13 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

13 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

,_.' F 2 Sayfa ır_Halkın Sesi | Kapanan Ameri- kan Mektepleri Bazı Amerikan mekteplerinin talebesizlik — yüzünden — ka- pandiğini — dün — yazmıştık. Halkımız bu hususta diyor ki: Şemsettim B. — ( Kasımpaşa Caml sokak 5) — Şehrimizdeki — Amerikan mektepleri — kapanacakmış. kararı, talebenin azlığı y | mülesseseler kendi kendilerine ver- mişlerdir. Memlekette irfan he- vesi arttığı, mekteplerimizin az gelmiye başladığı bir zamanda Amerikalıların mekteplerini tale- besizlik ve rağbetsizlik yüzünden kapamaları biraz tuhaf görülür amma, bu muhakkaktır. Eskiden mekteplerimize ve tahsil işleri- mize pek itimat etmiyen uileler çocuklarını bu mekteplere verir- lerdi. Halbuki bugünkü mektep- lerimiz babaların aradıkları şart- ları tamamen camidir. Cümhuri- yet mektepleri adamakıllı ıslah edilmiştir. Yalnız son zamanlar- da birçok vilâyet ve kazalarda ortamektep açılması için müra- caatler vardır. Maarif Vekâleti irfana karşı vukubulan bu te- hacümden — istifade etmeli ve derhal orla mektepler” açmalıdır. Hikmet B. (Nişanca İbrahimpaşa — çık- v ) Türkiyede — okuyanların adedi arttığı ve mektepler tale- be ile dolup taştığı bir zaman- da Amerikalıların mekteplerini kapamalarında iki sebep görü- yorum, Birincisi bu mektepler azçok —bir dinin propagan- | dası — için açılıyordu.. Demek | ki Misyonerler — artık mem- leketimizde — din propagandası- nin faydasız olduğuna kanaat getirmişler. — İkincisi de Türk mektepleri her cihetlen Ame- rikalıların — mekteplerinc - ihtiyaç hissettirmiyecek kadar tekâmüle kavuşmuştur. Bu hareket milli maarifimiz için bir zaferdir. Ethem B. hallesi 37) — İlerliyen —medeniyet ker- vanına yetişmek için hummalı bir maarif siyasetine ihtiyacımız vardır. Geceyi gündüze katarak çok okuyacağız. Cümhuriyeti ve bugünkü rejimi bu topraklarda kökleştirecek ancak ilim ve İr- fandır. Maarif son zamanlarda iyi bir inkişafa mazhar olmuştur. Talebemizin adedi artlıkça arlı- rıyor. Mekteplerimiz bütün aile- lere itimat telkin edecek bir se- viyeye şükselmiştir. Artık çocu- ğunu Türk mektebi durürken Amerikan mekteplerine verecek babaların adedi pek azalmıştır. Bunun için de Amerikalılar mek- teplerini kapatıyorlar, Fakat Ana- dolunun birçok yer'erinde orta- mektep ihtiyacı şiddetli bir su- rette kendisini gösterdiğini ga- zetelerde okuyoruz. Maarif Ve- kâleti bu ihtiyaçlara cevap ve- recek tedbirler almalıdır. Okumak (Sultanahmet —Üçler ma- İPEK Fabrikalar Şikâyete Başladflar Şebrimizde mevcut elli dört ipekli kumaş fabrikasile Bursada- ki beş ipek ipliği fabrikası ara- sında bir ihtilâf çıkmıştır. İstan- | buldaki — fabrikalar Bursadaki fabrikalar hakkındaki şikâyetleri- | ni dün Sanayi Müdüriyetine bil- dirmişler, İktısat Vekâletinin na- zarı dikkatini — celbetmişlerdir. Sanayi müdüriyetine yapılan şi- kâyet şudur: “ — Avrupadan ipek ithali memnudur. İpekli kumaş fabril ları ipeklerini Bursadaki fabrika- lardan tedarik ediyorlar. Halbuki dokuz buçuk ve on lira üzerin- den — satılması icap eden yerli ipek 'iplikler Bursadaki fabrika- ların birleşmesi üzerine 13 liraya yükselmiştir. ,, Şehrimizdeki fabrika sahipleri bu şikâyetlerile ipek ipliği fiatle- rinin indirilmesini istemektedirler. Mesele tetkik edilmektedir. Magnezit Buradan Avrupaya Maden| İhraç Edilecek Bazı Avrupa tacirleri firmala- rı alâkadar makamlara müacaat ederek memleketimizdeki magne- zit madenleri hakkında malümat istemişlerdir. İktısat Vekâleti bu madenler bakkında, ihracatı