20 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

zak Şa_rk! a Sükün Var! Uzak Şarkta sükün varl.. Birkaç ay evvel, dünya mat- buatına tonlarca mürekkep sar- fettiren Çin- Japon ihtilâfı bn:— denbire sakinleşir gibi oldu. Bi- ribirine karşı ebedi düşmanlık yemini yapan bu iki millet, şimdi küskün, küskün, fakat sessizce oturuyorlar. Ne oldu? Amerika- nın ve onu takiben bütün dün- yanın girmesi ihtimali 'olduğ.u ııöy— lenen harp tehlikesi, kâmilen bertaraf edildi mi? K Bu suallerin esbabı mucibeli cevaplarını vermek uzun sürer. Fakat vaziyeti kestirme olarak tarif edebilmek için korkulan lelî- 1 likenin hem bertaraf edilmiş olduğu hem de edilmediği söylenebilir. Bu tehlike şimdilik bertaraf edilmiştir: Çünkü Uzak Şarkta ağus- tos ayından sonra harp yapılamaz. Kış erken bastırır, şiddetli olur ve harekâtı harbiyeyi felce uğratır. Onun - içindir. ki, muhtemel bir Japon taarruzundan çekinen Sovyet Rusya bile, yaz mevsi- minin ilerilemesile harp hazırlık- larını biraz gevşetmiştir. Sibirya ve Büyük Okyanus sahillerindeki vilâyetlerine hâlâ malzeme ve mübhimmat — gönderiyor, — fakat bu sevkiyat eski hararetini mu- hafaza etmiyor. Sonra Mançuriyi işgal eden Japonya, bu mıntakayı esaslı bir #urette ele girmiye, son mukave- met unsurlarının da belini kırmı- ya uğraşıyor. Yeni Mançuri Hü- kümeti ile Japonyaya karşı mü- cadele eden Jeneral Ma-Çan-Çan kuvvetlerinin sıkı takibi, mev'ut gayeye bir an evvel erişmek emelinden ileri geliyor. İşte bu esbap, Uzak Şarkta, akın bir harp ihtimalini uzak- rthıynr. Ayni zamanda, Rus ordusunun toplanıp - hazırlanabil- miş olması, karşı tarafı endişeye düşürüyor. Demek ki, yukarıya sıraladığımız anasır, bir zamanlar, pek yakın bir ihtimal halinde tebellür eden tehlikeyi, şimdilik uzaklaştırmıştır. Ayni tehlikenin mevcut olması bahsine gelince; Japonya, Uzak Şarkta, bir taraftan Asya kıt'a- sına esaslı surette yerleşmek için Rusyayı, diğer taraftan Büyük Okyanusta Japon davasını her | zaman — tahakkuk — ettirebilmek için Amerikayı, daimi engel gö- rüyor ve bu iki milleti, hayati menfaatlerinin düşmanı telâkki ediyor. —Amerika ise, büyük sanayiini besliyen Çin piyasasının Japenya tarafından kapatılmasına muarızdır. Bütün bu menfaatler, Uzak Şark tehlikesini, daima yü- nün bir meselesi halinde yaşatıyu. Fakat Japon tehlikesinin aksi tesiri şu olmuştur ki, son zaman- da, &lponyıyı karşı, bir Ameri- kan-Rus anlaşması mevzuubahstir. Eğer böyle bir anlaşma tahakkuk ettirilebilirse, Uzak Şark davası- nın veçhesi, belki değişir. Fakat o zamana intizaren, Ja- ponya, ele geçirdiği yerlerden meyva toplıyabilmek - için harıl, harıl istismar tohumları ekiyor, Çin Hükümeti de, Japonya ile | düştüğü —ihtilâf hakkında rapor verecek olan Leyton tahkik ko- misyonunun keyfini bekliyor. Fakat bu arada Lort Leyto- nun Japon Hariciye Nazırile bir mülâkatı kaydedildi. Bu mülâ- k.ılla'. _l]nlponyah Nazır, Mançuri mesclesinin bir Japon müdafaai milliye meselesi l ç " Bir - taraftan !LO 'duğunu söyledi. diğer - taraftan Çin - kızılordusunun sekiz — çin vilâyetini , İŞgal ettikten sonra lul: le doğru ilerilediği düşünü- örse iyi anlasılır. Bu keşmekeşin sonu ne olacak ve ne olabilir ? Allahâlem bissavap |.. SON 1 — Kuyuya İn ismeden evv: attıkları ipi düğümlerler. Ta ki yukarı kolayca çıkabilsinler. POSTA lSon Postanın Resimli Makalesi —& Hayata Atılırken & | ç Ka BT 2 — Mektepten çıkıp hayata atılmak istiyen gençler de, bu meçhul âleme atılmadan evvel iplerine düğüm | yapmalıdırlar.Siz düğümleri yaptinız mı ? (Baştaralı 1inci sayfada ) Sosyalist