8 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

8 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA Rizede Portakal Ziraati Karadeniz sahilimizin birçok incilerindenbiri olan Rize, öte- denberi portakallarile meşhurdur. Son zamanlarda Rize Ticaret Odası bu havalinin portakalcılık vaziyeti hakkinda, etraflı tetki- katı ihtiva eden bir rapor hazır- lamıştır. Bu raporun mühim gör- düğümüz kışımlarını buraya ya- Kiyoruz: “Raporumuzda limon hakkin- da malümat vermeği pek - faideli bulmadık. Çünkü istihsali —azdır. İhraç edecek kadar fazla değil- dir. Ancak 9 - 10 bin adet kadir istihsal vardır. Bu itibarla vilâye- | timizin portakal! ve manderin mahsulleri hakkında vermiye çalışacağız. Portakal muhtelif sen zarfındaki rekol- tesi değişi akat umumiyet #tibarile 30-45 milyon adet ara- sında tahavvül eden rekolte mevcuttur. Son üç sene içinde tespit edilen miktarları şunlardır : Portakal: malümat ve rekolte Adet 30,095,000 1930 — 36,500,000 1930 — 45,300,000 Mandarin: 1929 — 20,940,000 1930 — 26,100,000 1941 — 38,177,000 2 — Portakal ve mandrinanın Kilo 4,299,285 5,070,428 6,471,428 Sene 1929 139,000 174,000 554,513 muhtelif seneler zarfındaki harici | ticaretile dahili ticareti miktarla- yını gösterir tablo da şu suretle gös'*erilmektedir: Harict ticaret Dahilt ticaret Kilo Kilo 28,020 2,208,827 149,022 1,359,996 168,092 1,297,644 62,222 2,527,614 1,906,254 1927 1928 1929 1930 1931 Mandarin : 1927 1928 1929 4,325 9,718 10,920 1930 11,380 1931 15,980 Tabloda mebde kânunusanidir. Bu itibarla bir mahsul senesinde yetişen miktar müteakıp senenin mahsul miktarı İle karışmıştır. Bilhassa 927, 928 senelerinde vilâyet hesabına tevzi edilen por- takal miktarları yarim — milyon kilo iken tabloda bu mik- tardan dun gösterilmesi, tişen mahsul — senesiden — bir kırs$im mahsulün müteakıp senenin ihracatında kayit ve bir kısmının da vilâyet gümrüklerin- den imrar - edilmiyerek - İstanbul gümrüklerinden ihraç edilmesin- dendir. Mandarinanın harict tica- reti yoktur. Çünkü miktarı pek az ve henüz mahreç ye- kendisine temin etmemi Vaba Tedbirleri alındığından te- kerrür veba vak'al dolayı m tına muayenei tıbbiye ve il tedbirleri konulmuştur. mandarinanın | Havza, (Hu- susi ) — Geçen- lerde gönderdi- | gim bir tupta şehrimizin meşhur bir (su) memleketi oldu- gunu, fakat Be- lediye — bütçesi- nin darlığı yü- mek- zünden bu gü- zel sulardan is- tifade edileme- | diği şifali kaplı- calarımızın — bakımsız attal durduğunu - bildirmiştim. Vaziyeti nazarı dikkate alan be- lediyemiz, ve mu- tabiatin Havzaya bah- şettiği güzel kaplıcalardan istifade imkânını aramış ve bunun temini için de lâzımgelen girişmiştir. İlk | heyet iş olarak Ankaraya bir gönderilmiş, heyet hükü- WKaramanın 'Üzümleri ; Karaman (Hususi) — Burada | çok nefis Üzümler yetişir. Her | sene istihsal edilen üzüm miktarı | ehemmiyetli bir yekün tutar. Ge- çen sene Üzümlerinin bir kısmını Müskirat İnhisar İdaresi satınaldı. Köylüyü çok memnun eden | bu mubayat işi tamam yüz va- gon kadar tuttu. Diyebilirim ki bizim Karamanda bu mubayaa sayesinde buhran hemen hiç his- sedilmedi. Müskirat İnhisarının