arttırmak için tetkikat yaptırmaktadır. Türkiye magnezitlerinin Avru- pa magnezitlerinin çok fevkinde olduğu anlaşılmaktadır. Elyevm memleketimizde magnezit istihsal edilen mıntakalarda beş yüz bin ton kadar birikmiş mal bulundu. ğu tahmin edilmektedir. Bıir Çocuk Pencereden Düştü Galatada oturan taşçı Kemal Efendinin iki yaşındaki oğlu evin ikinci kat penceresinden düşmüş tehlikeli surette yaralanmıştır. Ticaret Ve Zahire Borsasında Vilâyetimizdeki zahire borsa- sında Haziran ayı zarfındaki sa- tışın temevvücatını bildiriyorum: Haziran ayında borsada muame- le. gören . maddelerden ; buğday vasati flat 7 krş. olarak (20732) okka, Arpa vasati fiat 4.!1 para olarak (15426) okka, altı buçuk kuruştan (15349) okka keten, 7 kuruştan (1796) okla ist yenler mektepsiz kalmamalıdır. -— l Son Postanın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Komga “ <i -Diyülüd imü Hasan Bey, bu sene karpuz bolluğu olacakmış. satılmıştır. 2 — Daha şimdiden her kö- şe başında karpuz sergileri ku- rulmuş. küşyemi | l İhtısas Mahke- mesinde Bir Maz;un Altı Ay Hapiste Yatacak Dün Adliyede İhtıisas Mah- kemesinde sigara kâağıdı kaçak- çılığı yaptıkları için Ömer ve Ka- dir isminde iki maznunun muha- kemesine devam edilmiştir. İnhi- sar memurları Ömer Efendinin evinin dolabında 34 defter 2040 yaprak sigara kâağıdı bulmuşlar- dır. Ömer Efendi bu kâğıtları kendisine bir paket halinde ema- neten Kadir Efendinin bıraktığını | ve içinde ne bulunduğunu da bilmediğini iddia ediyordu. Kadir Efendi bu iddiayı reddetli. Şa- hitler dinlendi. Nihayet mahkeme Ömer EFendinin 6 ay hapsine ve 2040 kurüş pare cezası Öödeme- sine ve derhal tevkifine karar verdi. Kadir Efendi de beraat etti. Yunanlı . (Emlâki Maliye Vekâleti Yeni Bir Tamiıîı Gönderdi Yunanlılarla yapılan son An- kara itilâfnamesi mucibinc İstan- | bul şehir hudutları haricindeki bütün Yunanlı emlâki satılarak bilâhara — gayrimübadil bonolarına tahsis edilmec üzere Ziraat»Bankalarına verilmesi zımdır.! Maliye Vekâleli bütün mülhak kazalara evve'ce göz- derdiği bir tamimde bu gili emlâkin — birer — cetvelini iste- mişti. — Maliye Vekâleti —dün gönderdiği ikinci bir tamimde | gönderilen cetvellerin arzu edilen neticeyi tatmin etmediğini bil- dirmiş ve matbu birer de cetvel göndermiştir. Mülhak — kazalar malmüdürlükleri kendi mıntaka- larındaki Yunanlı emlâkni bu cetveldeki izahata göre doldu- rarak Maliye Vekâletine gönde- receklerdir. Meiresini Yaraladı Dolapderede — oturan Yorgi metresi Marikayı kıskançlık - yü- zünden bıçakla ağır surette ya- ralamıştır. Ciro Yapılabilecek paralari beyannamelerinin,ihracat tacirleri tarafından piyasada ciro edilip edilemiyeceği Ankaradan sorul- muştu. Dün gelen cevapta tacir- lerin beyannameleri ciro edebile- cekleri bildirilmiştir . 3 — İki gün sonra sokaklar eşek arabasmdan geçilmez bir hale gelir. İhraç edilen halı, tiftik ihraç | trenlerde fazla izdiham olmakta- BİR HIRSIZ Ev Soy;z;;en Halk Tarafından Yakalandı Birkaç zamandanberi Kızıltop- rak taraflarında sik sık - harsızlık hâdiseleri — vukubulduğu haber veriliyordu. Zabıtaya yapılan bu şikâyet nazarı dikkate alınmış ve meçhul hırsız veya hırsızlar takip edilmiye başlanmıştı. Zabıta bu esrarengiz haırsizi takip ederken evvelki gün yine © civarda bir hırsızlık hâdisesi daha olmuştur. Fakat bu sefer hırsız da ele geçmiştir. Bu adam Sıvaslı Süleyman isminde birisi- dir. Akşam üstü bir evi soyarken halk tarafından görülmüş ve der- bal zabıtaya malümat verilmiştir. | Halkın ve polislerin takibi - neti- cesinde Süleyman yakayı ele vermiştir. Kızıltopraktaki