13 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

13 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

BıZ IDARE EDENLER... Mısırlı Kadının Aşık Olduğu Adam! Çerkes Mahmut Kafkas Guıellıgının Bütün Bedayiini Nefsinde Toplıyan Bir Delikanlı İdi Müuharriri X4 Her Hakkı Mahfuzdur -0 — Celâlettin Paşa, bu suretle verilen jurnallardan haberdar ©- lursa, derhal kendi vesaitile tah- kikata girişiyor, vuku bulan ih- barın yalan olduğunu tesbit edi- yor. Doğruca padişaha gidiyor, hakikati anlatıyor, bu suretle bir- çok âciz ve zayıf insanları kurta- rıyordu. Hem iyileri, hem de fenaları ayni şekilde dinlemek, Abdülha- midin âdeti olduğu için, hünkâr bir Ahmet Celâlettin Paşayı dinlerken, diğer taraftan da r, artık taraftan zerilen jurnalları reddetmiy saray hayatında jurnalcılığın re- yeni garip- vaç bulmasından mütevellit bir devir açılıyor; ve çok tir ki, bu jurnalcıların en başın- da da Ahmet Celâlettin Paşanın kâtibi bulunuyordu lâlettin Paşa, zeki biyeli bir adam olmakla cahildi. oldu- ğunu - bildiği nasılsa emniyet ve itimat ettiği - ( Çer- kez Kadri) isminde birini hususi kâtip sıfatile yanına almıştı. Hal- buki Kadri, şeytan ve fettan bir adamdı. Bir taraftan Celâlettin Paşa- nin emniyet ve muhabbetini cel- betmiye çalışırken diğer taraftan da onun zinüfuz rakiplerine hulül ediyor, kendi efendisi aleyhinde jurnallar da veriyordu * Fakat ne olursa olsun, Celâlettin Paşayı şahikasına çıkarmak Paşanın, gençlik ve ter- beraber Vazifesinin nazik için - her talih, ikbal istiyordu. arkadaşla- zorla rından Çerkez Mahmut isminde | bir adam vardı. Vaktile delâletile has esbanı paşanın ahıra şahanenin yerleşmiş, terbiyesinde ihtisas kespetmişti. Çerkez Mah- mut Kafkas güzelliğinin bir er- keğe verebileceği bütün bedayie ,malik olan bir Bilhassa, dürüst endamı, zarif kadınlar arasında bir şöhret (lkbaharda Kâğıthaneye İmrahor köş- manej yerinde hayvan gençti. ve mevrun ahenktar etvar ona epeyce temin has atları çıkarıldığı zaman, künün önündeki Çerkez Mahmut terbiye ederken birçok konak arabaları parmaklığın önünde deki hanımefendiler, binişini bir seyrederlerdi. etmişti. ahırın durür; için- onun ata derin hayranlıkla Çerkes Mahmut, bir gün koş Halk Evine Tebarru — İstanbul Halk Evi Reisliğinden: Assikurazioni Cenerali Sigorla Kumpanyasının — İstanbul hayırlı bir işe sarfedilmek Vilâyet Makamı vasıtasile Halk Evi emrine beş yüz lira vermiş- tir. Bu sigorta şirketinin İstanbul muhtaçları hakkında gösterdiği insan? hisse karşı Halk Evi muh- tsrem gazeteniz vasıtasile teşek- kür # <f şubesi üzere ( ra, E Belga Koşa Colâlettla* Pijayai' gilük — Haberin var mı, kapım yol daşı.. başıma büyük bir kuyruklu yıldız doğuyor.. Dedi... Çerkez Mahmutla Celâ- lettin Paşanın' mevkileri olmamakla Benim müsavi beraber derin bir samimiyet vardı. Biri- birlerinden hiçbir şey saklamaz- lardı. Celâlettin — Paşa, ederek sordu: — Hayra — Vallahi diyelim de, — Hele — Anlatacağım şu ki.. tadanberi, bizim oraya bir hanım- efendi dadandı. Kendisi, kosta de. Hergün ayrı merak bilmem.. — Hayır hayrolsun. anlat bakakalım?. varda birşey.. bir harem ağa- !ıml.