bu şayanı şükran hareketinin bu sene de tekrarını bütün bağ sahipleri ve köylüler temenni ediyorlar, Bu sene hububat vaziyetinden pek memnun değiliz. Çünki yağmurların az yağması — yüzünden mahsul biraz eksik olacaktır. Eğer müzdeki — sonbahar doğru müskirat inhisarı buradan tekrar Üzüm alırsa köylünün zararı telâfi edilmiş olacak ve hiç kıntı çeki'miyecektir. MT Çeşrpedç önü- Çeşme, ( Hususi ) — Sakız adasına mensup bir Yunan ka- yığının kara sularımız - dahiline girdiği ve kayıktakilerin buralar- da balık avladıkları haber - alın- mıştır. Yapılan takibal neticesin- de kayık yakalanmış ve kayıkta- Yapılan muhakeme neticesin- de geminin kaptanı İstemat ile diğer tayfalar birer ay hapis mahküm mnesi müsz adere edı!mış:ir. geçen hafta in b anede Marsil- ında — kiremit yapılmak la('ıı meyvsimine | |Kara Sularımızda Balık Av- hyanlar Mahküm Oldular kiler de adliyeye teslim edilmiştir. | edilmişlerdir. | ayık ve kayıkta bulunan av teşebbüslere | Güzet Havzadan bir manzara met merkezinde alâkadar makam- larla temas ederek geri dönmüş- tür. Şimdi memnuniyetle öğreni- yoruz ki, hükümet Havza kaplıca- larile çok yakından alâkadar o- muş, kaplıcaların tekrar faaliyete geçmesi hususunda icap eden yar- dımın esirgenmiyeceği hususunda teminat vermiştir. Birkaç gün son- ra buraya Ankaradan bir mimar grlecek ve iekkı.(al yapacaktır. Havzanın Kaplıcaları Şimdiye Kadar Bakımsız Duran Bu. 'Meşhur Kaplıcalar Tekrar İşletılecek Bu — tetkikattan sonra derhal in- şaat faaliyetine geçilmesi — ümit ediliyor. Beledi- ye bu işe şimdi- lik 60 bin İira | tahsis etmiştir. Kaplıcalar pa- | rasız olarak Ev- kaf İdaresine de- vrolunacak, bu- | na mukabil Ev- kaf İdaresi de işini deruhde edecektir. Bütün bu iİşlerin iki sene zarfın- da tamamlanacağı Ümit ediliyor. Esasen bizim kaplıcaların şöh- reti çok eski ve çok — geniştir. inşaat Kaplıca faaliyetine tekrar başlan- | dıktan sonra Havzamızın hakiki bir zenginliğe mazhar olacağını tabildir ki — söylemiye hacet yoktur. M K, Malatyada Irfan Hayatı Liseye İhtiyacı Var Malatyada Ortamektep binası Malatya, ( Husust ) — Şehri- mizde maarif faaliyeti her. sene biraz daha terakki göstermekte- dir. Burada elyevm muhtelit bir ortamektep — vardır.. Bu sene mektepte 199 erkek ve 31 (kız talebe ders görmüştür. Mektebin * kütüphanesi çok zengindir. Kitap yekünu 2000 den fazla- dır. Önümüzdeki sene içinde de birçok yeni kitap alınarak kü- tüphaneye konulacaktır. Bu mek- tepte tatbikata çok ehemmiyet veriliyor. Mektebin mükemmel bir fizik tecrübe salonu vardır. Ayrıca fen bilgileri ve atelye | daireleri de mevcut olup telebe tarafından yapılıp buralara konu- lan el işleri çok cazip bir zara veriyor. man- Mektepte güzel bir mütalea salonu, ayrıca müsamere ve tem- sil salonu vardır. Arzu eden ta- lebeler — teneffüs — zamanlarında mütalea salonuna çekilerek sü- kün içerisinde kitap — okumak imkânını — bulurlar. mektep spor — faaliyeti | File de oldukça zengin orta- itiba- Tale- benin - çoğu ispora karçı büyük bir alâka ile bağlıdır. Bütün bun- İnkdağ yalu da öğleyim ki bu mektebi bitirenler tahsille- Bizim sonra rine devam edebilmek için lise