğunu zanneder. — Fakat bazı mikroplar vardır ki faydalıdırlar. Hatta faydalı — mikroplar muzır mikroplardan daha çoktur. Mikrop Nedir? Mikrop, göze görünmeyecek küçük ve canlı bir. mal - * Fakat canlı mahlükların en küçüğü ve en eskisidir. Mikrobu Ne Zaman Gördüler? Mikrobu ilk defa ilk mikros- kop keşfedildiği zaman gördüler. Bu da on yedinci asrın sonlarına doğru mümkün oldu. —Mikrobu ilk defa gören bir Holândalıdır. Mikrobun Şekli Nedir? Birçok şekillerde mikroplar vardır. Kimi yuvarlaktır, bazısı uzundur. Hatta kimyakerler mik- ropları bu şekillerine — bakarak tanırlar. Mikrobu Nasıl Biliriz? Ancak mikroskopla bakarak mikrobu görebiliriz. Mikrop bir milyon — defa büyütüldüğü vakit bir iğne ucu kadar — görünür. Mikroskopla — bakıldığı — zaman bile mikrobun cinsini tanıyabil- mek için uzun müddet tecrübe yapmak İâzımdır. Bir Mikrobun Doğuşunu Gösterebilir Miyiz? Kuvvetli âletler vasıtasile bir mikrobun — doğuşunu seyretmek mümkündür. Kaç 'ürlü Mikrop Vardır? Bilinen — mikrop mikdarının cinsleri yüzlercedir. Fakat daha tanmınmamış — birçok — mikroplar vardır. Hususile faydalı mikrop- ların çoğu henüz bilinmiyor. Mikroplar Ne Kdaar Süratle Büyürler? Eğer müsait şerait bulurlarsa mikroplar çok çabuk türerler. Bir mikrop yirmi dakikada iki neşreder. Böyle olmasaydı, çiçeği elimizde tutarak koklayamıyacak- tık, Biz bu yağları çıkararak le- vanta ve muhtelif kokular yapa- Tız. tane olur. Bu iki tane tekrar yirmi dakikada dört tane olur. Bu suretle çoğala çoğala yirmi dör satte milyonlarca mikrop 100 tane daire ile bir müstetil yapabilirsiniz. 50 Metre tulünde devasa ir buda beykeli. **t_" V—İnarnrılmı;acak Derecede Garip | Bazı Hâdiseler Bir Japon mühendis, harpte düşmanın attığı bomba, fişek ve saireyi toplamak için bir ma- kine icat etmiştir. * Bir doktorun iddiasına göre vücudumuzdaki hüceyrelerin te- kevvüne başlaması, kudret dedi- ğimiz şeyi halkeder. eperada oyuncuların yaptığı gük rültü, sokak gürültüsünden faz- ladır. * Bir Alman mühendis, karada otomobil, denizrde motorbot gibi giden bir otomobil yapmıştır. Deniz Dibinde Servet Arıyorlar Deniz dibinde milyonlarca altın kıymetinde gümüş, mücevherat altın vardır. Şimdiye kadar deniz dibinde gizlenen bu hazinelerden iştifade mümkün — olamamıştır. Şimdiye kadar dalgıçlar yalnız sahillerde deniz dibine inebiliyor- lardı. Şimdi büyük dalgıç makine- leri yapmışlardır. Dalgıçlar bu makinelerin içine giriyor. Maki- nenin demirden elleri ve bacak- ları vardır. İçerden manivelâ ile bu eller hareket ettirilmekte ve denizin dibinde görülen şeyleri toplamaktadırlar. * Güvercinler Fotoğraf Çekiyorlar Almanlar posta güvercinlerine fotoğrâf aldırmanın usulünü bul- muşlardır. Güvercinlerin göğüs- lerine birer küçük fotoğraf ma- kinesi bağlıyorlar. Bu makineler — tabil! ancak bir bir saat büyüklüğündedir. Objektlfi havada açılır. Nerenin fotoğrafisi alınmak - isteniyorsa, güvercin o sahada uçurulur. Güvercin uçar- ken bir taraftan da otomatik bir surette geçtiği yerin Ffotoğrafisini çeker. —— ——— Mikrobun Rengi Nedir? Mikroplarin çoğu renksizdir. Fakat güzel renkli — olanları da vardır. — İçlerinde parlak kırmızı, koyu siyah olanları vardır. Hele portakal ve sarı renkte olanlar Bunu Mağarada yaşıyan bir pa- paz yapmış ve bütün ha- yatını buna hasretmiştir. : B;ılık Yağ;riuı T müddetle böy- 'Bu adam | Belçikada $ bir sene ı le sopa Üüzerinde gezmiye || mahküm edilmiştir. Çünkü bu sopalarla — başkalarının evine girdiği sabit olmuştur. Nasıl Yağar? * Yapılan bir tecrübeye göre | Tarihin bütün devirlerinde balık yağmuru yağdığı görülmlş- tür. Bazan Konya gibi denizden uzak bir yerde şiddetli bir fırti- nayı müteakıp bir balık yağmu- runun yağdığı görülür. Bu hâdise en ziyade sıcak deniz memleket- lerinde vukubulur. Şüphesiz ki (havada balk yoktur, ve yağan balık bi da büyümemiştir. Fakat d bir tayfon havaya balıklarilş birliktej büyük bir su tabakası kaldırır. Bu su tabakası rüzgürla karaya doğru yürür ve bir yerde yere düşer. İşte balık yağmuru buna derler. Deniz Ortasında Seyyar Bir Otel Amerikalılar Okyanusun ortasında muazzam bir seyyar otel vücuda getirmişlerdir. Bu otel her türlü konforu havidir. İçinde büyük havuzları, tayyarelerin ime mahalli, oyun sahaları ve saire vardır. Misafirler buraya gemilerle, tayyarelerle gyelirler. İstedikleri