Cümhuriyetleri İttihadı ile Türkiye arasın- da istiklâlleri için giriştikleri mücadele esnasında mes'ut bir surette teessüs ederek her yeni merha- lesinde —hayatiyeti lebarüz etmiş olan samimi dostluk münasebetlerinin müstakbel inkişafına bir engel teşkil edemez. Türkiyenin Milletler Cemiyetine iltihakı bu münasebetle üzerine müesses ve 17 kânunuevvel 925 tarihinde Pariste aktedilen muahedenameden ve 17 kânunuevvel 929 da imza edilerek evvelkini tekmil eden protokoldan münbzis mütekabil taah« hütlerin ehemmiyetini hiçbir surette tenkis edemez ve etmiyecektir. Türkiye Cümhuriyeti Hükümeti bu taahhütleri burada bir kere daha alenen teyit ile bahtiyardır. > Tükiye rhükümeti yukarda zikredilen senetlerin | ve bilhassa 925 ahitnamesinin birinci ve ikinci maddelerinin muhtevası Türkiye için Milletler Ce- yetin esasında beynelmilel ihtilâfların muslihane ve âdilâne hal ve tesviyesini temine tahsis edilmiş miyeti misakından ileri gelen teahhütlere hiçbir veçhile haleliras edemiyeceğine kani bulunduğu ve bu Cemi- SON TELGRAF HABERLERİ Türkiye Ve Sovyet Rusya Dostluk Vaziyetinde Tebeddül Yoktur, Daima Dost Kalacağız bir teşekkül olduğunu takdir ettiği cihetle, bütün vesaitile cemiyetinin esasını teşkil eden bu fikrin tahakkuku yolunda mesai teşrikine karar vermiştir. Fakat Türkiye Hükümetinin farz ve tahminleri hilâfına olarak Milletler Cemiyetinde, herhangi bir zamanda, mevzubahis sulh esasına mugayir ve münhasıran Sovyet Sosyalist Cümhüriyetleri Te tihadına —müteveccih temayüller — başgösterecek olursa Türkiye bu kabil temayüllere olanca kuvve- Hle muhalefet edecektir.,, Mektupta, Milletler Cemiyeti 'misakının müsy- yidelere ait olan maddelerinin tatbikinde Türk - Sovyet — dostluğunu — ihlâl — edemiyeceği, — Sov- et Rusya bir tecavüz — harbı — yapmakla !uıııı € bile buna karşı cemiyetin alacağı tedbire Türkiyenin iştirakini mecbur edecek bir vaziyet olmadığı, esasen Türkiyenin Milletler Ce- miyetine girmesi hususundaki davetnameye verilen cevapta bu hususta sarih fıkralar bulunduğu da klidfdilmektedü. Diğer taraftan Macar gazeteleri Türkiyenin Ak- vam Cemiyetine girmesini alkışlamakta ve Hariciye Vekili de tebrik telgrafları almaktadır. Yaman Bir Cürmümeşhut Bundan birkaç gün evvel şeh- rimizde bazı kütüphane ve mat- baaların eski harflerle kitap neş- rettikleri haber verilmiş, bu haber Üzerine de gerek Müddeiumu- milik ve gerekse polis tarafından tahkikata girişilmişti. Bu sabah Aydından aldığımız bir telgrafta, orada eski lerle İşe Başlıyacak J Ankara 20 (Hususi) — Yeni teşekkül — eden Dil Encümeni | | | | Ü manidar söz, | da küvvetli — bir | Uzak Şarkın vaziyeti daha | | yakında mesaisina başlıyacaktır. Elyem encümenin mesai usul ve programı hazırlanmaktadır. Encümeca Tür dili üzerinde salâhiyetle çalışabilmek için faa- liyet gösterecekti. İSTER F Memleket bap'shanelerinden malhkümların bazan firar ettikleri, fakat sonra yine yakalandıkları ara sıra mevzuu bahsolur. Şimdiye kadar bu firar erkek mahkümlar tarfindan irtikâp edi bugün bir kadın mahkümun da hapishaneden firara | İSTER Dil Encümeni |Fransa Yeni Encü....n Yakında | Ve Surı'ye yeni basılmış kıiıl: “ı]::ı birisi halinde yal z Yalalaaa Tüdani' gekrlmtedi Babıâli caddesinde Cihan kütüp- hanesi sahibi Mihran Efendinin acentesidir. Telgraf şudur: “Aydın, 20 (A. A.) ö İstan- bul Cihan Kütüphanesi satıcısı Memduh Efendi, Arap harfile ba- — Paris, 20(A.A.) —Hırici.y. Nezareti, bir akşam gazetesin- de intişar eden ve Fransız - Su- riye muahedesi ahkâmının hâli- hazırda tesbit edilmiş bulunduğunu ve pek