bulunan şehirlere gidiyorlar. Eğer bizim ortamektebine lise sınıfları ilâve edilecek olursa tahsil he- veskârlarının adedi bir miktar daha artacaktır. Şimdilik maarif hususunda temennimiz budur. İhsan Kırkağaçta Spor Eaalî;eti Tekrar Canlanmıya Başladı Kırkağaç, (Hususi) — Bandan | birkaç sene evvel burada birkaç spor klübü vüfrd. Bu klüplere mensup gençler çalışiyor ve mu- vaffak oluyorlardı. Fakat son se- | nelerde nedense nazar değdi ve bu klüpler kapandı. Ancak şimdi memnuniyetle haber vereyim ki bazı müteşebbis gençler (Yıldız) isminde bir spor | Bu | birkaç ay | olduğu halde iyi faaliyet göster- | klübü klüp vücuda — getirdiler. teşekkül edeli miş, muvaffakiyet kazanmıştır. Sıcaktan Bayılanlar İzmirde Ziraat Müdürlüğü me- murlarından Emine hanım sıcak- ların tesirile bayılmıştır. | vüz edenlerin | olduklarına niçin hukmclmıvılım' | Li Şöhret xA'ucısı Şöhret merdiveni hiç te | değildir.. O merdivenin yak basamaklarını bir hatip temkil hesapli hesaplı çıkmak mecbi | yetini vay — halli | ne... Emin olun ki bunlar daha basamaklarda bir zelzele sarsır |sile paldır küldür yuvarlanır.Gar şu ki bu müthiş sukut ebedid Songünlerde bu merdiveni ! manmıya yeltenen bir ©1 görüyoruz. unutanların şöhret 4 Bu zavallı, öyle görülüyor | vakarlı insanların muvaffakıy sırlarını henüz bilmiyor. H şüphe etmiyelim ki bu cehil ol gok pahalıya mal olacak. Dün mektebe vardı bugün Üstat fo'ayım * Şu tek satır. senelerce — evvi #öylenmiştir. Bugün ben, (bu şâ #özünü maalesef, bu zavallı hal kında kullanıyorum. İbretin kul retini inkâr edenler daima teşbi hicabile karşılaşırlar. Şüphe — etmeyiniz ki — bi yeni avcının da — hazin V eltm akıbeti böyle olacaktır. Fâ4 kat acaba yüzü — kızaracakmıl | dersiniz? Üstatların eteklerine yapışı! | bız almak istiyen bu garip huyll avcuya burada ahlâk dersi verf' | mek benim harcım değildir. Bu Şark Beldemizin Bir. | raflarında müşteri Jbekliyen bittt Fakat okuyup feyiz alacağınA emin olsaydım, bugün kütüphan? lerce kitaptan bir tanesini onâ gönderirdim. Kendisine gelmesini — bilme' yenler, hele bu kımıldanışın vak”| ti merhununu tayin edemiyenlef zamanın acı sillesine namzettirl! Ye sukut gibi bu sille de ebedi dir. — Nasihat te terbiyel verirken eksik Cehalet bu devirde ayıptır Ancak cehlini giderenler bu ayıbi azar arzar silerler. Fakat terbiye' sizlik her zaman ve her de“ virde iğrenç telâkki — edilmii Hr. Hele uluorta adam çekiştii mek, dedikodu çukuruna dü: mek... İşte bu sonuncusu, evv M ahlâksızlık, saniyen haksızlıl ve salisen hiç affedilmiyecek bi suçtur. Ablâkın reddettiği, kanunu! ceza koyduğu ve vicdanın müs maha gösteremediği bu cürmü mücrimini — aramızda ö bana çok ağır geliyor. Menemende Bu Sene Ne Kadar Mahsit İslıhîa[ Edilecek ? Menemen kazasının 932 sene! muhammen istihsalâtı kilo itibaril! göyle tespit edilmiştir: Buğday 2226900, arpa 131200Ğ çrvdar 29000, yulaf 188000, baki 16000, burçak — 560000, nohul 400000, araka 360000 kilo Yazlık nüm iti Tütün 11000, —mısir börülce 1100, fasulye cimek 125, pataltes &! 3200, soğan tohumu 16 U sak 200, karpuz - 7000, 9000, pamuk 23000 dönüm zeriyat miktarı da dö le şöyledir ;