— Evvelâ, bir mar etti.. Ben hiç al- Sonra da artık açık- karşısındaki kalfalarla şakalaşmıya başladı. ne yaptın ?.. — Ben evvelâ korktum.. ki saraydan — ( Aliyyetüşşan ) ( Hazre 'leri ) nden tan açığa gülmiye, —- E, sen birine men- Son- usul- suptur diye ödüm patladiı. at uşaklarından birine lacık takip ettirdim. Bu Hanıme- fendinin Mısırlılardan anladım. - Ey, sonra?... — Sonra efendim.. ne geldiler. Parmaklığın daki ceviz ağacının cibinde dur- dular. Ben, efendimize yeni ge- doru atı biraz oynattıktan attan iner inmez, hemen Dün yi- len sonra Fiatleri Kambiyo 00 | 12 | 03 Ö 55 | 00 20 Fransız Frangı İngiliz lirası Dolar Liret 39 Drahmi eviğee dekmğı Leva Florin Kuron, Ç, BRez he Pezata Mark Zloti Pengo Ley Dinar Çervonets Tahvilât i. Dahili D. Muvahhide A. Demiryolu Borsa Altın — Mecidiye Banknot aralarında | bir Haf-| At, araba da yerin- | Bel- | Şayanı Dikkat arabanın duran çağırdılar verdiler. Bana arkasında harem ağasını Eline bir bohça yolladılar.. (Arkası var ) Bir Teklif ( Baş tarafı | inci sayfada ) Fakat biz bu hususta dün Etibba Muhadenet Cemiyeti Re- risi Mazhar Osman Beye müra- caat ederek — fikrini — sorduk. Mazhar Bey bize şu izahatı verdi; —"Doktorların vizite parasını tayin etmek meselesi Belediyenin salâhiyeti haricindedir. Bu işi ütün Avrupa memleketlerinde etibba odaları yapar. Biz de etibba odası henüz bu işe baş- lamamıştır. Fakat başladığı tak- dirde vizite ücretlerinin bugün- künden fazla olacağını söyliyebi- lirim. Çünki Etibba Odası ücret tes- bit etmek için doktorları sınıflara ayırmak: ve yapılan, — görülen işlere ve ameliyelere göre mu- mufassal bir liste vücuda getir- mek mecburiyetindedir. Bu suretle de ücretlerin bugünkünden yük- sek olacağı muhakkaktır.,, Osman İni tamamen yazdığı için bu kazanın | ERADYO-—— olduğunu | | moton 13 Temmuz Çarşamba İstanbul 1200 19,5 eyeti tarı netro ) 18 grü laturka saz Bedayit kiye afınd. Ajans haberleri, ka saz Nrretlin Beyin, yanın- | 23 örk Bükreş 20,45 384 metre iyano sola ? metre) 20,5 Müsaha- , 21,40 İspa » konsori, 15 Memle- leri, 2 ktorun eri, 21,45 Poliutu operası Prağ (1488 metre ) 20,20 İki llk 90,45 konferana, 91 komedi, rkı. 20,3ö Ürkestra sonra — örkes kİnci " Peşte 30 imet rı, 21,15 harici 5 operamın örkestras Varşova — (140 3 ar Hıvh ( dü " Frankfurttan hd op IJ Temmuz Peı şembe ıvı—ıhır] ü Hukırş — Belgrat 2040 abe, Roma Prağ 488 motı sakil, ZI Rommı Hind i Xnımı ha vaları, Peşte S0 wjkisi Varşova MIL motre musikisi, 28 dans havaları Berlin — (163. yeket haberleri, 29 Stravt ka, metro musi- 13 Temmuz Vergı Borcu Nasıl Odenır Bina, Arazı, Veraset Ve İntika! 1 — Bina vergisi: senesinde vergi tahrir mülklerin tesbit edi- iratları nazarı - ili Alınma 327 neticesinde len gayrisafi bara alınarak tarhedilir. şekli de şöyledir: 327 senesinde tesbit edilen gayrisafi irat altı defa büyültülerek yekünundan * 20 nisbetinde illa ve bedeli indirildikten sonra üzde 12 nisbeti: nır. Yeni tahrir bittikten vergi, yeni tesbit edi'en safi iradın altı misli hesap edi- lerek alınacaktır. Elyevm - İsta bulda faaliyette bulunan 22 ta komisyonu Fatih kazasının emlâki- | yaptırılan tamir geriye de alı- sonra kalandan gayri- | rir emlâk vergisi ( 933 ) senesinden itibaren yeni esasa göre — yani alınacaktır. taksitle Taksit zamanlarını da her vilâyet idare heyeti karar- yüzde 12 nispetinde Bu vergi dört müsavi alınır. sene laştırır 2 — Arazi vergisi: Bu arazi ve iratlı arsalarda eski tah- tadil vergi koy- duğu kıymetlerin binde onu nis- betinde ahnır. Adi bu beş nisbetinde alınır. rir ve komisyonunun arsalar için vergi binde (331) len arazinin senesinde kaydedi- o vakitki defa büyütülmek kıymetle- ri altı suretile (331)den sonra yazılanlar da nen vergiye esas tutulur, bu ver- gi alınır. 