bütün hırsızlıkların Süleyman tarafından yapıldığı da tesbit edilmiştir. Hikmet Beyi Yaralıyan Adam Asabi Midir? Eski İstanbul müstantiklerin- den Hikmet Beyi yaralıyan Fo- toğrafçı Cevdet Beyin muhake- mesine Bandırma mahkemesinde devam — edilmiştir. Bu celsede Cevdet Beyin vekili müekkili Cevdet Beyin Harbı umumide ihtiyat zabitliği yaparken asabi bastalığından dolayı askerlikten çıkarıldığını ve binaenaleyh her n asabi buhranlar geçirdiği için kendisinin adliye doktorları zar tarafından muayene - edilmesini istemiştir. Cevdet Bey şehrimize gönderilerek muayene edilecektir. Bira Sarfiyatı Bu sene şehrin muhtelif yer- lerinde bilhassa Beyoğlunda aâyak- ta bira veren birçok dükkânlar açılmıştır. Bu dükkânlarda bir düble bira Hi kuruşa satılmakta- dır. Bu yüzden bira sarfiyati artmıştır. Cuma Tenezzühlerinde.. Cuma günleri vapurlar ve dır. İktısadi vaziyetleri dolayısile sayfiyeye çıkamıyan birçok - aile- | ler cuma günleri sayfiyelere akın etmektedirler. Alâkadar idareler | icap eden tertibatı alacaklardır. Hasan Bey VnyoiK_ır': ı 4 —— Artık karşı karşıya ge- çer, bol bol karpuz yeriz, değil l mi Hasan Bey? Şeker Ve Kahve Meselesi 5 Temmuzdan evvel gümrüklere — gelmiş olan şeker, kahve ve çayın ihraç edilecek halı ve tiftik mukabi- Hinde — gümrüklerden — çıkarılacağı bildirilmiştir. 5 temmuzdan sonrası için şeker ve kahve, çay hakında bu şekilde muamele yapılamıyacak, — verilecek emre İntizar olunacaktır. Seyfi Pş. Geldi Bazı tetkikatta bulunmak üzerç umumi muhalara kumandanı — Seyfi Pş. dün Ankaradan İstanbula gel- miştir. Zekâi Bey Geldi Milli Müdafaa Vekili Zekâi Bey bu sabahki trenle Ankaradan şehri- mize gelmiştir. Abbas Hilmi Pş. Geldi Sabık Mısır Hidivi Abbas — Hilmi Pş. dün şehrimize gelmiştir. İhsan Rifat Bey Geldi Osmanlı Bankasının heyeti umu: miye içtimaın: bulunmak — üzere ELandraya gitmiş olan Borsa ve Os manlı Bankası komiseri Ihaan Rifat Bey dün avdet etmiştir. Takas Bürosu Ankara, 12 — İstanbul, İzmir, Trabzon, Samsun, Mersin gümrükle- rinde takas işlerini görmek birer büro —teşkili —muhtsmeldir. Gümrüklerde on beş milyon kilo şekar olduğu anlaşılmıştır. Para Borsasında Anadolu Obligasyonu yükselmekte devam etmektedir. Dün otuz lire on kuruşa çıkmıştır. Düyunu mus vabhide kırk dokuzdur. Tütün Kanunu Komisyonu IT01 numaralı Tütün İnhizarı kas nununu tetkik etmek ve lâzun ge- len tadilât yapmak üzere İnhisarlar Umum Müdürü Hüsnü Bayin iyase- tinde bir komisyon toplanacaktır. Komisyona İktısat Vekâleti namına Habip Edip, Tütün raportöür Falük Sulht, Ticaret odası mamına nemli zade Mithat, İbrahim paşa — zade Hüseyin, Kâtip zade Sabri, Hakta Nezihl Beyler iştirak edeceklerdir. Köy Hayvanlarının Sigortaları Bulgaristanda köy hayvanatının sigortası için yeni bir usul kabul edilmiştir. Zürra hayvanatının sigore tam için — bizde de tetkikat yapıl» maktadır. Eskrim Müsabakaları 7 Temmuz 932 Per başlıyan mıntaka Eskrim şampiyona- sına 15 Temmuz 932 Cuma günü sntt 10'da Beşiktaş klübünde devam edilecektir. Müsabıkların mezkür gün ve saal te klüpte hazır. bulunmaları - tebliğ olunur. Muhafızgücü - bisikletçileri Kayseri 19 (A.A.) — Muhafezgücü bisikletçileri bu sabı aat dokurda halkın samimt? tezahüratı ve alkışları arasında kayseriye gelmişlerdir. Spore cular şehir metbhalinde vilâyet erkâ- ni, Belediye retsi, kolordu erkânı ve halk — tarafından — kargılanmışlardır. Güçlüler bugün ve yarın — Kayserde | kalacaklardır. üzere günü | 2 masan Bey — Her bolluğun bir hikmeti vardır komşum. Bakalım bu mevsim kimlerin ayağına karpus kabuğu takılacak L.