yakında alâkadarların nazarı — attılâına — vazedileceği kaberinin tamamen asil ve esasta ari bulunduğunu beyan eyleznişıiy. Eski Harflerle Yeni Basılan Kitaplar Cihan Kütüphanesine Aitmiş! sılmış İcra ve İflâs Kanunu sa- tarken — yakalanmıştır. — Aydın zabıtası tahkikat icra etmektedir. Bu telgraf üzerine Vali Mua- vini Ali Rıza Beye müracaat ettik. Ali Rıza B. esasen tah- kikat — yapıldığını — söylemiştir. Şimdi Mihran Ef. isticyap edi- lecektir. Uşakta Mahkümlar Hapishaneden Kaçmak İstediler Uşak, 19 (A.A.) — Din sa- bah Uşak hapishanesinin duvarını delerek Firara teşebbüs eden se- kiz mahpus firara vakit bulmadan zabıta tarafından yakalan- mıştır. Bunların dördü idam diğer dördü de 15 ve 24 sene hapis mahkümudur. İNAN, İSTER İNANMA cür'et ettiğini öğreniyorur. İştet “İzmir, 19 — Hizmetçi gibi evlere girerek mülhim eleri hep | sirkatler yapan Uşaklı Raziye gece umumi hapisha- neden halâ duvarını aşarak kaçmıştır.. Bir kadın tarafından girişilen bu erkekçe cür'ete, İNAN, İSTER (İNANMA! şti. Fakat ! Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan Dercedilememiş- tir. İtalyan Bahriyeliler Taksim Abidesine Çelenk Koydular Limanımızda bulunan İtalyan filosu bahriyelileri dün Taksim #bidesine merasimle bir çelenk koymuşlar ve Türkiyeyi hürmetle selâmlamışlardır. Çelenk koyma merasimi © - hisli ve içli bir şekilde yapılınış ve merasim — esaasında Amiral Moreno ile filonun diğer erkânı ve mürettebattan bir kısmı hazır bulunmuşlardır. Rüşvet Hükümetin — Hissesinden Çalınmak Suretile Verilmiş zmir 20 ( Hususi ) — Rıhtım âirkeli sulistimali davasına dün evam — edildi. Şahit — olarak dinlenen Osmanlı Bankası Mü- dürlerinden Cemal Bey şayani dikkat sözler söyledi. Bunun üzerine maznunlar ile müddei- umumi arasında münakaşalar — ol- du. Müddeiumumi şirketin sa- bık — kömiseri — Emin Beye verilen 12000 lira rüşvetin hükü- metin hissesinden çalınmış oldu- ğunu söyledi. Maznun - vekilleri ise Emin Beye verilen paraların rüşvet ol madığı noktasında ısrar ettiler. M'ilıleıkibeıı ehli vukuf dinle- nerek muhakeme, tetkikat için talik edildi, Tahliye Burhanettin Âli Bey Eski Talebinde Israr Ediyor Elyevm — mahküm — bulunan Yarın gazetesi mes'ul müdürü Burhanettin Âli Bey müddeiumu- miliğe bir istida ile müracaat ederek ceza kanununun ikinci maddesine istinaden tahliye tale- binde bulunmuştu. Bunun üzerine Sultanahmet Sulh ceza Mahkemesi tahliye k rarı vermiş, fakat müddelumu- miliğin itirazı üzerine Üçüncü Ceza Mahkemesi bu kararı red- detmişti. Öğrendiğimize göre Burhanettin Âli Bey Adliye müfettişliğine müracaat ederek Akbaba sahip ve mes'ulmüdürü Yusuf Ziya Beyin ayni maddeye — istinaden yeni atbuat Kanunundan evvel iş- lenmiş bir cürümden — beraet kararı aldığını ve kararın katiyet kespettiğini bildirmiştir. Burhanettin Bey — bu zıt va- ziyet karşısında adaletin izharı hususunda tetkikat icrasını talep etmiştir. Sıcaklar Sabahleyin Kahvaltınızı Domatesle Yapınız! Kaç gündür bunaltıcı sıcaklar aldı, yürüdü. Dün de şiddetli bir sıcak vardi. Vaziyet bugün de değişmiş değildir. Bu vaziyet karşısında doktor» lar çek su ve içki içilmemesini, yemeklerin taze olarak yenilme- sini, ham ve fazla meyva yenik memesini tavsiye ediyorlar. Mazhar Osman Bey, sabah kahvaltılarında tereyağı ve yu- murta yerine domates yenilme- sini tavsiye ediyor. Arnavut Ali Öldürüldü Sabıkalı Pırçık Hüseyin öte- denberi arası açık olan sabıkalı Arnavut Aliyi dün gece bıçakla karnından ve göğsünden tehlikeli surette yaralamıştır. Arnavut Ali hastahaneye kaldırıldıktan biraz -J| sonra ölmüştür,