3 — Veraset vergisi: Bu vergi gerek veraset ve gerek vasiyet yolile veyahut — bilâbedel vaki ay- her sene iki müsavi taksitte Vergileri hediy intikal ol hibe teberrü — gibi malların şekillerle eden rek alınır. eri üzerinden hesap edile- Bunun için kendilerine nal intikal edenler veraset tari- ile ise intikal tarihinden itiba- ren dört ay içinde, diğer suret- lerle bir vaki intikallerde ay yaparak oldukları bildirirler. zarfında bir beyanname bütün malları mensup maliye Bunların şubelerine vergi nisbeti, akra- derecesine malların birden balığın ve kıymetine yüzde yüzde otuz ikiye kadar müterak- kı bir surette değişir. Bu vergi gayrimenkul mallarda bina v göre er- gisi taksitlerile beraber 3 senede ve üç müsavi taksitte alınır. Men- kul mallarda vergi tehakkuk eder etmez hemen bir defada tahsil edilir. 4 — Eğlence ve hususl istih- lâk vergisi Bu vergi bar ve umumhanelerden binanın gayısafi varidatının yüzde yüzü, dans yer- leri, ılkollu ıçkı kullanan çalgılı yerlerde “yüzde (75), birahane, meyhane ve emsali yerlerden yüzde (50) nisbetinde ve her sene haziran, eylül, kânunuevvel ve mart aylarında dört taksitte alınır. Tiyatro, dubuliye ile girilen yerlerin duhuliye bilet- lerini üzerinde yazılı bedellerin yüzde onu ve duhuliye ile girilen her nevi çalgılı yerlerin duhuliya biletlerinin üzerindeki fiatlerin yüzde yirmisi derhal alınır. Yarin kazanç safhalarila diğer latacağız. sinema ve vergisinin baz bütün vergileri an- Son Keşidenin Bahtıyarı Macerasını (Baş tarafı | inci sayfada) — Vallahi daha düşünmedim. Fakat ticaret yapmak bugün çok şey. Evvelâ başımı sokacak güzel bir evcik ümitsiz bir almak istiyorum. Sonra bu paradan bir kısmile evime lâzım olacak eş- yayı alacağım. Ayni zamanda gü zel bir nişanlım da Biran çabuk var. evvel değilse de, evlen- miye çalışacağım., Pardon beyim, şanu da kay- dediniz, paramı bankadan alır almaz Kumkapı Merkezindeki 42 arkadaşıma 1000 lirasını gıtacağın daha muhtaç — arkadaşları da- Tabil ziyade düşünerek taksimat yapacağım, — Memuriyetinizi bırakmak istiyor musunuz? — Hayır.. Düşününüz ki ben bu ikramiyeyi bu memuriyetimin parasile aldım.. Bu sayede ka- zandım. Memuriyetimden hiçbir zaman zarar görmedim gör- mem. Sonra Tayyare Piyangosu, hükümetin en kuvvetli bir - vari- datıdır. Bu yüzden bizim de ta- lümiz açılıyor ve — kazanıyoruz, Ben paramı daha ziyade Em- niyet Sandığına yatırmak istiyo- rum. Bu suretle emin bir mahal- de, rahat ve sakin yaşıyabilirim —A'ileniz, anneniz Filân var mı?, — Hayır, yalnız bir kaynanam O da Auvkaradadır. Kendi- sine telgraf çekmek istiyorum. Fakat fazla ihtiyar olduğu için telgrafi alır da, okutacak kimse bulamazsa, zavallıya Allah sak- lasın inme filân iner. Çünki k- zını pek çok sevmektedir. Bunun için gazetenizden — bir tanesini ve var. Anlatıyor yarın kendisine Okusun.. — Biletinizi nereden aldınız? — Çarşıkapıda tütüncü Ha- cıdan.. Fakat zavallı adamın talil Biz bileti daima müş- terek alırdık. Yarı yarıya keser, paylaşırdık.. Fakat Hacı kendi parçasımı “üç keşidedenberi Ab- met Remzi bir tüccara satmış.. Biletin bir kısmı bu zate çıktığı için, galiba Hacıya 1000 lira kadar bir ikramiye — vermiş. Hacımın neşesinden ağzı bir karış açılıyor. Fakat nekadar bileti sattığına pişmandır.,, Bahtiyar Tevfik Efen: komiserinden birkaç gün i mak için teşebbüse girişmiştir. göndereceğim; yokmuş . isimli olsa, şimdi n alb- SON POS TA Havadis ve Halk gazeteri Jstanbul: Eskl Zaptiye Çatalçeşme - 80 idare : 'Telefon — İstanbur Posta kutusu: İsta Telgraf: İstanbu ABONE TÜRKİYE 1400 K FLATI 750 Gelen evrak geri verilmez. Hânlardan — mes'uliyot —alınmaz covap için mektuplara 6 kuruplur Pul ilâvesi Tâzımdır Adres değiştirilmesi (20) kuruptar